MALEVOLENT CREATION - The 13th Beast
Probírat se historií Američanů MALEVOLENT CREATION
v podstatě znamená listovat dějinami death metalu jako takového. Všechny
cesty vedou na Floridu a tam také hned po porodu putovalo z New Yorského
Buffala i zlomyslné novorozeně kytaristy Phila Fasciany a zpěváka Bretta
Hoffmanna. Floridská aura je i po více než třiceti letech stále dosti silná a
jejími nejvýznamnějšími nositeli jsou z valné většiny ti samí kdysi
pionýři, později budovatelé a minimálně poslední desetiletku už jen
udržovatelé. Termín udržovatel však chápejme především pozitivně, vyjadřuje velký
respekt a ztělesnění jakýchsi otcovských jistot a základních hodnot smrtícího
kovu pro následovníky jeho modernějších odnoží. Na druhou stranu bychom si měli
umět přiznat, že je synonymem malého potenciálu pro velká očekávaní a takto
přistupovat k hodnocení dalších nových desek této gardy floridských matadorů.
„The 13th Beast“ je tedy třináctou deskou kapely, jež spolu
definovala parametry první deathmetalové ligy a vždy se pohybovala spíše v klidném
středu její tabulky. Časté změny sestavy neměly nějaký zásadní vliv na hudební směřování
ani kvalitu vyznění, které je po celou dobu pod přísným komandem Phila
Fasciany. Sveřepé vyznění jeho formace obrazně hodně připomíná silové pojetí
hry jedenáctky, jenž nenabízí příliš mnoho fotbalové krásy, ale naprosto
fascinuje svým maniakálním ježděním po hrací ploše. Mužstvo s tímto stylem
sice může mít pohárové ambice, ale těžko se bude pravidelně prát o titul. A tímto
zarputilým dojmem na mě Fasciana a spol. i dnes působí, a hlavně kvůli němu mě tvorba
MALEVOLENT CREATION, poněkud nevysvětlitelně, přitahuje.
Vynikající první dvě alba ještě nasály cosi lehčí melodické agresivity z krve ranné tvorby thrashové bestie KREATOR, hlavně pak rezonance „Pleasure To Kill“ jimi hodně lomcují. Potom si však kapela začala pěstovat značně tvrdou slupku, jejíž vrstvy se musely dlouze odloupávat, tak aby se pod ní zjevily nějaké ty záchytné body. Někdy zůstalo pouze u uspokojení potřeby po fičím hudebním nářezu, jindy se podařilo navázat hlubší kontakt přes zapamavatelnost různých kytarových vyhrávek, sólíček nebo údernost refrénů. A v tomto rozpoložení jsem objevil své malé radosti na valné většině desek jejich diskografie. Naproti tomu je pravdou, že mě u nich nikdy nebavily větší koketérie s valivými středními tempy. Mám na mysli opusy „Stillborn“, „Eternal“ a „The Fine Art Of Murder“, ve kterých se mi kapela ztrácela v dlouhé frontě navzájem zaměnitelných spolků, které se kdy snažili do elitní skupiny deathmetalových kapel kvalifikovat.
V roce 2004 se MALEVOLENT CREATION podařilo dostat
na soupisku Nuclear Blast, major vydavatele nabízejícího pomocnou ruku
legendám, které se chtěly a ještě mohly zotavit z krušných časů metalové hudby
na přelomu nového milénia. Tento pakt určitě znamenal jakousi dávku jistoty do
další činnosti a desátá řadovka „Doomsday X“ byla navíc spojena již s druhým návratem
toulavého bratra Bretta Hoffmanna k mikrofonu. Hoffmannův třetí odchod byl
bohužel už definitivní, Brett totiž v červenci minulého roku podlehl
rakovině tračníku, bylo mu padesát jedna let. Fasciana proto nemohl věnovat
„The 13th Beast“ nikomu jinému než právě svému dlouholetému kamarádovi a jejich
přátelství je vzpomínáno i v bookletu.
Novinka hned ohromí skvostně nabroušeným soundem z dílny
Dana Swanö. Švéd, který produkoval předchůdce „Dead Mans Path” měl tentokrát
na starosti pouze finální mix a mastering. Ostrost zvuku je skutečně až paralyzující
a zavadí kapelu na hranice samotného grindového teritoria a zároveň vytváří
velkou, ale i jedinou přidanou hodnotu padesátiminutové stopáže, která i přes
svoji monolitnost doslova odsýpá. Zde mě nechte poznamenat, že zvuk jenom o
něco málo hutnější by podobné hudební výrazivo pravděpodobně úspěšně pohřbil.
Přestože novic Lee
Wollenschlaeger má na aktuálním materiálu téměř výhradní skladatelský podíl,
tak svým vokálem a kytarovým vkladem vůbec nijak neotřásl hudebními zásadami a
metodami hrajícího trenéra Fasciany. Leeho srozumitelný chrapot-growl se pouze
mění v další instrument k umocnění hurónské agrese, která
z celého kvarteta vyloženě zuří. Prakticky konstantní ultra rychlost všech
jedenácti sypaček jako by měla jediný úkol, a to stůj, co stůj docílit
maximální možnou hudební brutalitu. V této smršti zběsilé energie není
jednoduché najít a upnout se k nějakým záchytným, zajímavějším a hlavně zapamatovatelným
okamžikům. Určitě se vyplatí mít k poslechu booklet s texty, kde v závorkách
dávají znamení „pozor sólo“, protože není zas tak těžké tyto party prošvihnout. Flákoty
„Mandatory Butchery“, „Born Of Pain“, „Decimated“ nebo „Knife At Hand“ se
určitě mohou stát prvotními navigačními body zajištujícími nejen jistý druh
orientace na soupisce skladeb, ale i apetit k dalším bičováním tímto
smrtícím uragánem. Nicméně po odeznění první tlakové vlny, po delším časovém
odstupu a propracovanější mentální přípravě pro další poslechy má tato
kolekce ještě poměrně velkou naději nadále růst.
