Boomer Space

Patří dnes opravdu ta nejvíce slyšitelná metalová hudba spíše důchodcům?

Nebudu zdroj konkretizovat, ale tuhle jsem v jedné recenzi četl, jak se autor článku o nějaké nejmenované skupině, mimochodem působící na scéně už asi patnáct let, během kterých dotyčná velko-banda vydala osm řadových alb, vyjádřil jako o mladících. Cože? Mladících? Říkám si a vím, že je situace diametrálně odlišná od doby zpřed třiceti let, kdy jsem teprve hledal své favority. Když pozoruji, jak se dnes všechno, ať už v melodické rockové a nebo přímo v tvrdě metalové hudbě, dříve související daleko spíše s mladším věkem muzikantů a nových nadějných autorů (kapely mající na svém kontě do tří/čtyř řadovek), posouvá až kamsi do pokročilých středních let, nepřijde mě to zrovna povzbudivé. Vždyť co jiného zaručuje životaschopnost žánru, než oslovení těch nejmladších a jistá spojitost nejen s chytlavostí, neotřelostí a atraktivitou hudebního provedení, ale i s generační sounáležitostí. Ne, teď nemám na mysli dvacet let staré a výrazné hitparádové komety nu-metalu jako LINKIN´PARK (v měkčím pojetí) či SLIPKNOT (v tom tvrdším), ale kapely, které budují svůj výraz souběžně s vlastním hudebním růstem, poněkud stranou všech post-moderních mediálních tlačenek (náhlých skoků na vrchol) a s alespoň částečným  podáním vlastní neprvoplánovosti. 



Dneska už se prostě pomalu jako o mladících mluví o kapelách, jejichž členové již dosáhli pětatřicátého roku života. WTF? Zajímalo by mne, zda tohle souvisí s úpadkem zájmu o tvrdou hudbu u nejmladší generace celkově – tedy zhruba dětí končících docházku na základních školách a středoškoláků (což je tvrdá realita) nebo s něčím úplně jiným (třeba celospolečenskou neschopností důslednějšího ponoru, módou a hladem po tom nejlacinějším), a zda-li podobné změny vnímání této hudby už jsou podnícené přirozeným vývojem společnosti nebo jen defenzivní hrou na jistotu od největších vydavatelů? Představa, že coby čtrnáctiletý v roce 1989 poslouchám kapelu, kde by věkový průměr muzikantů atakoval hranici čtyřicátého roku života, mě totiž přijde více než absurdní. V té době byli pro mne BLACK SABBATH už dávno dědkové postavení na vedlejší kolej a musel jsem se (skrz všechen ten tvrdej thrash a posléze i death metal ) sakra prodírat a chtít jít víc do historie a moc a moc zajímat (odhazovat předsudky), abych se k jejich bezesporu skvělé, byť letité hudbě po pár letech dostal a zjistil, že nakonec pravděpodobně půjde o jednu z mých úplně nejoblíbenějších kapel. 


To samé třeba Lemmy, MOTÖRHEAD roku 1989 v podstatě už dva roky albově stáli. Díky komplikacím ohledně smlouvy s předchozím vydavatelem, která jim od roku 1987 neumožňovala vydat čtyři roky nový studiový materiál, jsem o ně první dva roky svého posluchačského života nezavadil. Jejich poslední dílčí úspěch tehdy zaznamenal singl „Eat The Rich“ z roku 1987, který jsem slyšel na nějaké kompilaci z roku 1990, vydané u příležitosti koncertů oslavující zbourání Berlínské zdi. Tuhle fenomenální kapelu jsem si tehdy napoprvé sám pro sebe ohodnotil jako sice ne úplně špatnou, ale oproti dalším účastníkům oné kompilace, jakými byli (dnešní optikou v podstatě fakani) SODOM, SEPULTURA, OBITUARYKING DIAMOND nebo ANNIHILATOR, jako zatraceně, ale zatraceně starou věc. :-) Chci říct, že na přelomu osmdesátých a devadesátých let na nás pozitivně útočili desítky, ba co víc, stovky skvělých, nápaditých, zvukově podnětných mladých kapelek, o jejichž deskách z té doby se ještě dnes mluví jako o legendárních, a těm hudebníkům v té době určitě ještě nebylo ani pětadvacet (pravda s vyjímkou Bendixe). Vemte si třeba METALLICU, ta svá nejlepší alba (tedy pravděpodobně první čtyři) nahrála právě v rozmězí dvacátého a pětadvacátého roku života svých členů. Když přišla na řadu pátá Černá deska v roce 1991, bylo Hetfieldovi zrovna osmadvacet a takovej zkušenej borec to byl - troufnul by se mu někdo podsouvat roli cucáka? Dneska si každý sám v sobě zhodnoťme, jakou optikou kdo vnímá osmadvacetiletého hudebníka současnosti. Schválně, máte to? Třeba ho má opravdu většina dnešních fanoušků za mladíka, který by měl doložit schopnost, zda se u něho hodí již vydat debutové či druhé album, soudím tak dle toho, že dnes (posledních deset/patnáct let) velké firmy propagují zaručeně největší nové borce v podobě jistých SABATON nebo POWERWOLF, kterým prostě bylo v časech jejich prvních pěti desek o dekádu víc, než bylo tenkrát všem našim thrash fakanům. 



