RAMMSTEIN - Rosenrot
Když RAMMSTEIN ohlásili,
že ještě do konce roku 2005 vyjde jejich nové studiové album, byli fanoušci
mírně řečeno v šoku. Pouhý rok od „Reise,
Reise“ nová deska? Když kapela v mezidobí strávila většinu času na turné a mezi
řadovými alby mívala operační čas vždycky několik let? My už jsme dnes
samozřejmě chytřejší, a víme, že to zas tak nemožné nebylo, protože R+ z
předchozích nahrávacích sessions zbylo několik hotových písniček, které mohly
jít okamžitě na nosič. Navíc nešlo o nějaké méně podařené kusy, ale o materiál,
který se na předchozí kolekci nehodil spíš tématicky a hotových skladeb tehdy
bylo k dispozici prostě příliš mnoho, než aby se vešly na jednu desku.
Reise, Reise 2
Skupina slibovala nové album do konce roku, nakonec ale
vyšlo dokonce už 28. října 2005, pouhý rok a jeden měsíc po „Reise, Reise“. Z
předchozího nahrávání v Maláze bylo nachystáno šest skladeb, a aby kapela měla
na desce ustálený počet 11 písniček (který držela na všech řadovkách), stačilo
dodělat pět věcí. Ty spláchla v průběhu června až srpna v domovském Berlíně,
míchalo se pak ale tradičně ve Švédsku. Co se týká názvu, nejdříve byl na stole
titul „Reise, Reise 2“, což by odpovídalo konceptu jakéhosi dvojalba na
pokračování, potom ale muzikantům došlo, že nová kolekce má úplně jinou náladu,
a musí být proto pojmenována odlišně. A v tu chvíli se oživil plán, nazvat
album podle skladby „Rosenrot“ a
vydat tuto písničku i na singlu. Podobně jako titul, motal se od minule v
prostoru i motiv pro obal – kapele se zalíbil alternativní cover „Reise,
Reise“, který byl použit jen v Japonsku, a tak obrázek amerického atomového
ledoborce uvízlého kdesi v Antarktidě šel tentokrát ven celosvětově jako přebal
alba „Rosenrot“.
Až na dřeň romantismu
Důležitější je ale hudba. Je samozřejmě znát, že písničky
vznikaly zároveň s předchozí kolekcí, takže by se daly celkem v klidu vsadit na
„Reise, Reise“ a nebylo by na tom nic divného. Ale přece jen – zatímco čtvrtá
deska je hodně mohutná a válcoidní, „Rosenrot“ je daleko jemnější a
variabilnější. Část skladeb se navíc nese v duchu německého literárního romantismu z 18. a 19. století, což bylo naznačeno
už minule, ale tentokrát tyhle smutné nálady vylézají daleko víc na povrch.
Rozervané duše, sebetrýznění z lásky, divoká příroda, idealismus – to všechno v
nových kouscích najdeme, ovšem pochopitelně podpořené masivním rammsteinovským
zvukem, fantaskními aranžemi a specifickým Lindemannovým vokálem. RAMMSTEIN si
tentokrát také asi nejvíc pohráli s kontrasty, kdy třeba neměli problém své
klasické parní válce v okamžení přerušit a pokračovat až chill-outovým zasněným
klidem. Pro někoho možná kýč, pro mě však brilantně zvládnuté řemeslo a emoce,
jaké se objevují v oněch literárních klasikách dávno pokrytých prachem...
...třeba téma z titulní „Rosenrot“
tam vyloženě patří. Skladba byla inspirována díly Johanna Wolfganga von Goethe
a bratří Grimmů – v textu jde o horskou růži z lásky, kterou chtěl hrdina
písničky přinést své milé, stálo ho to ale život. Vlastně velmi jednoduchý hudební
motiv perfektně šlape a je doprovázen klipem, kde RAMMSTEIN v rolích mnichů
zažívají drama v jakési karpatské vesnici. Podobná milostná témata se na desce
objevují v několika dalších skladbách, třeba ve vyloženě srdcervoucí „Wo bist du“, kterou napsal Till Lindemann na základě aktuálního
rozchodu s partnerkou.
