QUEEN - Made In Heaven
Dneska to bude trochu jiné. Seriál o albech QUEEN jsme minulý týden uzavřeli v
recenzi na „Innunendo“ a povídáním o
smrti Freddieho Mercuryho, po které
se aktivní dějiny skupiny prakticky uzavřely. My samozřejmě dnes víme, že kapela
existuje dál, že za poslední čtvrtstoletí udělala i nějakou novou hudbu (i když
je jí velmi málo) a čas od času dokonce vyrazí na turné s tím či oním zpěvákem,
jenže to všechno jsou už prakticky jen vzpomínky a o aktivní roli skupiny nebo
jejich protagonistů se dá hovořit jen velmi těžko. V první půlce devadesátých
let přitom budoucnost QUEEN ještě vypadala docela optimisticky a Roger Taylor, Brian May a John Deacon
za sebou zanechali několik zajímavých nahrávek. Pak se ale začalo všechno
hroutit a skupina se postupně stala spíš parodií sebe sama. Tak to pojďme
všechno nějak shrnout s tím, že se budeme soustředit především na ony kvalitní
věci z půlky devadesátých let.
Zpátky do světla
Jako první si musíme připomenout sólovou desku Briana Maye,
která vyšla nedlouho po rozlučkovém koncertě QUEEN v londýnském Wembley.
Dostala název „Back To The Light“,
na britské pulty šla 28. září 1992 a přinesla kvalitní porci muziky, kterou si
May postupně připravoval už někdy od roku 1988. Nejdůležitějším kouskem kolekce
je bezpochyby skvělý ploužák „Too Much
Love Will Kill You“, který May poprvé předvedl v už zmíněném Wembley v
dubnu 1992. Se svým názvem i celkovým vyzněním začala skladba být přirozeně
považována za oslavu Freddieho života i stesk po jeho odchodu, za chvilku si
ale vysvětlíme, že okolnosti jejího vzniku byly trochu jiné. Teď se ale vraťme
k „Back To The Light“ – celé album je vážně skvělé, May si na něj pozval
spoustu hostů (například legendárního bubeníka Cozyho Powella, který jen o několik let později také odešel do
rockového nebe) a sestavil soubor opravdu výborných pecek, ať už jde o kytarami
narvané hitovky „Driven By You“, „Back To The Light“ a „Resurrection“, vyloženě introvertní „Nothin´ But Blue“ a „The Last Horizon“ nebo klasickým
rokenrolem řízlé „Let Your Heart Rule
Your Head“ a „Rollin´ Over“. May
byl na začátku devadesátých let v báječné formě, desky, na kterých se podílel,
oplývaly fantastickým materiálem i zvukem a tak se i na sólovce všechno setkalo
přesně tak, jak má. Kdybychom si album rozebírali v samostatné recenzi, nebál
bych se ho oštemplovat známkou 100 %.
Překvapivě další
QUEEN
K „Back To The Light“ vyrazil Brian May i na turné, někdy v
té době se ale zaktivizovali i zbývající dva členové QUEEN a začali pracovat na
novém, přesněji řečeno staronovém hudebním materiálu. Existovalo totiž několik
skladeb nebo fragmentů, které vznikly v rámci QUEEN ještě po „Innuendu“, dokud
byl Freddie Mercury schopen pracovat. Někdy byly vlastně natočeny jen zpěvákovy
party a Freddie pak své kolegy instruoval, jak mají skladby dodělat, pokud to
on už nestihne. Kromě těchhle polotovarů pak byly k dispozici písničky z Mercuryho sólovky, které bylo možné
přearanžovat za použití zpěvákova už natočeného hlasu. No a do třetice bylo k
mání ještě několik skladeb, které natočili QUEEN v té či oné etapě své kariéry,
zůstaly ale nevydány nebo nedokončeny.
Proces sestavování a nahrávání nového materiálu probíhal v
rozmezí let 1993–1995 a šlo o náročnou práci, kdy se z výše uvedených
fragmentů, momentů a nápadů rodily nové nebo výrazně přearanžované písničky.
