LAWRENCE Z ARÁBIE - Poušť nebyla nikdy krásnější
Milí filmoví fandové! Vracím se po více jak roce a hned s takovým
těžkým kalibrem. Je to přesně deset let, co Letní filmová škola v Uherském
Hradišti promítla ve dvou projekcích geniální sedmioscarový filmový
epos Lawrence z Arábie, v roce 50.výročí vzniku filmu. Znal jsem tento
legendární snímek již dříve, z DVD projekcí, ale vyčištěný, v HD
rozlišení a na velkém plátně hradišťského kina Hvězda, tento film nabídnul opětovně epochální zážitek. Když v proslaveném kamerovém střihu Lawrence zfoukne
hořící sirku a vzápětí se dostáváme na rozžhavenou poušť, kde hlavní hrdina
se svým pobočníkem jede na velbloudu, to vše nasnímáno krásnou kamerovou
jízdou, a do toho zněl působivý soundtrack Maurice Jarrého, byl jsem v ten moment jak
ve filmovém ráji. Čtyři hodiny obrazových a zvukových vjemů, přišlo mi to
krátké, chtěl jsem ještě více a nikdy nevycházet z promítacího sálu. Jaký
je film, který odborný Americký filmový institut v roce 2007 zařadil na
sedmé místo nejlepších filmů všech dob? Jak vznikaly čtyři hodiny
bezprecedentní filmové výpravy, které Steven Spielberg označil za
„Zázrak filmu“ a i další režisérské veličiny, jako Martin Scorsese,
David Fincher a Christopher Nolan ho považují za svůj nejmilovanější
film? Okolnosti vzniku jsou přinejmenším stejně zajímavé jako film
samotný.
Thomas Edward Lawrence zajímavý a kontroverzní
Ale
nejprve si řekněme něco o skutečném předobrazu filmové postavy. Thomas
Edward Lawrence (1888-1935) patřil mezi opěvované a kontroverzní
hrdiny Britského impéria. Za 1.světové války se výrazně angažoval ve
prospěch arabského světa a stal se na západě jeho neoficiálním vyslancem
a mluvčím. Film mapuje celou jeho impozatní pouť arabským světem. V
jedné z úvodních scén vidíme, jak Lawrence v Káhiře marní čas při
malování vojenských map. Nečekaně dostane příležitost, aby uplatnil své
odhodlání a znalost prostředí během třímesíční mise, tam se
seznámí s arabským princem Fejsalem, který rozpozná Lawrencovu
vyjímečnost. Lawrence si postupně získá u znepřátelených vůdců arabských
kmenů obrovskou autoritu, kterou zpečetí zejména riskantním přechodem
nebezpečné pouště až k přístavu Akaba, odkud vyžene
Turky, úhlavní nepřátele arabských kmenů a spojence válčícího Německa.
Lawrence přesvědčí britské velení o síle a možné jednotě Arabů a už jako
uznávaný vojevůdce s nimi obsadí i Damašek. Film však mapuje nejenom
jeho úspěchy, ale i jeho vnitřní proměnu, kdy zpočátku idealistický muž,
který odsuzuje násilí, se změní v jeho opak. Krásně to symbolizuje
scéna s nožem – na začátku filmu, čerstvě vyzdobený ve své splývavé bílé
beduínské robě, zvedne hlavní hrdina dýku, aby se se zálibou podíval na svůj odraz, a
tento okamžik se ke konci filmu opakuje v úplně jiném kontextu, kdy se
otlučený Lawrence po bitvě o Damašek dívá na svou zakrvácenou dýku, jen několik hodin poté co zaníceně volal „Žádné zajatce!“ . Jak potom
napsal ve své autobiografické knize Sedm pilířů moudrosti, bitva o
Damašek byla zlomem, který ho přiměl vrátit se do Británie.
Sam Spiegel a David Lean, dva nerozluční
Tak
historické souvislosti bychom měli za sebou, teď je čas přiblížit dva
muže, kteří rozhodující měrou stáli za vznikem filmu. Prvním byl
producent Sam Spiegel. Ten měl úžasný talent najít neobvyklý materiál a
najmout k režírování toho pravého, který by dokázal kočírovat
obrovskou mega-produkci, což byla schopnost, kterou disponovalo jen málo
režisérů. No a Spiegel oslovil nenápadného šikulu na režijní stoličce
Davida Leana, který byl v té době celkem uznávaným režisérem anglických
filmů s průměrným, či malým rozpočtem, Spiegel však v něm viděl přímo obrovský potenciál.
