Boomer Space

PARRICIDE - Reunion pouze albový (rozhovor)

Jihlavská deathmetalová kapela PARRICIDE se před časem znovu, alespoň symbolicky, přihlásila o slovo. V reedici totiž vyšly její dvě alba, jmenovitě The Threnody For The Tortured a Incident In The Extinct Spot, obě navíc připomínající, jak pozoruhodný technický death se svého času na Vysočině hrával. Co se momentálně v táboře kapely děje ozřejmují kytarista Judas, zpěvák Jiří Veselý a manažer Michal Zeman.


Kdo přišel s nápadem udělat reedice obou desek a proč právě teď?


Judas: S plánem vydat reedici obou desek přišel Michal. Jednak uplynulo 20 let od vydání desky The Threnody For The Tortured, pak se k tomu naskytly okolnosti a nakonec je to i současný trend, vydávat v reedicích staré nahrávky.


Jak proběhla domluva s Petrem Herdronem z Pařátu?


Judas: Asi poměrně hladce, to ale ví líp Michal.


Michal Zeman: Musím poděkovat Petrovi za ochotu a vstřícnost. Spolupráce byla skvělá a rychlá, dík patří i Anxurovi. Je super, že se vše podařilo. Vylisovaných CD je něco přes tři tisíce, přičemž největší část nákladu už díky magazínu Pařát mají lidi doma, zbytek je rozhozen v distribučních firmách po celém světě. Zatím deset zemí, dvacet dister, do konce roku další ještě přibudou.



Dá se CD koupit i jinak než jako příloha Pařátu? Prošly desky nějakým masteringem nebo úpravami?


Michal Zeman: I samostatně u Sanity Productions. Info k objednávkám najdete na facebookových stránkách Sanity a Parricide . V nabídce jsou i trička s designy obou alb.


Judas: Prošli určitou filtrací, o mastering jako takový se nejednalo.


Michal Zeman: Já bych ještě doplnil, že Incidents… zůstalo v původní podobě. U Threnody…se nepodařil zachovat původní záznam ze studia, takže se materiál přehrával ze zachovalé originální chrome kazety. O zvukové zušlechtění se postaral náš kamarád Radim Grimsvötn.


Podíleli se na znovuvydání alb nějakým způsobem členové PARRICIDE? V souvislosti s reedicemi se samozřejmě nabízí otázka, jestli byl nebo je stále ve hře reunion kapely?


Judas: V zásadě ne, o celé pozadí reedice se stará Michal. Členové o tom byli v podstatě pouze informováni. Reunion nebyl nijak zvažován. Těžko si to představit.


Jiří Veselý: Já se podílel prakticky asi jen tím, že jsem dělal nějaké promo fotky k natáčení videoklipu, který se chystá. Osobně si myslím, že reunion v žádném případě neklapne. Nevím, jestli by ostatní vůbec do něčeho takového měli ještě chuť, takže opět budu mluvit jen za sebe. Je mi 46 let, s hudbou jsem skončil definitivně před čtyřmi lety po osmi letech působení v týneckých Elysium, a to z důvodu časového vytížení. Za mě tedy určitě ne.


Pojďme trochu do historie – kdy PARRICIDE vznikli a kdo byl „prvotním hybatelem“?


Judas: PARRICIDE vznikli v roce 1993 z popudu mého a zpěváka Jiřího Veselého, chvíli jsme točili sestavy, hráli koncerty a až jsme o tři roky později natočili demo The Book Remains Open. První záměr byl hrát něco na vlně doom metalu, PARADISE LOST a tak. Zprvu nám to moc nešlo, ale bylo dobře, že jsme zvolili tehdy začínající Haciendu Miloše Dodo Doležala. Byla to obrovská zkušenost, která nás posunula o kilometry dál, což už za rok na The Threnody For The Tortured bylo sakra slyšet.



Jak to v době, kdy kapela vznikala, vypadalo s jihlavskou metalovou scénou?


Judas: Dobře, byla tu spousta kapel, hrálo se v Jihlavě i mimo, fungovalo Áčko (Avantgarda Music Club – pozn. aut). Nebyl problém si zahrát jako host na zábavách. Prostě úplně jiná doba.


Jiří Veselý: Podle mě nic moc. Jihlavská scéna byla vždy spíše punková, má to tady už nějakou tradici, viz třeba HRDINOVÉ NOVÉ FRONTY. Později se přetransformovali v gothic rockové XIII.století. No, v podstatě tu v okolí hráli jen MORGRENGRY, což byl takový dobře zahraný severský death.


