Boomer Space

RADIOHEAD - The Bends

RADIOHEAD jsme opustili v druhé polovině roku 1993, když singl „Creep“ konečně prorazil i v Británii a prodeje prvního alba „Pablo Honey“ se trochu rozhýbaly. Faktem ale je, že žádný další singl z alba díru do světa neudělal. Přitom EMI do nahrávaní nalilo přes 100 tisíc liber a tím pádem jim trochu nevycházel business case. Úkol teda zněl jasně – co nejdřív složit, nahrát a vydat „Creep 2“. Kapela mezitím samozřejmě nezahálela, intenzivně koncertovala a zároveň si ujasňovala svůj modus operandi. Rozhodně netoužili stát se povrchními rockovými hvězdami, loutkami na MTV, u kterých se řeší primárně barva vlasů, jak moc se opili, co vyšňupali na poslední párty, nebo s kým se vyspali a kolikrát. Chtěli dělat seriózní muziku. Proto když začátkem roku 1994 začaly přípravy na nahrávání druhého alba sáhli po jistém John Leckiem jako producentovi. Tento odchovanec slavných Abbey Road Studios měl za sebou spolupráci například se SIMPLE MINDS, THE FALL, XTC, THE STONE ROSES, ale zejména MAGAZINE, kteří byli, dle jeho slov, velkými oblíbenci RADIOHEAD. Jak velkou roli Leckie sehrál, můžeme dokumentovat na dvou příkladech. Dle vyjádření kapely samotné to byl jejich velký učitel ohledně studiové práce, možností techniky a nahrávacího procesu. A to jim pak už zůstalo navždy, experimentování, posouvání hranic, hledání nových cest. A příklad druhý. Víte kdo stojí za prvními dvěma alby MUSE? Leckie. Ano, „The Bends“ můžeme brát jako mustr (samozřejmě spolu s následující „OK Computer“), který formoval (ne)jednu generaci kapel, které se někdy více, někdy méně úspěšně snažili rozvíjet odkaz RADIOHEAD.



V únoru 1994 se kapela rozložila v londýnském RAK Studio, což je rozlehlý, vzdušný a díky velkým oknům krásně prosvětlený prostor. Přišli s jasnou představou a zároveň s baterií 30ti až 35ti nových písniček, z nichž zhruba 25 i nahráli. Zatímco na debutu byl hlavním skladatelem Thom Yorke, teď se z nahrávání stává týmová práce. Bohužel to ale opět nešlo hladce. Tlak EMI na jedné straně a nespokojenost kapely s tím, co se jim dařilo vyprodukovat změnili nahrávání na „8 týdnů pekelného mučení“ jak to později popsali. Vzali si teda volno od nahrávání a vyrazili koncertovat. Ale něco museli pustit i vydavatelství, které už tušilo, že původní termín vydání alba na podzim 1994 přestává být reálný. Kompromisem bylo alespoň EP „Iron Lung“. Kapela tvrdí, že od začátku EP plánovali jako materiál primárně pro své věrné fanoušky, proto kromě titulní skladby jsou tam jen songy, s kterými na album nepočítali, plus jeden živák a akustická verze „Creep“. Toto minialbum ale vůbec není špatné! Je tam cítit výrazný posun proti ranné tvorbě, a zvukově to zároveň vytváří jakýsi most mezi „Pablo Honey“ a „The Bends“. Zajímavá je i samotná „Iron Lung“. Jednak textově ironicky komentuje snahu EMI o stvoření dalšího „Creep“, jednak hudebně vzdáleně v hlavním motivu připomíná NIRVANU a její „Heart Shaped Box“, doplněnou o téměř industriální bouření narušující jinak solidní melodickou linku. A další historka z natáčení. Skladba je mixem studiové a živé nahrávky. I v tomto případě kapela nedokázala ideálně vystihnout skladbu dle svých představ, ale v živé verzi z koncertu konaného chvíli po ukončení session ve studiu, to naopak dopadlo výborně. Takže to propojili a výsledek je skutečně výborný. Ještě jedno jméno ale musím zmínit. John Leckie měl ve studiu po ruce šikovného zvukového inženýra, který bude mít pro historii RADIOHEAD zásadní význam. Nigel Godrich. Budoucí skvělý producent a mixer, kterého životopis je přehlídkou zásadních kapel a zásadních alb alternativního rocku.


