Boomer Space

REKAPITULACE 2024 - Nejlepší hudební nahrávky a koncertní události - Stray


ALBA - TOP 50:


Zde je má padesátka. Pořadí není až tak rozhodující. Je tam, i když dost možná jen symbolické.:-) Sypal jsem to tam hala bala. Svou kvalitu má i řada věcí, které se do žebříčku nevešly. Jen věci z vrcholu a horní poloviny tabulky o něco převyšují spodek, jinak by šlo klidně alba kolem třicátého místa zaměnit s alby okolo padesátého. Vlastně vyšlo dost alb, i když v kategorii hodnocení - 80% a výše - jich bylo o nějakých dvacet méně než vloni nebo předloni. Tehdy známka 80% sahala skoro až k padesáté příčce, nyní se zastavila někde mezi dvacítkou a třicítkou a dál převažovaly známky 70%.



 1.JACK WHITE – No Name

 2.BRUCE DICKINSON – The Mandrake Project

 3.CATHEDRAL IN FLAMES - Count To Nine

 4.JUDAS PRIEST – Invincible Shield

 5.BLACK COUNTRY COMMUNION – V

 6.ANCIIENTS – Beyond The Reach Of The Sun

 7.JERRY CANTRELL – I Want Blood

 8.IHSAHN – Ihsahn

 9.NECROPHOBIC – In The Twilight Grey

10.VLTIMAS – Epic



11. DVNE- Voidkind

12.CHELSEA WOLFE – She Reaches Out To She Reaches Out To She...

13.IOTUNN - Kinship

14.OPETH – The Last Will And Testament

15.VULTURE – Sentinels

16.WITHERFALL – Sounds Of the Forgotten

17.FLOTSAM AND JETSAM – I Am the Weapon

18.HELLBUTCHER – Hellbutcher

19.DEVIN TOWNSEND – PowerNerd

20.THE END MACHINE – The Quantum Phase



21.AMYL AND THE SNIFFERS – Cartoon Darkness

22.SAXON – Hell, Fire And Damnation

23.KERRY KING – From Hell I Rise

24.MEAN MESSIAH – In Infinite Illusion

25.JULIE CHRISTMAS - Ridicious And Full Of Blood

26.MYSTERINES – Afraid Of Tomorrows

27.MALLEPHYR – Ruins Of Inner Composure

28.REFORE – Illusions Of Existence

29.ACE FREHLEY – 10.000 Volts

30.LAID TO WASTE – Trauma



31.GRAND MAGUS - Sunraven

32.HEJTMAN - Vítejte v pekle

33.THE CURE - Songs From The Lost World

34.TRIBULATION - Sub Rosa in Aeternum

35.VOLA - Friend Of The Phantom

36.MY DYING BRIDE - A Mortal Binding

37.WHOM GODS DESTROY - Insanium

38.LINKIN PARK - From Zero

39.MARILYN MANSON - One Assassination Under God

40.SATAN - Songs In Crimson



41.PEARL JAM - Dark Matter

42.MANON MEURT - Unravel

43.BORKNAGAR - Fall

44.THE BLACK CROWES - Happiness Bastards

45.ZNOUZECTNOST - End...?

46.HIGH ON FIRE - Cometh The Storm

47.ROTTING CHRIST - Pro-Xristou

48.EXHORDER - Defectum Omnium

49.ULVER - Liminal Animals

50.UNTO OTHERS - Never Neverland



KONCERTY



Brutal Assault vládne všem, Brutal jim všem káže, Brutal všechny přivede, do temnoty sváže...! Dramaturgicky znovu jasnej top tuzemských nejen vícedenních metalových akcí. Člověk už se tam po těch třinácti účastech chodí rozloučit s tím, že už všechno viděl, že za rok už ve svém věku přeci jen NE. Ale organizátoři to vždy tak dokonale namíchaj, že už kolem vánoc je jasné, že je třeba jet znovu...a za rok ZNOVU a pak možná zase!:-) V roce 2024 stály však za to i běžné halové a klubové koncerty a bylo jich dost (u mne přes 20 akcí). Zde je z mého pohledu top desítka.



