PERFECITIZEN - Stále máme své životy ve svých rukou (rozhovor)
„Proč já jsem jim vlastně nedal vyšší známku?” Teď si představte onoho senilního krále z pohádky Pyšná princezna, který zakázal ve svém království zpívat, a otázku si jeho dikcí v duchu znovu zopakujte. Ano, právě tak se s odstupem doby cítím při vzpomínce na své hodnocení posledního alba extrémistů PERFECITIZEN. Letos se tuzemská metalová scéna opětovně pochlapila a bubeník Jarda Haž mi při vší skromnosti v podstatě objasnil, proč právě oni stojí aktuálně na její špici. Doufám, že po přečtení následujících řádků už to bude jasné i ostatním.
Když se vrátím k počátkům PERFECITIZEN, spojují vás ještě nějaké nitky s tím, co dřív dělali ALIENATION MENTAL? Můžeš říci něco k těm nejsilnějším?
Těžko říct. Je to všechno a nic zároveň. Jde o to, že PERFECITIZEN vznikli na troskách poslední sestavy ALIENATION MENTAL. Hudebně šlo o přímou vývojovou linii. Změn bylo u AM už tolik, že nedávalo moc smysl pokračovat pod stejným jménem. Šlo spíš o jasný signál, že je zde nová sestava, která se chce soustředit spíš na nový materiál, než na staré tracky. Takže na první pohled se to může jevit tak, že šlo o zbytečný krok, protože se stále jedná o extrémní mix muziky. Nicméně na ten druhý, že šlo o krok potřebný – vzhledem k nové sestavě a přístupu k věci. Je to hodně subjektivní. Pro mě je spíš otázkou, zda je v undergroundových vodách nutné dlouhodobě držet nějakou značku/brand, kterým je v tomto případě název kapely, nebo jestli není cesta vytvářet a zároveň nechat zanikat jednotlivé projekty poplatné dané době. Pokud mají muzikanti nehynoucí potřebu vyvíjet se a hledat nové cesty a přístupy, tak proč být v něčem „zamčený nebo zakotvený? Pokud se tím člověk neživí a není to business, tak je to de facto jedno.:-)
Jaké okolnosti vedly k založení PERFECITIZEN a na co se v nich (třeba i oproti AM) už od počátku klade ten nejvyšší důraz?
Noví lidé, nové postupy, nový a svěží pohled na věc. U PERFECITIZEN je oproti AM kladen daleko větší důraz na proces. Tím procesem můžeš rozumět jak přístup ke skládání, tak k chodu kapely. Nebylo to záměrem, ale kořen názvu kapely, tedy „PERFE” docela dost vystihuje, jak to máme. Máme takový interní terminus technicus „PERFEhrot”. Tím označujeme vše, co interně, někdy asi až zbytečně, hrotíme.:-) Je to takové buď – (a)nebo. Když je to „nebo”, tak na to kašleme. Když je to „buď”, tak to většinou přehnaně vyhrotíme. Ať už jednotlivé patterny, tak i organizační záležitosti. Máme interní FB komunikační skupinu. Dropbox na sdílení patternů, riffů, nápadů. Máme bankovní účet s názvem PERFEpeněženka pro ukládání cesťáků a peněz z prodeje on-line streamované muziky, merche, CDček. Máme PERFEkalkulačku, kde počítáme cesťáky. Je to takovej extrémně metalový korporát.:D
V souvislosti s novým albem mě napadá, proč zrovna death/grind, proč ne třeba prog či fusion? Nejde vlastně už o extrémní atmosférickou fusion?
Myslím, že jsi to vystihl. Právě proto, že sami cítíme, že je nám škatulka death-grind malá, tak od počátku tvrdíme, že hrajeme Blastcore. Škatulky jsou naprd. Proč se nechat omezovat? A ano, pokud bychom neříkali Blastcore, tak by to mohlo být něco podobného, co popisuješ ve své otázce. Jen si vem, co všechno na našem albu „Humanipulation“ najdeš. death, grind, hardcore, grunge, stoner, rap,... jak tohle narvat do nějaké zavedené škatulky fakt nevím.:D
Virová témata, jak se zdá, pořád táhnou. V čem je podle vás dané téma tak přitažlivé – masovostí dopadu, umírajícími, schopností měnit dějiny, ...? O kolik jste se svým konceptem vlastně předběhli nástup Covidu?