Sportovní terminologií, Spiegel byl něco jako slávistický trenér Jindřich
Trpišovský, který bez mrknutí oka riskantně přeřadí kovaného libera
Tomáše Holeše na novou pozici tvůrčího záložníka. Jinými slovy – Spiegel
měl čuch na lidi a s Leanem vyhrál jackpot. Natočil s ním megaúspěšný Most přes řeku Kwai a od něj k Lawrencovi z Arábie byl již malý
krůček.
A samotný David Lean? Dnes již klasik velkých pláten s přezdívkou „mistr imperiálních eposů“, kdy jeho čtyři nejslavnější filmy nesou ocenění v celkové podobě 28 Oscarů, které získal v době, kdy Oscary byly ještě relevantní. Když se Davida Leana ptali, proč natáčí filmy, odpověděl: „Nic pro mě není napínavějšího. Mám rád kameru, cestování, práci s herci, stále nové úkoly, rád natáčím jeden den v paláci a druhý den ve slumu. Lituju všechny ty ubožáky, kteří musí den za dnem vysedávat ve své kanceláři.“ Byl vyhlášeným perfekcionistou. Je třeba známo, že během dvouletého natáčení Lawrence z Arábie zameškal pouze jeden jediný den v práci. I když filmový štáb kosily nejrůznější nemoci, on byl stále připraven. Chtěl za každou cenu mít nad každým záběrem kontrolu a na rozdíl od svých kolegů, kteří třeba běžně nechávali scény s početným komparzem na svých „2nd Unit Directorech“, u něho něco podobného nepřicházelo v úvahu. Nechal se slyšet, že pomocné režiséry nesnáší, protože mu kecají do práce. Po úspěchu Mostu přes řeku Kwai hledal se Spiegelem další zajímavý námět, uvažovali o Gándhím, nakonec se rozhodli vsadit na osud T.E.Lawrence.
Petr O´Toole neznámý a magický
Masivní
dvouletá předprodukce se rozjela a bylo třeba rozhodnout takovou
„drobnost“ – kdo ztvární titulní roli. Lean se Spiegelem oslovili
Marlona Branda, ten je ale odmítl se slovy, že nestráví dva roky
ježděním na „posraném velbloudovi.“. Do hlavní role byl pak zvažován
Anthony Perkins, ten však zabodoval v Hitchcockově filmu Psycho (1960),
takže Lean ze svého nápadu upustil, ze strachu, že by jejich film dostal
nálepku „Psycho z Arábie“. A tu přichází na řadu Peter O´Toole, do té
doby neznámý herec, kterého Lean před dvěma roky viděl v nějakém malém
nízkorozpočtovém snímku a hned ho zaujal svým charismatem a
nepřehlédnutelnou 190 cm vysokou postavou. Takže O´Toolea pozval na
casting a kamerové zkoušky. O´Toole si obarvil vlasy na blond, jako měl
Lawrence a oholil si plnovous, který v civilu nosil. Sir David Lean byl
ohromen při pohledu na Petera v kostýmu a v půlce kamerové zkoušky stopl
kamery a prohlásil: „Nemá cenu točit další stopu filmu. Ten chlapec je
Lawrence.“
Peter O´Toole pak strávil tři měsíce učením, jak
žít jako Arab. Cestoval přes poušt s beduínskou velbloudí hlídkou a
často spal pod hvězdami uprostřed naprostého ticha, jako to činil i
T.E.Lawrence. O´Toole byl od pohledu impozantní postava, nesmírně
talentovaný herec, zároveň v sobě měl i odvrácenou stránku, často měl
blízkou ke sklence něčeho tvrdého (o tom níže) a byl tvrdohlavý a
prostořeký. Někdy až nepříjemně. Když letěl na podpis smlouvy s
pohlaváry Columbia Pictures do New Yorku, jeden z nich se na Petera
podíval a řekl: „Chlapče, když se na tebe podívám, vidím miliony
dolarů.“ O´Toole mu suše odvětil „Jak by se ti líbilo dát pěstí do
krku?“ Později to komentoval slovy: „Nesnáším tyhle korporátní sračky,
připadám si jak výstavní cenný býk.“ Ale že jeho podpis smlouvy byl
trefa do černého, nikdo nezpochybňoval. A dneska? Stačí, když napíšu, že
nejprestižnější filmový magazín Premiere zařadil O´Tooleův herecký
výkon na 1.místo všech hereckých kreací ve 20.století. Slušná vizitka.
