MEGADETH - Symfonie zkázy 6/12
Úspěch čtvrtého alba („Rust In Peace“) z podzimu
roku
Druhá polovina roku 1991, dnes již všeobecně známá jako doba zrodu opravdu velkých rockových alb (nešlo jen o to, že svět právě tehdy objevil grunge, ale vyšla i slavná alba interpretů a kapel holdujících klasickému hard rocku a heavy metalu jako např. OZZY OSBOURNE, GUNS N´ROSES, METALLICA a jiných) zastihla právě tehdy zčerstva oženěného Mustainea ve stavu tvorby nových skladeb. Právě takových skladeb, jaké budou za krátko schopny oslovit ještě širší fanouškovskou základnu než doposud a budou tak symbolizovat sebejistě vrženou rukavici právě směrem k jeho bývalým spoluhráčům z METALLICY, kterým Dave stále ještě nemohl přijít na jméno.
Předzvěstí velkých věcí se stal v létě roku 1991 singl „Go To Hell“, což byla nepříliš rychlá a nepříliš chytlavá skladba, na druhou stranu však postavená na zlověstné atmosféře a ostře řezaném riffu, která byla složena za účelem podpory komediálního filmu „Neskutečná cesta Billa a Teda“. Kontroverzní na ní byl zejména fakt, že část textu „Go To Hell“ se téměř do puntíku shodoval s textem o něco později vydaného úvodního singlu z bezejmenného alba od METALLICY („Enter Sandman“), což logicky Mustaine nesl dosti nelibě, vzhledem k tomu jakou důležitost přikládal rivalitě mezi oběma soubory. Nic nenaděláte, holt si byli chlapci navždy souzeni. Ostatně právě střední tempa, jaká na své poslední desce prezentovala stále tak nějak více učesaná METALLICA, se vlastně velmi brzy stala normou a rovněž i základním poznávacím znamením pro novou tvorbu MEGADETH.
Thrash metal v jeho staré podobě z druhé půle osmdesátých let v té době prakticky (až na pár zaostalců/výjimek) zmizel z povrchu zemského. Některé kapely zkraje roku 1992 následovaly METALLICU a přikláněly se k přehlednějším strukturám, středním tempům a většímu počtu melodií a aranžérských vychytávek, jiné šly záhy úplně jinou cestou, tou cestou, jakou brzy vyklestila PANTERA svým radikálním úderem „Vulgar Display Of Power“. MEGADETH rozhodně patřili k první skupině kapel, takže jejich následující album stavělo na daleko větší přehlednosti a hitovosti než mohlo nabídnout kterékoliv z jejich předchozích děl. Pod dohledem zkušeného metalového producenta Maxe Normana (udělal si jméno zejména na prvních dvou sólovkách Ozzyho Osbournea zkraje osmdesátých let) vznikla nahrávka, která dodnes platí za jejich komerčně nejúspěšnější.
Album „Countdown To Extinction“ (název vymyslel Nick Menza) se
začalo nahrávat už v lednu roku
Zpět tedy k náplni nové desky MEGADETH. Politických proklamací bylo na nahrávce opravdu plno - tak třeba „Foreclosure Of A Dream“, což je píseň pojednávající o ekonomických otřesech ve Spojených státech konce osmdesátých let. Píseň vznikla z frustrace Davida Ellefsona nad reaganovskými zásahy do hospodářství, které nakonec vedly ke krachu a konfiskaci jejich rodinné farmy v Minessotě. Skladba obsahuje i sampl památného citátu George H.W.Bushe („čtěte mi ze rtů“). Píseň „Architecture Of Aggression“ se znovu zabývala tématem Války v zálivu, naopak „Ashes In Your Mouth“ popisuje následky jakéhokoliv válečného konfliktu na přeživšího navrátilce. Jsou zde i skladby narážející na Daveovu drogovou závislost jako např. hned úvodní rychlá vypalovačka „Skin O´My Teeth“, která se u fans hodně ujala a byla ihned zařazena do koncertního programu, nebo také song pojednávající o brutalitě amerických věznic - „Captive Honour“.
Mými favority jsou však do dnes dvě skladby, držící zde silný střed nosiče – riffová „This Was My Life“ a pak ještě titulní „Countdown To Extinction“, jenž ve svém textu popisuje otřesný typ „sportovců“ (lépe řečeno - hovad) zabývajících se falešným lovem. Oba songy jsou patřičně nadupané, ale zároveň obsahující výtečné melodické linky a spoustu aranžérských vychytávek (u titulní písně mne vždy zaujala latinská melodie, kterou zde vybrnkává akustická kytara v průběhu jejího takřka „nirvánovského“ refrénu (tenhle song mne vždy svou zpěvovou linkou, ať už jde o sloky nebo o refrén, připomene Kurta Cobaina, ovšem jaksi jiného - přátelštějšího, více spokojeného, prostě takového Cobaina, který by měl rád drahé metalové produkce). Nechal se Mustaine tenkrát inspirovat i touto Supernovou?
Album „Countdown To Extinction“ nakonec slavilo obrovské úspěchy po obou březích Atlantiku a dodnes platí za nejúspěšnější nahrávku od MEGADETH. Tohle období však pro Davea znamenalo rovněž i obrovskou psychickou zátěž, která si brzy vzala svoji daň, protože se jeho drogová závislost jaksi polehoučku během následného turné začala pochopitelně vracet, až v tom zrzoun opět naplno lítal. Jednak šlo z počátku o tlak spojený s tvorbou nové desky. Šlo zejména o to přijít s nahrávkou, která měla být podle vydavatelství stoprocentně lepší a úspěšnější než ta předchozí, které se navíc prodalo přes milión kusů, což i tenkrát nebyla žádná zanedbatelná sranda. Nést odpovědnost za celý projekt, ale i za celou kapelu, tudíž vyžadovalo roční trvalé soustředění. Do toho všeho Daveova manželka otěhotněla a v únoru 1992 se narodil prvorozený syn Justis, což také zrovna nebyl povel k zahájení období relaxu a odpočívání. Veškeré Daveovo uvolnění nahromaděného stresu a opětovné propadnutí řadě druhů povzbuzovatel tak bylo přesunuto na následující celosvětové turné. To bylo sice poznamenané mnoha osobnostními půtkami mezi jednotlivými členy kapely, ale i personálu a crew, ale celkově se jednalo o velmi úspěšnou štaci. Na jaře roku 1993, kdy se celá karavana MEGADETH přesunula do Evropy, došlo dokonce na několik show spolu s „nenáviděnou“ METALLICOU. Tak jako tak, právě v té době se Dave Mustaine zřejmě nacházel na svém absolutním tvůrčím, uměleckém a vlastně i komerčním vrcholu, bylo však otázkou, jak dlouho na něm setrvá, vzhledem k opětovnému balancování na hraně a obnovené koketérii s celou řadou drog.
06.03.2014 | Diskuse (0) | Stray janpibal@crazydiamond.cz |