Covid jsme předběhli skoro o dva roky, kdy se na novém materiálu začalo pořádně pracovat. Nejvíc „sexy” je na této tématice ta pravděpodobnost změny, kterou nákaza, ať už fyzická, mentální, myšlenková, přírodní, systémová nebo jiná, může přinést. Neméně přitažlivé téma je bezesporu vývoj a důsledky toho, co se právě děje. A je jedno, jestli je to Covid, mor, biologická zbraň, hackerský attack, systémový pokus ovládat masy, evoluce...
Ve vašem případě však vir není medicínským problémem, ale „pouze“ prostředkem k modifikaci lidské populace ve výkonné a poslušné stádo bezcitných jedinců. Není však právě „Homo empaticus“ vývojově slepá (odbitá), neboť „nevýkonná“ větev? Nepatří tím pádem budoucnost semknutým více či méně totalitním společnostem „mravenčího typu“?
Podívej se, co se děje na technologickém poli. Face recognition, množství dat o nás jako jednotlivcích v systému, fake news, ekonomické zájmy… Ruku na srdce, my žijeme sci-fi, jen to možná někdo nevidí. Nutno dodat, že je i nereálné mít všechny potřebné informace pro objektivní rozhodování. Jsme v pozici vařené žáby. Inkrementalismus je funkční model, a to co našim rodičům přijde šílené, my už poměrně běžně akceptujeme a naše děti budou ještě „dál”. V Číně jsou lidé ochotni prodat systému celý svůj život pro výhody v bonitním systému. Sociální kredit je podle mě brutálně nebezpečný a manipulativní nástroj! 80 % populace jsou „prvoci”, kteří si neuvědomují, kam až se můžeme dostat. Jednoduše řečeno Orwell měl pravdu … Ve jménu boha, businessu a systému zhyneme.:D Mám dny, kdy věřím, že lidstvo má naději, přeci jen stále existuje mnoho chytrých, přemýšlivých, talentovaných… A mám dny, kdy doufám, že je meteorit „za rohem”…:D
Nakolik se z vaší strany jedná o pouhou uměleckou licenci a nakolik o predikci jednoho možného vývoje?
Když jsem dával dohromady koncept alba a následně Adriano, a hlavně Jenda dotáhli jednotlivé kapitoly/songy po textové stránce, tak jsme vycházeli z toho, jak vidíme aktuální dění a jak si představujeme následný vývoj lidstva jako takového. Hranice umělecké licence a prognózy byla potřeba.:D
Nemyslíte, že lidé prodávají svou svobodu, ať už dobrovolně (zábava), nebo z faktického donucení (udržení kroku s technickým vývojem), ve velké míře už nyní? Kde tedy podle vás zůstává autonomní prostor pro člověka a lidskost v době diktátu konzumu a nesmírně rychlého pokroku?
To je tak obšírné téma, že bychom mohli celý rozhovor točit jen kolem této otázky. S pokrokem a systémem je to podobné jako s ohněm. Dobrý sluha, špatný pán. A pak je také důležité jestli ten pomyslný oheň drží v ruce Matka Tereza a nebo Stalin. Chtěl jsem původně použít Adolfa Hitlera, ale je dobré si připomínat i ty rudé svině! Jsme zaprodanci pokroku a chtíče po osobním pohodlí/blahobytu. Postupně dobrovolně ztrácíme/prodáváme kontrolu nad svými životy. Je velmi důležité si klást otázky, hledat odpovědi z vícero zdrojů a skládat si svou subjektivní pravdu. Ta objektivní v širším měřítku neexistuje.;-) Trošku asi vypadám jako nihilista.:D Pokud neskončíme jako v „1984”, „Matrixu”, „Equlibriu”,... tak to bude výhra. Zase abych uklidni čtenáře, my se toho nedožijeme, nebojte;-), ale rok 3000 už bude slušná jízda.:D Autonomní prostor je o osobní odpovědnosti – za nastavení hranic v tom smyslu, kam až chceš nechat v rámci svého života a života tvých blízkých technologie a systém zajít. Každý jsme zodpovědný za svůj „universe“! Ano, pozorný čtenář může namítnout, že ne vše můžeme ovlivnit, a bude mít pravdu, ale stále máme své životy ve svých rukou.;-)
Při studiu bookletu jsem se zaměřil hlavně na úvodní resumé, možná mi tedy něco uniklo. Předpokládám však, že podhoubím podobných experimentů je totalita? Nebo snad ve vašem příběhu – a ve své vybroušené podobě – stojí (v případě, že se experiment zdaří) až na samotném konci?