Po intenzivním koncertování se kapela koncem července vrací do Manor Studio v Oxfordu zocelená a s nově nabytým sebevědomím. Nové písničky naživo fungují, zároveň je stihli vyladit a dostat do krve. Dva týdny nahrávání se nesou v úplně jiném duchu. Pohoda, cílevědomost, přirozený tvůrčí proces. Spoustu písniček nahráli komplet znovu. Turné ale následně pokračovalo i dalšími štacemi třeba v exotickém Thajsku nebo Mexiku, aby pak už konečně v listopadu 1994 v Abbey Road Studio v Londýně nahrávání dotáhli do konce. Tady, právě v den kdy nahrávali „Fake Plastic Trees“, si večer Thom odskočil na koncert Jeffa Buckleyho. Ten byl mistrem v používání falzetu při zpěvu, nikdy s ním nešetřil a i tento aspekt posouval jeho projev do výjimečné pozice. Pro Thoma to byla obrovská inspirace, aby tomu dal volný průběh i ve své tvorbě. V budoucnu se to stane jedním z nejtypičtějších znaků RADIOHEAD.



Nahrávání teda konečně skončilo, mohlo se mixovat. John Leckie se do toho s vervou pustil, ale tempo práce se opět nepozdávalo stále více nervóznímu vydavatelství. Kamarády v businessu nehledej. Bez jeho vědomí poslali nahraný materiál do Ameriky producentské dvojici Sean Slade a Paul Q. Kolderie, kteří jsou podepsaní pod „Pablo Honey“. Trochu v tom nejspíš hrála roli i původní myšlenka EMI směřovat RADIOHEAD primárně na americký trh. Leckiemu se samozřejmě jejich mixy nelíbili, prý byly moc „drzé“, ale víme jak to v životě chodí. Větší pes štěká. Každopádně na albu nakonec ponechali tři jeho mixy.


Album vychází v březnu 1995. Název titulní skladby a zároveň alba „The Bends“ je zároveň pojmenováním pro nemoc z dekomprese. Symbolicky tak odkazuje na rychlý a nečekaný růst popularity, s kterou RADIOHEAD jaksi nepočítali, a ve kterém nenacházeli potěšení. Album otevírá „Planet Telex“. Jakoby z hlubin vesmíru k nám dorazí postupně se zesilující zvuk, nastupují nervózní bicí a oscilující kytara, po chvilce se přidává mohutná basa. Napětí roste a pak Thom začne zpívat na pozadí space rockových sonických kytar. Hned je jasné, bez nejmenších pochyb, že tohle je lepší než cokoliv z „Pablo Honey“. Zvukově, melodicky, skladatelsky. Galaktický evoluční posun. Basák Colin Greenwood dostává více prostoru a využívá ho naplno. Nápadité basové linky, technicky vyšperkované, ale ne prvoplánově bombastické, jsou ozdobou alba. Krásný měkký zvuk jeho Fenderu je v mixu zakomponován v ideálním poměru. Vždy ho tam tak nějak slyšíme, ale pokud se vysloveně nesoustředíme, tak o něm ani nevíme, jen přirozeně drží rytmiku songu. Je zajímavé, že na rozdíl od zbytku písní, napsali „Planet Telex“ až v průběhu první nahrávací sekvence, a ve stejný den jí i nahráli. Původně se měla sice jmenovat „Planet Xerox“, ale pro jistotu se firmy „Xerox“ zeptali, jestli je s tím OK, aby se vyhnuli případným soudným třenicím. Jak je vidět, byl to velice moudrý přístup.


 


O každé písni by se dalo psát dlouze, těch perel je tady tolik, že člověk ani neví kde začít. Ať už jsou to tvrdší a rockovější věci jako „The Bends“ a „Bones“, nebo náladovky typu „High & Dry“, už zmíněná „Fake Plastic Trees“ s krásně zakomponovanými hammondy, nebo tajemná „Street Spirit“. Úplně geniální, a zřejmě moje vůbec nejoblíbenější skladba od RADIOHEAD obecně, je „Just“. Tady je vše. Tvrdost, parádní melodie, drive a perfektní text. „You do it to yourself, you do/ And that´s what really hurts“ (Děláš si to sám/ A proto to tak bolí). Dokonale formulované, a dnes platné snad ještě více, než před 30 lety.


