Boomer Space

LAID TO WASTE - Trauma

S třetí deskou se po sedmileté pauze hlásí západočeští zatvrzelci LAID TO WASTE, thrashmetalová kapela původně pocházející z Plzně, která může být řazena po bok současných agilních úderek tohoto žánru, jakými jsou u nás kapely EXORCIZPHOBIA, REFORE, LAHAR či čerstvě také MÖRGHULL. To, že právě i LAID TO WASTE reprezentují v současnosti vcelku neotřelé pojetí metalového old-schoolu, může být patrné leckomu, komu se dělá husí kůže sotva zaslechne onen tenký a jako jehla ostrý vysoký ječák Smrťáka Zdendy, který se svým zabarvením pohybuje někde na spojnici mezi Davem Mustainem z MEGADETH, či frontmany z takových kapel jako jsou zapomenutí jižané POWERMAD (jen tu a tam ve vypjatých výkřicích), Newyorčané OVERKILL (vzdáleně), arizonští FLOTSAM AND JETSAM (případně také jen tu a tam když proud emocí velí k finálnímu výkřiku), nebo třeba i kanadští EXCITER.

 

Kapela nahrála v minulé dekádě dvě alba, konzervativně thrashová, úderná, nikterak nepřesahující rámec žánru - jmenovitě debutové „Counterattack“ v roce 2015 a dvojku „Mental Decay“ o dva roky později. Obě reprezentovala ryze osmdesátkový nářez stojící na přímočarosti, rychlosti a agresi. Z tohoto důvodu šlo už tehdy LAID TO WASTE nazvat doslova mašinou na riffy. Právě prostřednictvím třetí desky „Trauma“ se nyní k stávajícímu usazení dostala i větší skladatelská jistota a vrstevnatost. Kapela, která před pár lety reprezentovala nekompromisní, šípovitý thrash, se letos prezentuje dospěleji, tedy spíše coby nositelé síly a vyšší míry neotřelosti v rámci rychlého a tvrdého metalu.


 

Základem zvuku kapely LAID TO WASTE však nadále zůstává strhující souhra mezi kytarovým tandemem, kdy Vojta Černý je zde spíše tím častěji sólujícím a odlehčeněji hrajícím sekerníkem, kdežto sveřepě působící Sky Kobylak upřeně servíruje nekonečný proud tvrdých riffů. Skladby, kterých je na novince pouhých sedm v celkové délce pětatřicet minut, se i díky nadechnutí směrem k barvitějšímu pojetí, vykazují o něco větší rozmáchlostí a dobrodružnější podstatou. Mají na to svou zkoušku ustát i díky faktu, že rytmický tep služebně nejmladšího člena, bicmana Adama Nesvorného, má punc obstojného žánrového řemesla. Každopádně i po novém albu platí, že v koncertním podání vyznění této kapely nabírá na ještě větší síle.

 

Současné skladby rozhodně nejsou vysokorychlostní jízdou od začátku do konce, ale jejich variabilita a proměnlivost odpovídá skladatelským ambicím souboru. LAID TO WASTE jakoby nyní získali větší smysl pro dramaturgii a nedrtí vše jen ve vysloveně nekompromisním podání. Když Zdeněk na konci rozjeté skladby „The Tower Of Babylon“ zavřeští jako siréna, jeho bolestný výkřik jakoby se nesl zdivočelou pustou krajinou, které dominují rozeklaná skaliska, takže patrně každému fanouškovy bezútěšného power/speed/thrashe ve stylu fantasy se zatají z té žádané exotiky dech. Neotřelost struktur aktuálních písní jeví se z prvního plánu poměrně zapeklitě, až s dalšími poslechy posluchač odhaluje v thrashovém zvuku LAID TO WASTE i náklonost ke klasickému heavy metalu, respektive spíše k jeho progresivnější podobě, nejvíce reprezentované legendami z IRON MAIDEN.