Nadvláda, moc, „božství”, ego,... To je ten fet, kterým se nechá trávit hromada lidí, skupin lidí, participantů systému. Můžeme tomu říkat totalita. Ta je na počátku i na konci tohoto příběhu. Nejdříve jako idea a motor a následně jako efekt. Zásadní je ale to, že jde o nekonečnou spirálu, která „do nekonečna” přitvrzuje a nepoleví!
Přiznám se, že mě fascinuje míra úsilí věnovaná propojení hudby s textovou a výtvarnou složkou a s tím korespondující famózní výsledek. Šlo o „rutinní“ perfekcionistický přístup made in PERFECITIZEN, nebo máte i vy samotní pocit, že tentokrát si vše sedlo na sto procent a stalo se „NĚCO“?
Je to asi kombinace toho, co popisuješ. Nikdy neděláme nic na „kalkul”. Jde nám o výsledek jako celek. Jde nám o to, abychom s tím byli spokojeni v první řadě my. Na počátku je vždy myšlenka, kterou následně rozvíjíme do všeho. Hudba, jednotlivé nástroje, patterny, riffy, texty, vokály,... vše musí sedět jako celek, ale je to přirozený proces, který z nás vyvěrá. Je to postupné broušení a vylepšování. Důležité je si taky uvědomit/připustit, že výsledek mohl být ještě dotaženější. Tím teď nemyslím muziku a sound na „Humanipulation“, protože s tím jsme momentálně maximálně spokojeni. Měli jsme v hlavě daleko složitější obal, který jsme z ekonomických důvodů neudělali. Komunikační materiály nám pokulhávají. SocMed kampaň jsme ještě neudělali. Merchandise je zatím v procesu. Klip/y zatím jen na papíře... Takže navenek to celé působí komplexně, ale máme ještě dost restů.:D Tak je to ale vždycky. Lidé konzumují, co jim předložíš, jako „to je ono”, ale nevidí ti do hlavy a nevidí celkový obraz, jak sis ho vysnil. Čím jsem starší, tím jsem náročnější a dostávám se na hranici schopností. Snažíme se maximum věcí okolo kapely dělat „inhouse” a to má samozřejmě své limity. Obal jsem například dělal asi 3x než jsme s tím byli v kapele všichni spokojení.:D
Jakou roli v této souvislosti přisuzuješ personálním změnám v kapele, resp. jejímu posílení o někoho tak výrazného a evidentně i „věci oddaného“ jako je Honza, a o kreativního baskytaristu typu Adriana?