Produkce a hodně, hodně peněz
Jak jsem již zmínil, přípravná předprodukce trvala dva roky a samotné natáčení neskutečných čtrnáct měsíců, i tehdy to bylo ojedinělé, kór dneska, kdy se film zběžně spíchne za několik týdnů. Už před třiceti lety Steven Spielberg odhadl, že natočení tohoto filmu by dnes stálo přibližně 285 milionů dolarů, tehdejší rozpočet v roce 1961 byl bezprecedentních 15 milionů, ale to Spiegela nemuselo trápit, film se zaplatil šestinásobně a ve své době se držel, co do celkové návštěvnosti všech dob, na druhém místě za Gone With The Wind (Jih proti severu) z roku 1939. Takže sukces to byl neskutečný. Nátáčecí lokace? Jordánsko, Maroko, Španělsko a Británie. Sam Spiegel chtěl, aby David Lean zvážil úsporu nákladů natáčením v jižní Kalifornii, nebo v méně nestabilním politickém klima Izraele. Lean se však rozhodl natočit příběh tam, kde se to skutečně stalo, v zemích Blízkého východu. K tomu malá perlička – Samu Spiegelovi coby židovskému producentovi hrozilo, že nedostane vízum do Jordánska. Tak se do toho vložil produkční poradce a v té době i zároveň britský ministr zahraničních věcí Anthony Nutting, ve vízové žádosti uvedl Spiegelovo náboženství jako „anglikánské“ a po protestech samotného Spiegela ho okřikl: „Same, drž hubu, tady je tvoje zatracené vízum.“
Konvoj filmařského štábu činil 48 kamionů plných rekvizit, kostýmů a technického vybavení. Jordánský
král Husajn zapůjčil do filmu celou brigádu své Arabské legie jako
kompars, takže většinu filmových „vojáků“ hrají skuteční vojáci.
Dramatičtější situace nastala v Maroku, tam byli též najati vládní vojáci
jako figuranti, ale bez platu, což se jim nelíbilo a tak během filmu
utíkali z natáčení a již se nevraceli. Zajímavostí bylo pak najmutí
jednotky zhruba 300 beduínů kvůli jedné jediné činnosti – vyhlazování
pouštního písku. Jejich sandály byly obaleny vlnou a vybavení palmovými
listy zahlazovali porušený písek, aby v něm nebyly v záběrech žádné
rušivé stopy. Kvůli Leanově umanutosti se pak jedna scéna třeba točila i
dva týdny. Dovedete si představit toho hrabání palmovými listy,
až by jednomu přeskočilo.
Slunce, hodně slunce a zase to proklaté slunce
Natáčení
v Jordánsku byl skutečný očistec. V červenci 1961 se produkce přesunula
do místa s názvem Jebel Tubeig blízko saudskoarabských hranic a
kde teploty v tu dobu byly tak vysoké, že ani teploměry je nedokázaly
změřit. Ve skutečnosti je museli chladit, aby se nezničily. Nejbližší
voda, studna, byla pak neskutečných 242 km daleko, v místě opuštěného
kláštera ze 7.století a svážely jí pro produkci náklaďáky každý den.
Uprostřed pouště postavila produkční společnost malé město ze stanů a
přívěsů, doplněných ledničkami a klimatizací. Lokalizační společnost
začínala se 75 členy a nakonec vzrostla na více než 400, z nichž většinu
tvořili Jordánci. Každý z hlavních herců měl osobní sluhy, kteří se
starali o jejich potřeby, od praní po studené nápoje. Každý 28.den
natáčení byli štáb a herci převezení do nejbližšího města na 2 dny
rekreace a namáčení ve studených lázních. Perličkou pak je patálie s
plastovými kelímky. Produkce je používala na pitnou vodu, ale vítr je
často zvedal a odnášel do pouště. Poté, co volně ležící a ve větru
povlávající kelímky zkazily několik záběrů, nechal je David Lean zakázat
a produkce přešla na keramické hrnky místní výroby.
