Boomer Space

PRODANÁ NEVĚSTA - Opera Bedřicha Smetany v podání Jihočeského divadla - Holašovice, 20.srpna 2022

Když přede mnou jeden kamarád zhruba před dvěma měsíci mimoděk pronesl, že se chystá na „Prodanou nevěstu“, hned jsem si vybavil text jedné negativní recenze týkající se aktuální inscenace v Národním divadle. Jak se však záhy ukázalo, měl na mysli úplně jiné provedení, situované do autentického prostředí jihočeských Holašovic. „Prodanka“ je úžasná opera, proč tedy nezhlédnout obě představení? A proč nezačít tím zdánlivě konzervativnějším?


Kdo má české památky zařazené na seznam světového kulturního dědictví UNESCO v malíku, asi už ví, o čem je řeč. „Kulisy“ selského baroka slibovaly nevšední zážitek, který plně vyvažoval obavy z turistického rázu celé akce. Moc dlouho jsem proto neváhal, objednal pár lístků, zaškrtl příslušný den v kalendáři a začal se modlit za dobré počasí. Modlil jsem se také za účinkující.:-) Představení měly být totiž jen dvě, a právě díky počasí se první z nich nakonec nekonalo. Když jsem vyjížděl z Prahy, pršelo, během cesty ještě víc. Úvahy ohledně krutosti osudu a x hodinách zmařených příprav vedly k frustraci. Zázraky se ovšem dějí, deset minut před začátkem akce déšť konečně ustal. Stačilo si obléci pláštěnku.:-)



Holašovice jsou krásné, určitě stojí za návštěvu, nejlépe mimo sezónu.:-) Pořádající si nemohli stěžovat, v podstatě bylo vyprodáno. U vstupu jsem navíc potkal pár zoufalých lidiček, kteří si koupili lístky na předchozí zrušené představení a nyní se snažili dostat do areálu znovu. O jejich osudu mi není nic známo. Jak se ukázalo později, okukovat někde zpovzdálí, mimo tribunu nebylo dost dobře možné, režisér Tomáš Ondřej Pilař se totiž rozhodl využít téměř celou náves. Snad měli štěstí, protože v opačném případě přišli ten večer o hodně. Ale nepředbíhejme. S operou Jihočeského divadla jsem dosud neměl tu čest, sebevědomí jí však evidentně neschází. Volba podobného místa totiž zavazovala k adekvátnímu provedení. Selhání by zde vyniklo o to více. Jakmile zazněly úvodní tóny geniální předehry, začaly se obavy vytrácet. Postupně bylo jasné, že zvolené prostředí má vnímání stěžejního díla české opery ještě více umocnit, nikoli diváka a posluchače ošálit (jakkoli budete mít po přečtení těchto řádků dojem, že jsem právě tak dopadl).:-)



Rozepisovat se o „Prodané nevěstě“ nemá smysl. Jde o naprostý unikát, jedno z nejlepších operních děl Bedřicha Smetany, respektované a prováděné i v zahraničí. Existuje mnoho ceněných nahrávek, z těch posledních bych určitě doporučil nastudování Jiřího Bělohlávka s BBC Symphony Orchestra z roku 2012, vydané na etiketě prestižních Harmonia Mundi. Opera se nicméně musí v prvé řadě vidět!


Po hudební stránce má Smetanova operní klasika jen velmi málo slabších míst, prakticky žádná. Gejzír nápadů tryskající přes dvě hodiny. Disponuje jak krásnými áriemi, tak nádhernými melodickými motivy, které orchestr přehrává vždy v pravou chvíli. Nejznámější je příznačný motiv z duetu „Věrné milování“. Libreto Karla Sabiny je prosté, přesto funkční. V komickém duchu vypráví o českém venkovu, o lásce Jeníka a Mařenky a jejím šťastném naplnění. Ovšem až poté, co se ukáže, že Jeník není jen tak někdo, ale prvorozený syn bohatého sedláka. Jinak řečeno, vypráví tedy také o majetku a o všem, co mu mělo navzdory své čistotě a opravdovosti ustoupit. Právě velmi reálná hrozba nechtěného sňatku a osudu nemilující a nemilované dívky/ženy dodává komickému ději znepokojivý až tragický podtón, vyvolávající v citlivějším divákovi napětí i při opakovaném zhlédnutí. Samozřejmě jen tehdy, když se vše náležitě podá.



