KORN - Requiem
Lze čekat od kapely po téměř třiceti letech hraní něco jiného než
vyzrálejší a usedlejší verzi svého mladšího já? Myslím, že ne. Hudební
status quo s minimálními změnami vyhovuje tvůrcům i fanouškům, kteří
souběžně stárnou a pojí je společná touha zažít znovu ty prchavé ale
intenzivní pocity z bouřlivých minulých období, kdy maximální existenční
starostí bylo sehnat lupen na koncert. Kalifornští KORN provázeli
dospíváním obrovskou masu fanoušků z generací X a Y a většina z nich jim
zachovala svou přízeň i do dnešních dnů. Tím nechci produkci KORN
snižovat na hudbu pro zastydlé puberťáky, ale pravdou je, že většina
příznivců to s nimi táhne od koncertů, alb a divokých večírků z let
devadesátých.
Nová deska „Requiem“ pak umělecky
reflektuje právě tuto zkušenost, kdy je takříkajíc „mládí v prdeli a do
důchodu daleko“. Skupina si prošla různými otřesy a životními zkouškami,
a vychází z nich silnější, ale taky klidnější. Což je logická
návaznost, která je vlastní i publiku a nejspíš proto jsou KORN stále
uvěřitelní a srozumitelní. Zatímco předchůdcem „The Nothing“ cloumala
tíseň a negativní emoce vůbec, aktuální dílo je navzdory názvu položené
na pocitové přímce bez výkyvů a vzruchů. „Requiem“ je jako hudba na
antidepresivech, kdy jsou zásadní propady překryté a vnímání ploché i
přes vědomí citů pod povrchem. To nemusí být nutně špatně, zůstává totiž
více prostoru pro samotnou muziku, bez vedlejších efektů. Problémem je,
že na to hudba Korn není stavěná. Její přímočarý naturel se vylučuje se
sólovými instrumentálními výkony nebo s progresivnější výstavbou
skladeb.
Nahrávka byla pořízena striktně analogově, což
je dostatečně zdůrazňováno, snad aby byli potěšeni všichni konzervativní
staromilci a zvukoví hipsteři. Podle Jonathana Davise zní všechen
moderní rock jako „hovno v krabici“ a KORN chtějí být zkrátka
autentičtí. Řeči a postoje jsou ovšem jedna věc a digitální postprodukce
věc druhá. Sound „Requiem“ je sice solidně hutný a valivý, ale nezní o
moc živěji a přirozeněji než jeho opovrhovaní sourozenci zrození z
jedniček a nul. Obdivuhodné a nehrané jsou naopak kamarádské vztahy mezi
jednotlivými členy, které se odrážejí v dokonalé souhře kapely. Od
prvního zadrnčení basy a nástupu podladěných kytar v úvodní písni
„Forgotten“ šlape komplet celá parta jako jeden stroj. Pravda, možná
trochu mechanicky, ale zase bez podbízivosti rozehrávají dredatí
padesátníci charakteristické houpavé tóny, které mají vryté hluboko pod
kůží.
Jonathan Davis pokračuje ve výborných pěveckých výkonech z poslední doby a koření občas sušší nu metalový základ, kde už z principu žánru nelze vymýšlet mnoho nového. Také tradiční samply znějící jako z opuštěné strašidelné pouti z Kingových románů se dají dopředu tušit a jen zlehka nadzdvihávají dusnější opar rutiny. Nástroje mají své silné chvilky třeba ve skvělém kytarovém nápadu v „Disconnect“ nebo v rytmicky drtícím úvodu u „Lost In The Grandeur“, ale jinak hrají na jistotu, byť s perfekcionistickou dikcí. Převážně je tedy hlavní postavou Davis, a dá se říct, že celkem zaslouženě. Za uplynulá léta, více než desítku alb a nespočet koncertů se parádně vyzpíval a zvládá i klenuté rockové refrény zdobící „Start The Healing“ nebo melodické motivy odrážející inspiraci z posledních desek kolegů IN FLAMES ve skladbě „Penance To Sorrow“. Zpěvy se často vrství pro větší efekt do vícehlasů, do jedné nejmenované písně mělo být použito více než dvacet stop vokálu. Tipoval bych to na jeden z kousků ze závěrečného dua „My Confession“ a „Worst Is On Its Way“, které je pěvecky nejbarevnější a kde dojde i na Davisovo nu metalové mudrování, na což by mohl mít Jonathan ochrannou známku, stejně jako na svůj Gigerovský mikrofonový stojan.
Krátká stopáž a odhodlaný úvod by snad mohly nahrávat úvahám o záblesku rockové energie, který na půlhodinu oslepí a ohluší vše ostatní. Ve svém průběhu ale „Requiem“ překvapivě brzy ztrácí na síle a bohužel jí nenahrazuje jinou hudební vlastností. Je to takové bezpečné mydlení puku v rohu kluziště, odkud se ovšem jen stěží střílí na branku, natož aby padl výstavní gól. Vše nasvědčuje tomu, že „Korni“ zůstávají prioritně koncertními velikány a že jejich novodobá alba fungují více jako připomínky existence slavného jména, než jako zásadní díla, ze kterých se bude hrát na zmíněných live show i za deset let.
