KORN - Life Is Peachy
Proč se stali právě kalifornští KORN
nejúspěšnějšími protagonisty první vlny zaoceánských nu-metalových kapel?
Otázka, na kterou lze vlastně velmi snadno odpovědět, protože muzika, se kterou
tehdy koncem roku 1994 právě KORN nebojácně vypálili do klubů, byla absolutně
odlišná od všeho, co bylo do té doby k slyšení a co kapely vycházející z módní
vlny crossoveru v té době nabízely. V případě kvintetu z Bakersfieldu udělala své rovněž nekašírovaná autenticita a uvěřitelnost, díky které si okamžitě kapelu oblíbily
zástupy skateboardové omladiny, s čímž souvisely nespoutané koncerty a k nim patřící pařby. Bizarní pódiová
prezentace, nezvyklé pohyby všech zúčastněných figur, včetně strhující bitvy
frontmana Jonathana Davise s démony vlastní psýché, to vše začalo vytvářet okolo pětice atmosféru čehosi hodně coolového. Byl to zkrátka vpád jak se
patří a troufnu si tvrdit, že od jejich ranné éry se zatím neobjevila nová metalová kapela, která
by přinesla srovnatelnou evoluci vyjadřovacích prostředků a ještě by oslovila
natolik početné davy fans, které tehdy doslova hltaly celý tento špektákl neurvale se dotýkající známých bolístek tehdejší generace dvacetiletých, libujících si mimochodem v
pózách trpitelů a ve vlastní nevyléčitelné frustraci. Když se k tomu přidala
image povědomě vyhlížejících ošuntělých kluků z ulice, doplněná tehdy
moderními dready a volně plandajícím sportovním oděvem, nové „(ne)hvězdy“,
které najednou začal každý chápat a se kterými se mnoho lidí začalo ztotožňovat,
byly rázem na světě. Kapela však musela urazit ještě dlouho cestu, aby neskončila jako nějaký módní výstřelek několika sezón v propadlišti dějin, kluci však na sobě pracovali a tak dnes již víme, že se o žádnou rychlou kometku v jejich případě nejednalo.
Hlavní devízou ranné tvorby KORN byl, krom zvláštního zvuku, především osobitý projev zpěváka
Jonathana Davise, který při koncertech ze svého rozpolceného nitra vyždímával
naprosto všechno. Jeho nasazení, držené jen nepatrně pod hranicí fyzického i
psychického kolapsu, pohánělo kapelu silou, která zacházela daleko nad
schopnosti všech tehdejších stylově spřízněných formací. Zvuky, které ze svého
hrdla vystřeloval, připomínaly spíše řev trpících zvířat než zpěv rockového nespoutance.
Druhým triumfem byla spolupráce s producentem Rossem Robinsonem, který se
postaral o to, aby se právě KORN ve svých začátcích navždy zapsali jako bourači
tehdejších hudebních dogmat, jakými byly konzervativní zvuk rockové nahrávky
nebo struktura samotné skladby. Ve studiu zdravě nadšený Ross z kapely vždy
vydoloval maximum a pomocí tehdy moderní techniky opatřil její zvuk dosud nikde
neslyšeným podlazením. Technická vyspělost, bohatost a přesnost kytarové hry,
která byla do té doby ve většině případů upřednostňována (zejména v metalovém
žánru), ustoupila v podání KORN na druhou kolej. Do popředí se najednou draly
silné emoce a zvýrazněná rytmika, za kterou duněly matné malby z podlazených
kytar. První eponymní album šokovalo nepřipravený svět svojí jinakostí, konkrétně
hněvem, autenticitou, neprostupnou frustrací i temnou atmosférou. Druhé album
poté stvrdilo pozici KORN coby stylových průkopníků a posunulo kapelu dál do
temných chodeb rozdrásané lidské duše.
Skladby na „Life Is Peachy“ byly oproti debutu kratší, ale z mého
pohledu o něco lepší. Zvuk působil vycizelovaněji, i když kapela stále na své
velké okamžiky čekala a pozvolna se vyvíjela. Jakoby se poučený Robinson snažil
vystavět dokonalé dílko pouze z nejlepších fragmentů reprezentující KORN na
první desce, nepostupoval vpřed rychleji, než by bylo pro odběratele únosné.
Alespoň kapele zůstala hromada chuti do evolučního procesu ještě na několik
dalších alb. Záhrobní atmosféra zůstala a ještě zesílila, všudypřítomný strach
a fóbie z vlastní dospělosti taktéž, budoucnost se zdála být navždy utopena v
depresi a paranoia narůstala ruku v ruce s užíváním alkoholu a návykových látek.
Ve skladbách nebylo těžké tušit přibližující se stíny trýznitele rozvrácené
rodiny, tak jako mnohdy předtím i poté. Proto všechno je „Life Is Peachy“ do
dnešních dnů dost možná nejděsivějším albem KORN. Album nabídlo oproti prvotině
monumentálnější zvuk a občas i poměrně atraktivní zpěvové linky („Good God“,
„No Place To Hide“). Dočkali jsme se zde dokonce i několika skutečných
hitovek („A.D.I.D.A.S.“, „Ass Itch“), prvků rapu („Wicked“), cover verze coby
krátkého fragmentu funkové klasiky (Lowrider“) i naprosto neidentifikovatelné
zběsilosti („Twist“).
12.03.2017 | Diskuse (2) | Stray janpibal@crazydiamond.cz |
Imothep | 13.03.2017 10:33 |
Ja myslim, ze text je uplne v pohode, akorat LIP u me neni lepsi nez debut. Je jiny, ale dle meho nazoru neobsahuje tolik silnych skladeb jako predchudce. |
Stray | 13.03.2017 10:11 |
Tohle byl přesně ten typ mého starého článku z MP, nyní mírně rekonstruovaného, mírně, protože na víc nebyla síla. Ten starý text mi ukázal, jak jsem před cca deseti lety psal blbě, mělce, na hovno a prakticky úplný krávoviny, ale už jsem se tím nechtěl moc zabývat, tak jsem udělal úpravy jen decentní. Chci hlavně říct, že kdybych recku na tuhle hudbu psal dnes, obsah recenze by byl úplně jinej, od základu. |