1.BRUTAL ASSAULT 2024 - Josefov, 7.-10.srpna 2024

2.KREATOR, ANTHRAX, TESTAMENT - Mnichov, Zenith, 1.prosince 2024

3.OVERKILL - Praha, Meet Factory, 8.září 2024

4.JUDAS PRIEST, SAXON, URIAH HEEP - Praha, O2 Aréna, 29.března 2024

5.THE CULT - Praha, Archa+, 23.července 2024

6.HEAVY METAL THUNDER FEST - Písek, Divadlo Pod Čarou, 8.-9.března 2024

7.GLENN HUGHES - Brno, Sono, 28.dubna 2024

8.THRASH NIGHTMARE FEST - Písek, Divadlo Pod Čarou, 11.-12.října 2024

9.BASINFIREFEST 2024 - čtvrtý den - Spálené Poříčí, 29.června 2024

10.ABBATH, TOXIC HOLOCAUST, HELLRIPPER - Praha, Palác Akropolis, 3.února 2024



27.12.2024Diskuse (20)Stray
janpibal@crazydiamond.cz

 

Stray
14.01.2025 09:44

Máš pravdu stran důchodců jako nejčastějších obětí dezinformací a etablovanější mládeže jako těch, kteří v tom umí obstojně chodit a vytvářej si svoje bubliny. Myslel jsem spíš na cílení různých dnešních sociálních inženýrů, kteří pomocí AI míří na ty nejmenší, to mi přijde jako děs. Každej vůl se snaží zastávat nějakej postoj, natáčet influenecerská videa, příšerný. Má tendence je zcela opačná, zdekovat se ze světa sociálních sítí a netového prostoru. Až tedy na tohle místo. Měním se na The Ghost of Web.

 

sicky
14.01.2025 08:55

Stray: Myslím, že děti(puberťáci) filtrují internetový balast líp než padesátiletý boomer:) Sám mám dva kluky 16 a 20 a ani jeden z nich nepoužívá fb. Píšou si s kamarády přes skupinové chaty a občas instagram jinak nic. Že by si četli články na seznamu nebo obecně na internetu nebo poslouchali nějaký podcasty či youtubery, tak to vůbec. Najdou si na netu, co je zajímá, ale by do toho nějak čuměli, tak to ne a myslím, že tak to má obecně mladá generace. To spíš naši rodiče (důchodci) podléhají všem těm nesmyslům, co se na z internetu valí. Občas když k nim přijdu na návštěvu, tak žasnu, jaký všemožný kospirace čujou:)

 

Stray
13.01.2025 18:26

Stran nekoordinovaného tlaku neustále nových dat, videí, spotů, filmů, hudby musí mít současný děti v hlavě totální maglajz. Musí dát zabrat je z toho vysvětlováním dostávat, aby uměli držet hlavu nad hladinou té stoky všemožných sociálních sítí a aplikací. Opravdu bych nechtěl tohle řešit. Obdivuji rodiče, kteří tohle dokážou ukočírovat. Asi si ani nedokážu představit jak velkej je na ty děti vyvíjenej tlak skrz tenhle netovej svět. Sám si dokonce pohrávám s myšlenkou na úplné odstřižení od facebooku, i když to možná pořeším vyházením přepjatější části "přátel" a přejmenováním na nějaké hodně zakódované jméno, něco jako DEZOLÁT FRANTA ŠÍDA. :-))) Stejně mě tam začaly padat především fotografie vytvořené AI.

 

Tomáš
13.01.2025 14:53

Já si vedu statistiky i pro sebe, ale jinak jsem normální....

KROPIS - tvůj příspěvek otevírá další dimenzi diskuze. Technická kvalita nosičů a matroše na něm. Upřímně, tohle už je vyšší dívčí, já sem taky spíš běžný konzument, cítím rozdíl jak mi to hraje z CD, LP, nebo různá sluchátka co mám na komp a ipod. Ale dynamika, rozsah, a všechny ty další technické věci jdou úplně mimo mě. Buď se mi to líbí nebo ne. U některých moderních alb jsem si ale všiml "divný" zvuk, to je pravda.