Všechno je o lidech! Adriano se velmi výrazně podepsal na muzikálnosti a barevnosti skladeb na „Humanipulation“. Nemyslím tím “jen” basové party, ale skladbu songů a harmonických postupů. Společně s Tomášem odvedli top výkon na rozkladech kytarových a basových postupů. Jsme v kapele 4 a každý má nedílný podíl na celkovém soundu. Tím chci říct, že basa u nás není proto, aby “tvrdila” muziku, ale je to plnohodnotný nástroj, který nezřídka vede některé pasáže našich songů. Jenda stál před výzvou “obstát po Oldovi”, který je naprosto úžasným extrémním zpěvákem. Toho se zhostil naprosto famózně! Nezalekl se a naložil si strašnou porci (ano, zase ten náš PERFEhrot :D) ve formě barevnosti vokálního projevu. Nutno dodat, že naše počítání dob a změny bpm by nejednomu zamotaly hlavu a Jenda se s tím chvilku trápil, ale zakousnul se, a výsledek za to stojí! Takže zpět ke tvé otázce. Za to, jak „Humanipulation“ a PERFECITIZEN 2020 zní/hraje může Tomáš, Adriano, Jenda a Jarda.;-) Kdybys z toho vyndal kohokoliv z nás, tak to bude jinak. Takže ano. Adriano a Jenda se díky svým individualitám podepsali na výsledku opravdu významně!
Vaše hudba byla vždy technická, originální, tvrdá a pestrá, přesto cítím zřetelný posun, větší zacílení, emoční variabilitu a uvěřitelnost atd., a dále něco jako „VOIVOD touch“. Šlo o programovou snahu, eventuelně ovlivněnou i děním na scéně (CATTLE DECAPITATION, BENIGHTED, CYTOTOXIN atd.), nebo jde spíš o evoluci?
Asi je to evoluční efekt. Přeci jen nám to pár let trvalo, než jsme přišli s aktuálním albem. Zároveň je zde efekt toho, co popisuji v předešlé odpovědi. Určitě to nebylo tak, že bychom si ve zkušebně sedli a řekli si: „Tak chlapi, teď dáme dohromady muzikálnější desku.”:D Muzika okolo nás určitě ovlivňuje, ale nutno dodat, že posloucháme opravdu široké spektrum hudby, takže vlivy a inspirace nejdou vytáhnout jen na extrémní nášlehy, které zmiňuješ. Zvláštní že jsi zmínil samé „závodní” top speed kapely.:D Adriano během nahrávání říkal: „Dobrý song se pozná podle toho, že si ho ráno pískáš ve sprše a ani nevíš proč”. A je jedno jestli je to pop, rap, edm, djent, nebo extrémní death metal.;-) Uvidíme, kam se posuneme dále. Třeba utečeme úplně od metalu pryč.;-)
Jak Humanipulation vůbec vznikalo? Předpokládám, že tvrdé jádro – Jarda a Tomáš – má vše pod kontrolou:-) a určuje i podobu vokálů, nebo ne?
Kdepak kamaráde. U nás vládne ukázková demokracie. Všichni kecáme do všeho.:D :D :D Pokusím se popsat, jak u nás funguje proces skládání. Takzvaný PERFE production Flow.:D Tomáš nebo Adri nehrají riffy, nebo patterny, nebo složitější celky do našeho kapelního Dropboxu. Všichni naposloucháváme tyhle koncepty ve volném čase. Ve zkušebně následně usazujeme tyhle nápady do mých bicích a vzniká demo nahrávka. Tomáš doma na základě této nahrávky připraví click track (click + vodící kytara) a já pak do tohoto click tracku nahraju ve zkušebně bicí. Tomáš pak v dalším kroku ve zkušebně nahrané bicí nasadí doma do počítače nahranou kytaru a basu. Jenda v mezičase připravuje frázování a vokální linku, do které pak napasuje text, který napíše a udělá jazykové korekce s rodilou mluvčí, abychom na max využili možnosti angličtiny pro frázování té naší rozlámaniny.:D Kapela teda funguje, i když není ve zkušebně. Tenhle „strojovitý” postup nese své ovoce, ale sami cítíme, že nám trochu chybí jamování, a to je něco, co budeme chtít trochu v budoucnu napravit. Jak jsem říkal v úvodu této odpovědi, máme v kapele demokracii, takže se všichni vyjadřujeme ke všemu.;-)
Máš na nové kolekci nějakou srdcovku a proč?