Trýznivé emoce
Téma lásky ovšem RAMMSTEIN i nadále používají po svém –
žádné objaté dvojice, bílé koně a růžová mlha, nýbrž sebedestruktivní emoce
provázené často ne úplně normálním chováním. Přesně taková je předposlední
hymna „Feuer und Wasser“, manifest
šmíráků, kde hlavní hrdina plave v bazénu a pozoruje tělo vysněné ženy, která
nikdy nebude jeho. Basový motiv na začátku nádherně evokuje klid pod vodní
hladinou a vzápětí se skladba rozbouří do rozmáchlých kytarových stěn a vokálu,
který je patetický až běda, ale pokud takovéhle RAMMSTEIN máte rádi stejně jako
já, musíte si chrochtat blahem! To samé v eposu „Hilf mir“ – fantasticky strukturované skladbě, která převypravuje
příběh z jedné německé dětské knížky, v níž si holčička hraje tak dlouho se
sirkami, až sama sebe zapálí. Opět se mácháme v protikladech klidných vokálních
pasáží a mohutných sonických stěn, aby všechno tentokrát vygradovalo do
šíleného finále, ve kterém se živé tělo mění v popel a duše putuje někam mimo
tento svět...
Docela síla je také čtvrtá skladba „Spring“. Tentokrát pozorujeme člověka, který se vyšplhal na vysoký
most, aby se z něj podíval do okolí. Dole se zatím shromáždí dav, který očekává
mužovu sebevraždu a když se nešťastník chce vrátit, svrhne ho do propasti. K
tomu opět fantastická hudba, která se pomalu valí, temné hlasy nabádají k
zoufalému činu a Tillovy patetické výkřiky vše ještě umocňují. No, není to nic
příjemného, ale skladba je to moc, moc dobrá. Povedená je i experimentální „Stirb nicht vor mir (Don´t Die Before I
Do)“, kde se Lindemann na doporučení producenta Jacoba Hellnera dal dohromady se zpěvačkou Sharleen Spiteri a nazpívali duet, ze kterého sice kopou Tillovy
nedokonalé hlasivky, ale takhle dřevně pojaté to vůbec nevadí a písnička má
zvláštní kouzlo.
Přece jenom tvrdě
Aby ale nedošlo k omylu – na albu „Rosenrot“ najdeme i řadu klasických
tvrdých skladeb postavených na typickém R+ soundu. Zcela jasně je to otvírák „Benzin“, ostrá vypalovačka s textem o
chlapovi, kterému přeplo a stal se závislým na vůni této pohonné hmoty.
Duchovním otcem písničky je prý Paul
Landers, který už roky chtěl napsat nějakou skladbu o benzínu. Je tedy i
hlavní postavou videoklipu, kde R+ vystupují jako parta neohrabaných hasičů,
kteří vyrážejí na zásah a svým gigantickým autem toho daleko víc zničí než
zachrání. Video bylo pořízeno i ke skladbě pořadové číslo dvě, „Mann gegen Mann“. S tou RAMMSTEIN vzbudili
největší pozornost, protože se týká homosexuality a klip k ní je vyslovenou
noční můrou pro homofoby – několik desítek nahých svalnatých mužů v jednom
chumlu se navzájem dotýká a RAMMSTEIN k tomu muzicírují oděni pouze do
hudebních nástrojů.
Mimochodem, tahle skladba si výborně hraje s kontrasty masivních
kytar a tichých vyklidněných pasáží, což je podobné i u další vypalovačky „Zerstören“, ve které tématicky jde o
válku v Iráku a o talent prezidenta George Bushe ml. udělat bordel všude, kam
vstoupí. Téma klidného přednesu a zvláštních klávesových ploch, kterými tahle
skladba končí, pak je naprosto zásadní pro závěrečný kousek „Ein Lied“, tichoučkou a uspávající
záležitost, která je výsledkem studiového jamu a pracuje se stejnou melodií
jako hitovka „Amerika“ z předchozí desky. Zajímavé.
Ještě více rozporů
Na samý závěr nám zbyla vůbec nejzvláštnější písnička na
albu – španělsky zpívaná a mexickým folklórem prolezlá „Te quiero puta!“, která je spíše takovou lascivní hrou
s latinoamerickými hudebními motivy a tématy jako je nemravný sex a
prostituce.
