Boomer Space

KVELERTAK - Endling

Norské KVELERTAK mám v merku už od první bezejmenné desky z roku 2010. Podle toho co kapela nabízí i po citlivé obměně na postu zpěváka, to spíše vypadá, že se jim budu věnovat i nadále. Tudíž i pátou řadovku „Endling“ vnímám jako velmi slušnou a koupím si jí. Předně, na jejich hudbě je jasně rozpoznatelný vývoj. V jejich skladbách postupně ubývalo extrémně rychlých temp i onen lehce blackmetalový nádech, který provázel jejich první dvě řadovky. Tento příklon k civilnosti mne nikterak nevadí, on totiž neandrtálský válečník Erlend Hjelvik byl sice charismatičtějším a na pódiu výraznějším frontmanem než současný Ivar Nikolaisen, ale po stránce hlasové prezentace je aktuální zpěvák minimálně stejně dobrý, naopak více zapadá do zvuku kapely a působí sounáležitěji. KVELERTAK se s ním snaží vyznívat více komplexně a spjatěji s rockovější podstatou, což se jim i díky Ivarově všestrannosti daří.


Novinka je zas o něco přístupnější a staví především na samotných písních, chytlavých, dobře zaranžovaných, kloubících v sobě čím dál větší vyspělost muzikantů s trochou té garážové špíny, která k nim vždy patřila. Vlastně už minulá a o něco energičtější a divočejší deska „Splid“ velmi překvapila právě tím, s jakou lehkostí došlo u KVELERTAK k transformaci v komplexnější band. Norové v současnosti působí vlastně nejvíc jako mocné garáž-punkrockové těleso. Protože však ve své lyrice využívají výhradně mateřštiny a její germánská znělost na vás někdy může (spíše je to patrné v oněch klidnějších momentech - např. zpěvná titulní věc „Endling“) působit dojmem, jakoby jste poslouchali lokální punkovou formaci kupříkladu odněkud z německého Erfurtu, má poslech alba jediný háček, a sice ten, jak dalece u současné čitelnější formy písní lpíte na anglicky zpívaných textech a jak těžce v lyrice přivykáte jiným jazykům.



Ona Norština je z mého pohledu asi jediný zaznamenáníhodný neduh současné „měkčí“ a konformější tvorby této kapely. Na druhou stranu je řada skladeb opravdu velmi dobrá a ctí vývoj, historii i laťku kvality, ze které KVELERTAK nikdy neslevili. Na albu se nachází pouze jediná nemožně kolovratová věc odhalující onen germánsky rozjařený kýč – strašlivá pouťovka „Skoggangr“, která vážně představuje něco, s čím se opravdu nechci potkávat a jít tomu naproti. Od majestátního sedmiminutového rozjezdu „Krøterveg Te Helvete“ až po závěrečnou vesmírnou avenjů „Morild“, kde se Nikolaisen dokonce v závěru blýskne takřka waltariovskými melody nápěvy, jede nahrávka bez výhrad v duchu slušného mixu heavy metalu, punk rocku, stadiónové heroizace i garážové zemitosti.


KVELERTAK se znamenitě daří ve skladbách propojovat rozličné prvky příslušící spíše folkové scéně, ať už jde o zvuky nástroje typu banjo v jinak frackovsky vystřižené dusárně „Døgeniktens Kvad“, nebo country akustiku v rámci Svart September. Příznivec rock´n ´rollu naopak najde i mocné punkové jízdy, které jej dostanou bez větších obtíží do varu - především přímočará punková věc plná pouliční špíny „Fedrekult“, britským heavy metalem osmdesátých let čpící „Likvoke“ se skvělou kytarovou vystýlkou a znamenitým sólem, a v neposlední řadě také nabušená „Motsols“, nacházející se někde mezi oběma cestami. KVELERTAK jsou zas o kus úhledněji se vyjadřující grupou, dávno už nereprezentují nějaký metalový extrém, každopádně spíše posílili skladatelskou stránku a díky tomu jsou schopní oslovit širší fanouškovskou základnu. Z mého pohledu však laťku nastavenou vlastní minulostí nepodlézají. 


11.09.2023Diskuse (4)Stray
janpibal@crazydiamond.cz

 

Tomáš
03.10.2023 21:41

a ještě úvaha ke zvuku - ten mě na Kvelertaku vždy tak nějak hypnoticky fascinoval, přitahoval (myslím kytary). Ono to bude asi tím triem kytaristů. Nedávno mi na YT vyskočili nějaké jejich koncertní komorní video z Covid lockdownů a prostě ta baterie kytar má něco do sebe. Podobně jako když Foo Fighters vzal zpět Pata.

Prostě čím více kytar, tím více Adidas

 

Tomáš
03.10.2023 20:00

Konečně jsem se k tomu o víkendu dostal a je to fajné.

Nastal pokrok v porozumění textům - z lautr nic jsem se dostal na dvě (mezinárodní) slova.

Ještě jsem přemýšlel, že mi vůbec k sobě nesedí vizuál a image kapely vs. hudba kterou produkují. Kdybych to slyšel, aniž bych je kdy viděl, tak si myslím, že půjde o nějaké černočerné zmalované smrťáky, přitom to jsou jen pokérovaní kluci v džínách a kšiltovkách, kteří místo hardcore hrají spíš blackmetal.

Jinak ale dobrý - v rámci možností melodický, dobrý zvuk, je tam drive, je to i celkem pestré.

80%

 

Jan Tleskač
11.09.2023 19:38

Doporučuju vidět naživo, měl jsem to štěstí dvakrát a pokaždé mě to úplně odrovnalo, proud energie z pódia byl naprosto neuvěřitelný. Baví mě poslední desky právě tím, že se kapela stále víc přiklání ke své melodické poloze vracející se až někam k 70s a 80s rock/metalu, který byl pro ústřední členy Kvelertak hudebně formující muzikou, jak sami říkají v rozhovorech. P.S. Doporučuji také The Good The Bad and The Zugly, což je původní kapela aktuálního zpěváka Ivana. V mnohém podobné Kvelertak, avšak ještě více hudebně rozmáchlé a s krásnými kytarovými party. Norsko není jen black metal, tamější punk/hardcore/metalová scéna rozhodně stojí za prozkoumání.

 

Tomáš
11.09.2023 19:10

Kvelertak je zvláštní kapelka - přesto, že se spíš pohybuje na tvrdší části spektra mého hudebního vkusu, přesto že zpívá norsky, mě něčím až hypnoticky uhranula. Asi ta kombinace zvuku, živelnosti, jinakosti. U hudby, kde z textu nerozumíte fakt ani jedno jediné slovo, je to vše pak postaveno na čistých emocí a prožitku.

Z novinky jsem zatím viděl jen dva singly a vypadá to, že si drží kvalitku. Zpěvák mi přišel trochu jakoby jiný, takže teď už vím, že došlo k výměně.