 

Album startuje jedna z nejsilnějších věcí kapely vůbec, titulní píseň „Trauma“. Nebýt onoho okouzlujícího atmosférického úvodu s akustickými kytarami, šlo by říct, že je to přímočará a rychlá vypalovačka s kaskádovými heavy postupy, která ujíždí stále vpřed a má potenciál strhnout okamžitě. To následná „The Maiden´s Oath“ je přeci jen zašmodrchanějším číslem s ne zcela jednoznačným tahem na cíl. O charismatu nejen vokálních linek, ale i celkového vyznění svědčí strhující jízda v tempu německých DESTRUCTION nazvaná „The Tower Of Babylon“. Podobně je na tom rovněž „Ancient Evil“ (zpěvákův tón zde v rámci nejvypjatějších momentů může působit jako hlas Eric AK Knutsona), která však dokáže nabídnout více než jen řežbu od začátku do konce a pracuje s poutavou atmosférou a oním tušeným fantasy zaměřením, k čemuž prakticky nejen této písni dopomáhá i pestrá kytarová práce a časté vyhrávky či sóla.


O navýšené pestrosti a uvážlivé práci s dramaturgií vypovídá i charismatická „King Of the Glass Desert“, skladba dost možná inspirovaná literárním dílem nejslavnějšího autora hororové literatury současnosti (či nedávné minulosti) Stephenem Kingem. „Omega“ naopak materiálu vrací onu počáteční údernost a tah na branku, takže ona půlhodinka uteče jakoby nic a celek si drží semknutost. Možná se z tohoto matra stane jedna ze zásadních desek mezi tuzemskými obdivovateli zvuku amerických úderek právě té podoby thrashe, které velí kapely ne až tak ortodoxního ražení jako MEGADETH, ANNIHILATOR, FLOTSAM AND JETSAM... za mne obstojná reminiscence, byť je také nutné klást zde důraz na slovo reminiscence.

 


19.09.2024Diskuse (36)Stray
janpibal@crazydiamond.cz

 

VenyK
02.10.2024 11:58

Hudba má spojovat, tak proč se hádat ? Třeba já mám pro "kluky" z LtW taky slabost a podle mě udělali o řád lepší thrashovou desku než kdokoli u nás od konce Arakainu s Brichtou. Dlouho mě žádná naše kapela tak neoslovila, a že už mám něco naposloucháno. Ale prát se kvůli tomu nehodlám. :-) Porovnání s Rust In Peace nebo Slayer fakt nedává smysl, tak se na to už vykašlete. Díky Strayovi, že se scéně věnuje a zbytek už nechte těch žabomyších válek, je to hloupý. Tak pic někde na koncertě. Veny

 

Stray
01.10.2024 22:37

Alba Rust In Peace a Countdown to Extinction byla extrémně kladně hodnocená, i v tuzemsku. Tam nebylo vůbec pochyb, v případě Rust In Peace každej tak nějak tušil, že je to strašně zvláštně uchopená, zvláště znějící, zvláštně strukturovaná deska, ale na druhou stranu nepochyboval, že je to absolutní vrchol té kapely, což se záhy jenom potvrzovalo. ve své době děsná bomba. Countdown byl písničkovější a posílil především komerční potenciál, brebtat na tu desku začali někteří true-metalers až po čase, ale je třeba si uvědomit, že atmosféra doby, toho co se rvalo ze sklepů na světlo, byla ta, že jely kapely jako PEARL JAM, MINISTRY, ALICE IN CHAINS, CORROSION OF CONFORMITY, PRONG, takže ta skutečnost, že MEGADETH zpomalují, groovovatí, písničkovatí a už to není ten speedytrešík, fakt v těch letech vadilo hrozně málo lidem.

 

Fenris 13
01.10.2024 20:47

spajk:já si pamatuji až recku na Countdown v Melodii, chválili to tam. Utkvěla mi pasáž "Psychotron tepe do noci jako srdce vlkodlaka..." . Zato Fear of the Dark od nich dostalo naloženo...prý zrezivela železná panna:-)

 

spajk
01.10.2024 20:33

A ještě žebříček resp TOP 10 alb, singlů a prodeje za rok 1990 k listopadu téhož roku.
Zatímco v německé redakci se Rust In Peace do desítky nedostali, v anglické a francouzské redakci s přehledem.
https://ibb.co/C1M17sJ

Radši si zkuste poslechnout některé z uvedených alb, to vás obohatí mnohem více, než trolení nad Strayovými recenzemi :-)

Česká DOBOVÁ recenze na Rust In Peace není, neb Spark začal vycházet na přelomu 92/93 a první zaarchivované číslo mám 3/93 s Marty Friedmanem na titulce.

