Boomer Space

MUSE - Will Of The People

Tak vám nevím, tohle je od mezikontinentálních kradáků MUSE zase slušnej blázinec. Jakoby byl posluchač na třičtvrtěhodinku vržen do chaotické laboratoře šíleného vědce, který, zasažen erupcí svých netušených myšlenkových pochodů, polévá během otáček poctivý vinyl od starých dobrých QUEEN kyselinou, noří do něho drátky vodící elektrický proud a občasně k oněm zkratům vážně a soustředěně zapreluduje na piáno, případně s úsměvem na rtech objevuje kouzlo zvuku diskotékově laděných osmdesátkových kláves. Že z toho všeho nejste moudří? Nedivím se.


I pro mne je záhadou, že Matt Bellamy dnes s tímhle vším nepůvodním brajglem dokáže cílit na mnohem širší posluchačskou základnu, než v časech jeho, vlastně i rockovými progresivisty uctívaných děl první dekády současného milénia. Paradoxní na tom všem je, že waleští MUSE dnes jen obtížně, co do nápaditosti, mohou konkurovat svým starším albům a zároveň svou aktuální hudbu servírují mnohonásobně většímu počtu fans. Víte co, IMAGINE DRAGONS také mají na největších stadiónech světa narváno a přitom ukažte mě na někoho, kdo je zapřísáhlým fanouškem rockové hudby a zná tvorbu téhle kapely od základů. Hraje se totiž pro normály a lidi z korporátů, co chtějí vidět nějakou velkou show a poslechnout si u toho hudbu, která u nich vzbudí dojem povědomého. Zábava? Jak pro koho.


Většina z těch, kdo na kapele MUSE před dvaceti lety vyrůstala, již dávno není cílovkou. Čert vzal onu progy erudici, ta tam je náklonost ke kralevicům depkoidní alternativy RADIOHEAD, natož pak podnětnost pro svět neprvoplánového rocku a metalu, a tak je výsledkem směr, který grandiózním způsobem míchá řadu nesourodých ingrediencí a tváří se jako generátor globálního pop-kulturního všehomíra.



Jako již tradičně, MUSE si nespletete s nikým jiným a stejně tak, jen málo z přehrávaného ve vás zanechá nějaký trvale účinný dojem. Kapela má dnes produkci pevně pod kontrolou a soudě dle jejich úspěchů, zřejmě ví nejlépe, co vlastně činí. Otázkou je, kam míří? Když jsem poprvé uslyšel titulní vypalovačku v úvodu novinky - skladbu „Will Of the People“, to první, co jsem si uvědomil, byla neuvěřitelně nápadná podobnost nosné refrénové deklamace k letitému fláku od kapely MARILYN MANSON „The Beautiful People“. To si snad dělají …? Mimo prvních dvou poslechů už jsem tento song na novince pokaždé přeskakoval, řekl totiž všechno na první dobrou a dál už neměl co nabízet. Myslím, že i tohle svědčí o směru kapely. Tím je jednoznačně co nejrychlejší upoutání pozornosti. Žijeme v době, kdy se kopíruje, krade, překrucuje a ohýbá kde co.


Jiskrným zvukem osmdesátkových synťáků zdobená hymna „Compliance“ by snad mohla doprovázet filmy jako „Flash Dance“, její souvislost s předchozí skladbou je však minimální. Kdo bude tvrdit „naštěstí“, má vlastně asi pravdu. Ta cukrová vata vlastně alespoń nabídne určitou sladkou chuť. V „Liberation“ se ozvou (po kolikáté už) Bellamyho ambice dostat se na kobylku odkazům slavných QUEEN, jenže Matt rozhodně není Freddie Mercury a kapela ctící Její veličenstvo Britskou královnu taktéž nikdy nestavěla rockové symfonie mezi návštěvami zadního traktu londýnské pobočky McDonnald´s.


Třeba sladkobolná „Ghosts (How Can I Move On)“ je klasický kýč, jaký bych zde čekal. Frontman se zde nad klavírním preludiem rozněžňuje až takovým způsobem, že by mu měli vládci světa postavit stadión o stokrát větší kapacitě než má Wembley a to rovnou někde v Dauhá. Vlastně čím znatelněji kapela tlačí na tuhle stránku, tím více působí odosobněle. 


Když song „You Make Me Fell Like It´s Halloween“ skrz hororově stylizované synťáky dospěje k zpěvovým linkám, jsem nucen pátravě přemítat, koho mě tady Bellamyho styl frázování vlastně připomíná. Zjištění znamená šok. Vzpomínku na Báru Polákovou a její „Nafrněnou“ bych už opravdu nečekal. Po trochu tvrdší „Kill Or Be Killed“, dodávající únosnou míru kytarové nervnosti a trochu těch nezbytných klaksonů, přichází vcelku příjemná komorní záležitost „Verona“, obstojná pocitovka netradičně vzbuzující dojem nevelkého ostrůvku normálnosti. S následnou „Euphoria“ jsme již znovu v lunaparku „zábavy“. 