Ten večer určitě nebyl naprosto bezchybný, ale solidní, často skvělé výkony všech účinkujících dokázaly v rámci zdařilé režie proměnit národní stříbro ve zlato, v univerzální pocitové zlato. Exkluzivní prostředí všemu mocně napomohlo Jak už jsem naznačil, scéna zahrnovala pomalu celou náves, na které se pořád něco dělo. Jednotlivé doprovodné epizody probíhaly takřka na dosah ruky i na úplné periferii, a to v různých podobách, např. popíjení chasy, laškovné bělení prádla, hašení spálených buchet(?) apod. Zpravidla nerušily, naopak povětšinou vtahovaly ještě více do děje, což se v mém případě projevovalo mimo jiné tím, že jsem postupně přestal vnímat orchestr a začal si užívat dramatického, až filmově působícího pásma, doprovázeného neuvěřitelným soundtrackem. Tady bych se zastavil. S operními orchestry mám většinou problém. Nebývají tak monumentální a precizní jako vydrilovaná filharmonická tělesa. Ten večer jsem ovšem žádný podobný deficit nepociťoval. Genius loci zřejmě zafungoval též na členy orchestru opery Jihočeského divadla, který podal vynikající výkon. Opera se i díky nim stala jedním velkým mnohovrstevným obrazem, dílem, které bylo možno spontánně pojmout v celé jeho komplexnosti a zároveň lidovosti, prostě si ho užít. K veskrze pozitivnímu dojmu přispívalo i rozumně pojaté ozvučení. Overdubbing, či dokonce playback, myslím, využit nebyl.


Jednotlivé árie se tedy mohly opřít o jistý a citlivý doprovod. Zpěváci ten večer vesměs zářili. Divácky vděčné role dohazovače – Kecala (Zdeněk Plech) a koktavého Vaška (Aleš Voráček) neměly chybu. Bravurně navazovaly na vystoupení ústředního mileneckého páru. Přinášely komiku, a Kecal, kromě cynismu a prospěchářství, též okoralou, bohužel však relevantní životní moudrost, prostou všech ideálů. Zábava na účet koktajícího infantilního mladíka může dnes vyvolávat rozpaky. Smetana však život a své hrdiny opravdu miloval, do své nevšedně krásné hudby tudíž vložil humor tak nakažlivý, lidský a laskavý, že vám nic nebrání v tom soucítit s každou postavou, nakonec i s protřelým dohazovačem Kecalem. Nebyl on nakonec celkem fér?:-)



S rolí Jeníka se popral slovenský tenorista Peter Berger. Zahrát sympatického milovníka je takřka nemožné.:-) Vynikajících tenorů je navíc málo, což je prostě fakt. Peter podal navzdory opakovaným technickým problémům s mikrofonem slušný výkon; jako náležitě sebevědomý, svobodomyslný, zároveň však upřímně milující Jeník nakonec přesvědčil. Jinak bych mu ve chvílích, kdy se své lásce snažil marně vysvětlit čistotu svých úmyslů, přeci tolik nefandil.:-) Ano, normálně jsem se při tom přistihl a takových „přistižení“ byla ten večer celá řada. A také úsměvů. Chvílemi jsem na své okolí působil asi dětinštěji než Vašek.:-) Mařenka Ivany Veberové přesvědčila ještě více, logicky, je to žena.:-) Její zpěv se postupně stával vroucnějším a vroucnějším. Zcela jsem mu propadl. Spolu s výtečně sekundujícími rodiči měla lví podíl na strhující gradaci a tíživém tlaku před závěrečným rozuzlením.