Celá ta deska je tak hudebně barevná a zároveň funguje jako celek, že asi nemůžu označit jednu srdcovku. Spíš by mě zajímalo, jak to máš ty a jak to mají vaši čtenáři.;-)
Kdo přišel s nápadem na využití ženského vokálu? Mimochodem, Dalila Kayros odvedla skvělou práci, určitě talent, museli jste ji lákat dlouho?:-)
Jestli se nepletu, tak s tím přišel Jenda. Když připravoval vokální linky, tak měl i jasnou představu o tom, jak to má vyznít, a jelikož víme, jak je Dalila šikovná a co ze sebe dokáže dostat, tak jsme využili naše dlouholeté přátelství a zkusili jsme jí oslovit. Jenda si s ní dal pár Skypecallů, ona své party nahrála doma v Itálii, poslala nám je. Lákání? Cca 5 minut ve Facebook Messengeru.:D Ona nás zná a zná i naši muziku. Troufnu si říct, že nás má ráda, tak to bylo fast & dirty. Ty její patterny milujeme! Ona je ohromný talent. Vřele doporučuji tuhle sympatickou „čarodějnici” sledovat!!! Na stage je naprosto famózní a hypnotická! Dalila Kyros YouTube, YouTube její kapely SYK (která vznikla jako pokračování kultovních PSYCHOFAGIST).
Mohl bys v této souvislosti blíže rozkrýt hlavičku Seabeast Production? Je její zázemí k dispozici i dalším?
Je. Definitivně je a maximálně doporučujeme, pro jakéhokoliv muzikanta!!! Za tímto jménem je Tonda Smrčka (Tonda Smrčka FB), mimochodem člen RISE OF SURYA, kteří teď vydali super materiál! (Rise of Surya FB). Tonda je neuvěřitelně šikovný, vždycky pozitivně naladěný profík, který je vždy otevřený jakémukoliv nápadu a názoru. Není pro něj problém trávit hodiny a hodiny u jednotlivých songů. Svojí práci miluje a je to na tom neskutečně znát! Už jenom představa, že každý track je postaven na 50 až 90 vrstvách! Tonda má hodně široký hudební záběr a zároveň má špičkové vybavení, které umožňuje, společně s jeho umem a zápalem, realizovat vše, co si u něj muzikant vymyslí. Já měl třeba na bicích 16 mikrofonů! To nám umožnilo řešit zvuk bicích, tak aby seděl do každé pasáže, nebo songu. Každý track, nebo i pasáž jsme zvukově řešili sólo, tak aby to dané místo vyznělo co možná nejlíp! A tak se to řešilo pro všechny nástroje i vokály. Takovým pikantním detailem je třeba to, že jsou místa, kde na začátku některých pasáží je v podkresu zvuk výstřelu z brokovnice. To doplní celkový sound zvukovým atakem, který je o pocitu a ne přímo o tom, co slyšíš. Jak kytara, tak basa mají v každém z osmi songů několik zvuků a zkreslení. Vše se řešilo vteřinu po vteřině! Když si tu nahrávku poslechneš, tak určitě netipneš, že bicí jsou nahrané ve zkušebně a zbytek buď u kluků, nebo u Tondy doma v paneláku.;-) Pro vinyl se samozřejmě dělal speciální mix a mastering, proto abychom na maximum využili možnosti tohoto fyzického nosiče. Tonda je přírodní úkaz! Určitě koukněte na tyto profily!: SeaBeast Production Facebook, SeaBeast SoundCloud ukázky nahrávek. A pokud hrajete v kapele a přemýšlíte o tom, že chcete nahrávat, tak Tonda Smrčka je varianta, kterou musíte zvážit!!! Pod recenzí na „Humanipulaton“ se na vašem serveru strhla zajímavá diskuze o dynamice zvuku nahrávek a kvalitě zvuku jako takového. Téma jak šité na míru právě pro Tondu.;-)
Hodně se mi líbí permanentně čitelná basa, masivní zvuk kytar a autenticky znějících bicích. Nakolik je pro Tebe podobný zvuk (i konkrétně bicích) důležitý. Dokázal bys ho v zájmu nějakého dalšího progresu hodit přes palbu, nebo v případě „zájmu celku“ nasadit automat jako třeba svého času Haake?