Název pro nové album, které se QUEEN rozhodli vydat jako posmrtnou poctu svému
příteli, byl zcela symbolicky vybrán podle písně „Made In Heaven“ a v podobném duchu se nese i obal desky – tvoří
jej snímek sochy Freddieho Mercuryho ve švýcarském Montreaux, jejíž autorkou je
plzeňská rodačka, jinak ale britská sochařka Irena Sedlecká. Album po
sáhodlouhé práci vyšlo 6. listopadu 1995 a šlo o překvapení jako hrom!
Vyrobeno v nebi
Desku otevírá dvou a půl minutová vokální záležitost nebo,
chcete-li, intro „It´s A Beautiful Day“,
sestavené na základě demonahrávky z roku 1980, která vznikla v době příprav
alba „The Game“. Protože pro
posmrtné album měli QUEEN a produkční tým opravdu jen omezenou porci materiálu,
museli všechno dotáhnout aranžemi, a už v úvodním kousku vidíme, že se to hodně
podařilo. Druhá skladba a první regulérní písnička na albu je pak už zmíněná „Made In Heaven“, coververze skladby,
která se poprvé objevila v roce 1985 na Mercuryho sólovce „Mr. Bad Guy“, kde byla podle mě nejlepší skladbou. I v queenovské
úpravě výborně sedí, hlavně je ale, jak už bylo řečeno, symbolická – k heslu
„Vyrobeno v nebi“ není potřeba nic dodávat!
Další věc „Let Me
Live“ je gospel – tenhle hudební žánr QUEEN za svou kariéru použili jen
párkrát a možná je to škoda, protože v jejich podání je vždycky neuvěřitelně
intenzivní a s Freddieho vokálními libůstkami zcela neodolatelný. Píseň se
původně zrodila někdy v roce 1983, kdy ji QUEEN v době přípravy alba „The Works“ chystali společně se
zpěvákem Rodem Stewartem, pak to ale
nějak nevyšlo a spolu s Mercuryho zachovalým vokálním fragmentem ji nakonec
dozpívali May a Taylor. Opravdu skvělá záležitost, kterou navíc střídá zřejmě
nejsilnější číslo na albu „Mother Love“
– úplně poslední hudební materiál, na kterém pracoval Freddie Mercury. Stihl
sice natočit jen část, vyšponovaný refrén zpívaný prý za obrovských bolestí je
ale tak sugestivní a naléhavý, až tuhne krev v žilách. Skladba je navíc
protkána samply z různých období Freddieho života, takže se objevují vteřinové
záznamy z Wembley, malý kousíček intra „One
Vision“ nebo pár vteřin skladby „Goin´
Back“ z projektu Larry Lurex,
což byla vlastně úplně první studiová práce sestavy QUEEN z doby ještě před
debutovým albem.
Poslední várka hitů
Následující „My Life
Has Been Saved“ je typický pop-rockový střední proud a vyšel už jako
B-strana singlu „Scandal“ v roce
1989, na „Made In Heaven“ ale dostal nový zvuk. Úplně překopaná byla pecka „I Was Born To Love You“, která pochází
také z Mercuryho sólovky a QUEEN z ní udělali naprostou rockovou šlehu s
masivním zvukem, strhujícím kytarovým sólem a celkově nezastavitelným drajvem,
jaký uměli jen v nejlepších okamžicích. No a ze sólových aktivit pochází i
další hitovka „Heaven For Everyone“ –
tentokrát ale z Taylorova projektu THE
CROSS, kde mu ji už v roce 1988 nazpíval Mercury pro album „Shove It“. Do sekce velmi úspěšných skladeb patří také už
zmíněná „Too Much Love Will Kill You“,
která byla natočena pro album „The
Miracle“ a dokonce už byla zařazena na playlist, kvůli jakýmsi autorským
dohadům ale nakonec šla pryč. Jde o jedinou věc, která byla na „Made In Heaven“
zařazena beze změny v původní verzi – za sebe ale musím říct, že i když měla
velmi dobrý ohlas, mně mnohem víc sedí naléhavá verze z Mayova sólového alba.
