Boomer Space

MALOKARPATAN - Vertumnus Caesar

Slovenští MALOKARPATAN vypouštějí do světa svou čtvrtou řadovou desku a ten s úžasem reaguje. I z mého pohledu je „Vertumnus Caesar“ jejich bezesporu nejvyspělejším zápisem a nabízí mnohem dokonalejší průzor do světa heavymetalové melodiky, než tomu bylo na kterémkoliv z jejich předchozích děl. Na jednu stranu zde máme temné, černotou čpící kořeny, na stranu druhou se před kapelou otevírá nový rozmanitější prostor. Vlastně se mi v souvislosti s novinkou už ani nechce mluvit o black metalu, když ten zde reprezentuje snad jen hudrující vokální projev. Podstatnější dojem zanechává mysteriózní atmosféra, která ze všech těch krásně vysochaných hymen prýští na všechny strany a šálí příchozí svou až pohádkovou aurou. 


MALOKARPATAN na novince po skladatelské stránce vyspěli, o tom nemůže být sporu. Jejich old-schoolově laděné heavymetalové vypalovačky tak nemohou minout cíl a to tvrdím navzdory faktu, že z kapely je cítit určitá náklonost k legendám žánru jako IRON MAIDEN, RUNNING WILD, KING DIAMOND a v neposlední řadě také MOTÖRHEAD. Jsem rád, že touha hrát skladby s kvalitní a velmi konkrétní instrumentací převážila nad potřebou plácat se kdesi v abstraktním blackmetalovém bahýnku. Ráz díla ještě navíc umocňuje silný historický a folklórní podtón, ten posluchače zavádí na přelom 16. a 17. století do časů císaře Rudolfa II. 


Mystická deka na posluchače dolehne již v průběhu krátké úvodní instrumentálky „Na okraji priepaste otevíra sa hviezdny zámek“, která svou hladivou atmosférou připomíná jakýsi vstup do dávno zmizelého světa, plného lesku a bohatství, tmy a bídy, osudových útrap i neopakovatelných dobrodružství. Mysteriózní atmosféru umocňují především filmově podmanivé klávesové party, zde doplňované tóny nástroje ne nepodobného spinetu. Jde spíše o folkově či art-rockově stylizovaný základ počátku výpravy. Vše se rozjede s druhou „Kočár postupuje temnomodrými dálavami na juhozápad“, neb ta staví na doslova fantastickém kytarovém zdobení, jež určuje cválavé tempo a nosné vyhrávky, za které bych v současné době gratuloval dokonce i IRON MAIDEN. Song je soumračnou planinou zázraků, kde se každému metalovému nadšenci musí rozbušit srdce. Drsná vokální složka je tím jediným prvkem, který udržuje výraz MALOKARPATAN v mezích undergroundu, zatímco melodické kytarové party a sóla jsou oslavou noblesního heavy metalu staré školy. 


Při uvědomění si kombinace všech těch heavymetalových figur, připomínajících zde zlatý věk žánru tedy osmdesátá léta, a to s motivy vycházejícími ze sedmdesátkového art-rocku, nám zde vychází dílo, jež je oslavou obrazotvornosti, což se naplno ukazuje v instrumentální epopeji „Panstvo salamandrov jest v kavernách zeme“. Už jen díky podobným, takřka scénicky stylizovaným klenotům, nemohu hudbu MALOKARPATAN v současnosti řadit do škatulky black metal a už vůbec jí dávat zásadním způsobem do souvislosti s legendami české scény jako MASTER´S HAMMER. Tu podobnost opravdu vnímám jen v rámci dlouhých názvů jednotlivých skladeb a obdobnému situačnímu citu.



Potenciál této kapely se ukazuje na čtvrté desce doslova nevyčerpatelný a tak každá další skladba nabízí svůj malý zářivý dílek do výsledné skládačky. Ať už mluvím o majestátní titulní skladbě „Vertumnus Caesar“, zavádějící nás do sběratelských hal a hradních komnat ujetého vládce poloviny Starého kontinentu, sledujeme vynikající old-school heavymetalový fundament v rámci „Vovnútri chlácholivého útočišta Kunstkamru“, která jakoby byla inspirována rukopisem britských MOTÖRHEAD, a v neposlední řadě také narazíme na bujaře naladěnou „Mnohoraké útrapy milostpána Kelleyho“ se spoustou thrashových laufů a excentrického zdobení. 


Skvělé na tomto albu je, že ani ve své druhé polovině neslábne a udržuje posluchače v pozornosti. Naopak ke konci, se závěrečnou skladbou I hle, tak źachádza imperiálna hviezda, která se svou desetiminutovou délkou může značit jarmark všech silných stránek MALOKARPATAN, můžeme mluvit o výtečném finále. Podstatné na „Vertumnus Caesar“ je, že slovenská kapela nerozšiřuje jen svou mytologii o zajímavý koncept točící se kolem tajemného života císaře Rudolfa II., proslulého svým bonvivánstvím a podivínskou povahou se zapojením do esoterických umění, ale hlavně dělá krok stran provedení vlastní instrumentace a celkové barevnosti své hudby.


Zvuková produkce „Vertumnus Caesar“ je okouzlující a to včetně zde zapasovaných inter, které jakoby sem byly vlepeny z nějakého starého historického filmu (ano, jde pravděpodobně o „Lékaře umírajícího času“), takže výsledek poskytuje dokonalý dojem. Zvláště pak atmosféra asi nejděsivější skladby „Maharal a Golem“ prozrazuje ono napojení MALOKARPATAN na velkopanskou mystiku. 


Různé záhady, mystéria a temná pojednání se objevovaly v námětech metalových děl už v časech největšího žánrového boomu, nicméně slovanský původ hudebníků a jejich trochu jiné cítění, působí zde, ve srovnání s epicky stylizovanými formacemi západního světa, prostě originálně. Mimochodem, právě skladba „Maharal a Golem“ je dalším nepsaným vrcholem tohoto díla, které je fantastickou směsí heavymetalové dravosti, instrumentální zdobnosti a scénické atmosféry. Vynikající záležitost. 


12.12.2023Diskuse (2)Stray
janpibal@crazydiamond.cz

 

Michal
12.12.2023 17:11

Díky za fajn článek. Myslím, že si kapela vytvořila docela unikátní styl. Moc hezky se to poslouchá. Šel bych na ně :)

 

Kelly
12.12.2023 10:05

Napsáno naprosto přesně a výstižně. Až tato poslední deska mě od MALOKARPATAN naprosto dostala. Konečně také nahrávka, kde není brutální hudební stěna ale velmi čistý sound, kde je slyšet každé cinknutí. Smekám.

P.S. Jsem rád, že se tam zpracovali i písničku "o mně :-)"