O to nám přesně šlo.;-) Když už se s tím skládáš a pak se tam potíš, tak chceš, aby to bylo slyšet.;-) Našim cílem bylo kompletní sound vyznění. Například kopák jsme nabírali jako midi a jeho finální zvuk jsme řešili až do finál mixu, aby byl čitelný, byl slyšet, ale aby byl součástí tracku a ne aby z toho „čouhal”. Postup, který zmiňuješ u Haakeho je pochopitelný a neměl bych s tím problém, kdyby pro mě nebylo složité to naklikat:D a kdyby bylo jasné, že třeba gravity blasty nebudou znít jako zaseklá deska. Takže ano, celek je důležitější než individuální onanie.:D
Vinyl vyšel o něco později, na co se můžu těšit a kde ho seženu?
Vinyl vyšel koncem listopadu. Mělo to lehčí zdržení. Zase jsme hrotili (PERFEhrot) kvalitu:D; obsah: 100 kusová VIP limitka obsahuje LP, CD s plným obalem, podepsaný PERFEdopis, samolepky labelu L´Inphantile Collective a Perfecitizen. Obal LP není jen zvětšená verze CD, ale grafika připravena přesně pro LP, včetně vsadky a tlustšího hřbetu. Pro LP dělal Tonda Smrčka speciální mix a mastering, jak jsem už zmiňoval výše. Celé se to fakt povedlo, kdo mě zná, tak ví, že málokdy něco podobného řeknu, holt věčně nespokojenej bastard.:D Deska hraje na max a obal je fakt krásnej! Nejsem vinylař a nejsem asi ani objektivní, ale tohle je fakt super. Dobré je, že nejsem jediný, kdo tvrdí, že to stojí za to!:D Zvláště třeba objednávka z Chile nás potěšila.;-) Vinyly jdou dost rychle na odbyt, takže kdo má zájem, ať kontaktuje nás anebo Ossieho z našeho labelu.
Jaký žánr si pro relax rád zahraje jeden z našich nejlepších extrémních bubeníků a proč?:-)
To já nevím, musíš se ho zeptat.;-) Pokud by ses ptal mě, tak všechno kromě dechovky (tu nemůžu), jazz (ten neumím) a vážné hudby (to je mimo mé chápání).:D :D :D A proč? protože miluju muziku ve všech jejích formách!
Viděl jsi „bubenický“ film WHIPLASH. Líbil se ti? Setkal jsi se někdy s takovým přístupem k hraní i v extrémní hudbě, nebo je jazz fakt uchylárna:-)?
Nevím, jestli nějaký bubeník řekne, že je to fajn film. Měl jsem od toho velká očekávání, ale nakonec mě to vlastně ani nebavilo. Toho učitele bych pobodal paličkama, protože takhle si na mě nikdo hubu otvírat nebude.:D, a toho submisivního týpka taky nechápu.:D Takže ačkoliv je to bubenickej film, tak mě to moc nebaví. Jazz je skvělej a některé přístupy v něm jsou super na oživení, třeba i extrémních stylů. Však je plno bubeníků, kteří z toho dokážou vymáčknout maximum.;-) Podle mě je důležité si „nezavírat hlavu” před ničím. Otevřít se a nechat inspiraci protékat skrz mysl, ruce, nohy, prsty...
Blíží se konec roku, kdo bude podle Tebe vaším největším konkurentem v utkání o nejlepší žánrovou desku tohoto roku?
Vždyť to není sport.;-) Jasně že v minulosti potěšila Břitva za desku roku, nebo nominace na Anděla v kategorii Hard & Heavy, ale o tom to není. Co je a co není hudební počin roku, je hlavně na posluchačích a fanoušcích. Každý ať si užívá, co se do něj vejde. K tomu nejsou zapotřebí ani ocenění, ani hudební škatulky.;-) Největší odměnou jsou prodané nosiče, merchandise, on-line streamy, a hlavně fans na koncertech.;-)
04.12.2020 | Diskuse (0) | Pekárek hackl@volny.cz |