LIKE A MOTORCYCLE - Pretty Pleased
„Three bombastic queers and one very patient man“ (Tři bombastické
queer a jeden velice trpělivý maník). Klid, nejde o žádnou travesty
kapelu. Právě naopak. Jako správní mladí kanadští levičáci vyznávající
punkovou filozofii jsou naštvaní na celý svět, společnost, kapitalizmus.
Mladí. První EP-čko vydali už v roce 2011, tak řekněme pořád ještě
celkem mladí. Kromě toho je tíží i vlastní problémy, strachy, vnitřní
pocity a mentální zdraví. Holky s holkama, holky co nevědí, jestli jsou
vlastně holky. Ale nechme jejich sexuální preference stranou a podívejme
se radši na ten hluk, co produkují.
Halifax, Kanada. 3 děvčata,
kytara, basa, bicí, plus jeden kluk, kytara. Třetí album. Noise
punkrock. Živelný, živočišný, špinavý, drsný. Ale přitom melodický,
chytrý, kompozičně zajímavý. Ideální muzika do malých, tmavých klubů,
pivko do ruky, ruce nad hlavu, hlavu vypnout a pořádně si to užít.
Na
„Pretty Pleased“ kapela spojila síly s producentem Howardem Redekoppem,
který měl v minulosti prsty třeba v albech dalších Kanaďanů jako THE
NEW PORNOGRAPHERS nebo TEGAN AND SARA, ale třeba i ve skvělém debutu
amerických NOW NOW. Ale tohle jsou všechno indie rockové záležitosti.
Logicky by tak nějak teda mělo znít i tohle album, kór když první dvě
placky, ač dost punkrockové, přece jen měly i ten indie nádech. Možná je
to aktuální duševní konstelací kapely, nebo prostě jen stavem světa
kolem a na něj reagujících písniček, ale zvuk se posunul úplně mimo
indie zónu. Naopak si pro inspiraci zašel do old school grungeového
období, které dodalo hutný a špinavý základ. Na něj se pak postavila
melodická punkrocková konstrukce. A přikryla to celé nervózní, noisová
střecha.
Zajímavá je melodika. Je tam silný popový nádech,
nejvíc odkazující asi na další kanadské legendy METRIC. Na rozdíl od
jejich „milého“ zpěvu ale tady hlavní kytaristka a zpěvačka KT Lamond
zpívá docela nasraně, nebojí se někdy zařvat z plných plic a obecně drží
drsnou pózu. A díky barvě hlasu, nasazení a stylu zpěvu to vlastně ani
není póza, ale velice přirozená poloha. Tuhle holku naštvat vážně
nechcete. V některých písních jí podpoří i druhý kytarista Dave Casey.
Někdy si dávají duet, někdy si písničku ukradne jen pro sebe. Jejich
hlasy jsou silně kontrastní, a díky tomu je jejich společná dynamika
velice osvěžující a výrazná.
Zvuk je hutný, těžký. A do toho řežou nervní noisové pasáže, které lehce odkazují na další severské souputníky, DEATH FROM ABOVE 1979. Bicí jsou správně zahulené, lehce zamlžené. Basa mohutná, syrová, bublavá. No a kolem zemité a pevné rytmiky pak poletují dvě kytary. Někdy se vzájemně podporují, jindy spolu, nebo spíš proti sobě bojují. Třiapůlminutové skladby mají tah na branku, jasnou strukturu, živelnou atmosféru. První polovina alba je jedna hitovka za druhou. „Skin“, „Television“ nebo „Dig“ jdou na dřeň. Komplexnější „Legwork“ boduje skvělou melodikou, drsná „Cruel“ pak překvapivě přidává i lehkou orchestraci. Nečekejte ale žádné hezké a romantické symfonické zjemnění. Naopak, je to pěkně otravné, téměř až psycho. Ve druhé části alba se mírně zvolní tempo, ale zase díky tomu je prostor písničky rozvíjet do dalších poloh. „Billions“ by se neztratila na některém z pozdních alb MARILYN MANSON. „Imposter“ má naopak blízko k THE KILLS. Ke konci alba skladbám mírně dochází dech, takže závěrečná „Down“ přichází v pravý čas, aby to na úrovni uzavřela. Možná není tak tvrdá jako zbytek alba, ale svým masivním refrénem parádně zakončuje tuto kolekci. Jednoduchý, ale designově velice hezký cover alba rafinovaně mate neznalého kolouška, očekávajícího nějakou příjemnou indie desku, možná až dream pop. A bum, dostane pořádnou šlupku přímo do ksichtu. A podobně je to i s obsahem. Řeší vážná témata, ale zároveň se neberou smrtelně vážně. Neberou si servítky, ale zároveň nejsou naivní, aby si mysleli, že změní svět do zítřka. Tak si to sakra pojďme taky trochu užít, revoluce počká.
03.09.2024 | Diskuse (2) | Tomáš |
Tomáš | 03.09.2024 23:12 |
Neznám, díky za tipy, podívám se ně |
Jirka Čáp | 03.09.2024 18:05 |
Díky za zajímavý tip. Taky bych nějaké měl: |