OLD HENRY - Je libo zemitý western?
Udýchaný muž se plahočí lesním porostem a nervózně se ohlíží přes
rameno. Jdou po něm, což jednoznačně dokazuje rozpálená kulka letící
vzduchem. Těsně jej mine a končí zavrtaná v kmeni starého stromu. Zlatá
záře žlutých klasů hlásí hranici lesního hájemství. Otevřený prostor
představuje nebezpečnou past. Jezdci na koních stanou na obzoru a
spokojeně si prohlížejí snadnou, nekonečným během znavenou kořist. Další
kulka se již neomylně zakousne do masa. Šéf bandy sesedne z koně a
prohlíží si ležícího chlápka jako čerstvě skolený kus vysoké zvěře. Po
krátkém rozhovoru s postřeleným mužem, následuje mučení a neodvratná
smrt. Právo silnějšího opět vítězí.
Western jakožto
samostatný a velmi specifický žánr, zažíval skvělé i krušné časy. V
padesátých až sedmdesátých letech se těšil velké oblibě a docházelo u
něj k jistému evolučnímu vývoji. Od televizní seriálové produkce, přes
filmy s krásně uhlazenými kovboji, až po zarostlé špinavé pistolníky
prezentované režiséry jako Sergio Leone a Sam Peckinpah. Během
sedmdesátých let síla rozpáleného slunce a divoký trysk hnědých
plnokrevníků pomalu ztrácely na lesku, aby v osmdesátých letech upadl
žánr téměř do stavu zapomnění. Troufnu si napsat, že za opětovným
nastartováním zájmu o drsné hochy s kolty u pasu stáli Kevin Costner a
Clint Eastwood. První přišel s více než tříhodinovým opusem „Tanec s vlky“
(1990) a druhý natočil drsnou chlapáckou pecku „Nesmiřitelní“ (1992).
Pak
už to jelo víceméně samo. Někdo jako například Jim Jarmusch vsadil na
experimentální přístup a přišel s filmem „Mrtvý muž“ (1995). Richard
Donner dal na komedii a natočil snímek „Maverick“ (1994). No a pak tu byl
taky Barry Sonnefeld, který spojil western a sci-fi do jednoho celku,
čímž si zadělal na pořádný průser. Ne, „Wild Wild West“ (1999) opravdu
není dobrý film. Tedy někdo lépe, jiný hůř, a tak to jde vlastně do
dnešních dnů, přičemž si western stále udržuje celkem solidní postavení a
stálou diváckou přízeň. Je příjemné vidět, že i tak letitý a ošoupaný
žánr dokáže ještě dnes překvapit originalitou. Před několika lety vtrhl
na scénu spisovatel s režijními ambicemi, a natočil velmi osobitou
kruťárnu „Bone Tomahawk“ (2015). Mix westernu a kanibalských hororů? Inu,
kdo umí ten umí, a S. Craig Zahler opravdu umí.
Zhruba rok starý
snímek „Old Henry“ (2021) uměl také překvapit. A to jak v pozitivním i
trošku negativním smyslu – bohužel. Za nezávislým filmem „Old Henry“,
produkovaným malou společností Shout! Studios a krytým platformou
Netflix, stojí debutující režisér Potsy Ponciroli. Za zajímavý můžeme
považovat fakt, že Ponciroli je stejně jako Zahler spisovatel, který
dostal zálusk na režírování vlastního filmového projektu. Jak správně
tušíte, film nejen režíroval, ale napsal si k němu i plnohodnotný
scénář. Hlavní roli po delším tápání získal solidní charakterní herec
převážně malých rolí Tim Blake Nelson. Muž s výraznou tváří vzal
přípravu na hlavní úlohu vážně a šest měsíců se učil jezdit na koni,
střílet z koltu a osvojil si rutinu farmářského života. Zda-li se mu
veškeré vynaložené úsilí vyplatilo, na to se teď společně podíváme.
