MANON MEURT - MMXVIII
Pouze dvě alba mě v minulém
roce opravdu rozstřelila, obě jsou české provenience, a navíc nevzešla z metalového
ranku. Českou, resp. česko-slovenskou nemetalovou scénu jsem dlouhodobě ignoroval.
Možná to souvisí s určitou hořkostí, která byla odrazem toho, co prožívala
řada z nás po nástupu grunge a dalších alternativ k rockové hudbě let
osmdesátých. Mnoho mých vrstevníků zanevřelo na metal, přičemž producent desky,
o které budu dále psát, se později stal jedním ze symbolů toho, o čem víceméně povrchně
debatovali a čím jsem proto začal opovrhovat. Po určitém koketování
s novou generací českých jazzmanů, soustředěných zejména kolem labelu
Animal Music, došlo minulý rok k zásadnímu zlomu. Se zpožděním se ke mně
dostali PRVNÍ HOŘE a jejich opus
magnum, album „Křehký mechanismus
pozemského štěstí“. Byl jsem nadšen, zamýšlel se nad vlivy i českými texty.
Leccos jsem si přitom uvědomil, zpětně poslechl desítky českých a slovenských
desek, které vyšly zhruba v posledních patnácti letech a konečně dospěl k závěru, že jsem se po dlouhou
dobu ochuzoval o dost kvalitní muziku. Zmíněná kvalita má přitom mnoho tváří a dále
se stupňuje. Svou roli může sehrávat i duch, resp. tlak dnešní doby. Talentovaní
a empatičtí lidé jako by i v Česku hledali azyl před jejím rychlým tempem, bezskrupulózností
atd. Důsledkem může být – pochopitelně též díky „efektu plného břicha“ – únik
do uměleckých sfér. Minimálně v muzice tak nyní vznikají výborné nahrávky.
Celý proces mého smíření s českou scénou byl nakonec završen poslechem
druhého alba rakovnických MANON MEURT, které mě nadchlo.
V podstatě nejde o žádnou
velkou vědu. Jen o dobré nápady, silné melodie, dokonalou produkci a emoce, s nimiž
si kapela pohrává a s nimiž momentálně souzním. Sdílí je zejména „obyčejná
holka“, zpěvačka Kateřina Elznicová.
Z ní dostal producent Jan P. Muchow
naprosté maximum. Nejde ani tak o techniku, intonaci či solidní angličtinu.
Muchow docílil především toho, že Katčin jemný projev ani na okamžik
nesklouzává k falešnému patosu nebo přepjatým kreacím, ubírajícím na
upřímnosti. Křehkost, zranitelnost a intimita jsou všudypřítomné. Jste blízko a
chcete být blízko, abyste mohli naslouchat, soucítit, pomoci. To, co je ve vás
lepší, dostává šanci se alespoň na chvíli probudit, cynismus a letargie pomalu
mizí, nastupuje účast. Driftujete.
Pokud se jedná o vymezení toho,
co MANON MEURT vlastně hrají, nejvýstižnější mi připadá pojem kytarová hudba.
Dobře, zmiňován bývá shoegaze, post rock, alternativní rock. Proč by se takové
album mělo líbit ortodoxněji založeným rockerům či metalistům, respektive proč jsem
si takovou „nudou“ dovolil obtěžovat čtenáře Crazy Diamond? Začnu primitivním
srovnáním: protože v hudbě MANON MEURT slyším ANATHEMU, THE GATHERING („How To Measure A Planet?“, „Souvenirs“), AGALLOCH, ale třeba i MARILLION,
tak jak je známe od časů alba „Brave“.
O vykrádání bych však nehovořil, jde spíš o čerpání z totožného kytarového
podhoubí, které se povětšinou nalézá mimo uriffovanou metalovou scénu. No, i
když analýza ohledně vlivu určitých forem black metalu na zvuk některých
služebně mladších kytarových kapel by byla asi dost zajímavá. Pokračujme však
dále. Podstatné je, že hudbě MANON MEURT dominují kytary. Kytary neustále komunikující
s hlasem Katky, která ve svých textech často klade otázky, na něž se hledá
odpověď velice těžce. Předpokládám, že tím, kdo se v uvedeném dialogu snaží
citlivě odpovídat, je zejména kytarista Vojtěch
Pejša. Daří se mu to více než dobře. Takto zjitřenou atmosféru tu tiší, tu
zas umocňují decentní a vkusné klávesové vstupy nebo podmazy. K bicím není
co dodat, jsou super, hudbu posouvá na další level každý jejich úder.
V čem je podobné album pro
tvrdší scénu inspirativní? Třeba tím, že neobsahuje vatu. Producent dokáže
neuvěřitelné věci, nápady však zpravidla musí někdo přinést. MANON MEURT
dorazili do studia s materiálem, který drží při sobě a jehož úroveň je
vyrovnaná jako dynamická křivka „Death
Magnetic“ Ostatně od vydání debutu měli na tvorbu svého aktuálního
pocitového leporela dost času. Je mi jasné, že nápady si člověk nenapíská, buď
jsou, nebo nejsou. Zvuk, jako další podnětný prvek recenzované desky, lze ovšem
ovlivnit vždy. Rakovničtí ho mají skutečně nádherný. Muchow a spol. nadělil
kytarám i bicím prostor, který bych se nebál popsat slovem chrámový. Vměstnají se
mu tam i ty nejširší kytarové plochy, a ještě zbývá hafo prostoru pro vše
ostatní. Nejde přitom pouze o dokonalé využití hall efectu, ale o transparentní
a přirozené vyznění, díky němuž kytary a chvílemi i nečekaně razantní bicí
skutečně dýchají. Lze se napojit, zvuk vás uvolní, posléze pohltí a emoce pak
už toliko proudí. Že jsem nemluvil o baskytaře? S nadsázkou řečeno, asi
proto, že se jedná v prvé řadě o basu a poté až kytaru. V oslnivé kytarové
výmalbě MANON MEURT tudíž zas až tak podstatnou roli nehraje. Nic na tom nemění
ani povedená linka ve skladbě „LXXVIII“.