Zbylé skladby na „Made In Heaven“ už nejsou tak výrazné.
Klidná „You Don´t Fool Me“ je taková
příjemná záležitost, která neurazí ani nějak zásadně nenadchne, má ale hodně
zajímavý životní příběh – producent David Richards prý dostal jen fragmenty a v
podstatě z nich sestavil novou písničku, kterou pak dal nahrát členům QUEEN. Ti
prý jenom koukali, co se v daném materiálu vlastně skrývalo. Podobně příjemná,
ale nijak zásadní, je pohádka „A
Winter´s Tale“, poslední Mercuryho ryze autorská věc. Fajn je i poslední
skladba na desce, druhá verze „It´s A
Beautiful Day (Reprise)“, tentokrát o něco rockovější než na začátku alba.
Do konečné stopáže pak zbývají ještě další dvě položky, jde ale už jen o jakési
vtípky reflektující dobové čarování s formátem CD. První z nich je vteřinový
výkřik „Yeah“ (prý sampl z dávné
písničky „Don´t Try Suicide“),
druhým skrytá skladba bez názvu, ve které se po dvaceti minutách ticha ozve jen
chvilka jakési scénické hudby. Obojí jsou v podstatě zbytečné blbosti, které se
na albu vůbec nemusely objevit.
K „Made In Heaven“ vyšlo celkem pět singlů a celý projekt
měl vynikající ohlas, jako nečekané a definitivně poslední album QUEEN s
Freddiem vlastně logicky. Ještě o dva roky později (1997) se na výběrovce „Queen Rocks“ objevila další, velice
dobrá skladba vzniklá v tříčlenném tvůrčím týmu, „No-One But You (Only The Good Die Young)“, to už ale bylo od
zbytku klasické sestavy skutečně všechno.
Pokračování? Proč
vlastně?
Bohužel však ne všechno pod značkou QUEEN! Původně jsem měl
v úmyslu někde tady povídání zakončit s tím, že současným aktivitám kapely moc
nerozumím a nebudu je tudíž komentovat. Byla by to ale srabárna – když už si o
tom něco myslím, nebudu se skrývat za přehnanou korektnost! Dějiny QUEEN po
roce 1997 a odchodu Johna Deacona ze sestavy považuji za jeden z největších
průserů v dějinách rock´n´rollu a smutný doklad toho, jak to dopadá, když někdo
neodhadne, kdy skončit. Co mě tedy na QUEEN po přelomu milénia tak hrozně
irituje?
Hlavně ztráta soudnosti. Brian May a Roger Taylor si podle
mého měli založit novou kapelu, nazvat ji nějak, dělat muziku, která je baví a
třeba přehrávat queenovské pecky až do zblbnutí. Všechno by bylo v pořádku,
fanoušci by stejně vždycky věděli, o co se jedná a ty sportovní haly by
vyprodávali tak jako tak. Jenže pokračovat pod názvem QUEEN s důstojným
ksichtem bylo a je prostě nemožné – ve většině kapel lze odchozí muzikanty a
dokonce i frontmany vždycky nějak nahradit, u Mercuryho to ale prostě možné není
a podobný pokus nutně musí vždycky dopadnout blbě! Když May s Taylorem nejdříve
angažovali pro koncerty výborného zpěváka Paula
Rodgerse, bylo to ještě jakž takž snesitelné – koncerty, které tehdy
odehrávali, byly laděné jako směs hitů QUEEN, do kterých se ale nebáli fláknout
pár pecek z Rodgersových kapel FREE
a BAD COMPANY nebo dalších cizích skladeb,
všechno bylo pořádně nahlas a plné energie, takže – jako setkání tří zkušených
muzikantů na jednom pódiu – vlastně proč ne! Jenže když v roce 2008 vydali pod
značkou QUEEN + Paul Rodgers album „The Cosmos Rocks“, byl průser na
světě! Album samo ani není tak zlé, najde se na něm pár dobrých písniček, jenže
s QUEEN to nemá absolutně nic společného! Každá skladba jakoby byla v jiném
stylu – jedna zní jako U2, druhá je
r´n´r standard bez vlastní invence, další písničce dominuje až hardcorový
kytarový riff – ok, jenže pod nadpis QUEEN tohle opravdu nepatří! Žádné typické
harmonie, žádné kytarové hrdinství, nic co bylo poznávacím znamením kapely se
nekoná. „The Cosmos Rocks“ je navíc jednou zařazováno do diskografie kapely,
podruhé není, nikdo se v tom nevyzná a rozpačitý pocit tak převyšuje všechno
ostatní. To horší ale ještě mělo přijít!