MALEVOLENT CREATION se v rámci svých tradic daří
udržet již dlouho vydobyté pozice. Toto úsilí a vytrvalost pouze nejde odbýt
slovy, že kapela pořád předvádí to samé a žije z minulosti. Jejich desky stále
mají specifický náboj, zatraceně neuvěřitelný tah na branku a tyto dva faktory
se jen obtížně shazují ze stolu. V tomto ohledu „The 13th Beast“ naprosto
splnila má očekávání a bylo by pokrytecké jí za to nějak peskovat.
31.01.2019 | Diskuse (37) | Subeer jirikubis1975@gmail.com |
stefanos | 03.02.2019 08:24 |
Poslední 3 desky se mi hodně líbily, tohle je spíš takový zaměnitelnější chroustání, ale zase špatné to není. |
Pekárek | 01.02.2019 22:34 |
Valič: Jak vidíš, máme svobodu:) Je to fakt o tom času. Díky za tipy Ulthar jsem zaregistroval, Imperial Triumphant zkusím. |
Valič | 01.02.2019 22:29 |
Stray: Noví Flotsam & Jetsam se mi celkem líbí, ale ten obal je fakt otřesný. Stray: Jindy se v podobných případech kapel spíše zastávám, ale tohle je i pro mě dost přes čáru. U desky z roku 1986 se u něčeho podobného dá zamhouřit oko, ale dnes? :-( |
Stray | 01.02.2019 22:21 |
Tady je práce jako na baráku, potřeboval bych ještě jednoho Dartha na pečlivé seriály, jednoho Subeera na alternativu, prog-rock a všelijaký zvláštnosti, další dva Pekárky na tvrdší metály a jednoho punkovýho písmáka. Jenom sebe bych nechal tak jak jsem s 2-3 článkama týdně a Lima mě stačí jeden. :-) |
Valič | 01.02.2019 22:12 |
Pekárek: U konkurence jsem už dlouho nebyl, takže o tom nevím. Nové Chapel Of Disease jsem zatím neslyšel, ale všude mají hodně dobré hodnocení. Já už ty novinky moc nesleduji a celkově už extrémní metal tolik neposlouchám, teď mě ale třeba celkem zaujali Imperial Triumphant s hodně originálním albem Vile Luxury: |
Stray | 01.02.2019 22:12 |
Proti transdimenzionálním chobotnicím nic nemám, jakkoliv to spolehlivě odhalí hudbu, která není pro mne. Tedy brutal tech-death metal, styl, kde se musí z hluboka dýchat, aby jsme to mohli všechno hezky growlově odvyprávět, všechny ty zákonitosti mimozemských organizmů,:-) ...směšný, ale pište si recenze na co chcete, mám teď stejně v merku RIVAL SONS, SPIDERWEG, DWARVES, DIZZY REED, JETBOY a OVERKILL. Jsem rád, že píšou i jiný lidi a někdo se chopí třeba FLOTSAM AND JETSAM nebo EVERGREY či WITHIN TEMPTATION, který by pro mne byli jenom rutinní úkol, nikoliv poslechová laskomina.
|
Pekárek | 01.02.2019 22:02 |
Myslím, že na Metalopoli je velice slušná recka. Lákají mě Chapel of D., ale je toho moc a času málo:( |
Valič | 01.02.2019 21:43 |
Pekárek: A nechceš na ty Sulphur Aeon napsat recenzi, tedy za předpokladu, že se ti ta deska líbí a pan domácí proti "transdimenzionálním chobotnicím" nic nemá. :-) |
Pekárek | 01.02.2019 21:26 |
Líbí se mi Kantor-jeho akademismus. Baroness jsou na mě moc Mucha:) Lovercraft-jasně transdimenzionální chobotnice z vesmíru momentálně fakt žeru, jakmile vidím nějaký takový obal hned tu desku musím mít a kupodivu jsem ještě neprohloupil:) |
Valič | 01.02.2019 21:01 |
Mě se třeba celkem líbí to, co dělá zpěvák z Baroness (kromě vlastní kapely vytvořil i obaly pro Skeletonwitch, Pig Destroyer nebo Kylesu). Novější práce od Elirana Kantora (poslední Hate Eternal, Bloodbath a Soulfly) také nevypadají špatně, a ještě větší dojem na mě udělaly malby Zbigniewa Bielaka (mimo jiné Deicide, Immolation, Mayhem, Dimmu Borgir nebo Ghost). Jinak mám rád, když je obal desky dobře sladěný s hudbou i texty, což je třeba případ všech tří desek níže zmíněných Sulphur Aeon, u kterých obal perfektně vystihuje děsivou atmosféru H. P. Lovecraftem silně ovlivněného temného death metalu. Jejich novinku můžu opravdu vřele doporučit všem, kteří se o tento žánr alespoň okrajově zajímají. Moc nechápu, proč ta kapela dávno nevydává desky u nějaké větší firmy. Už první dvě řadovky byly vynikající. |