Boomer Space

LAID TO WASTE - Jádro obnovené aktivity (rozhovor)


Vzhledem ke zjištění, že můj někdejší (zhruba zpřed dvaceti let) učitel angličtiny je zakládajícím členem a dlouhodobou součástí tuzemské thrashmetalové kapely LAID TO WASTE, jsem již před časem usoudil, že, v souvislosti s vydáním jejich aktuální desky „Trauma“, padne volba na uskutečnění rozhovoru právě na něho. Díky jeho někdejšímu přestěhování z Plzně do Prahy, jsme neměli moc šancí se v posledních deseti letech potkávat, nicméně vždy když jsem na něj narazil, měli jsme si co říct. Má nedávná účast na koncertě OVERKILL v pražském Meet Factory, kde LAID TO WASTE předskakovali, však toto přirozené míjení přerušila. Slovo dalo slovo a hned jsem vyjádřil zájem si na novou desku jeho kapely posvítit. Přestože Sky Kobylak je původem Američan, nyní je už roky českým občanem (věnujícím se především překladatelské činnosti), dokonale asimilovaným a dvě dekády zapojeným do života zde. Ostatně česky uměl už tehdy tak, že by nikoho ani náznakem nenapadlo, že nejde o Čecha, což mne vzhledem k jeho tehdejšímu mládí a krátkému pobytu zde, vždycky fascinovalo. Zde je tedy rozhovor s kytaristou a jedním ze dvou riffmistrů z kapely LAID TO WASTE...



Od předešlého alba uběhlo k novince „Trauma“ dlouhých sedm let, zajímala by mne právě vaše náplň v průběhu té doby a následně celá ta příprava nových skladeb. Zkrátka a dobře, co jste celou tu dobu dělali?

 

Skladba „Ancient Evil“ z novinky už byla na světě v době, když byla aktuální nahrávkou ta předchozí deska, takže vznik skladeb na „Trauma“ se časově dost různí. Právě deska „Mental Decay“ byla vydána v roce 2017 a měla v metalovém undergroundu poměrně dobrej ohlas, takže jsme se nějakou dobu vezli na vlně zájmu o tuhle nahrávku a nijak jsme na nové skladby nespěchali. Někdy v té době jsme rovněž „vyšoupli“ našeho původního bubeníka Ryana (spolu se mnou další zakládající člen). Rozchod neproběhl ve zlém. Po nějaké době jsme začali zkoušet a hrát s jeho nástupcem Andrejem, který je především kytaristou u slovenských ACID FORCE, ten díky nám dva roky pendloval mezi Prahou a Bánskou Bystricou a přestože je to fajn člověk a vše mezi námi fungovalo, nakonec usoudil, že je hlavně kytaristou a dal přednost své mateřské kapele. Dojíždění bylo pro něj náročné a pro nás, kteří jsme potřebovali stabilního bubeníka, vlastně taky. Následně přišel covid a vše se zastavilo. Bylo obtížné se pravidelně scházet, koncertovat nešlo a navíc jsem se stal otcem, narodil se nám syn. Další členové - kytarista Vojta se zpívajícím basákem Zdendou si v té době také dokončovali vzdělání a celkově jsme měli každý trochu jiné starosti, takže v té době se v rámci kapely věci neposouvaly příliš dopředu. Po odeznění pandemie jsme si uvědomili, že už bychom měli pořádně šlápnout do pedálů. Zároveň jsme konečně natrefili na perfektního bubeníka Adama, který je s námi do dnes a platí snad za nejspolehlivějšího člena kapely. Nejen že vlastní dodávku, ale je i praktickým člověkem, který dokáže kapelu organizačně hodně posouvat. On, právě s kytaristou Vojtou Černým - nejčastěji skládajícím členem a naším kytarovým mistrem, a taky se zpívajícím basákem Zdendou, do toho pořádně šlápli a tak kapela dostala drive. Musím se přiznat, že jedinej, kdo jim to dneska trochu kazí, jsem vlastně já :-), ale kluci chápou, že se musím starat o rodinu.

 

Takže jako zakladatel si se po letech dostal do situace, kdy tomu dáváš nejmíň, jestli tomu dobře rozumím?

 

Ono je opravdu důležitý říct, že přestože jsem zakládajícím členem, tak za tu kapelu, za to jak dobře LAID TO WASTE nyní fungují, vděčím především Vojtovi Černému, protože od chvíle, kdy před cca deseti lety vstoupil, tak měl ty nápady a celkově to svým entuziasmem nakopl. Před tím jsme byli jen partou anglo-amerických krajánků usazených v Čechách, kteří z recese začali hrát tvrdou hudbu pod názvem KILL! KILL! KILL!