Zůstává otázkou, zda se právě zde neukrývá ještě nějaký potenciál, který by
mohl být v budoucnu využit.
Vrcholné momenty? Slyším jich tam
mnoho, zatím vede pozvolný nájezd „Circle“,
monumentalita „We Are“, strhující kytarová
gradace ve „Figure It Out“, vražedný
doom zaznívající v „An Excuse to
Hurt“, drive nakopávající „Neon“
a nástup minirefrénu v „LXXVIII“.
MANON MEURT podle mého názoru nahráli
mimořádné album. Těšil jsem se tudíž na recenze. Moc jich nebylo. Co si člověk
neudělá sám…, však to znáte. Možná jsem nebyl jen dost pozorný. Nové MANON každopádně
alespoň zkuste. Album vydali Minority Records mimo jiné i ve formě papírové
knížečky s CD a vinylu. Vše je krásně stylizováno. Viděli jste Herbář s Kateřinou Winterovou? Působí to podobně,
nicméně umělecký dojem ve spojení s hudbou je – nejen pojmově – jinde. Muchow
vs. Winterová tudíž 1 : 0, :-).
09.01.2019 | Diskuse (13) | Pekárek hackl@volny.cz |
Honza H. | 31.01.2019 09:24 |
Tak jsem si včera do kanclu přinesl nový cd, začal poslouchat a ono z toho začalo lézt How to Measure a Planet....a ne,nebyli to The Gathering, ale Manon Meurt :) |
Subeer | 10.01.2019 14:15 |
Valutin, nepřemýšlej hned politicki . "opravdu, skutečně opravdu" je obrat na copyright.. až budu někde muset napsat "pasy" tak tam určitě šoupnu copyright taky..to abych dokreslil, ten řecnický tón u obou příkladů. |
Pekárek | 10.01.2019 10:42 |
Subeer: :)) |
Vatutin | 10.01.2019 10:08 |
hmm zajímavá debata, já osobně hodně pozitivně vnímám pokud se píše o pestrém mixu hudebních stylů ... hodnocení mne často nezajímá ... spíše jde o náladu, nápad, energii a proto mne recenze zaujala a desku nyní poslouchám ... je dobrá ... a gathering třeba jo .. ale gathering se zase po odklonu od doomu inspirovali třeba v my bloody valentine, triphopu atd ... takhle dnes nelze moc uvažovat ... za mne je to přesně to co sedí k muchowovi ... mě to připomíná EOST fluidtrance centauri ... fluidtrance centrauri zase zní trochu jak pozdější gathering :):) ... prostě tak ... taky se mi dost a to jako, fakt dost líbí druhá deska Never sol, taky to řešil JPM. A u mne se tím i znovu vrátil do příznivého světla ... pač některé jeho produkce mne vůbec nebraly, ba skoro vadily, třeba poslední desku Kieslowski úplně zazdil. Takže jen tak dál, netřeba metat stovky v hodnocení :) .. stačí dále upozorňovat na zajímavé věci :) ... jo nevim co znamená poznámka V.Klaus ... s politikou si jdete na slunkopolis :)! |
Subeer | 10.01.2019 09:37 |
Díky za tip, prubnul jsem to na bandcampu a fakt kopírka THE GATHERING jak sfiň, ale opravdu, stutečně opravdu (copyright prof. V. Klaus St.). To by mi ani tak nevadilo, protože holanďany opravdu mohu. Mě jde spíš o tom, že je tam všechno teoreticky v pořádku, ale zatím mě to moc nebere. To je to co nedokážu vysvětlit. To je hudba, ale třeba mě to časem chytne. |
Pekárek | 09.01.2019 21:47 |
Sorry, takhle při večeru už mi docházejí vhodné přívlastky. Bylo to ve smyslu extrémně vysoké kvality. Mám je hodně rád. |
Stray | 09.01.2019 21:10 |
Desky WINGER vražedné? V jakém smyslu? Podle mě to je epochální hudba.:-) Ale přiznám se, že jsem tu kapelu taky docenil až dost zpětně.
|
Pekárek | 09.01.2019 21:06 |
Díky! Myslím si, že tuším, jak to cítíš. Zvlášť teď po těch Winger,jejichž desky jsou vražedné. Nicméně, já jsem prostě neměl důvod slevovat. A s určitým odstupem si navíc říkám, že je fakt dobře, že tady ta recka je.:) |
Stray | 09.01.2019 17:28 |
Nic proti 100%, ale já bych to podobné hudbě nikdy nedal. NIKDY. Recenze vynikající, hudba horší.:-) Zlepšuješ se, to je dobré znamení. |
Kelly | 09.01.2019 16:02 |
Není zač :-) a pokud bych mohl ještě trošku z tvrdšího českého ranku tak chebská kapela ESAZLESA, jihlavští LÁJE a brněnští NIKANDER. Padla mi brada, jakou super hudbu skrývá české podzemí. |