Shrňme
si nejprve krátkou anotaci. Henry je starší chlap a skromný samotář.
Žije v malé usedlosti za lesem, kde se oddává tvrdé farmářské práci, do
které se snaží zasvětit i svého jediného syna. Mladý, vitální kluk má
ale jiné zájmy. Chce dobrodružství, chce se naučit střílet a začít
cestovat po světě. Tedy touhy, jež s motykou a staráním se o hospodářská
zvířata vůbec nekorespondují. Henry má však na zbraně a kočovný život
vlastní názor. Nejen, že se o podobných věcech nechce bavit, ale
očividně něco tají. Jak už to tak bývá, do rutiny všedních dní zasáhne
nečekaná událost. Henry narazí na postřeleného muže a po delším
váhání se mu rozhodne zachránit život. Vezme ho do svého domu, kde jej
ošetří. Starý farmář však netuší, že raněného cizince pronásleduje smrt.
Je načase přehodnotit životní postoje.
Příběh je krásně strohý a pracuje pouze s několika motivy. Stěžejním tématem je utajená identita a touha po svobodě. Raněného muže pronásleduje skupina drsných pistolníků, v jejichž čele stojí údajný šerif. Onen postřelený cizinec měl totiž u sebe cennou kořist, což je minimálně podezřelé. Šerif tvrdí, že jde o nebezpečného bankovního lupiče, po němž již delší dobu pátrá. Cizinec naopak varuje Henryho před vůdcem bandy, který si na muže zákona pouze hraje. Zatímco u domnělého šerifa je nám situace jasná prakticky od začátku, do Henryho minulosti se nám nahlédnout nedaří. Alespoň tedy zpočátku. Syn Wyatt začíná vůči otci cítit opovržení. Vadí mu, že se Henry vyhýbá otevřenému konfliktu s pochybným šerifem. Wyatt chce být také součástí světa velkých chlapů, ale otec mu do rukou nechce svěřit zbraň. Zkouška z dospělosti se však nezadržitelně blíží.
I přes minimální rozpočet, se režisérovi daří vykouzlit působivou atmosféru pozdního divokého západu. Stačí mu k tomu jeden barák, divoká příroda, schopní herci a několik kostýmů. Děj se odehrává v prvních letech dvacátého století, což je období, kdy už ostrým kovbojům pomalu zvoní umíráček. Tempo je příjemně pomalé. Příběh si zvolna pluje jako malá loďka v meandrech líné řeky. To však vůbec nevadí. Dvě hlavní postavy okolo nichž se vše točí, jsou velmi zajímavé a snímek má navíc střízlivou stopáž. Vzhledem k dnešní normě, která do kin sype pod parou tříhodinové velkofilmy, je sto minutový Henry fajnovou odpočinkovou záležitostí.
Osobně mám s filmem jen jediný problém a tím je jeho
posledních patnáct minut. Příběh postupně graduje, šrouby se utahují a
každému je jasné, že děj bude vrcholit epickou přestřelkou, ke které
opravdu dojde. Předchází jí jeden zajímavý dějový twist. Bystřejší
diváci ho prokouknou celkem brzy, ale i tak pointa funguje dobře a
nenásilně zapadá do celkového promazaného soukolí. Horší je to se
samotnou přestřelkou. Kulky sviští vzduchem, do akce se zapojí i
obrovský nůž, ostrá sekyrka a krev uspokojivě cáká. Potud je vše v
pořádku. Špatná je bohužel choreografie a zvláštní počínání postav.
Henry se chová nelogicky, padouch se chová nelogicky a smutný divák drží
svou hlavu v dlaních. Takhle zmršenou přestřelku jsem dlouho neviděl.
Kamera a kompozice záběrů udržují sice spolehlivě přehled na bojišti,
ale co z toho, když se Henry chová jako Terminátor postrádající pud
sebezáchovy a ostatní pistolníci neumějí zasáhnout cíl vzdálený tři
metry.