 

No vidíš KILL! KILL! KILL!, to byla ta věc, na které jsem tenkrát byl Pod Lampou. To mohlo být někdy okolo roku 2011, možná 2012. Neříkal si tuhle, že se za ten původní název dneska stydíš? Proč jste si tehdy dali zrovna tento název?

 

Nějak to nezatajuju, ale na druhou stranu se tím nechlubím. :-) Oproti LAID TO WASTE to byl spíš takový infantilní výkřik. Šlo o kapelu lidí z anglo-amerického světa usazených v Plzni. Já s bubeníkem Ryanem jsme zastupovali USA, pak jsme tam měli zpěváka z Kanady a baskytaristku z Austrálie apod. A ten název vznikl hodně narychlo, protože se tenkrát v Divadle Pod Lampou konala soutěž začínajících kapel Múza a potřebovali jsme organizátorům rychle nadiktovat nějaký název. Chodili na nás spíše naši krajané a lidi, co nás měli spíš za zajímavost, a brali to jako návštěvu nějakého recesistického metalového bandu. Několik svých songů jsme však již měli a věci se pomalu utvářely. Byli jsme prostě parta lidí původem z anglo-amerického světa, učících zde angličtinu, porůznu jinak pracujících, či studujících v České republice. Až s nástupem nových českých spoluhráčů někdy v roce 2014 se z toho stali LAID TO WASTE.

A proč tedy KILL! KILL! KILL! ? :-) Asi takhle, v době ještě před příjezdem do České republiky jsem dost poslouchal CANNIBAL CORPSE, deathmetalovou legendu, která, ještě před tím než se přesunula na Floridu, sídlila v Buffalu, což je město nedaleko Rochesteru, odkud vlastně pocházím já. Byla v tom nejen chuť po nějakém agresivním vyjádření, ale také trocha patriotismu. CANNIBAL CORPSE měli tehdy aktuálně venku desku „Kill“, organizátorům Múzy jsem tak od boku napsal trojité Kill coby název své kapely.


 

Vraťme se k LAID TO WASTE a tvorbě nové desky, či její celkové přípravě…

 

Ještě před nástupem do profesionálního studia vznikala „Trauma“ v domácích podmínkách. Část těchto čistých záznamů, konkrétně kytarové stopy, jsme posléze použili a přeampovali ve studiu, ostatní party jako bicí, baskytara a zpěvy byly znovu nahrány, konkrétně u Honzy Kapáka ve studiu Hellsound. Využití kytarových náběrů z domácích podmínek se uskutečnilo z důvodu ušetření peněz. V současnosti je to běžný způsob, jak kapely fungují. Nahrávka vyšla samonákladem a vše jsme si řídili a financovali sami, bez asistence kohokoliv zvenčí. U minulých alb nám třeba vypomohl Koník ze Support Underground, ale dnes už jsme si vše zařizovali sami, včetně produkce i distribuce. Ohledně samotného matra to shrňme takto: skladby byly již do detailu připravené a nahrané předem, přičemž kytary z těchto původních čistých stop se využily i pro finální nahrávku a k nim se ve větším studiu dohrálo to ostatní. Třeba bubeník Adam to nabombil neskutečně a snad všechno napoprvé.

 

V čem spatřuješ hlavní rozdíl aktuálního alba „Trauma“ oproti vaší starší tvorbě?

 

Řekl bych, že nová deska je barevnější, vrstevnatější, je tam více zajímavých kytarových motivů, pestřejší práce s tempy a s rytmikou. Když si poslechneš první dvě alba, je to nářez od začátku do konce a působí spíš, jako by ses vracel v čase, kdežto na novince přibylo atmosféry, „Trauma“ je vyhranější a dospělejší materiál. Je v těch nových skladbách poznat i ten delší čas vzniku. Patrný je také určitý žánrový přesah, který jde směrem k melodiím, dalo by se říct až ke speed metalu. Není to už jen o thrashmetalové smršti a agresi. Právě za tu barvitost a množství kytarových sól a vyhrávek může náš kytarista Vojta, který dnes již většinově skládá a já se od něj prakticky učím. :-)

 

A co lyrika? Co můžeš říct k vašim textům?

 

Textová složka doznala u nás také nemalého vývoje. Hlavním skladatelem textů je dnes zpěvák Zdenda. Na prvních dvou deskách jsou spíš typicky thrashová, lehce klišovitá témata jako hrozba jaderné války, politika, náboženství, zkrátka dokola omílaná témata reflektující negativa světa kolem nás. Lyrika se drží sféry reality. S třetí deskou „Trauma“ se však Zdenda víc vyřádil, dal si na tom víc záležet, osobně to chápu jako tak trochu fantasmagorické vize, takže aktuální texty jsou samozřejmě blíže fantasy, mají rovněž základy i ve sci-fi literatuře – týkají se třeba apokalypsy, života v post-apokalyptickém světě. Částečně jde o fikci a představivost autora, částečně náš zpěvák čerpal nápady z nějakých předloh.


