MONSTER MAGNET - 4-Way Diablo
Okolo MONSTER MAGNET kolovaly vždy nejrůznější zkazky
týkající se užívání zakázaných látek, kapela byla už od raných devadesátých let
na seznamu problematických uskupení, ale nutno přiznat, že v rámci svých
koncertních šňůr a co se týče pravidelnosti a přípravy věnované studiovému
nahrávání, se vždy dokázala na výsledek náležitě připravit a koncentrovat. Do dnes
netuším, zdali šlo o nafouknutou PR bublinu, nebo jestli členy této pozoruhodné
bandy byli opravdu náruživí uživatelé drog, ale nebýt oněch časopisových drbů dané epochy, z úrovně
jejich profesionálního působení na hudebním kolbišti bych to nepředpokládal. A tak byla situace, ke které došlo v únoru
roku 2007 vlastně první závažnou havárií Davea Wyndorfa v historii jeho
smečky. Vůdčí představitel MONSTER MAGNET se totiž silně předávkoval, na což
byl několik týdnů hospitalizován a tento stav si způsobil kombinací alkoholu a
léků proti nespavosti, kterou začal v průběhu let na dlouhých koncertních
šňůrách uvnitř autobusu trpět, naštěstí se z velmi nebezpečné situace
dostal, i když boj s démony ani v budoucnu neustával, protože brzy
došlo i na další zdravotní komplikace, prý údajně způsobené taktéž následkem bouřlivé rockerské minulosti. Nicméně pro fanoušky bylo důležité, že
kapela tou dobou již dlela ve studiu a po částech nahrávala nejnovější počin, který dostal
název „4-Way Diablo“. Ten byl znovu označen polo-cenzorskou nálepkou Parental
Advisory/ Explicit Content a vyšel jako druhý materiál u německého
vydavatelství SPV, tou dobou již čtvrtým rokem v roli domovské stáje
kapely z New Jersey.
Album vznikalo právě v obdobích okolo kritického Wyndorfova
předávkování a MONSTER MAGNET usídleni v Los Angeles k jeho nahrávání
využili prostory několika studií včetně Sound City studia. Pod producentskou
taktovkou osvědčeného Matta Hydea tak vznikla další rockerská jízda, která
vlastně svým příklonem k macho písním a energickým dusárnám z časů „Monolithic
Baby!“ navazovala přirozeně na předchozí počin. Ten tam byl psychedelický ráz původních
alb a silná inklinace k atmosféře drogových čajů přelomu šedesátých a sedmdesátých let, materiál stál na
vypalovačkách, byť mu vlastně do velkoleposti takových kusů jakými byla alba „Powertrip“, „God
Says No“ a právě „Monolithic Baby!“ něco chybělo. Svým způsobem to byla jistá absence živelnosti a přirozené touhy jít za jedním cílem bez možných spekulací. A právě
menší utvrzení ve svém směru a s jejich stylem související blouznivost se
hudebníci snažili zamaskovat jak jen to šlo, kupříkladu skvělou coververzí
halucinogenní klasiky ze šedesátých let „2000 Light Years From Home“ od THE
ROLLING STONES. Skladba si v podání MONSTER MAGNET získala uspokojivou
oblibu. Horším znamením bylo, že těch songů, které by si zasloužily výraznou
pozornost zde dál už moc nebylo.
Ono „4-Way Diablo“ není v žádném případě špatným
materiálem, jen není schopno nabídnout cosi navíc, co by na předchozích deskách
ještě nebylo. Ve své podstatě se tomu může říkat přešlapování na místě, ale
druhým dechem dodávám, že kapela si ve srovnání s konkurencí stále
dokázala udržet vůdčí postavení. Možná se na vyznění celkově podepsalo
zdravotní zakolísání hlavního aktéra, možná i odchod kytaristy Phila Caivana,
který se však hned za další dva roky do sestavy MONSTER MAGNET vrátil, ale Wyndorf o tvorbě díla
tvrdí, že kapela ve studiu zkrátka příliš dlouho se vším špekulovala, což se projevilo na
dalece nejmenší živelnosti tohoto materiálu.
Přitom kytarista Ed Mundell odvedl znovu další ze svých
pozoruhodných prací a i relativně nová rytmická sekce Bob Pantella / Jim
Baglino šlapala v dobrém rozmaru se svým šéfem a jeho vizemi. Deska je tak
charakterizována celou řadou riffovitých čísel s kolovrátkovým refrény a
siláckými nápěvy, což stvrzuje hned čtveřice úvodních kusů jako „4-Way Diablo“,
„Wall Of Fire“, „You´re Alive“ nebo „Blow Your Mind“, které předesílají další
výživnou porci rocku. Kdo čekal něco velkolepějšího, mohl se chytit třeba u mocné
„Cyclone“, dát se uhranout výpravnou „I´m Calling You“ s temnou akustikou a vstupy
klávesových efektů nebo ujet na excentrickém podání takové hymny jižanských plání jako je zde „Solid Gold“. „4-Way Diablo“ je tak obstojnou ukázkou tvorby MONSTER MAGNET,
ale v rámci celé diskografie patří mezi ta nejméně charismatická díla. Vše sice jelo jak mělo, ale nebyla z toho cítit
zas až taková zapálenost jako na předchozích albech.
04.10.2018 | Diskuse (5) | Stray janpibal@crazydiamond.cz |
Valič | 04.10.2018 15:19 |
Album Mastermind mě v době vydání sice moc nezaujalo, ale s odstupem času ho určitě řadím výš než 4-Way Diablo nebo Mindfucker. Je na něm plno skvělých skladeb, i když u většiny z nich se mi líbí víc ty alternativní verze z desky Cobras And Fire. I ty nejslabší desky kapely pořád považuji za hodně nadprůměrné a nějaký vyslovený propadák Monster Magnet nevydali nikdy. |
Stray | 04.10.2018 12:23 |
Já mám Mastermind za album, které vyšlo když už ta kapela byla na ústupu z vrcholu. I když je taky pravda, že ten ústup provádí MM zatraceně dlouho a kvalitně. .-) |
Subeer | 04.10.2018 12:15 |
Čau, právě Mastermind mě donutilo vice se zajímat o jejich další alba. Je to fakt dlouhý, rozmanitý a vyrovnaný držák. Opravdový Kollosus. |
Stray | 04.10.2018 11:46 |
Zvláštní hodnocení. Tak třeba já mám Mastermind jako desku, kterou tznám úplně nejméně, mám jí doma, ale pustil jsem si jí kdysi tak dvakrát, rozhodně jsem neuvažoval o tom, že bych tomu dal nad 80%, bezpečně nejvíc znám naopak tvorbu z let 1995-2005, Mastermind? Hele, třeba ta recka nebude hned za týden, musím si na to nechat trochu čas, každopádně jsem měl za to, že tomu dám možná hodnocení nejnižší. :-) |
Subeer | 04.10.2018 11:16 |
Souhlasím, deska působí podobným dojmem, ale pořád velmi zábavná výprava do světa Wydorfova. Diskografii jsem celou už projel a |