Boomer Space

LINKIN´PARK - From Zero

Asi každý si všiml, že se LINKIN´PARK po letech mlčení vrací na scénu s novou front-woman Emily Armstrong a v průběhu podzimu 2024 sklízí s každým ze svých singlů, předcházejících právě před týdnem vypuštěné nové desce „From Zero“, velký úspěch. Jaké tedy comebackové album jedné z největších amerických kapel post-mileniální epochy je? Za mne rozhodně povedené, navazující na to nejlepší, s čím se kapela prezentovala v dobách svých největších úspěchů s prvními dvěma alby „Hybrid Theory“ a „Meteora“. LINKIN´PARK sice vsadili na odvážnost v podobě volby zpěvačky, která už z podstaty věci posune jejich výraz trochu jiným směrem, než tomu bylo u mnohými zbožšťovaného Chestera Benningtona, na druhou stranu Američané v žádném případě nehazardují se svým jménem a drží se toho, co umí nejlépe.


Nejprve bych zde však chtěl představit některé z výrazných vlivů, které určují mantinely mého celkového náhledu na hudbu LINKIN´PARK a tudíž i na nové album s Emily Armstrong. 

Tak tedy: 

Činitel první - jsem fanouškem pouze prvních dvou řadovek. To ostatní považuji za balast. Kapelu jsem objevil v souvislosti s debutem na konci roku 2000 a po odeznění hypu jsem nikdy zcela nepřivykl jejich pozdějšímu vývoji. 

Činitel druhý -  vše co hudbu LINKIN´PARK dělalo příbuznou s výrazem dalších, stylově i generačně spřízněných titánů nu-metalu LIMP BIZKIT, mám vzhledem ke svému vkusu za nejvzdálenější součást jejich zvuku. Mám na mysli všechny ty sporty hopsací pasáže. Vím, jde o crossover a prolínání stylů je zjevnou nutností...ALE

Činitel třetí - záleží především na melodických linkách skladeb. Vždy se mi líbily pomalejší rozmáchlé věci, ale i popové hitovky dojemnějšího ražení. Popové prostředí mi nevadí, pokud je skladba dobrá. Např. na albu „Meteora“ byla od prvního momentu mou nejoblíbenější písní „Breaking The Habits“. A stala se hitem? Stala! 

Činitel čtvrtý - vždy jsem uznával Chestera Benningtona jako velmi kvalitního zpěváka s pro LINKIN´ PARK charakteristickým pěveckým projevem a emotivní barvou v hlase, ale jako bůhvíjaký sympaťák mi nikdy nepřipadal.



Po několika posleších nového alba si uvědomuji, že Emily Armstrong je vlastně výbornou volbou. Její nakřáplý projev má potřebné charisma, emotivní potenciál, nezanedbatelný rozsah, a působí ve vztahu k Shinodově deklamacím zajímavě kontrastně, zkrátka celkově zvuku LINKIN´PARK přidává vše potřebné. Kapela rozhodně mohla zvolit o dost hůře. 


Už první vypuštěná hymna „The Emptiness Machine“ vzbudila velkou pozornost a reakce se pohybovaly od pochvalných k vyloženě nadšeným. V té skladbě bylo zkrátka všechno, co kdysi reprezentovalo cestu LINKIN´PARK na vrchol hitparád. Dravost, melodie, zápal a všudypřítomná friendly aura. Nutno říct, že ani další kusy jako „Heavy Is the Crown“, „Over Each Other“ či „Two-Faced“ neponechávají nic náhodě a jdou skrze přímočarou chytlavost, moderní zvuk a energii za svým cílem. Každá reprezentuje však trochu jiný typ skladby a právě to vždy bylo jejich velkou devízou. Dokázali z mnoha ingrediencí a typů písní složit poutavé puzzle. 


