RED DRAGON CARTEL - Patina
Italské vydavatelství Frontiers Records připravilo všem
příznivcům amerického hard rocku opravdovou lahůdku, neboť druhá deska projektu
kytaristy Jakea E.Leeho má všechny potřebné proporce k tomu, aby se letos v zimě v dané
škatulce stala vlastně albem sezóny. Jestliže na čtyři roky starém a bezejmenném
debutu působili RED DRAGON CARTEL jako skupina rychle poskládaných hudebníků,
která pod vedením baskytaristy a producenta Ronnieho Mancusa a studiového
kutila Kevina Churka podporuje umělecké vize téměř zapomenutého kytaristy Jakea E.Leeho, dříve v osmdesátých letech velmi známého zejména díky působení v sestavě sólového bandu Ozzyho Osbournea, pak z této kapely podobný dojem v době vydání jejich albové dvojky nemám. Vlastně vás možná ani nenapadne, že je zde tou hlavní postavou právě Jake
E.Lee. Přesněji řečeno, „Patina“ je právě takovou deskou znamenitého kytaristy,
u jejíž poslechu vám tohle není nepřirozeně podsouváno všemožnými exhibicemi, neboť RED DRAGON CARTEL žádné exhibice nepěstují a působí
jako dokonale vyvážený band, kterému jde především o co nejlepší hardrockové
skladby.
Stejně jako u debutu máme tak co do činění s naprosto znamenitým
vokálem Darrena Jamese Smitha, anglického zpěváka, jehož projev působí hodně
velkolepě a dotyčný se tak může měřit s těmi nejlepšími ve své branži –
tzn. s Glennem Hughesem, Johnem Corabim, Gary Cheronem nebo třeba Ericem Martinem.
Právě Smithův hlas dostává do skladeb hodně živelné velkoleposti a v kombinaci
s kytarou Jake E.Leeho a rytmikou, kterou zde nyní tvoří baskytarista Anthony
Esposito a bubeník Phil Varone, má tu schopnost udělat z materiálu zcela mimořádnou
záležitost. I když je Leeho nástroje všude plno, pracuje zároveň ve prospěch
všech skladeb a jejich hlavních linií, zachovává tak písním přímočarý ráz, chytlavost a
dobrou zapamatovatelnost.
Songy v sobě koncentrují typické americké Hard N´Heavy prvky, tolik
příznačné pro tamní scénu počátku devadesátých let, ale nepochybně i
bluesový základ a bytelný groove. Některé věci předkládají vybranější a o něco
jemnější momenty, tak třeba jako šestá „Chasing Ghosts“, která zavání až
soulovým zabarvením. Právě jistá diferencovanost skladeb a jejich gradace do vypjatých
a poměrně neotřelých refrénů dělá z desky neobyčejnou záležitost. Je jedno,
zdali se vám bude líbit dálniční válec „Speedbag“, dáte přednost houpavému
groovu a horkým riffům singlu „Havana“ s parádním kytarovým sólem ve své
druhé polovině, nebo zažijete ty nejosudovější pocity během poslechu songu „Crooked
Man“, který mne v mnohém připomněl etapu, kdy John Corabi zrovna působil u
MÖTLEY CRÜE, ale také posléze stál i u projektu UNION, který na konci devadesátých
let založil s kytaristou KISS Brucem Kulickem. Přesně do tohoto ranku dnes
spadá právě hudba RED DRAGON CARTEL. Song „Crooked Man“ se v refrénu prakticky
vzedme díky Smithově hlasu a sebejistě pluje nad polo-akustickými party. Trochu hypnotičtější
výraz nabízí pozvolná „The Luxury Of Breathing“ poznamenaná hutným kytarovým
soundem, foukací harmonikou, ale i celkovou rozevlátostí.
Song „Bitter“ je barový metal zaoceánské provenience v tom nejlepším
slova smyslu, melodický kus, který má odpich, výtečnou kytaru a je čas od času
dokreslován závojem hammondů. Posléze přichází již výše zmíněná „Chasing Ghost“
se svou skoro až snovou atmosférou a celou řadou zajímavých motivů. Hlas DJ Smitha
nabírá na proměnlivosti a Jake E.Lee do skladby sází jednu zapeklitější figuru za
druhou, rovněž sólo této písně doznává zvuku srovnatelného s něčím jako je
zubní vrtačka. RED DRAGON CARTEL dokáží propojovat klasické postupy hard rocku s moderními kytarovými zvuky, což desce ještě dodává na svěžesti. Jinak celkově hodně hluboká záležitost poškubávající
sebou v rytmu zhypnotizované karavany. Tak trochu ospale působí „A Painted
Heart“, nicméně nemá až takové kouzlo jako píseň předešlá. Během skvělé „Punchclown“
se rozezvučí hypnotické kytarové party, mající sílu připomenout dobu, kdy se do
hardrockového zvuku prosazovaly prvky „grunge“, jako tomu částečně bylo na památném albu „Waiting
For The Punchline“ od bostonských EXTREME z roku 1995. Líbí se mi, že
deska si dokáže udržet pestrost a působí neortodoxně, a tak se to na
hardrockové posluchače všechno valí a ti akorát mohou bedlivě poslouchat a
opájet se vším. Slabinou alba
je závěr, neboť dvě poslední skladby už nenabízí podobně charismatické chvilky
a působí už spíše do počtu.
Celkově však jde o prvotřídní hard rock, který upřednostňuje
atmosféru, dravost, bytelnost a skvělé nápady, které nejsou jen důsledkem
výborného rockového řemesla, ale je v nich zachyceno ještě něco navíc. Jsem
velmi rád, že tento projekt vykazuje hodně známek životaschopnosti a kvality,
neboť nejen Jake E.Lee, zdá se, projevuje značně chuti tvořit a vykazovat se
nejlepším možným výkonem. Z mého pohledu určitě kouzelnější a hlubší
hudba, než s jakou poslední léta budí rozruch kapela THE DEAD DAISIES.
03.12.2018 | Diskuse (2) | Stray janpibal@crazydiamond.cz |
Honza H. | 04.12.2018 22:55 |
Shodou okolností jsem si tohle cd dneska vyzvedl v e-shopu a zatím jen v rychlosti navzorkoval....ale těším se na soustředěnější poslech! |
Pekárek | 04.12.2018 13:45 |
Desku si určitě seženu. Po jedničce jsem moc nečekal, ale recka prostě navnadila.:) |