Papírové obaly mi nevadí, mám je ochranných obalech. Klasické plasťáky jsou samozřejmě lepší z pohledu ochrany, ale dnes už svoje CD nikam nenosím, takže jsou jen seřazené v poličce a stejně jim nic nehrozí.

Na hru neustálých remastrů, nových edicí, speciálních edicí a nevím čeho u známých kapel jsem nikdy nenaskočil. Ale jak správně píšeš - kapitalizmus v praxi. Dokud jsou lidi ochotní za to platit, tak jim to vydavatelství budou nabízet.

Jen bych nerad abychom sklouzli a poddali se vzpomínkovému optimizmu - něco bylo možná kdysi lepší, ale taky to nebylo bez výhrad. Je prostě jiná doba, jiné možnosti, a hlavně, co bylo, už se nevrátí. Musíme se adaptovat.



 

sicky
13.01.2025 14:13

* Chaos A.D. samozřejmě, sorry :)

 

sicky
13.01.2025 14:09

zajímavá debata :) je pravda, že na jednu stranu gramofirmy, resp. producenti v minulosti hudbu často jak zvukově, tak skladatelsky vytunili, dotáhli do podoby, jaké by kapely samotné nebyly schopny. Alba jako Refuse/Resist, Vulgar Display Of Power nebo Astro Creep 2000 by bez peněz gramofirem a vlivu renomovamých producentů a studiových inženýrů v dané podobě nejspíš nikdy nevznikla. Na druhou stranu dnes vychází spousta kvalitní muziky, která by v minulosti nevyšla, protože by tehdy nebyla z business pohledu zajímavá.

 

Stray
13.01.2025 14:00

Kropis: Neurazil. Vím jak si to myslel. Horší by bylo, kdyby mě tu někdo nadával, jakej jsem blbec, když si sestavuji žebříčky.:-) Máme návštěvnost okolo nebo nad 700, tak proč bych je nesestavoval? Třeba to lidi zajímá.:-) V podstatě ale na žebříčky moc nejsem, sám pro sebe bych si ho dělat nemusel.

K Metalshop - já ten jejich top projel zrychleně, vždy když se objevil nějakej ne moc známej brutal album v tom jejich sloupci, tak jsem terčem na ovladači (koukám na youtube na TV plazmě přes půlku obýváku, ne v kompu) posunul o tři minuty dopředu, sleduju co říkaj jen k věcem, které mne baví.

 

Kropis
13.01.2025 13:14

Tak já jsem v tomto jednoznačně na straně Straye a ano současný systém kvalitu devalvuje. Samozřejmě to není jen v oblasti hudby, ale jde napříč vším, ale když se budeme bavit o hudbě, tak opravdu není normální to, co se aktuálně v hudebním průmyslu děje. Dříve (a tím myslím asi tak přelom milénia a starší), tak když si člověk koupil novou studiovku, tak dostal zvukově skvěle ošetřenou desku v kvalitním balení a byly v tom vidět ty investované peníze. Dnes se všechno přesunulo na digitál, technicky jsou možnosti prakticky neomezené a přitom máme novou muziku s totálně zpraseným zvukem v nepkraktických papírových obalech s nulovou životností. O vinylech se raději ani nebavím, to je totálně posraný byznys sám o sobě, kdy lidi platí za pochybnou kvalitu, aby o dva roky později vyšla další zaručeně limitovaná edice s lepším zvukem, který je horší než ten předchozí. Nové desky lupou, praskají, přitom jsou přeci na "kvalitní desce" s gramáží 180. Výsledek je ten, že původní deska z 80. let hraje lépe. Video záznamy jsou z valné většiny bezpohlavní, předabované, ochuzené o veškeré interakce s publikem a přenesením emocí divákům. A takto bych mohl pokračovat dále a dále a to se bavíme jen o fyzické skořápce. Samozřejmě to celé začíná a končí na tom, že masy jsou ochotné za toto platit a podporovat to. Moje poslední zkušenost je například s takovou minoritní kapelou a bezvýznamnou deskou AC/DC - Back in Black a její vinylovou verzí. Ale to je na samostatný příběh, ale je to přesně ta ukázka totálně zkurveného prostředí a to i u kapely těch největších rozměrů s obrovským labelem. Hodnocení samotné hudby je samozřejmě striktně individuální.