A právě proto jsem rád, že občasně skrz stárnoucí metalovou komunitu probleskne nějaká velmi mladá a dravá štika s potenciálem už v útlém věku ze sebe sypat kvalitní materiál a hrnout do fans album za albem. Jako příklad mne právě teď napadají třeba TRIVIUM (a teď to neberte jako nějakou nekritickou obhajobu jejich tvorby, víc než polovinu jejich alb ostatně považuji za úplně obyčejnou a ne moc zajímavou), kteří vylétli před nějakými patnácti lety do velkého světa hudebního byznysu už jako hodně mladí, nezalekli se, měli velký muzikantský potenciál a talent, a dnes, prakticky po patnácti letech stojí ve víru dění sebejistě a mají na svém kontě osm řadových desek, tu lepších, tu horších. Snad tedy o nich už nikdo nebude mluvit jako o mladících, když jde o zatraceně zkušenou kapelu s historií.


03.07.2019Diskuse (21)Stray

 

Kelly
04.08.2019 08:46

Naprosto s Vámi souhlasím - čekám a zatím nic. Také si myslím, že tvůrčího ducha zabíjí dostupnost dokonalých technologií, aparatur, desku nahrajete doma v obýváku. Není tam ten zápal a nutnost pro to něco udělat. Každý teď může mít dokonale vybavenou kapelu se studiem doma. Takže chybí nedostatek a vládne lenost a netrpělivost. Jinak mě první rok po padesátce také chybí kapela, kterou bych týden nevyndal z přehrávače, jako tomu bylo kdysi. Ale nepláču a poslouchám staré kapely.

 

Avram
15.07.2019 13:49

Když bylo maximálně cool jezdit po vesnici na fichtlech a mašinách a každej kluk nějakou chtěl, tak všichni znali pionýra, Simsona, Mustanga, emzetu, kejvačku a tak dále. Dneska už kluci na vesnici tolik netouží prohánět se na motorkách, a tak, přestože výběr motorek je čím dál větší (od Číny přes Japonsko po USA), tak si drtivá většina lidí (a to včetně mladých) taky vybavuje akorát tak kejvačku, Simsona a pionýra.
V době, kdy bylo maximálně cool poslouchat a shánět muziku... ...a dál už to znáte.

 

DarthArt
15.07.2019 07:42

Dobře, dobře, dobře :):) Schovávám svou pomstychtivou důchodcovskou hůl :)

 

josef
13.07.2019 21:15

DarthArt: Hele neházej všechno na mladý o tom to není.Jasně hodně věcí je jinak,ale to už je chod dějin.

 

Stray
12.07.2019 23:51

Hodit dnešní "mladé" do jednoho pytle je blbost, stejně jako je spousta zevlů, je i hodně borečků, zabejčených, toužících po zdokonalení. I v hudbě jako v čemkoliv jiném, jsou hovada namakaný neskutečně, tak i lenoši. ostatně jako tomu bylo vždy. Já prostě toužím po vzniku nové vlny rocku, co ten sajrajt bez vývoje už konečně spláchne.:-)

 

DarthArt
12.07.2019 22:15

Hele a není ten úpadek hudby danej technologickou revolucí? Dřív, pokud jsi chtěl něco získat, musel jsi udělat aspoň pár pohybů, abys toho dosáhl - dojít do trafiky pro časopis, oběhnout známý, jestli nemaj nějakou nahrávku, vylýzt na Sněžku, abys zjistil, jakej je odtamtud výhled... dnes stačí na všechno zmáčknout tlačítko ... tak jestli ta nová generace prostě není zvyklá "nedělat nic" a absence nových kapel je toho součástí - VŽDYŤ TI MLADÍ UŽ DNESKA NECHTĚJ ANI ŠUKAT !!!

 

Sagi
12.07.2019 12:46

Myslím, že takový Between to buried and me či Obscura vydali kvalitní desky taky celkem mladí... A vydávají je stále, hold to ale není hudba pro stadionový dav...

 

Stray
05.07.2019 17:21

Hudba je buď dobrá nebo špatná. Buď je řemeslně pracně udělaná nebo jen působí na efekt a není za ní nic. Hair-metal je v mnoha případech kvalitně udělaná hudba, predvadecky pěveckých soutěžících podporované dramatickymi výrazy a gesty porotců ve mě naopak nenutí ke sledování, byť tam jsou také pod salvou světel a lesklých podiovych aranžmá.

 

josef
05.07.2019 16:51

Stray: A co glam metal? ten nebyl založen na povrchnosti a okazalosti ne.To jen tak mimochodem jinak taky pořád čekám na něco co hne opravdu scénou a pořád nic.

 

Stray
05.07.2019 13:15

Ještě spajkovi: Důvodem neposlouchani mladých kapel může být nenapaditost, jinakost vkusu, apod. Určitě však ne jejich věk, alespoň já to tak nemám. Až přijde něco nového a božího, budu to poslouchat. Těším se a během toho čekání vím, že zatuchle vody heavymetalu mne připomínají Hard Rock a art rock v roce 1976. Čekám na příchod něčeho co bude tak jiné jako tehdy Sex Pistols. Přeci jedinou jistotou v metalu roku 2029 nebude vůdčí postavení Sabaton a to, že stále vychází Spark, ne? :-)

 

 

 

 

TOPlist