MASSACRE - Necrolution
Když jsem si zhruba před pěti lety pustil klasiku „From Beyond“, opět
mě udivilo, jak může být hranice mezi thrash a death metalem úzká.
Někdy stačí velmi málo, třeba upravit styl zpěvu, a rázem se vše
pohybuje někde jinde. Takže s Kamem Leem za mikrofonem máte úspěšně
nakročeno k tomu hrát solidní death metal, zatímco snaha o něco jiného
bude vždy zavánět průšvihem. Přes uvedené omezení představuje dotyčný ve
svém oboru nespornou přidanou hodnotu, díky které budete mít vyřešenou
otázku vokální autentičnosti a přesvědčivosti. Platí to i 33 let po
vydání zmíněného kultovního alba. Proto je v podstatě jedno, že onen
legendární hlas zas jednou slyšíte pod hlavičkou MASSACRE. Pokud se jeho
doprovodu neujmou zjevní neumětelové, dočká se fanoušek „kovu smrti“
svého. Jak už bylo naznačeno, na značce přitom zas tak nesejde.
Posluchači BONE GNAWER či THE GROTESQUERY potvrdí.
Na
novince „Necrolution“ naštěstí úřadují velezkušení borci, byť se jedná o
retro nadšence na úrovni B+, čemuž odpovídají jak využité a nutně
omezené prostředky, tak výsledek, který není vůbec špatný. Nejlépe bude,
když nám nové album představí sám Kam. Vstupní ideu popsal pro web No
Clean Singing takto: „Pokud jde o využitý styl, mám pocit, že skutečně
zahrnujeme dekádu mezi lety 1984 a 1994. Záměrem bylo vrátit se na úsvit
death metalu a pokusit se znovu zachytit ten pocit a přístup.
Nezamýšleli jsme předělat náš vlastní styl nebo opakovat to, co už zde
bylo v minulosti, ale spíše vytvořit něco nového, co by působilo
přirozeněji a současně připomínalo původní deathmetalovou tradici a
trademark. Po technické stránce jsem chtěl album nahrát na boombox v
garáži, tedy tak, jak byla nahrána stará dema MANTAS a DEATH v letech
1984 a 1985, ale to prostě nebylo možné. Pokud však jde o celkové
vyznění a estetiku, mám pocit, že jsme udělali dobrou práci, když jsme
zkombinovali zvuk z prvopočátků způsobem, aby se ve finále blížil našemu
vlastnímu.“
Kam nemluví do větru, s kytaristy Jonny
Petterssonem a Roggou Johanssonem (znalci jejich diskografie mají můj
respekt:-)) dokázal natočit zábavné old-school deathmetalové album, na
kterém jsou snadno čitelné thrashové prvky i určitý punkový feeling
vystupující více na povrch v jeho druhé polovině, i když zdaleka ne
tolik jako u stylově spřízněných AUTOPSY. Pokud jde o punk, vyplatí se
uvést další citaci z obdobného zdroje: „No, na začátku, v letech 1983 a
1984, jsem opravdu nebyl metalista, měl jsem rád spíše punkovou hudbu.
Dva z mých největších vlivů byli MISFITS a PLASMATICS. Upřímně, to je
říše, odkud jsem přišel. Později jsem se začal zajímat o různá dema,
například od HELLHAMMER, svou roli sehrálo i první album VENOM. Hodně
jsem pak také žral raný německý thrash, jako KREATOR (tehdy ještě
TORMENTOR), DESTRUCTION a SODOM.“ Ono úsilí o staré tlačí celkový sound
novinky až někam k aktuální produkci MASTER. Některé motivy a samozřejmě
vokál přesto na MASSACRE upomínají. Nahrávalo se pochopitelně na dálku a
digitálně. V tomto směru má onen návrat do minulosti jisté, nicméně
pochopitelné rezervy. Ostatně, Kam takové podružnosti odbývá celkem
logickým konstatováním, že nezáleží na tom, zda a co se použije, ale jak
se ke všemu přistoupí.
