MAYHEM - Atavistic Black Disorder / Kommando
Časy se mění, modly padají, hrdinové demytizují a kdysi obávaní
černokněžníci MAYHEM přebírají norskou Grammy (Spellemannprisen) za
celoživotní dílo. To je současná realita blackmetalových legend
stojících u samého počátku (kdysi) kontroverzního a nepohodlného žánru.
Kromě Grammy přišlo ještě slavnostní uvedení do Rockheim Hall of Fame v
Trodheimu a při té příležitosti byla v tamním muzeu instalována kopie
kultovní zkušebny ve staré chatě v lesích. Její originál se pak po
dlouhých letech znovu objevil na obrazovkách v promo videu Century
Media, které bylo natočené k propagaci nového EP „Atavistic Black
Disorder / Kommando“. Ponechme stranou pochybnosti, jak by se takový
cirkus zamlouval jistým původním členům, kteří už se nemohou k situaci
vyjadřovat a pojďme se raději podívat na jmenovanou temnou novinku.
Už
samotný název symbolizuje dvě odlišné roviny, které se na epku nachází.
Na áčkovou stranu se vtěsnaly tři temné a hutné skladby, které se prý
nehodily do konceptu předchozí řadovky „Daemon“, zatímco na béčku řádí
čtyři covery punkových vypalovaček. Možná se MAYHEM inspirovali u kolegy
Ihsahna a jeho dvou kratších nahrávek, na kterých kytarový mág
kombinoval vlastní tvorbu s předělávkami inspiračních vzorů, téma ale
uchopili po svém a u přezpívaných věcí se soustředili pouze a jenom na
divoké punkové šlágry. V rozhovorech se členové kapely vyznávají ze
svého obdivu k (hardcore) punku a k jeho rebelskému ideovému spojení s
black metalem v podobě odporu vůči autoritám a konformitě. Samotné
hudební propojení obou směrů může být dnes již méně patrné, ale v
začátcích černého kovu byl punk také jednou z jeho nejdůležitějších
ingrediencí. Svou oblibou punkového žánru se netají ani dva původní
vokalisté skupiny Maniac a Messiah, kteří byli přizváni k hostovačkám
právě na těchto coverech.
Začátek „Atavistic Black
Disorder / Kommando“ nicméně navazuje přesně tam, kde završilo svou
hudební pouť poslední album „Daemon“. Proto moc nerozumím zmíněnému
tvrzení o nevhodnosti umístění songů na dlouhohrajícího předchůdce, snad
šlo o záležitost lyriky, ale do té už se delší dobu odmítám u MAYHEM
nořit. Skladby každopádně nepůsobí dojmem nějakého zbytku, který je
potřeba udat, aby neskončil na skládce. Bráno do důsledku je jediným
neslyšeným autorským dílem úvodní kus „Voces Ab Alta“, zbylé dvě
blackovky už byly k dispozici na limitkách „Daemona“. Přesto všechny
písně dohromady tvoří soudržné trio, které reprezentuje nejlepší formu
norského black metalu pro třetí dekádu našeho století. Opět se hodně
sází na budování tíživé až děsivé atmosféry a z reproduktorů se valí
téměř hmatatelné zlo a temnota. Největší přidanou hodnotou jsou jako
vždy Hellhammerovi bicí. Rychlé blasty, přesné breaky nebo zlověstně, a
přitom energicky dunící rytmika jako v úvodu „Black Glass Communion“, to
všechno je podané s velkým stylem a nesmírně osobitě. Nad hromujícími
škopky víří obě kytary, riffy i melodická tremola jsou parádní, byť už
trochu očekávané. Attilův vokál je kapitolou samou pro sebe, osobně jeho
projev moc nemusím, ale uznávám, že na zpěvu pořád maká a jeho rejstřík
je hodně slušný, přičemž se pohybuje se od záhrobního chroptění a
syčení, až po operní kázání satanského kněze. No, i ten harsh mu nakonec
docela jde.