Co dodat? Zmínit se o vynikající Esmeraldě, organických sborech, nádherných krojích nebo poutavých tanečních kreacích? Bylo toho tolik. Pokud snad výše padlo něco o chybách, ponechám si je pro sebe. Vzhledem k přesvědčivosti a síle celku šlo o méně než mušky. Pár technických problémů a zřejmě nefingovaný pád Kecala během jeho závěrečného útěku před rozlíceným davem komický ráz díla vlastně podtrhly. Vím, že jde o klišé, ale kdyby tuto inscenaci viděl Smetana, věřím, že by se náramně bavil a možná i podivoval tomu, jak mocně dokáže jeho ryze národní opera působit přes obrovskou propast času.



24.08.2022Diskuse (18)Pekárek
hackl@volny.cz

 

Pekárek
27.08.2022 20:30

Tak to máš fajné:-) Holst je můj velký rest.

Něco pro metalisty-zájemce o fantastickou hudbu v jedinečné interpretaci:

https://m.youtube.com/watch?v=A3xBtC_9-4w



 

Prowler80
27.08.2022 12:26

Pekárek: Suka mám též v oblibě, k Novákovi se z jistých důvodů vyjadřovat nemohu.:-)
Když už pohádka, tak si zítra dám trojblok v podobě skvostné Pohádky Sukovy + Nielsenova Aladina + Šeherezádu od R-K. Poté pomyslný návrat k metalu v podobě Holstovy suitičky Planety, s důrazem na úvodní Mars(DH nechávají pozdravovat). Závěrem už jen krátce Dvořákovu Skočnou.

sem a tam:-)
https://youtu.be/8lh6VTButKA



 

Pekárek
26.08.2022 21:05

* sem:-)
Prowler: Není zač, Beňačková, Žídek, to musela být pecka, já byl veden k Verdimu.:-), ale díky pár kámošům a známým jsem poodhalil i krásu české operní klasiky. Klasiku jako takovou bych poslouchal daleko víc, ale ten čas. Z našich skladatelů, kromě těch největších, mám nejradši Suka a Nováka. Kámoš, který klasiku miluje a docela mě stran právě ní posunul, mi pořád říká, že poslouchám druhou ligu. Report nedočetl s tím, že jsem to napsal jako pohádku.:-) Je opravdu přísný:-), ale mě neodradí, jsem nadšený laik a amatér:-). Takže pokud budou síly a čas budou, pohádkové recenze a nějaký ten report alespoň z metalu..:-)

Hivris: Přiznám se, že návštěva mě láká, zřejmě to však nevyjde. Zajeď s rodinou, možná bys jim udělal větší radost, než si myslíš.

 

Pekárek
26.08.2022 11:22

Hivris, Prowler: večer se ozvu.:)

 

Hivris
26.08.2022 10:13

Hezká exkurze do klasiky.

Pekárek: jen se neupejpej a vyraž i na Nellisinu avantgardu a pochlub se. Tvůj názor by mi zajímal.

 

Prowler80
26.08.2022 10:10

Peky, díky, dobře jsem si početl. V současnosti v mém posluchačském portfoliu produkce artificiální zcela dominuje. Se slzou v oku vzpomněl jsem své první návštěvy s mamá a babičkou na Prodance v Národním, duben 1976, v hlavních rolích Beňačková a Žídek(jeho poslední sezóna v této roli). Tehdejší pěvecké výkony všech účinkujících vpravdě dechberoucí.

 

Pekárek
26.08.2022 07:06

*Bókovou

 

Pekárek
26.08.2022 07:05

Já jsem pro odlehčení navrhl, Honza hned kývl. To je celé. Jinak, podobných věcí moc neplánuju. Jednak jsem na takovou akci vyrazil po delší době, jednak jsem lidí chodí kvůli jiné hudbě. Jednou za čas stačí. Chtěl bych napsat novou Bokovou, ale není čas ji ani pořádně naposlouchat.

 

Stray
26.08.2022 04:25

Pochopitelně, kdo je schopen alespoň trochu poškodit můj veřejný obrázek, je váš člověk, který je na MP vítán. Jste všichni, jeden jako druhej, tak pohodový. Kdo je J.Rose? Nechápu tvou zálibu ve vycichlych pojmech.

 

Shnoff
25.08.2022 23:18

MP se taky směje, už skoro 15 let, úlevou ovšem:-) Vše je v pořádku, J.Rose potvrdí .-)