17.02.2022 | Diskuse (24) | Hivris riha.kamil@gmail.com |
Igor Stríž | 29.05.2022 15:22 |
Koncert byl vydařený, hodně jsem poslouchal jak novinku, tak starší i nejstarší věci a vlastně to klidně může být za těch 70% Je to vážně velká kapela a ani Requiem to nezmění a díky koncertu ho asi i budu Requiem poslouchat i v budoucnu, pač to budu mít spojeno do jedné dobré vzpomínky. |
Tomáš | 20.02.2022 20:12 |
No je pravda, že poslední 2-3 roky se hodně vracím do minulosti a objevuju starší věci, ať už takové co jsem neznal, nebo třeba znal ale až teď je docením a pochopím. |
spajk | 20.02.2022 09:15 |
Tak to jedeš ve Strayovych stopach, Tome :-) |
Stray | 18.02.2022 22:34 |
Tomáš: Tenhle případ jsem zažil dostkrát. Je hodně hudby, kterou člověk kousnul až s postupujícím věkem a musel do ní nějak dospět, ne vždy to bylo její náročností, poslechovej vkus se prostě vyvíjí, doba se vyvíjí. V devadesátých letech se urodilo spousty překotných věcí, které jsem začal poslouchat až s velkým časovým odstupem. Třeba i ty KORN jsem na prvních dvou albech v době jejich vzniku nepobíral, ale s Follow the Leader se to zlomilo, začal jsem to žrát a dneska je to velká stálice. |
Tomáš | 18.02.2022 18:46 |
A pak jsou alba, která se ti nelíbí, nechápeš je, tak je necháš být. |
Stray | 18.02.2022 17:27 |
Ve výsledku, ať si každej poslouchá, co chce. Ta věc není charakterizovaná nějakou šablonou, jakože líbivější matro se dřív oposlouchá a dřív přestane bavit. Líbivější matro kolikrát dosáhne silnějších vazeb, o kterých si alternativa může nechat jen zdát. To dělení vnímám prostě složitěji, jsou chytlavé desky, které omrzí, ale jsou i ty, které vydrží a s věkem ještě rostou, stejně tak některé desky na delší naposlouchání můžou zaseknout svůj drápek a časem velmi růst i překonat ty zjevnější alba, nicméně jsou i takové, a mnohdy i od uznávaných veličin, u kterých není šance, že se s nima člověk hne. Prostě uznávané věci, které živí jen nějaká pověst a kultovnost, ale ve skutečnosti je to jen iluze, fabulační pseudo-umělecký oblak, kterej nemá šanci se ani přiblížit popinám ke kotníkům.:-) Celá ta věc je prostě individuální, ona vážně napoví ta úspěšnost, zvlášť v době, kdy komercializační nástroje v tvrdší hudbě padly. |
afro | 18.02.2022 14:44 |
Stray> Pravdou je, že když se mi něco líbí na první dobrou, tak se mi to často rychle oposlouchá, ale obráceně to úplně neplatí; třeba u takovejch Godspeed You! Black Emperor nebo Portal, kteří jsou v jistých kruzích velmi glorifikováni jsem to vzdal. ;-) |
Stray | 18.02.2022 14:32 |
Když ti něco neleze moc snadno do hlavy, je nutné to poslouchat znovu a znovu, až do chvíle, než řekneš, že je ten guláš geniální, je jedno, že tam v podstatě není žádná výrazná písnička, natož pak nápady, hlavní je, že toho tam je hodně a působí to neprostupně, páč logikou určitých lidí - co je neprostupné, je i více umělecké.:-)) |
sardaukar Lipavský | 18.02.2022 14:20 |
no tak jsme si pohovořili o zklamání jara 2022, vlastně už není o čem, ta deska Korn už nestojí víc za řeč. A teď tu leží Amorphis :)?.. :( nevím co s tím, je to mohutné a mnohovrstvé, se spoustou kulturních i hudebních vlivů ... a přitom se mi nakonec po x-tém poslechu stále znovu a znovu stává, že si jen obtížně něco vybavuji. A vracím se k úspornějším formám, třeba aktuálním Ditry old dogs, Voivod, My dying Bride (kteří znovu vydali živák ze zlatých časů), nebo trápím kolegy Krmelcem ... prostě o Amorhis bude letos zajímavější debata, než o Korn ... bohužel |
Hivris | 18.02.2022 12:50 |
J.Rose: trefils do černého, já chtěl totiž v minulém příspěvku napsat, že to, co jsem uvedl, platí vesměs pro všechny starší bandy. S výjimkou kapel progresivního žánru:). |