Když to celé nějak shrneme – podle mě RAMMSTEIN s „Rosenrot“
natočili své nejbarevnější album, které ukázalo kapelu zase v jiném rozpoložení
a využilo zcela nové inspirační zdroje. Mnoha lidem ale tahle poloha nesedla,
protože R+ zároveň jakoby trochu ztratili své původní určující znaky –
strojovou tvrdost, odlidštěnost i stará textová témata, zkrátka to, na co kdysi
kapela nalákala hlavní počet svých fanoušků. Mnoho uší ale páté album R+ naopak
vysoce ocenilo – třeba já jsem z „Rosenrot“ a onoho „literárního“ období RAMMSTEIN
naprosto nadšený a pátou desku R+ stavím stejně vysoko jako všechny její
předchůdkyně. A srdečně mi je tohle album z celé diskografie Lindemanna a
spol. možná úplně nejblíž...
09.02.2019 | Diskuse (36) | DarthArt lubor.lacina@centrum.cz |
/PKR/ | 04.10.2023 13:35 |
Se SODOM jsem to měl donedávna stejně, stačily klasiky... ovšem na popud kolegy se příležitostně prokousavam diskografii směrem k přítomnosti a takový Get what... a Till Death... jsou fakt pěkný desky !! Z toho moderního však vládne M-16, tam snad není žádná výplň 8) (za mě srovnatelno i s klasickou érou kapely ?) |
Tomáš | 30.09.2023 12:28 |
Prince jsem taky nikdy nepobral. Purple Rain je sice legenda, prodalo se toho na miliony, ale vůbec mě to neoslovilo. V podstatě mám rád jen "Darling Nikki", a i k tomu jsem se dostal, přes cover od Foo Fighters |
Alda | 30.09.2023 10:52 |
Stray: SODOM - tak to máš VŠE podstatné, včetně Tapping the Vein! To nemám ani já. V pondělí si jedu pro CODE RED, když ta deska vyšla, tak mě to moc nebralo, ted mi přijde super! Titulka je bez chyby. A taky si přivezu Mortal Way of Live 1988... |
Stray | 30.09.2023 10:20 |
Alda: U SODOM mám vše z klasik 1985-1992, pak až Epitome Of Torture a Decision Day, nic víc nepotřebuju, ten nedomrlej beznadstavbovej metal z let 1993-2013, to je přesně to, co nepotřebuju. Takže se stavem sbírky jsem spokojen, nechci se ničeho zbavit ani cokoliv shánět, za 35 let panuje v rámci sledování této kapely vyladěnost...:-)
|
Alda | 29.09.2023 21:17 |
Hvízd... hvízd... hvízd - kdyby jsi nějaký SODOM pouštěl, dej echo. Z Tebou jmenovaných stojí za kompletaci (pro mě) pouze D.M. :-) |
Tomáš | 29.09.2023 21:04 |
Já před pár lety koupil od jednoho maníka obrovskou sbírku CD. žili v Anglii, a terazky čekali mimčo, malý byt, už na to moc neměli čas (teda tvrdil, že většina CD byla od jeho manželky) a že prý má asi 200 cd. Poslal mi i hrubý seznam, já chtěl tak polovinu z nich. On že to prodá jen jako celek. Ok, tak mi ještě slevil, nakonec když jsem to spočítal, bylo tam asi 350cd, spousta speciálních edicí, raritek, amerických věcí, co se v EU snad ani neprodávají. |
Stray | 29.09.2023 20:37 |
Jsem v klidu, řekl jsem si, že se ze zdejšího dění uplynulých dní prostě nebudu vzrušovat.:-) hvízd...hvízd...hvízd...holt asi nejsme webem šprtů :-)
|
Alda | 29.09.2023 20:23 |
Strayi, plís, v klidu. Víš jak to je - jenom blbec nemění názory :-) |
Stray | 29.09.2023 20:14 |
Znal jsem jen název. Když jsem si to jel na hotelu z youtube, tak jsem se musel druhej den pro to cedo do toho krámu vrátit, páč za 5 Euro jsem to tam prostě nemohl nechat.:-) Zatím nejlepší věc! |
Tomáš | 29.09.2023 20:10 |
Ty jsi neznal Florence? Ona je fakt moc zajímavá. Osobně mám nejradši třetí album How big, how blue, how beautiful, přijde mi nejvíc civilní, kytarová a melodická |