Dvě krátké scény a kolik práce okolo
Vy,
kteří jste již film viděli, si jistě vybavíte dvě výrazné scény –
přepadení tureckého vlaku a útok na Akabu. Realizace obou je názorným
příkladem perfekcionismu Davida Leana. Pro vlakovou scénu objevil Lean
zbytky tureckých lokomotiv a železničních tratí, které T. E. Lawrence
zničil během arabské revoluce. Prý po čtyřiceti letech na slunci ještě ani
nezrezivěly. Skoro pět kilometrů železniční trati bylo pak položeno kvůli
natočení oné scény. Lean si k tomu zapůjčil dobovou a dávno již
vyřazenou lokomotivu od marocké vlády a filmaři mohli sekvenci natočit
pouze jednou. Po pečlivém testování zjistili, že k přeříznutí kolejí
bude potřeba pět kilo střelné bavlny a dalších pět, aby se vagóny dostaly z
koleje. Aby řídili pohyb vykolejeného vlaku v pouštním písku, museli pod
písek zasadit ocelové pláty. Odvážný strojník nastavil lokomotivu na
plný plyn a pak seskočil, než vybuchly koleje.
Při scéně
dobytí Akaby pak Lean došel ještě mnohem dál. Doufal, že bude moct
natáčet ve skutečné Akabě, ale ztroskotalo to na dvou důvodech. Jednak
současná Akaba se stala příliš modernizovanou, než aby sloužila jako
místo z roku 1916. A pak bylo potřeba přesunout natáčení do Španělska
kvůli překročení nákladů a nemocem z úžehu, se kterými se filmový štáb
potýkal. V jižním Španělsku u moře de tedy postavila Akaba nová.
Sestávala se ze 300 nově postavených budov a kilometr a půl dlouhé mořské
hradby. Na svahu za městem potom produkce vybudovala funkční turecký
vojenský tábor, přesně dle dobového měřítka. Samotné scény útoku se pak
účastnilo přes 150 vypůjčených velbloudů a 450 koní, nemluvě o vojenské
technice všelijakého druhu. Třešničkou na produkčním dortu bylo pak
přivezení zhruba 100 vycpaných maket ležících velbloudů, kteří
dokreslovali obraz zkázy po útoku. Lean koupil kůže na jatkách v
Jordánsku a nechal je vycpat pro případ, že by se hodily pro bitevní
scénu. Jak říkám, Lean nenechával nic náhodě, příprava nade vše.
Démon alkohol
Jak
jsem již zmínil, Petr O´Toole coby nespoutaná figura pro láhev
tvrdého chlasu nesahal zrovna zřídka. Když jsem zmínil scénu útoku na Akabu, O´Toole z ní měl takový strach, že se těsně před natáčením zlil
jako Dán a nechtěně zopakoval osud skutečného Lawrence. Ten byl při
bitvě málem zabit, poté, co ho velbloud shodil zasažen kulkou do hlavy.
Přes Lawrence se přehnaly řítící se koně, ale naštěstí vyvázl jen s
lehčími zraněními. No a O´Toole? Během jednoho natáčecího dne byl tak opilý, že poté co sebou jeho velbloud během zaznění signální pistole škubnul, poroučel se Peter na zem. Za ním se řítily koně, ale naštěstí
velbloud, vycvičený pro takové případy, nad ním stál a bránil jeho
ušlapání.
Věrným parťákem pijanem byl pak slavný Omar Sharif, v
době natáčení byl televizní hvězdou v rodném Egyptě, ale širšímu světu
pak zcela neznámý. O´Toole se s ním tak sblížil, že mu vymyslel přezdívku
„Freddy“ a podnikal s ním pijatice po celý průběh natáčení. Byl
například pozván domů k jednomu z beduínských náčelníků, tam se opil tak
silně, že se s ním pohádal a vychrstl mu sklenku vína do obličeje.