Níž a níž a níž
V červenci 2000 se v médiích objevila příšerná coververze „We Will Rock You“ v podání kýčovitého
tanečního boybandu s názvem FIVE, to
vše za účasti a pod patronací Taylora s Mayem. Je to opravdu hrůza, a to si
stárnoucí „queeni“ nové pojetí ještě pochvalovali! Éter v mezidobí postupně
zahlcovaly výběrovky, recyklující staré hity a ždímající stále ještě věrné
fanoušky – příkladem budiž úplně zbytečný a (nutně) mizerně nakoncipovaný výběr
„Greatest Hits III“ z roku 1999,
který je oproti svým dvěma předchůdcům v nejlepším případě hodně chudým
příbuzným. Na druhé straně se ale na trhu postupně až do dnes objevují různé
živé záznamy z hodně starých časů – a tam se jedná o opravdové poklady!
Rád bych teď otočil list a začal zase chválit – jenže ono to
nejde. V roce 2011 May a Taylor začali spolupracovat s absolventem jakési
americké televizní soutěže a vycházející pop-hvězdou Adamem Lambertem, najali ho jako nového zpěváka a zabili tím
poslední zbytky nadějí, že by pod značkou QUEEN mohlo vzniknout ještě něco
smysluplného. Soudě podle záznamu koncertu na festivalu Rock In Rio v roce
2015, oba současní „kvíni“ totálně zfotrovatěli a koncert jejich skupiny je už
jen vypelichané vzpomínání na dávnou slávu. Zrovna u Rock In Rio je srovnání s
koncertem tamtéž před třiceti lety nemilosrdně tvrdé a na současnou formu kapely
je strašně smutný pohled – na jedné straně muzikanti, kteří chtějí hrát dál,
ale nevědí kudy kam... a už si snad ani neuvědomují, jak je to všechno hloupé.
Na straně druhé doživotní obdivovatelé, kteří se opájejí sebeklamem, že „vidí
Queeny“, přičemž ve skutečnosti mají před očima jen partu strejců a s nimi
kloučka bez odpovídajících zkušeností, který je sice talentovaný, ale tak velký
podnik jako koncert prvotřídní kapely absolutně není schopen utáhnout! Podle
mého názoru situaci nejlépe vyjádřil publicista Honza Vedral (ano, onen
legendární diskutér z pořadu „Ladí, neladí“ a autor poznatku, že každá písnička
se musí dát zapískat!), když v některém svém článku pražský koncert QUEEN ze
stejné doby označil za „něco mezi
muzikálem, parodií, retrem a onanií“. Die-hard fanoušci si ho okamžitě
zapsali na seznam smrti a zřejmě tam skončím i já, jenže ono je to opravdu
těžké – koncert, kde je manifest nespoutanosti „Don´t Stop Me Now“ až parodicky unylý nebo kde zestárlý Roger
Taylor, místo aby pořádně hrál, nacpe na pódium svého syna a předvádí tam s ním
jakýsi „drum battle“, to už je opravdu jenom cirkus! I můj nejoblíbenější
muzikant Brian May dopadl podobně – před napjatým a ztichlým publikem několik
minut točí selfie-tyčí s kamerou a opájí se, kolik je pak na plátně lidiček,
když hraje kytarové sólo, vypadá to, že brzy usne – ach jo! Když takhle působí
nějaký stoletý dědeček v ušáku, je to v pořádku, ale je vážně nutné, aby se
takové scény odehrávaly na koncertě QUEEN? O to víc je třeba smeknout před
Johnem Deaconem, že se zavčas odmítl takového smutného divadla účastnit...
