NÁV - Arcizlo
Protože právě čelíme spíše volnějšímu ročnímu období stran vydávání zajímavých aktuálních desek, rozhodl jsem se dohnat další rest v podobě recenze na takřka tři roky starou desku „Arcizlo“ od tuzemského blackmetalového tria NÁV. V roce 2020, kdy album vyšlo (nejprve ve formátu mp3 a na kazetě, o rok později přišel na řadu vinyl), měl projekt za sebou již rok starý debut „Smrtci“, který se však druhou běsnící jízdou podařilo po všech stránkách překonat. V útrobách díla se totiž ukrývá poměrně vitální blackmetalový masakr, který se jednak drží ortodoxních forem provedení, ale zároveň do svého zvuku dokáže vtěsnat i trochu té potřebné post-metalové nadstavby, která odděluje NÁV od obyčejných hord černého kovu.To vše, aniž by kapela ubrala z nasazení a vyžívala se v uměleckém blouznění. Nic podobného zde nehledejte. Zkrátka a dobře, je zde divokost, ovšem i nemalý přesah. Jakoby se skrze kytarový zvuk právě jihočeská trojice odhodlala k napasování zvukových maleb, přibližujících strnulou atmosféru kytarovek SONIC YOUTH do masívu toho nejmysantropičtějšího metalového žánru, jaký kdy spatřil světlo světa.
Ono neo-blackové podhoubí, kdy se muzikanti (rekrutující se jinak převážně z alternativní či hardcoreové scény) snaží o civilnější pojetí black metalu, oproštěné od warpaintů a veškeré vizuální nadstavby v podobě absentujících historických či válečných propriet, mystiky a démonů, v rámci projektu NÁV totiž ožívá v mimořádně autentickém a životaschopném provedení. Skladby mají opravdový říz, takže nad kulometnou palbou bicích mnohdy vřeští kovová vánice, navozující svým nebezpečným soundem dojem střetu s proudem radioaktivního vzduchu hnaného potrubní výpustí z elektrárny až kamsi do podzemních filtračních šachet k samotnému srdci pandemonia.
Pakliže si jiní na black metal pouze hrají, u NÁV cítím nespornou znalost potřebných ingrediencí a odžitost. Je zde samozřejmě i onen muzikantský nadhled, který jde ruku v ruce s faktem, že kluci za sebou mají dlouhodobé členství v jiných projektech, stojících mimo žánrové mantinely černého kovu (viz třeba členství dvou třetin projektu v rámci post-rockových FIVE SECONDS TO LEAVE). Songy jsou velmi decentně dozdobovány keyboardy a v nejlepší skladbě celku („Lost Kingdom“) dokonce dechovými nástroji. Výsledek tak působí pestřeji, než by se mohlo na první poslech zdát. „Arcizlo“ s dalšími a dalšími poslechy tak odkrývá svou členitější tvář.
Album od svého začátku nepovolí, takže už „March Towards Of Dying Sun“ navodí dojem přímého střetu s bestií usilující o vaši duši. Kulometná palba slov a úderný slogan v refrénu následně charakterizují masakrální hit „False Messiah“, na který byl natočen i zdařilý a velmi civilní videoklip. Mým favoritem je třetí morda „Shadow Of Man“, kde dojde na znamenitý nosný riff a živočišný groove utvářející dohromady ono potřebné charisma. Pakliže je řeč o charismatu, je třeba zmínit naprosto přesvědčivý vokál plný mysantropie, právě ten je totiž nedílnou součástí vyznění NÁV. Svým způsobem se hudba jindřichohradeckých může jevit jako příbuzná jak k polským BEHEMOTH (viz třeba ve výše zmíněné písni „Shadow Of Man“, využitím žesťů ve skvělé „Lost Kingdom“, či v pozvolněji plynoucím závěru alba v rámci skladbového dua „Looking Into Abyss“ a „Pick Your Poison“), tak k skandinávským klasikům typu švédských bestií MARDUK (šílenost „False Messiah“), nicméně je dobře, že si projekt uchovává i potřebné množství svého přístupu, což možná není v rámci úzkých mantinelů stylu věc úplně jednoduchá. Chce to jen vnímat jemné nuance a výsledek se dostaví, věřím tomu a držím palce...
21.07.2023 | Diskuse (19) | Stray janpibal@crazydiamond.cz |
Jirka Čáp | 10.11.2023 13:55 |
Stray: Škoda, docela by mě to zajímalo... |
Stray | 10.11.2023 13:41 |
Jirka Čáp: Jo, to bude ona. Akorát se nedochoval žádnej záznam z toho prvního období. |
Jirka Čáp | 10.11.2023 12:57 |
Stray: Díky. Myslím, že jsem si odvodil. Název kapely začíná na S. |
Stray | 10.11.2023 10:36 |
Michal: Přesně tak, ta hlavní kapela toho večera byli TLESKAČ, úplně mě ten název vypadl. Když jsme hráli před nima, tak to byl asi rekord návštěvnosti v Lampě, chápej že jsem tam nastoupil v době, kdy jsem ten nástroj držel poprvé v ruce pouhých šest měsíců zpátky, přesto, nervozitu ukočíroval.:-) Ležérně se pohupující? To bylo jenom zdání, byl jsem zesranej až ke kloboučku.:-)
|
Michal | 10.11.2023 10:00 |
Ta Prasopsova kapela byl Tleskač. |
Hivris | 10.11.2023 09:37 |
Stray: já o tvý muzikantský kariéře taky neměl ani páru:). Ovšem jak praví klasik, nyní už máte dostatek indicií, abyste zjistili o jaké se jednalo těleso. Mně název nic neříká, ale v té době jsem měl párletou pauzu, kdy jsem hudební dění vůbec nesledoval. |
Stray | 10.11.2023 08:59 |
Tajný to není, ale kvůli názvu mě spíš napiš na mail a já ti ho prozradím, byť si ho budeš moci odvodit...:-)
|
Jirka Čáp | 10.11.2023 06:52 |
Stray: V jaký kapele? Pokud to není tajný jako u jiných... |
Stray | 09.11.2023 19:39 |
Ještě doplnění - když tvrdím, že nejsem dělanej na veřejné aktivity, myslím to tak, že se necítím ve svý kůži v "roli", která je sledována. Dřív mě to bylo i nepříjemný. Dneska se s tím už řadu let peru a mírně se to lepší. Není to ale pro mne přirozená role. Když jsem kdysi (2005/06) asi rok a půl hrál v kapele, odehrál jsem asi třináct koncertů, a musím říct, že mě to taky moc netankovalo :-), nebylo mě to příjemný a necítil jsem se ve svý kůži, prakticky jsem se všem těm lidem pod pódiem divil, jak na nás můžou hodinu koukat - chtělo se mi říct "Běžte radši koukat na telku...". :-)
|
Kelly | 09.11.2023 18:44 |
Jinej kraj, jinej mrav. Kolik lidí, tolik chutí. To je právě krásné, jak se některé věci v životě otočí a člověk sám žasne. Kdybychom byli všichni stejní, tak to je na světě nuda. |