Jestli MUSE touhle, vzhledem k jejich posledním dílům vlastně tak nějak standardní, nahrávkou chtěli vybídnout své fanoušky a nohsledy k sounáležitosti, názvem poslední rozjařené skladby „We Are Fucking Fucked“ se jim podařilo celý dojem znamenitě zkompletovat. Jestli tohle má být v roce 2022 rockový mainstream pro všechny, pak jsme se přehoupli do etapy, kdy se svět, s prominutím, vážně posral. Klasičtí pozdní MUSE, nic víc a nic míň.


06.09.2022Diskuse (14)Stray
janpibal@crazydiamond.cz

 

spajk
25.09.2022 23:52

https://youtu.be/OhqzH_ALzZ4

 

prasezlesa
23.09.2022 13:20

Vtipná věc. Bellamy si koupil kytaru Jeffa Buckleyho. Přesně tu, na kterou tady Jeff vystřihl geniální kytarové sólo v cover verzi The Way Young Lovers Do od Van Morrisona.
https://youtu.be/XW2XCC2r6Uk?t=4262

Každý, kdo se zajímá o hru na kytaru a hodně toho už slyšel, okamžitě pozná, že tohle je naprostý vrchol pyramidy. Já jsem tak strašně smutný, že ten člověk nemůže dál žít a hrát na svoji kytaru. Místo toho skončila u nějakého chlubílka doma...

 

prasezlesa
16.09.2022 12:43

Tomáš: Já bych ani Jeffa Buckleyho neomezoval tímto obdobím. O něm Robert Plant řekl, že byl lepší zpěvák než on a Jimmy Page o něm prohlásil, že co se kytary týče, byl to mistr. Ten člověk měl mnohem větší přesah a potenciál, než co předvedli nějací Radiohead/Muse/Coldplay a další kapely, co by bez něj v dnešní podobě nebyly.

 

Prowler80
11.09.2022 14:05

Ještě si k tomu dejte fošnu Muse vod Grace Jones.

 

Tomáš
11.09.2022 09:25

Grace rozhodně doporučuji, perla alternativní kytarové muziky první poloviny 90tých let. Obrovská škoda, že Jeff umřel tak mladý.

Viděl jsem dokument o přípravě druhého alba Radiohead - Bends. A v rámci nahrávání si Tom York jeden večer zašel právě na koncert Jeffa Buckleyho a ten ho inspiroval k většímu využívání zpěvu falzetem (na prvním albu je ho pomálu).

No a Matt Bellamy taky už od prvního alba Muse falzetem nešetří. Ta podobnost díky tomu s Radiohead (potažmo až s Jeffem) tam pak rozhodně je cítit.

Bohužel dnešní Muse jsou fakt spíš parodie na rockovou kapelu... A to radši nebudu řešit jejich texty, to je až na hranici patetických klišé... Já zůstávám u prvních čtyřech zářezů, ty jsou supr.

 

prasezlesa
10.09.2022 22:18

Stray: Ano, raní Muse zní hodně podobně jako Radiohead. Ale sám Bellamy říkal, že to je proto, že jak Yorke, tak on vycházeli oba z Buckleyho. Až si poslechneš Grace, pochopíš. Bez něj by nebyli Muse ani Radiohead.

 

Stray
10.09.2022 22:12

prasezlesa: Dík za tip Jeffa Buckleye, občíhnu to. Stran nějaké souvislosti raných MUSE s RADIOHEAD, dle mého záleží na tom, kdy ses k nim dostal. Já v roce 2001 skrz jejich druhou desku Origin Of Symmetry a v té době se prakticky o jiném příměru ani nemluvilo, byl prostě zřejmý (třeba song "Bliss"). Postupem let ta příbuznost rychle opadávala. Osobně považuji právě dvojku a ještě trojku Absolution za jejich nej alba.

 

prasezlesa
10.09.2022 21:24

Grace je výjimečné album. Ne nadarmo ho David Bowie jmenoval jako jedno z alb, co by si vzal na pustý ostrov.

Každopádně OK Computer od Radiohead je klasika, co stojí za poslech.

 

spajk
10.09.2022 14:17

Občas Grace pouštím. Skvelá hudba, nedostižná emoce ve zpěvu a fantastický zvuk! Zmíněné kapely jsem nikdy neslyšel :-)

 

prasezlesa
09.09.2022 10:28

Jenom bych upřesnil - podle mě Muse nikdy moc nevycházeli z Radiohead, ale pouze obě skupiny vycházely ze stejného zdroje inspirace - a to byl největší talent svojí generace, geniální a bohužel příliš brzy umřetý Jeff Buckley.

Jinak ano, současní Muse jsou hudba vhodná tak do fastfoodu.