Jdu do vany, už jste mě stáli asi hodinu času :-)

 

Pekárek
01.10.2024 20:29

spajk: Dík za ta fakta. Z RIP byl kruh kolem mě totálně odvařený.:-)

 

Pekárek
01.10.2024 20:28

JJ, myslím, že v tomhle náhledu se se Strayem shodnu. Platí, že jsem za ty naše mladší party a jejich přístup dost rád. Zrovna Laid onehdá v Underdogs zabíjeli.:-)

 

spajk
01.10.2024 20:05

Aby jen nahaněl mladé fans, tak jsem narychlo prošel starý metalový magazímy a našel 2 recenze na Rust In Peace.

Tady máte z Metal Hammeru. Maximální hodnocení.
https://ibb.co/xfqCV1Q

Celková měsíční hitparáda alb, abyste si to mohli zasadit do kontextu. RIP jsou na 5. místě v září 1990. Před nimi Painkiller, No Prayer, Empire a Staying a Life.
Neskutečně našlapaný měsíc https://ibb.co/Sm4VYmW

Tady polský magazím Thrash Em All a recenze. Hodnocení 11/12
https://ibb.co/k8QY4xh

Takže bych trochu brzdil vášně, s tvrzením, že v době vydání to recenzenti hanili nebo tomu nedávali vysoká hodnocení.

A tady jako dárek máte dobový poster Megadeth z Kerrangu
https://ibb.co/fYmmdPM

 

spajk
01.10.2024 19:14

Tvl metaloví snowflakes tu roztávají pod Strayovým recenzemi.
Jděte si číst Fakker a koukat na Koreje ;-)

 

Kropis
01.10.2024 17:32

Kristova noho, to už tu dlouho nebylo, fanatičtí borci se tu hádají o hodnocení 10/10, chcete-li 100% nebo 5 hvězd.
Já bych týpkům jako Bajkonur nebo Robert Kriško navrhl, aby se používali hodnocení třeba 20 z 10 nebo 1000 z 10 :):)

Jinak to fakt neřešte, Stray dělá dobrou práci a na nějaké finální hodnocení sere pes. To bych se taky mohl zbláznit, že nové desky Metallicy od magnetky zaslouží hodnocení od Straye děleno dvěma. Nudné desky s katastrofálním zvukem, které nevím proč mají tak masivní podporu. Jsem výjimka? Jsem, sere mě to, celkem ne. 70% je pro lokální českou kapelu vlastně super hodnocení. Srovnání s Rust in Peace? Nebuďte vtipní.

 

Stray
01.10.2024 17:23

Takže. Recenze ne že může být subjektivní, ale ona být subjektivní musí. Na druhou stranu, ten co se do toho pustí, by popisovaný objekt měl být schopen zasadit do kontextu - doby, diskografie, scény. Rozhodně něco nechválím jen proto, že jde o dílo slavné a velké kapely. Chválím SLAYER South Of Heaven, protože v době vydání šlo o zcela originální typ thrashmetalového alba, takovou zvláštní desku nejenže ta kapely nikdy nevydala, ale nevydal jí nikdo jinej. Podařilo se jim skloubit agresi a zhoubu s až takovou plíživou atmosférou, která rozhodně nepůsobila nepříjemně. Poslední desky EXORCIZPHOBIA či LAID TO WASTE třeba hodnotím výše než poslední SODOM - Genesis ...(nebo jak se to jmenuje?), tahle kapela měla svůj jasný vrchol v roce 1989. Říct, že jsou LAID TO WASTE lepší než SLAYER nebo SODOM bych však určitě nemohl, brání mi v tom zkušenosti a znalost spousty alb. A přitom bych neřekl, že SLAYER po roce 1994 mě nějak naplňovali nadšením, sklouzli do stereotypu. Já jsem taky čistě zaměřenej na muziku, ale tu genialitu tam prostě neslyším.