Boomer Space

MALLEPHYR - Hlavní je zachycení autentických emocí (rozhovor)


Západočeští blackmetalisté MALLEPHYR se na své třetí desce ukázali jako těleso nakloněné vývoji a ten se jeví perfekcionalisticky v mnoha ohledech. Především o albové novince vydané francouzskou značkou Epictural Production jsem si povídal s šéfem spolku, zpívajícím kytaristou Markem Opatrným alias Opatem.


Ústředním mottem vaší nové desky „Ruins Of Inner Composure“ je údajně rozdvojení osobnosti opírající se o téma prázdnoty a ještě větší prázdnoty existence, jak se nápad zrodil?


Deska je hodně osobní a týká se to právě zejména textové náplně, která je jakousi osobní zpovědí z období, které pro mě bylo po psychické i jiné stránce poměrně náročné. Přirozeně se to otisklo do hudby a následně do textů a obalu celého počinu. Není to téma inspirované literaturou, ale spíše osobními pocity, které se s odstupem velmi těžce popisují.


Jde o vaše třetí album, na kterém je znát další vývoj o něco perfekcionalističtějším a řekněme progresivnějším směrem. Ona rozmanitost na mne však působí přirozeně. Jak bys popsal tvorbu nových skladeb a celý proces jejich utváření? Šlo o dlouhý a postupně připravovaný proces, nebo naopak o spontánní vlnu?


Pro mne je velmi důležité, aby celý proces byl velmi přirozený, nenásilný, neboť to se následně v hudbě odrazí. Songy jsou tedy skládané hodně spontánně. Například z mého pohledu kytary vznikají v určitý moment a v drtivé většině je výsledkem takového několikahodinového sezení celá kompozice, do níž už nezasahuji. Následně zasílám nahrávku k tvorbě bicích Tomovi, který si to cizeluje po svém. Nicméně až na minimální detaily se do skladeb dále absolutně nezasahuje. S Tomem máme určité propojení, které nám i beze slov sděluje, co od sebe očekáváme.

Je tedy v této souvislosti poměrně zábavné, že jsem si přečetl několik komentářů, jak nová deska zní profesorsky, že jsme se s tím donekonečna piplali… vzhledem ke zmíněnému procesu a celkovému přístupu k věci to považuji za naprostý nesmysl.



Panuje s nahrávkou spokojenost? Zdá se mi tak nějak velkolepější a po zvukové stránce prostě lepší než stará tvorba.


Není to u mě úplně obvyklé, ale až na určité detaily i několik měsíců po vydání desky a mnoho měsíců po jejím nahrání spokojenost je. Samozřejmě už jsou v hlavě nápady, jak příště hudbu či zvuk posunout opět o něco dál. První střípky se už, zatím nehmatatelně, dávají dohromady. Nechceme stát na místě, nicméně i další počiny budou jasným odleskem aktuálního rozpoložení.


Jaké máte na desku ohlasy? Jak bys vůbec popsal vaší fanouškovskou základnu?


Ohlasy jsou zatím veskrze pozitivní, mnoho lidí v nové desce cítí určitý skladatelský i zvukový posun a krok trochu dále, což nás velice těší. Ale rozhodně se nebráním konstruktivní kritice, nad kterou se rád zamyslím. Na rozdíl od dojmologie, jak jsme to vlastně určitě celé skládali a mysleli, bez znalosti věci.

Těžko fanouškovskou základnu popsat, neboť nehrajeme vyloženě ortodoxně určitý styl, ale jde o jakýsi mix blacku, deathu s občasnými dalšími prvky či čistými vokály. Nevím tedy, jestli lze příznivce nějak „škatulkovat“, ale za každého, kdo má o naši hudbu zájem, jsme nesmírně vděčni.


Právě vokální složka doznala jistého zpestření a vokály jsou rozmanitější, což bylo asi záměrem?


Jsem rád, že to říkáš, protože se jedná o první desku, na které jsem s vokály poměrně spokojen. Záměrem hlavně bylo přizpůsobit je celkovému vyznění materiálu, určité variabilní prvky typu čistých vokálů, různých sípání a podobně vznikaly až na místě ve studiu. Zachyceny jsou tak skutečně autentické emoce.


Co bylo hlavním uměleckým cílem nového alba?


Vyjádřit sebe sama. Ponořit se do hloubi myšlenek a následně je zhmotnit.


Rovněž grafická stránka díla má styl. Můžeš prozradit i něco o přípravě obalu a celkového designu novinky?


Artwork vytvořil Joseph Deegan, mimo jiné lídr skvělé blackmetalové kapely SLIDHR, ale také vynikající vizuální umělec a tatér. Nápad jej oslovit vznikl v pozdních hodinách při naší tradiční rozpravě u nějakého nápoje. K mému překvapení Joseph velice promptně odepsal, že by měl zájem grafiku zpracovat. Poslal jsem mu nějaké kontury, co by měl obal znázorňovat, kontext alba, nástiny textů a hudby, a on se hned první verzí naprosto geniálně přiblížil k úvodní představě.