To, co nahrávce dodává celistvost a soudržnost, je síla písniček samotných. Krásné melodie citlivě dramaturgicky zasazené do hudebního podkladu. Každá píseň má svůj jasný rukopis, a přitom jsou si zároveň ve spousta věcech podobné. Využívání dynamiky střídání hlučných a klidnějších poloh posunula kapela na další úroveň. Tam, kde to PIXIES měli v podstatě vždy jen v jedné z krajních poloh, punkově a bez kompromisu, volí RADIOHEAD přístup bližší art nebo možná prog rocku. Písničky se košatí, je v nich spousta vsuvek, meziher, odboček, zvukových přepadů. Postupně se vyvíjí, budují, přidávají další kapitoly. Ale pořád je to primárně alternativní rock, takže základní písničková struktura je zachována. Basu jsem už zmínil, bicí je pak velice efektivně doplňují. Mají přirozený, až „jednoduchý“ zvuk, který je nenásilným pojítkem přikovaným ke škatulce s názvem alternativní rock, a drží songy v rámci daných mantinelů i když kytary by chtěliy vyskočit z kůže. Nezapomínejme, že tady se bavíme o triu kytaristů. Zatímco na debutu spolupracovali ve stylu „všichni naráz ať je ta hluková stěna co největší“, teď na to jdou jinak. Dělba práce přináší ovoce. Thom se stará primárně o rytmickou kytaru, velice často používá akustickou, Ed si vyhrál s texturami, podivnými zvuky v pozadí, vazbami a tvořením atmosféry, Johnny pak dělá primárně bordel. Nečekané noisové vpády a (polo) sóla, skreslené zvukové stěny, vybrnkávané podpůrné konstrukce, prostě fajnový hluk různých příchutí. A zatímco rytmická sekce vyznává poctivé rockové řemeslo, trio kytaristů má totální tvůrčí svobodu. Podivné akordy a jejich kombinace, zajímavé motivy, pestrá škála zvuků. Nebo už jen takový pokus dostat do skladby co nejvíc akordů jako v „Just“. Ale vše je podřízené jednomu hlavnímu cíli. Musí to sloužit melodii. Thom zároveň začal naplno využívat potenciál svého hlasu. Ve všech polohách je pevnější a stabilnější než na debutu, stejně tak kreativnější v jejich kombinování v rámci jednotlivých skladeb. Emocionální náboj má ráži mezikontinentální balistické střely. Budování atmosféry napomáhají i další zvukové vstupy. Jemná orchestrace, violonchello, hammondy, synťáky, vše přidává na barevnosti, posouvá nahrávku proti debutu do další ligy.



Je tohle britpop? RADIOHEAD se tomu označení bránili a já s nimi souhlasím. Nějaké malé průniky bychom tam asi našli, ale tohle je vážnější, dospělejší a náročnější album. A má i určité umělecké ambice. Zvukově tam slyším spíše paralelu k syrovému období PEARL JAM kolem alba „Vs“, nebo možná k rockovější odnoži shoegaze scény v podobě CATHERINE WHEEL, Johnny nespoutaný styl hraní pak odkazuje až někam k HENDRIXOVI. Co mě osobně nikdy moc nesedlo, je cover samotného alba. S tím mám ale u RADIOHEAD problém dlouhodobý. Sice mají svého dvorního grafika Stanley Donwooda, ale kromě „OK Computer“ a částečně „Kid A“ mě jeho tvorba úplně míjí. Album mělo paradoxně velice dobré přijetí doma v Británii a výrazně chladnější v Americe, a zřejmě i díky tomu se nenaplnili očekávané prodeje. Nevím teda, co bylo v plánu, ale za rok a půl celosvětově dosáhli přes 2 miliony nosičů a dál průběžně rostli. Každopádně mezi hudebními publicisty, a zejména mezi hudebníky, má album dnes téměř ikonický status. Spolu s následujícími dvěma deskami tvoří vrchol tvorby RADIOHEAD. Jak říkal sám John Leckie, album si vydobylo zvláštní „hate-free“ status. Je uznávané, respektované, inspiračně vytěžované, nebo v nejhorším případě prostě jen ignorované.


12.10.2024Diskuse (0)Tomáš