Se zvukem „Necrolution“ nemám
zásadnější problém. Na krásu ani prvoplánovou tvrdost se skutečně
nehraje, na přílišnou špínu ovšem taky ne. Vše je pěkně slyšet, kytary
zní jedovatě a adekvátně ostře. Bicím by možná slušela o něco větší
údernost. Pochybnosti definitivně mizí s přidáním hlasitosti a
představou klubového vystoupení. V ideálních podmínkách může jít o
slušný masakr.:-) Hlas ční mírně nad kytarami, doporučuji se na něj více
soustředit, protože má stále co nabídnout. Většinou je navrstvený či
rozvrstvený, což má zřejmě působit více „démonicky“ a zároveň decentně
zastírat fakt, že Leemu už není dvacet. Typická zamručení a skřeky
kvituji. Možná, kdyby se všichni zúčastnění drželi ještě více původního
plánu a připustili více syrovosti, zněla by nahrávka o řád brutálněji,
takhle jen příjemně plyne a občas trošku zazlobí. Jenže nejúspěšnější
fáze MASSACRE se prostě pojí s laboratorní prací dua Richardson/Burns,
což se nedá dost dobře ignorovat. Řada fanoušků totiž stále touží po
něčem jako „From Beyond 2“. Něco takového se samozřejmě nekoná, v
podstatě se v o něco uvolněnějším, punkovějším módu navazuje na
předchozí album „Resurgence“. Výsledný přístup a zvuk tudíž
působí trochu schizofrenicky. Nejvíc se mi „Necrolution“ každopádně
líbilo ve chvílích, kdy jsem k němu přistupoval jako k thrashovému
počinu. Co se týče death metalu, vše podstatné se představí v prvních
deseti minutách. Podotýkám, že uvedené není absolutně v rozporu s tím,
co říká výše Kam.
V čem mají pánové ovšem jasno, jsou skladby. Myslím, že podobných dokáží s velkou lehkostí připravit desítky. Jde svým způsobem o trochu okaté lego nebo puzzle. Jasně, příslušné dílky potřebujete vždy a vždy se musí nějak spojit. Jenže tady mají převážně základní barvy i tvary, jsou mezi nimi jasně viditelné mezírky a co do řemesla zavání pásovou výrobou. Občas zazní dobré sólo. Těch mohlo být o dost více. Jindy zase náznak melodie – na skandinávský způsob, jak jinak. Vše je nicméně natolik dobře zahrané – rytmika Rudin/Borders šlape ukázkově – že se mi do nějaké větší kritiky nechce. Když se k tomu připočte vklad Leeho, dostanete poctivý žánrový standard, který se příjemně poslouchá a jemuž nic podstatného nechybí. Naopak, díky vokálu se navíc můžete podívat do světa klasických hororových bijáků. Mr. Lee se nechává pozdravovat a v této souvislosti zmiňuje „The Re-Animator“, „From Beyond“ a „Castle Freak“. Lovercraft chybět nesmí.
Dlužno dodat, že s koncerty se koncem listopadu začíná v Seattlu a o pár dní později v LA dokonce za podpory SADISTIC INTENT. Ze sestavy, která natočila „Necrolution“, se jich kromě kapelníka nezúčastní nikdo. Tak uvidíme.
19.11.2024 | Diskuse (3) | Pekárek hackl@volny.cz |
orre | 19.11.2024 15:14 |
Další snaha o "nějaké" Massacre? Jediná deska, která stojí za to je kultovní From Beyond. Zbývající pokusy jsou o ničem. Kde je hlas, chybí kytara a naopak. Ztráta času. |
Macháně | 19.11.2024 10:58 |
Desku mám v práci v šuplíku, dnes se na ní těším, počítám, že bude za 70 :):) jináč ten Kam Lee mi vždycky připadal jako klasický prototyp Američana, sám jsem 20 let v korporátní Americké společnosti a vím že je to úplně jinej svět, o kterej bychom vůbec neměli usilovat a stát. Prostě tady nejde o žádnou kapelu, tady "jde o peníze až v první řadě" takže mne neudivují změny v sestavě, kontrovorze, vyhazovy atd.. Sleduju tohohle týpka a https://www.youtube.com/@DavidDrobik |
Widl | 19.11.2024 08:49 |
Deska mě opět baví. Nic objevnýho, ale pořád to funguje. Koncerty budou fajn, maj to takhle už pěkných pár let, že koncertní kapela je jiná. Ale jsou to dobří muzikanti, takže to šlape i tak. |