Je to škoda. Říkal jsem si, že to možná zbytečně řeším,
ale kdepak. Rozhodně nejsem jediný, komu závěrečná řež zkazila celkový
dojem z filmu. Dá se to přežít, obzvláště pokud u toho nebude moc
přemýšlet a jen se necháte unášet proudem divoké akce. To, co píšu není
žádná obecná pravda a záleží na osobních preferencích každého
pozorovatele. Rozhodně kvůli jedinému škraloupu tak dobrý filmeček
nezatracuji. Vše ostatní totiž šlape na jedničku, obzvláště atmosféra,
dialogy a herecké kreace hlavních aktérů. Tim Blake Nelson je přesný.
Jeho Henry je autentický relikt člověka, který jakoby vypadl ze starých
časů, kde rozhodovalo právo silnějšího a mnohdy i rychlejšího. Mile mě
překvapil Stephen Dorff v roli falešného šerifa. Dobře napsaný záporák
je ozdobou každého filmu a bezskrupulózní parchant, jehož si zde Dorff
střihnul, se opravdu povedl.
I přes zmíněná negativa, se tenhle
nezávislý filmeček dá s klidem doporučit, neboť pozitiva jednoznačně
dominují. Netflix již dlouhodobě nemá problém dávat šance mladým
filmařům na startovní čáře a to je jednoduše skvělé. Potsy Ponciroli v
sobě ukrývá velký potenciál a jsem zvědav, s čím dalším do budoucna
přijde. S. Craig Zahler má na kontě tři filmy a dokázal, že se ze
spisovatele může stát režisér s nezaměnitelnými výrazovými prostředky.
Kdoví, možná se Ponciroli nachází na stejné cestě. Přál bych mu to. „Old
Henry“ je skromný, minimalistický film s melancholickou atmosférou,
kde se z chlapců stávají chlapi a staří pardálové zjišťují, že okovů
minulosti se zbavit nejde. Drsná, ryze pánská historka, která neurazí,
ale naopak dokáže příjemně překvapit.
Hodnocení: 80%
18.02.2022 | Diskuse (6) | J.Rose Death.Vale@seznam.cz |
Konnie | 22.02.2022 21:18 |
Rose: Taky děkuju za zajímavý tip na film. A připojuju se k Pekyho tvrzení, že Zabití Jesseho Jamese... je dobrej film, myslím, že bys ho ocenil .-) |
Pekárek | 22.02.2022 19:45 |
Rose: |
Fenris 13 | 22.02.2022 09:21 |
Western nikdy nepatřil mezi mé oblíbené žánry, výjimku potvrzují tři filmy, které si v tv nikdy nenechám ujít – Poklad na Stříbrném jezeře, Maverick a hlavně Ohnivá sedla. Mel Brooks fucking rules!!! |
Cyberolas | 22.02.2022 07:03 |
Jooo, tak za recku o filmu The Doors hlasuji!!! |
J.Rose | 22.02.2022 04:28 |
Dík, znamenám si :-) Vůbec nic mi to neříká. Tento týden by měl vyjít poslední článek na film, který zná sice každý, ale i tak tě snad potěší. Budoucnost je ve hvězdách, nicméně s psaním určitě nekončím. Nechávám všemu volný průběh. Nejraději bych rozjel vlastní blog, případně web, ale nemám na to vlohy. Rozhodně tady za sebou nepálím mosty. Pokud vím, tak DarthArt by měl v blízké době začít psát seriál o The Doors. Stejnojmenný film by ten seriál mohl hezky doplnit. Pokud dostanu nápad, film napíšu a dám ho k dispozici CrazyDiamond. |
Pekárek | 18.02.2022 23:15 |
Díky za tip, znamenám si.:-) Westerny můžu. Z těch ne úplně starých třeba toto |