Když si zpětně obě desky poslechnete, co se podle vás na nich opravdu povedlo a kde jsou naopak místa, na nichž by se zpětně mohlo ještě zapracovat?


Judas: V obecné rovině si za sebe cením vlastního materiálu, který si myslím byl docela v místních vodách originální. Zvukově taky v rámci možností nevyšli špatně. Rezervy byly v instrumentální rovině, byli jsme hodně nepoučitelní a některé věci jsme podcenili.


Jiří Veselý: Na The Threnody… jako klad vidím opravdu výraznou melodiku a celkem zajímavé kompoziční nápady, na „Incidents… zase snahu hrát co nejtechničtěji. Jednak se nám taková hudba tenkrát líbila a jednak jsme si chtěli dokázat, že na to taky máme. Pokud jde o zápory, z mé strany to byly asi vokály, dneska bych to nazpíval určitě jinak, ale tehdy jsem to prostě tak cítil. Navíc během nahrávání Incidents.. jsem trpěl nemocí ledvin, měl jsem čtyřicítky horečky, ale běžný posluchač to nepozná.


Konkrétněji – jaký posun provedli PARRICIDE od The Threnody… do Incidents?


Judas: Žánrový. Mě osobně bylo bližší The Threnody For The Tortured, a Incidents In the Extinct Spot bylo pro mě spíš něco z jiného hrníčku. Materiál se skládal trochu jiným způsobem a snažil se především reflektovat tvorbu floridských DEATH. Od PARADISE LOST je to kus cesty…


A propos, dá se Incidents považovat za koncepční album? Už jen kvůli názvům písniček, které začínají všechny na I?


Judas: No, možná trochu. Texty navazují pouze okrajově, příběhová linie tam je spíš imaginární než pevně nastavená. To že jsou na I je spíš náhoda než záměr. Nějak se to seběhlo a pak se mi to líbilo.


Jaké kapely vás ovlivňovaly? V recenzi jsem zmiňoval Death, které tam opravdu slyším. Zároveň tam ale vnímám mnoho původního, hlavně snahu dělat death metal nesvázaný žánrovými dogmaty. Prostě svobodná muzika, vyrůstající ale z jasně definovaných kořenů.


Judas: Je to tak. Neměli jsme předdefinované vzory. Byli jsme tam dost rozdílné osobnosti a tak každý přinesl to svoje. Koncem 90. let jsem osobně už víc než death metal poslouchal trance.


Jiří Veselý: Tebou zmiňovaní DEATH pro nás byli určitě kapelou číslo jedna, ale poslouchali jsme množství dalších kapel a žánrů. Já třeba v době nahrávání Incidents… dost jel v black metalu.



PARRICIDE + Miloš Dodo Doležal (1996): Co ta židle chlapi? Nevíte, jak se dělaj metalový fotky? Člověk, aby na tom internetu jednu historickou a aspoň trochu kloudnou momentku pohledal, co je tohle sakra za kapelu? (pozn.Stray)


Proč se kapela rozpadla? Dá se říct, kdy přesně nastal ten okamžik, kdy bylo jasné, že už to dál nepůjde?


Judas: Po vydání Incidents In the Extinct Spot. Dělily nás rozdíly v názoru na materiál, který pak nějak nebyla energie prosadit u fanoušků.


Jiří Veselý: Ten okamžik se blížil při nahrávání Incidents… . Na posledních koncertech už jsme občas nevěděli komu dát vinu za to, že jsme se při špatném odposlechu neslyšeli a jestli je vůbec nutné hrát tak komplikovanou hudbu, když se stejně skoro nikde neslyšíme na pódiu tak, jak bychom potřebovali. Půlka kapely tíhla k zjednodušení hudby, půlka k ještě větší složitosti. Když přišlo nahrávání Incidents…, zastihla mě zmíněná nemoc. Musel jsem do nemocnice na dvě operace a mezitím se kapela rozpadla na dvě půlky. Část kapely si založila HARMONY BAY, zbytek pokračoval pod stejným názvem, ale již s dost jinou hudbou a s novými členy. Takhle jsme to táhli ještě dva roky, ale už to nebylo ono.


Představme si, že by nedošlo k rozchodu. Jak by kapela zněla po albu Incidents…?


Judas: Zněla by jako PARRICIDE v letech 2000-2001 s materiálem Trajectory Of The Fall. Ten jsme bohužel do studia nedovezli.


15.11.2018Diskuse (0)wuxia
jindrich.goth@gmail.com