MONSTER MAGNET - Spine Of God
V době, když se uprostřed nevzhledného a průmyslem poznamenaného New Jersey dávají v roce 1989 MONSTER MAGNET dohromady, je dvaatřicetiletý
Dave Wyndorf již dávno zkušeným rockovým matadorem, byť probíjející se po
klubech východního pobřeží bez výrazného úspěchu. Hned v prvním roce
existence kapela realizuje dvě dvoupísňová dema „Forget About Life/I´m High On
Dope“ a „I´m Stones/ What Ya Gonna Do About It?“, na které brzy naváže singl „Lizard
Johnny/ Freakshop USA“ vydaný u malé nezávislé značky Circuit Records z Long
Islandu. Všechny tyto výše zmíněné pásky MONSTER MAGNET nahrávají v původní
tříčlenné sestavě, kterou kromě Wyndorfa tvoří ještě John McBain, který na ně kromě
kytary dodá i všechny basové party, ale také občasně zpívající bubeník Tim Cronin.
Poslední zmíněný člen však brzy odchází a je nahrazen hned
dvojicí hudebníků starajících se u MONSTER MAGNET v celé následující
dekádě o rytmickou složku, jmenovitě je to bubeník Jon Kleinman a baskytarista Joe
Calandra. V této čtyřčlenné sestavě vzniká EP „Monster Magnet“ vydané u
německé značky Glitterhouse Records. Na nahrávce už se nachází několik položek
využitých později pro potřeby debutové desky „Spine Of God“. Debut nakonec
vychází až o rok a půl později, na sklonku roku 1991 u Caroline Records, kteří
si zprvu kapelu testují prostřednictvím dalšího singlu „Murder/ Tractor“.
Ihned po vydání alba „Spine Of God“ se MONSTER MAGNET
zařazují po bok dobových hrdinů alternativního rocku, jenž tehdy začíná cloumat
pilíři bombastické stadiónové scény osmdesátých s veškerou vehemencí. Kapely
jako SOUNDGARDEN, HOLE, DINOSAUR JR. nebo SMASHING PUMPKINS čekaly tou dobou na
svou velkou příležitost a tvořily jádro zaoceánské klubové scény, brzy se prosazující výrazným způsobem do povědomí posluchačské veřejnosti procházející značnou generační výměnou. Právě čtveřice z New Jersey je
v letech 1990 a 1991 prototypem surového rocku, který v sobě kloubil
potenciál psychedelického blouznění experimentálních kapel sedmdesátých let jako HAWKWIND, hrubého
proto-punku jak od Iggyho smečky THE STOOGES a v neposlední řadě i hardrockových a heavymetalových veteránů hřmotného soundu jako BLACK SABBATH.
Kolem kapely se vynořuje mnoho kontroverzních zkazek a
veřejnosti nezůstanou utajena ani drogová extempore předáka Davea Wyndorfa, ale
také některých jeho nezvedených kumpánů, kteří se svého šéfa snaží nenasytně
dohnat. Zhulenci, jak se podobným muzikantům začalo na úsvitu devadesátých letech
říkat (a jejich styl byl tímto pasován na stoner-rock), však měli docela dost
ujasněnou představu o svém konání, neboť MONSTER MAGNET už tenkrát patřili k velmi
koncertně čilým a ambiciózním formacím, jejichž vystoupení budila respekt svým nasazením
a nespoutaností. Také skutečnost, že se
do role producentů debutové desky pasovali samotní členové kapely, konkrétně dvojice
Dave Wyndorf/ John McBain, mohla udělat na leckoho dojem. Kdo čekal rozvláčnělé
rozjímání na motivy halucinogenních rockových tripů dekády zvonáčů, dlouhých
vlasů a kotlet, nebyl sice daleko od pravdy, ale MONSTER MAGNET přeci jen působili více jako kapela s cílem. Deska „Spine Of God“ byla totiž dobovou esencí
stoner rocku, kapelou později prezentovaného v o něco heroičtější, hvězdně rock´n ´rollové podobě, předkládané s veškerou macho stylizací a mocným bouřlivým zvukem. Album je
vlastně destilátem mnoha zásadních vlastností žánru, na kterých se posléze nejen MONSTER
MAGNET pohybovali, tolik vzdáleni od anti-hrdinů z nezávislé kytarové scény, reprezentované podzemními
klubíkáři od SubPop, levicovými intelektuály a bůhvíjakými dalšími alternativci.
MONSTER MAGNET měli vždy velmi blízko k metalové scéně a fakt, že si je později velmi oblíbily i takové hvězdy jako METALLICA, MOTÖRHEAD, MARILYN MANSON nebo THE CULT svědčil o jejich potenciálu. V rovině skladatelského potenciálu sice „Spine Of God“ působí vedle pozdějších nahrávek jako neobroušený kámen, na kterém je ještě hodně práce, ale i tak nahrávka nepostrádá své hodně spontánní kouzlo a upřímnost. Skladby jako démonický monolit „Pill Shovel“, nervní singlík „Medicine“, vyklidněná poloakustická „Nod Scene“, kde se Wyndorf dostává po svém „do pohody“, ale také z EP již známá píseň „Snake Dance“ nebo halucinogenní výlet „Ozium“ odkazující až kamsi na éru květin a pohádkového surrealismu, svědčily o nemalé nadějnosti tohoto amerického souboru, který se měl v nastupující desetiletce stát velkolepým. V roce 1992 vychází ještě druhé EP „Tab“ a z kapely krátce na to odchází kytarista John McBain a je nahrazen po nějaké době velmi výrazným členem, kytaristou se silnými bluesovými kořeny, Edem Mundellem, který s Davem Wyndorfem na patnáct let vytvořil nerozlučnou skladatelskou dvojku. Průlom přichází v roce 1993 s druhou řadovou deskou nazvanou „Superjudge“, ale o tom až příště.
23.08.2018 | Diskuse (1) | Stray janpibal@crazydiamond.cz |
Valič | 23.08.2018 20:28 |
90% Ještě ne tak dobré jako následující alba, ale i tak se jedná o klasiku stoner rocku. |