Na druhou část desky jsem byl hodně
natěšený, kombinování extrémního punku s tvrdým metalem může totiž
vyústit v povedenou souhru, jak to předvedli např. SLAYER nebo PRONG na
svých tribute albech. Výsledek v podání MAYHEM je bohužel dost
rozpačitý. Bez pochyby na jedničku dopadl ještě cover „Hellnation“ od
DEAD KENNEDYS, který si zachoval typickou přitažlivou chaotičnost
Biafrovi party korunovanou navíc skvělým vokálním představením
hostujícího Maniaca. „In Defense Of Our Future“ z dílny britských
DISCHARGE je už ale jen nepatrně upravená, slušně zahraná metalová
kopie, která neurazí, ani nenadchne a může zafungovat maximálně jako
zpestření na live show. O „Only Death“ od RUDIMENTARY PENI jsem slyšel
poprvé od MAYHEM, ale o nic jsem rozhodně nepřišel. Anarchopunkový
primitivismus s frackovitým uřvaným zpěvem mi nepřijde nijak výrazný ani
jako originál, natož přezpívaný. Attila si zpěv upravil víc do blacku,
což celou skladbu dělá ještě bizarnější a možná až nechtěně komicky
parodickou. Největším zklamáním je ovšem závěrečné ramonovské „Commando“.
Z lehce plynoucího rokenrolu s typickým melodickým refrénem se stala v
podání MAYHEM (a Messiaha za mikrofonem) opilecká vyřvávačka, dokonale
pohřbívající svěžího ducha písní RAMONES. Snad jsem čekal víc nadsázky a
uvolněnosti, což jsou ale vlastnosti, které jsou vlastní právě jen
punku a jimiž se tento historický hudební vzdor od black metalu výrazně
odlišuje.
Těžko se celkově hodnotí takto nesourodá deska. Vlastní styl ovládají MAYHEM stále s obrovskou bravurou a profesionalitou. Troufl bych si dokonce tvrdit, že v tradičním pojetí žánru nemají stabilní konkurenci. Paradoxně ale díky této oddanosti a zarputilosti nedokázali (až na jednu výjimku) přenést punkovou energii dál a uzemnili jí svou těžkotonážní vahou. Když už předělávka, tak pro příště raději pouze jedna a nejlépe ze spřízněných metalových vod. Takhle má „Atavistic Black Disorder / Kommando“ sice atraktivní líc, ale notně pošramocený a nevýrazný rub.
26.07.2021 | Diskuse (4) | Hivris riha.kamil@gmail.com |
boovol | 30.07.2021 17:03 |
Ztotožňuju se spíš s Obsoletem než s Hivrisem, což asi souvisí s tím, že upřednostňuju experimentálnější tvorbu Mayhem před tou primitivnější, kde Wolfs Lair Abyss leží asi tak na rozhraní (tudíž na něm se shodnou asi příznicvi obou táborů). Daemon mi zněl zcela zaměnitelně a Mayhem na něm občas prosákl snad jen nějakým typickým Hellhammerovským přechodem. Podle recenzí se do aktuálního EPčka ani nemá cenu pouštět. |
Hivris | 26.07.2021 15:11 |
Obsolete: mně tahle "sázka na jistotu" sedí. Ryze současná verze tradičního norského blacku, která se oprošťuje od undergroundového marasmu. Nejsilnější je samozřejmě pořád De Mysteriis..., ale Daemon (a ABD/Kommando) je zdařilým odkazem na tuhle klasiku. Wolfs Lair Abyss je temný skvost, ale jinak si víc cením konzervativnější strany MAYHEM. |
Stray | 26.07.2021 13:52 |
Členové téhle kapely vypadaj čím dál víc jako příznivci nějaké krajně pravicové, nacionální či dělnické partaje. :-) Emočně vypálené a prázdné pohledy. Zkrátka "sympaťáci". |
Obsolete | 26.07.2021 13:24 |
Na Mayhem se mě vždy líbilo že každý jejich album je jiný.Tohle EPko je ovšem stejná sračka jako Daemon.Když si poslechnu tohle a jakýkoliv jiný libovolný album od Mayhem tak zní Atavistic/Kommando/Daemon naprosto neškodně,bezzubě,nemastně a neslaně.Nesrovnatelný s předchozím Esoteric Warfare nemluvě o Wolfs Lair Abyss nebo Ordo ad Chao který pokládám za jejich nejlepší alba.Na tomhle EPku a Daemonu je pozitivní jedna věc a to ta že jsem díky těmhle sračkám zpětně docenil Chimeru kterou jsem pokládal za jejich nejslabší věc.Ve srovnání s výše jmenovaným je to ale veledílo.Doufám že příští album bude zase trochu experimentálnější.Tahle sázka na "jistotu" jim podle mě moc nevyšla |