Konec dobrý, všechno
dobré!
Tohle všechno je ale ve finále vlastně jedno – QUEEN nám po
sobě zanechali mimořádnou porci skvělé muziky a pokud zrovna nejste fanoušci
zmiňovaných nových pořádků, stačí si prostě říct, že skupina skončila vydáním
„Made In Heaven“ a hotovo! A dokonce vidím do budoucna ještě spoustu naděje –
na světě pořád běhají tisíce muzikantů, kteří hudbu QUEEN milují a třeba zrovna
teď chystají nějakou zajímavou coververzi nebo vzpomínkový koncert. Nadšení,
čerství a toužící dobýt svět! Zrovna před pár dny jsem dostal tip na fantastický
koncert, který v roce 2003 odehrál americký zpěvák Jeff Scott Soto se svou kapelou a který sestával ze samých
queenovských pecek – žádné kudrlinky, žádné vizuální efekty, jen nástroje,
skvělí muzikanti a hudba odehraná i odezpívaná od boku a s naprostým nasazením.
Na takový koncert bych na rozdíl od originálních starců okamžitě běžel. Zkuste
ho i vy, vážně to stojí za to !!!
01.12.2018 | Diskuse (11) | DarthArt lubor.lacina@centrum.cz |
Pavel | 10.02.2020 13:24 |
Jenom dodám, že Irena Sedlecká je příbuzná (snad teta) Michala Nesvadby, který od ní nějakým zázrakem dostal originální kouzelnické sako Freddieho z Magic Tour, které Irena dostala od managementu kapely kvůli tvorbě sochy. Nesvadba byl v tomto saku několikrát vyfocen bulvárem a nakonec ho tuším přes ebay za astronomickou sumu prodal. |
Hooya | 04.12.2018 20:45 |
Přijde mi až neuvěřitelné, ze navzdory kostrbatemu tvůrčímu profesu vznikl takto kompaktní materiál, který opravdu zní, jako by vznikal v nebi. Ta floydovska zasnenost desce neuvěřitelně sedí. Mám ji rad o něco víc než Innuendo. |
DarthArt | 02.12.2018 13:22 |
Taky díky! |
Meres | 02.12.2018 10:44 |
Ďakujem za skvelý seriál. Snáď sa niekedy ten Queen naštudujem viac do hĺbky :) |
DarthArt | 02.12.2018 09:17 |
NDR: Jo, Taylor byl hodně plodnej, a to už hluboko v osmdesátkách. Já jeho sólovky ani The Cross moc neznám, ale chci to všechno proštudovat... |
NDR | 01.12.2018 23:07 |
S Lambertom suhlas, ten nech ide do prdele doslova ci symbolicky je mi jedno... este by som dal do pozornosti Rogerove solovky, niektore kusky su velmi podarene a zasluzia si skoncit v zbierke!! |
DarthArt | 01.12.2018 14:09 |
Přátelé, moc díky! Bylo mi vážně ctí, psát pro Vás !!! |
Pekárek | 01.12.2018 12:44 |
Krásně vypointovaný příběh. Budu se k němu rád vracet, až si začnu opakovat diskografii. Rovnám si teď cd. Jako první jsem našel Innuendo:) |
Demonick | 01.12.2018 12:37 |
V prvom rade OBROVSKÁ vďaka za nádherný serial, vďaka ktorému som si opäť pekne napočúval všetky nahrávky Queen a utvrdil sa, že ide/išlo o skutočne jednu z najlepších kapiel v histórií. |
Kelly | 01.12.2018 09:38 |
DarthArt: Poklona za skvělý seriál. Psal ho opravdový fanoušek Queen. Queen miluju a postupem času a opakovaným posloucháním jsem začal mít rád i desky, které nejsou klasickou rockovou stopou Queen. A vše, co jsi napsal o Queen po Made In Heaven cítím naprosto stejně. D-Í-K-E-S !!! |