 

Album jste rovněž křtili na festivalu Brutal Assault, jak jste si své vystoupení užili?

 

Vystoupení na warm-upu letošního Brutal Assaultu bylo určitě největším koncertem, jaký jsme kdy odehráli. Shodou okolností šlo i o křest naší nové desky. Co ti mám povídat, byla to bomba. Velká síla, adrenalin! Ten festival je určitě snem každé kapely. Člověk najednou stojí na pódiu a ví, že to musí být pro každého muzikanta vysněný zážitek. Ten den jsme navíc hráli před skotskou kapelou HELLRIPPER, což je projekt, který mám hodně rád. Hráli jsme vzadu na Obscure stage, to je ta zadní scéna podél pevnostní zdi a byli tam snad všichni, kdo ten den už byli uvnitř areálu. Naprosto narváno, já osobně jsem nedohlídl na konec těch lidí. Co ti mám povídat, připadal jsem si jako ve Wembley. :-) Mě osobně zůstává trochu záhadou, kdo z organizátorů nám dal tu důvěru a vlastně zapříčinil, že jsme si mohli na té akci zahrát. Byla to pro nás ohromná čest. Náš bubeník Adam je vlastně dost akční v tom metalově undergroundovým světě, má rozhozený ty sítě, tak že si myslím, že je to částečně také díky němu.:-)

 

 

Na české poměry netradičně se jeví vokální projev vašeho zpívajícího basáka Zdendy, který vyznává spíše vyšší polohy. Říkám si, v rámci naší, v posledních letech se rozrůstající thrashové scény jde o poměrně ojedinělou volbu, je asi fanouškem Dave Mustainea a jeho MEGADETH, nebo kapel jako OVERKILL, že?

 

Jasně, Dave Mustaine v tom hraje také velkou roli, ale líbí se mu také tvorba legendárních JUDAS PRIEST. Ten jeho vysoký hlas té hudbě dodává něco, co zde na thrashové scéně vlastně chybí, takže přestože jsme si zpočátku museli zvykat, nakonec jsme uznali, že na tom něco bude a do našich skladeb to dobře sedne. Jsme vlastně spíše ovlivněni americkou thrashovou scénou, usilujeme o pestrost. Podobně to má třeba také EXORCIZPHOBIA, v jejichž zvuku jsou znát inspirace ANTHRAX a SUICIDAL TENDENCIES. To jsou samozřejmě vlivy, který vyznění kapel mohou jenom prospět.

 

Hráli jste nové skladby ještě před vydáním.

 

Jak které. Asi polovinu z nich jsme postupně prověřili naživo, protože naši fanoušci v období těsně po covidu už měli dost hlad po nových skladbách. Nechtěli jsme protahovat tu dlouhou pauzu bez nového materiálu a na koncertech jsme občasně zahráli něco z připravovaných věcí.


 

Kromě LAID TO WASTE se ještě účastníš blackmetalového projektu BRAN, co o této záležitosti můžeš prozradit?

 

Tohle je opět dílo mého spoluhráče, kytaristy Vojty Černého. BRAN je především jeho projekt, on vše vymýšlí, já jsem se zúčastnil zhruba tím, že jsem do toho alba „Odcházení“ nahrál party basové kytary. Už je to tak, zde jsem basákem.:-) Třetím do party je Ygraen Orlok, frontman kapely HEJTMAN, který je v BRAN bubeníkem. Nahrávka nakonec vyšla u zavedeného metalově undergroundového labelu Signal Rex, což je malá, avšak agilní portugalská stáj. Vydávají hodně obskurní metalové věci, které jsou žádané především sběrateli a sledovači undergroundu. Tamní náklad našeho čtyřpísňového alba zaznamenal solidní úspěch a byl o něj zájem.

 

Co LAID TO WASTE a nejbližší koncerty?

 

Nejbližší a pro nás výroční akce se koná 19.října v pražském klubu Underdogs, kde slavíme deset let od začátku fungování pod názvem LAID TO WASTE. Poté 2.listopadu hrajeme ještě s několika dalšími kapelami v Litoměřicích v klubu Baronka na akci Methods Of Punishment.


01.10.2024Diskuse (2)Stray
janpibal@crazydiamond.cz

 

Pekárek
01.10.2024 20:31

JJ fajn rozhovor, Aha, tak už vím, proč jsou BRAN tak dobří.:-)

 

Robert Kriško
01.10.2024 12:11

Super rozhovor, metal s vámi, přátelé. Skye a aktivity jeho "bandy" sleduji již delší dobu. Za mě je to jeden z nejlepších, ne-li nejlepší rytmický kytarista v Česku.

Nepřestává mě udivovat.

Btw, dejte na tenhle formulář padding, je to nechutný, jak se ten text lepí na stěny.