Následnou sazbu vytvořil pan Morbivod, kterého čtenáři jistě velmi dobře znají z mnoha kapel (STÍNY PLAMENŮ, TROLLECH, WAR FOR WAR, UMBRTKA aj.). Přestože jsem původně zamýšlel, stejně jako v případě prvních dvou desek, zanechat na přední straně obalu pouze kresbu, přišel s oním postranním pruhem, který se nakonec ukázal jako velice vhodný.



Jaké máte hudební vzory? Srovnal bys váš aktuální materiál s někým na současné undergroundové scéně?


Vyloženě vzory nevím, pro mě je to třeba z kytarového hlediska Rune „Blasphemer“ Eriksen (RUÏM, AURA NOIR, ex- MAYHEM a spousta dalších), Idar „Archaon“ Burheim (1349), z hlediska vokálů Attila Csihar (MAYHEM) a další. Nicméně naše hudba je jistě ovlivněna spoustou a spoustou kapel, které nás v životě zaujaly a provázejí. Neřekl bych, že MALLEPHYR někoho vyloženě kopírují, nicméně vlivy kapel typu MAYHEM, AOSOTH, dříve BEHEMOTH a řady dalších nejen black a death metalových kapel mohou být slyšitelné. Podle mě je to ale naprosto přirozené. Koho v tvorbě neovlivňuje hudba, kterou poslouchá několik hodin denně? Přijít s něčím naprosto novátorským není v současnosti možné a ani se o to vůbec nesnažím, pro mě je důležité zachytit vlastní emoce.


Jak dlouho materiál vznikal, kde byl nahrán a byl vám někdo nápomocen coby rádce, koordinátor či producent?


Materiál začal vznikat chvíli po vydání předešlé desky „Womb of Worms“ (2018), trvalo to, co si matně vzpomínám, zhruba rok až rok a půl. V lednu 2021 jsme začali nahrávat bicí, kompletní záznam byl dokončen někdy na podzim téhož roku. Pak začaly poměrně dalekosáhlé práce na zvuku, hledání vhodné podoby, zasáhly do toho různé proluky způsobené dalšími aktivitami, zejména pracovními. Plně hotovo a zmasterováno bylo na podzim 2022.

Zatím veškeré počiny jsme nahrávali v KSV Studios v Praze s Karlem Švejnohou, mimo jiné bubeníkem INFERNO, STÍNY PLAMENŮ a dalších. Kromě toho, že se na rozdíl od nás vyzná ve všech technikáliích, tak nám dával zpětnou vazbu a společně jsme se dopracovali k výsledku. Další rádce jsme neměli, do studia vždy jdu s konkrétní představou o zvuku, jíž se poté snažíme dosáhnout, takže je to spíš kooperace kapely a Karla.


Proč se v souvislosti s dílem mluví o Spojených státech?


Ve Spojených státech proběhl „pouze“ mastering, o který se postaral Jack Control ve svém Enormous Door Studiu, jenž je mimo jiné podepsán pod deskami DARKTHRONE, AURA NOIR, DEATHHAMMER, SOVEREIGN nebo FORGOTTEN TOMB. Ostatní zvukovou péči měl na starosti výše zmíněný Karel.


Co rozhodlo při volbě francouzského vydavatele?


Zejména jeho rychlý zájem a solidní nabídnuté podmínky. Hledání vydavatele v zahraničí nebylo z nejsnazších, v době koronavirové tuplem, neboť všem labelům se posouvaly ediční plány. A zároveň kapel je obrovské množství, tudíž zaujmout někoho jediným e-mailem je jeden ze složitějších úkolů. Nebudu popírat, občas už jsem propadal skepsi, zda se podaří někoho solidního oslovit, ale povedlo se. Epictural Production jsou sice labelem z hlediska počtu kapel malým, ale vynahrazuje to srdcem a přístupem. Měl jsem štěstí Renauda, který za firmou stojí, potkat i naživo vloni na francouzském Tyrant Festu, velmi milý chlapík. A nerad bych zapomněl, že část vinylů distribuuje po severní Americe label IXIOL Productions.


Můžeme se v nejbližší době těšit na nějaké koncerty? Jaké máte plány do budoucna zhruba v horizontu nejbližších dvanácti měsíců?


Čeká nás solidní řada koncertů. Začne to pátečním vystoupením na Brutal Assaultu, v 17:15 na Octagon stage. Zazní výhradně skladby z nového počinu. V září nás čeká koncertů několik, i poměrně specifických – ať už na Hájence nebo na Soulbondingu. Zahrajeme také po několika letech v Litoměřicích a v sobotu 21. září pořádáme speciální koncert k 10 letům existence v plzeňském Parlamentu, kde naše pozvání přijali němečtí INFESTUS. V říjnu nás čeká výjezd do Německa a následně další den koncert ve Svitavách po boku techniků HIDEOUS DIVINITY a CUTTERRED FLESH. Další akce se rýsují, snahou bude i zkusit si občas zahrát někde v zahraničí. 



30.07.2024Diskuse (1)Stray
janpibal@crazydiamond.cz

 

Pekárek
30.07.2024 20:21

Supr muzika, supr přístup. Díky za rozhovor.