L.A.GUNS - Renegades
Odvyprávět kompletní historii L.A.GUNS připomínající scénář bizarní telenovely by unavovalo nejen mě, ale i čtenáře. Spokojme se tedy s konstatováním, že v současnosti se s tímto názvem pohybují na poli hudebního průmyslu uskupení dvě. A taky s tím, že tenhle dočasný stav bude trvat minimálně do doby, než se americká justice přikloní buď na stranu Traciiho Gunse a Phila Lewise nebo slavné jméno s poněkud pošramocenou pověstí přiřkne Stevu Rileyimu. Chtěl jsem přidat něco jízlivosti o zaoceánské posedlosti soudit se za každou cenu, ale pak jsem si vzpomněl třeba na pikantní roztržku u kdysi nerozlučných IMMORTAL a raději mlčím. Takže, zatímco L.A.GUNS model „Guns & Lewis“ stihl vyprodukovat v této podobě už dvě alba, Riley si dal s představením nového materiálu více načas. S dalšími dlouholetými členy různých fází kapely Kelly Nickelsem (basa) a Scottem Griffinem (kytara) přizval k mikrofonu původem kanadského zpěváka Kurta Frohlicha a společně vydali během roku 2020 desku „Renegades“.
Jakkoli se stavím k momentálnímu trendu uveřejňování mnoha singlů ještě před vydáním celé nahrávky spíš negativně, tak je nutno říct, že L.A.GUNS měli při jejich volbě šťastnou ruku a že jejich objemný předkrm chutnal výborně. První kousek „Crawl“ navnadil poctivou hard rockovou hrou, s Griffinovovou místy až bluesovou kytarou a skvělým důrazným, ale přitom hladkým a nevyřvaným vokálem. Více než solidní představení nového frontmana, kde Frohlich dokazuje, že je mu vlastní lehce páskovské uštěpačné frázování i čistý melodický projev. Druhý singl „Well Oiled Machine“ představil podobnou tvář kapely, ale už v trochu špinavějším rocknrollovém podání s kontrastem rafinovaně elegantního refrénu. Námět se sympaticky drží nekorektní analogie mezi svůdnou ženou a nabušenou motorkou, kytarové riffy doprovází řev motorů, kdežto téměř půlminutové sólo dráždivě opisuje křivky polonahé fanynky.
U následující eponymní jízdy „Renegades“ šlo jednoznačně o sázku na jistotu. Chytlavý dynamický song s nepochybně největšími hitovými ambicemi, který může zpočátku znít trochu povrchně a vykalkulovaně. Snad právě pozitivní až romantický odstín s výrazným rytmem svádí ke srovnávání s rádiovými komerčními taháky. Na rozdíl od podobné tvorby je ale „Renegades“ produkčně i hudebně vyladěná do poslední noty, strhává svou nepředstíranou energií na divokou cestu po okolí Los Angeles a určitě se jen tak neoposlouchá. Poslední singlovka „All That You Are“ byla vypuštěná do éteru pár dní před oficiálním releasem celého alba a je ze všech upoutávek nejméně výrazná. Provází jí téměř pop punkový přeslazený odér zdůrazněný „nanana“ popěvkem. Situaci naštěstí zachraňuje syrovější rytmika, která píseň udrží v omlácených mantinelech horkokrevného rocku ze Sunset Strip.
Skoro by se mohlo zdát, že si L.A. GUNS vystříleli všechny náboje už dopředu, ale to by se nesmělo jednat o takové zkušené harcovníky. Zbytek desky je repertoárně minimálně stejně silný a intenzivní. Neurvalou garážovku „Why Ask Why“, našlapanou rebelskou helečkačku „Lost Boys“ nebo ostré závěrečné boogie „Don`t Wanna Know“, nelze v žádném případě považovat za nějakou šedivou vycpávku. Všem vévodí rozhodná, ale pružná souhra Nickelsovy basy a Rileyoho bicích, na jejichž základu staví kytara a zpěv svoje bryskní melodie a refrény. Do role netypického šlágru se pasuje skladba „Witchcraft“, která možná na první dobrou nepůsobí úplně přívětivě a harmonicky, ale pod hrubší plachtou skrývá divoké nálady prvních gotických následovníků klasického punku.
Finální dojem „Renegades“ trochu kazí fakt, že se tak svěží a průbojné dílo nevyhnulo žánrovým klišé, jakým je zařazení rockových balad. Akustická „Would“ má ještě svoje osobité kouzlo v uvolněné atmosféře unplugged koncertů, ovšem druhá „You Can`t Walk Away“ je už pouze sentimentální reminiscencí na osmdesátkové ploužáky. Přes tenhle malý neduh je produkce L.A.GUNS zábavná a podmanivá svým elánem a přímostí. Žádná atrapa mladistvého zápalu, ale hudební entuziasmus životem zběhlých rockerů a šikovných muzikantů. Nahrávka přirozeně těží z principů i popularity osvědčených klasik kapely, alb „Cocked & Loaded“ nebo „Hollywood Vampires“, ale zároveň zní současně, a ne jako vyčichlé retro. „Renegades“ se báječně hodí do aktuální neveselé situace, kdy se špatné a negativní zprávy valí ze všech médií. Není od věci hodit aspoň na čtyřicet minut všechno za hlavu a nechat se unášet na vlnách nekomplikovaného, ale řízného hard rocku. L.A. Guns jsou nejen pro tuto příležitost jedinečnou volbou.
16.03.2021 | Diskuse (7) | Hivris riha.kamil@gmail.com |
Stray | 17.03.2021 20:07 |
Negativní energie by mne v Tvém případě ani nenapadla. Lidi, od kterých bych jí spíš čekal, sem buď nějakej ten pátek už nechodí a nebo své příspěvky alespoň výrazným způsobem omezili, což kvituji s povděkem. |
spajk | 17.03.2021 18:57 |
Strayi, není třeba za vším hledat negativní energii :-) |
Hivris | 17.03.2021 16:46 |
spajk: jak píše Stray, žádný tah nebo účel za tím určitě schovaný není. Píšu spíš tvrdší věci, ale poslouchám i spoustu jiný muziky, dávno nejedu jen jedním směrem. RENEGADES je deska, která si mi hodně líbí a fakt jsem se těšil, až o ní napíšu článek. Ber nebo ne, ale názor samozřejmě uvítám. |
Stray | 17.03.2021 16:13 |
spajk: Není třeba za vším hledat strategii :-), v tomto případě slovo "tah" fakt nechápu, prostě měl chuť to napsat, tak to udělal. Včera mě například do mailu dorazila Horynova recenze na Exposed od Vince Neila a porada o tom, na čem dělá, také neproběhla. |
spajk | 17.03.2021 15:19 |
Přestal jsem L.A.Guns sledovat a kupovat někdo okolo alba Waking the Dead. Možná bych ještě našel následující Tales From a Strip. A ted jako existujou dvoje L.A. Guns? Ty vole, to je slušnej bizár. Samozřejmě preferuju Guns s Lewisem a ani deska nazpívaná Pearlem nebyla špatná i přes svou přehnanou tvrdost. |
Stray | 17.03.2021 14:31 |
spajk: Náhoda. Ale nevede si špatně, co? |
spajk | 17.03.2021 12:33 |
Co to je za veletoče, Hivris recenzuje sleaze rock? |