Třeba zrovna „Heavy Is the Crown“ je robustní, skrz vypjatý refrén a potřebnou emoci gradující vál jak z nejlepších časů kapely. Představuje pro mne rozhodně jednu z nejzajímavějších položek alba. Z této písně musí LINKIN´PARK poznat snad každý a to i přes obměnu za mikrofonem. Vlastní totiž všechny typické ingredience jejich úspěšné minulosti. „Over Each Other je jemná, popově laděná takřka balada, song, na který budou reagovat především rádia. Nemám s touhle skladbou žádný problém, líbí se mi její melodie i atmosféra, a byť ten song mohla pro své nové album využít klidně i Miley Cyrus, jsem rád, že jí vymysleli LINKIN´PARK. Dosud poslední singl „Two Faced“ je naopak hodně grooveová vyřvávačka. Ta sice není vůbec špatná, ale z mého pohledu je z jmenovaných nejméně zajímavá – zkrátka buší na vrata jaksi jednotvárně.


Album obsahuje i další povedené kusy – rafinovaná „Cut The Bridge“ je vkusným přemostěním mezi velkými flagboaty úvodu desky - konkrétně „The Emptiness Machine“ a „Heavy Is The Crown“. V temném tónu vystavěnou a ne zrovna rychlou píseń „Overflow, kde mne baví houpavé tempo i hlas Emily Armstrong, či z dravějších i melodických momentů smíchanou „Stained“ považuji rovněž za povedené věci. Naopak asi nejslabší na celé desce se mi jeví právě ta zde asi největší divočárna „Casualty“, protože zde kapela najíždí právě do prostředí příbuzného k LIMP BIZKIT a z jejího počínání necítím nic navíc. O něco lepší je rozhodně „IGYEIH“. Posledně zmíněná skladba reprezentuje oba póly tvorby LINKIN´PARK a přistupuje na rozdíl od „Casualty“ k posluchači s nějakou tou přidanou hodnotou. 


Rozmáchlá „Good Things Go“ je ideální rozlučkou s tímto novým pětatřicetiminutovým albem. Posmutnělý song, který jakoby rekapituloval a zároveň uzavíral onu nostalgii po časech minulých. Jde o emotivní hymnu a dokonalé spojení nově poskládané kapely s jejich minulostí, na kterou se stále nezapomnělo. Počítám, že nové album LINKIN´PARK po zásluze nemine velký úspěch, byť sám desku hodnotím školním známkováním spíše na „dvojku“. Holt první dvě řadovky byly bezesporu ještě o něco výše. Občerstvující laskomina jak z obchodu s lahůdkami. Zpříjemní odpoledne. Trvalku jsem ani nečekal. Za mne spokojenost!


26.11.2024Diskuse (21)Stray
janpibal@crazydiamond.cz

 

Tomáš
02.12.2024 16:15

Emily má neľahkú úlohu - okrem novej tvorby, musí byť schopná pokryť aj staršie veci. Samozrejme nie na 100% ako Chester, ale čo najviac podobne. Takže rev, growl, čistý zpev. A báb, čo toto všetko zvládnu, úplne vela zase neni. Spomínaná Sandra z Guano Apes, akokolvek ju mám rád a bol som do nej koncom minulého storočia platonicky zaľúbený, je dosť iný typ speváčky a dovolím si tvrdiť, že nemá tak pestrý rozsah ako Emily.
Pre mňa bol výber Emily zo začiatku tiež prekvapení, pretože v rámci svojich domovských Dead Sara hrala úplne iný typ muziky. Mne ale do LP zapadla výborne a ani si vlastne neviem predstaviť, koho iného by si tam mohli vziať.

 

DreDe
02.12.2024 14:47

každý vydaný album si zaslúži pozornosť ... ja mám rád dokonca aj ten proces, niekedy to je aj 5 posluchov, pokiaľ zistím, že album už nemusím :)))

 

Maro
02.12.2024 14:11

:)) Tak to som rád.

Inak k tebou zmieňovanému FOH.. Deathgrind v podobnom duchu mi taktiež cudzí nie je a že budú na SVK som nevedel, ale tak radosť vo mne :)

Ešte k LP o ktorých to tu je, tak narozdiel, od možno väčšiny poslucháčov si celkom rád vypočujem aj taký "Living Things" či dosť zatracovaný "One More Light", ale vyslovene tento druh hudby nie je tým, čo by som nejako extra preferoval.