Ohromený beduín na Petera vytáhl nůž, a kdyby se do celé situace
nevložila další herecká persona Alec Guinness, kdo ví, jak by to
dopadlo. Jindy O´Toole znovu opilý udělal krutý vtípek filmařskému
štábu, když zboural všechny stany, zatímco oni spali. Kameraman Peter
Newbrook pak vzpomíná – „Po náročném pracovním dni v 60 stupňovém horku
to nebyla žádná sranda, Peter nás prostě dost naštval.“
Na
druhou stranu, dá se na to pohlížet i z druhého pohledu – O´Toole si
zažil během realizace filmu takové strasti, že upustění páry bylo asi
nezbytné. Během natáčení byl často zraněn. Utrpěl popáleniny třetího
stupně, vymkl si oba kotníky, přetrhl si vazy na stehně, zlomil si
palec, pohmoždil páteř, vykloubil rameno, natrhl si tříslo a pokousal ho
velbloud. Také si vážně poranil ruku, když v opilosti pěstí vysklil
okno karavanu. Během natáčení pak zhubl 15 kilo. No, pak nepijte, že
ano.
Něco málo trivia na konec
Že byl film
extrémně úspěšný, jsem již zmínil. A to i navzdory faktu, který by v
dnešní genderově vyvážené době neprošel. Vemte si totiž, že Lawrence z
Arábie je sice dlouhý 3 hodiny 36 minut, ale nehrají v něm žádné ženy.
Respektive údajně jde o nejdelší film, který nemá žádný dialog namluvený
ženou, v arabské válce prostě pro ženy nebylo místo.
Samotné
zobrazení Lawrence jakožto kontroverzní postavy pak nevonělo jeho
bratrovi A. W. Lawrencovi, který se od filmu distancoval. Film tnul do živého, když nenechal
suchou nit na kolonialismu, jeho pošetilosti a krátkozrakosti, a také pak
na hlouposti samotné války. Film nevoněl ani spikleneckým zastáncům teorie,
že Lawrence nezahynul při silniční nehodě, ale že byl zabit na příkaz
britské vlády. Konspirátoři se najdou všude, jak je vidno, nejenom u
nás.
V 80tých letech pak bylo veřejným tajemstvím, že zachovalá kopie
filmu byla v žalostném stavu. Jeho velcí obdivovatelé, legendární
režiséři Steven Spielberg a Martin Scorsese se sešli a rozhodli se, že
budou inicializovat zrestaurování filmu do podoby, která filmu právem
náleží. Když jimi najatí restaurátoři dostali povolení od Columbia
Pictures obnovit tento legendární kousek, byly jim doručeny čtyři
tuny materiálu - pomíchaných pásků, mnohdy i z jiných cizích filmů, takže trvalo
skoro půl roku, než všechno zorganizovali a utřídili. Samotné čištění
filmového pásu trvalo celý rok. Zhruba u poloviny stopáže chyběl
zvuk, takže ho museli znovu nahrát a dialogy znovu nechat odříkat aktéry z
filmu. Ti co byli již mrtví, byli nahrazeni podobnými, nebo téměř
totožnými hlasy jiných herců. Když Lean slyšel znovu nadabované stopy
filmu, pochválil O´Toola, že zní ještě lépe, než původně. Ten to
lakonicky komentoval: „To by bylo, abych se po 25 letech nenaučil pořádně
hrát!“. Restaurace filmu byla dokončena v roce 1989. O dvacet let
později došlo k dalšímu výraznému zásahu, film byl převeden do HD
formátu, barvy se zvýraznily, šum potlačil a film NÁDHERNĚ prokoukl. Na
blu-ray oproti nevýraznému DVD vypadá přímo fantasticky. Jeho koupi pak
doporučuji všemi deseti. A nebo vychytat nějakou případnou kino produkci
ve filmovém klubu. Jestli bych totiž měl označit jeden jediný film,
který je nezbytné vidět na velkém plátně, je to Lawrence z Arábie. Kus
fantastického umění, filmový poklad.
A propós, David Lean má i českou stopu. Jeho synovec Christopher David Lean se cestičkami životního osudu uchytil v Toužimi, v městečku na půli cesty mezi Plzní a Karlovými Vary, kde vyučuje angličtinu a je kamarádem mé sestry. Je to hudební nadšenec, ale nemá rád IRON MAIDEN, protože Bruce Dickinson hlasoval za vystoupení Británie z EU. Ale jinak je David sympaťák :o)
Hodnocení: 100%
08.04.2022 | Diskuse (1) | Lima |
Pekárek | 08.04.2022 17:10 |
Ahoj Limo:) Vybral jsi a napsal moc dobře. Díky! |