 

DreDe
02.12.2024 13:46

Maro: vidím prieniky v našich množinách, radosť žiť :) ... práve mi čistí "čakru" Trumpeting Ecstasy od FULL OF HELL :)) vo februári by mali byť na Slovensku

 

Maro
02.12.2024 13:17

DreDe: Vidíš a pritom väčšina názorov sa zhoduje s tým, že Emily je pre LP skoro dokonalou voľbou a recenzenti sú z jej prejavu priam unesení (no, možno unesení - preháňam, ale tak skoro samé pozitívno-nadšené ohlasy registrujem). Pritom mne ako nejaká "hitparáda" tá deva skutočne nepríde, má síce slušný prejav, ale nič z čoho by som upadal do mdlôb a to sa týka aj vzhľadu :) Neurazí/nenadchne. Ale ako som písal, je to môj problém obecne so speváčkami, kedy čisté vokály mi nijako nevadia, no keď príde na expresívnejší prejav, tak sa mi to zlieva a jedná ako druhá (samozrejme, česť výnimkám).

Inak, počúvam v podstate všetko... :) Ja viem, znie to "klišoidne", ale skutočne je tomu tak. Od ELVISA až po BRUTAL TRUTH. Hlavne ale, teda obzvlášť - DEATH METAL a všetky formy jeho sub-žánrov. Taktiež BLACK METAL v jeho rýdzej podobe mám v obľube a... veľa toho, trebárs 80-kový pop zbožňujem, taktiež aj 90-kové Eurodance a techno :)) Nemám s tým problém.

 

DreDe
02.12.2024 11:46

Maro: sme na jednej vlne, tiež mám taký pocit z novej speváčky ... čas ukáže ... čo
vlastne počúvaš ?

 

Maro
02.12.2024 10:13

Diskusiu som prešiel len letmo, takže neviem veľmi, aký názor je väčšinový. Iba v krátkosti... Nie som veľmi cieľovka podobného druhu hudby, iba sa mi zdá, že naozaj to predtým robili lepšie, chytľavejšie, vzdušnejšie to bolo, nenásilné až by som povedal. Teraz je síce pravda, že je to docela nabušené, aj rytmicky pestrejšie (s parádnym zvukom - čo bývalo, samozrejme, štandardom), ale príde mi to moc silené. Chápem, po rokoch, nasadenie, intenzita nechýba, ale mňa to moc neoslovuje. To isté so speváčkou... Moc tlačí na pílu, pritom čistý hlas má slušný. Ale zas - Chester to nie je, jeho kvalít nedosahuje. Možno to je len môj osobný problém a možno sa aj mýlim, ale mám pocit, že tie baby v tvrdej hudbe, keď sa snažia vrešťať, prípadne, akési pokusy o "growl", tak sa mi (skoro) všetky zlievajú, sú si podobné. Nemôžem si pomôcť. Ale, ako píšem, môj názor a X ďalším ľuďom to príde v pohode. Neviem, ale mám pocit, že taká Sandra Nasic z GUANO APES to už pred pomaly 30 rokmi vedela urobiť o dosť lepšie a zaujímavejšie a doteraz nemá konkurenciu.

 

Pravý Petr
28.11.2024 23:02

Za mých času nehorázně vysmívná kapela, hlavně u těch ortodoxních metalistů, kteří to házeli do jednoho pytle se Slipknot, Limp Bizkit, CoF atd. LP byla brána jako takový primitivní kinder metal, co hrají komerční rádia a DJ na diskotékách.

Ohledně předchozího frontmana, to mám stejně jako Stray. Bylo na něm něco strašně nesympatického a otravného. Zpívat samozřejmě uměl, ale jeho hlas mě nebavil a to doprovodné pseudo rapování tomu ještě nasazovalo korunu.

Přesto respekt. Ta kapela si podmanila svět a přitáhla k tvrdé hudbě zástupy mladých lidí, pro které se vlastně uskupení LP stalo vstupní branou do metalu.

Rozpitváno - Testament. Hodně překvapivý žebříček.


https://youtu.be/oYVYx5ayu7s?si=CyAamP0GTtUmpnVf

 

Petr
27.11.2024 19:56

Jak jsem LP nikdy nemusel, přesto mám snad všechna alba … a nový start me semlel. Jsem nový fanoušek.

 

gazďa
27.11.2024 00:12

Mě to nikdy nezajímalo a nezajímá mě to ani teď :)