Zpět k tomu videu z metalshopu, já se na to dívám, protože si občas chci rozšířit obzory a vlézt do jiné bubliny, ale ono to fakt nejde z různých důvodů. Kdyby tam byl Balčirák, tak by to asi bylo lepší, ale to už by popíralo tu bublinu. Faktem je, že já mám i zásadní problém s Rudim, mě ten člověk nebaví, nezajímá a nevidím žádnou přidanou hodnotu. Bez urážky, ale to je můj názor.

Jinak Strayi doufám, že jsi to nevzal jako urážku, já tam schválně hodil smajlíky, je to nadsázka, já bych nakonec taky nějaký žebříček sestavil a byl bych spoko, ale objektivně si myslím, že rok 2024 byl jeden z těch slabších za několik let.
A co se týče významného roku, tak já jsem měl vždy dilema, jestli je pro mě nejzásadnější rok 1980 nebo 1990. Nakonec jsem se přiklonil k roku 80. Tam ty desky dokážu taky recitovat a beru je tak, že mají významější dopad na žánr a celkově. Jinak by mi měl být rok 1990 bližší už jen kvůli tomu, že to je můj rok narození :) Všechno to o čem mluvíme šlo do hajzlu někdy v půlce devadesátek. Já to teda nezazažil, ale když se divám do své diskografie, tak třeba ještě rok 1994 mám našlapaný, ale pak to začně strašně řídnout.

Odesláno z mobilu, takže za slovní průjem se omlouvám.

 

Tomáš
13.01.2025 12:12

Ano, je to všechno relativní. Bůhví, jestli by Nirvana byla NIRVANOU, kdyby nešla pod Geffen. Velká vydavatelství dokázala udělat z komára slona, ale někdy ani smlouva s velkým majorem skvělou kapelu neproslavila. RADIOHEAD měli taky namále. Je to všechno jedna velká magie, kdy nikdy nevíš, co kouzelník vytáhne z klobouku.

Každopádně dnešní děcka budou znát už jen současný model distribuce muziky. I množstvím nás boomery/generaci X postupně vytlačí a naše vzpomínky jak jsme se k muzice složitě propracovávali v osmdesátkách a euforie z náhlého přetlaku a možností devadesátek zůstane jen dávnou historií.

A že se dost kvalitní muziky ztratí v hejnu mušek? To určitě ano, proto taky existují podobné weby jako tento, abychom toho nejvíc podchytili. Já už díky tipů tady objevil takové kvantum skvělé muziky, že někdy to ani nestíhám všechno uposlouchat. Až někdy nechápu, že existuje tolik kapel, a vydává se tolik nových alb.

 

Stray
13.01.2025 11:15

Máš pravdu v tom, že ne vše co bylo nabízeno major labely, bylo zároveň i kvalitní. O zastávání se vyvolených mne však vůbec nešlo. Velké vydavatelství vždy bude prosazovat toho, kdo jim vklady do něho vložené minimálně zdvojnásobené navrátí. Zkrátka někoho, koho prodaj. Existuje spousta suprových fajnšmekrovských kapel, které bychom v minulosti objevovali více ztěžka nebo bychom je snad ani neobjevili. S tím souhlas.

Šlo mě o tohle. Současný styl přesycenosti hejnem mušek devalvuje právě ty nejlepší, v dost případech se spousta hudby ztratí a nemá ani šanci být objevena, kdežto dříve by ji ti různí Davidové Geffeni třeba vytáhli a předložili v naleštěné podobě světu. Netvrdím, že vždy, ale někdy třeba jo. Nic není černobílé, nic není pevně dané.

Dnešní systém distribuce fyzických nosičů mne vůbec nevadí, odpadly různé obchodní a reklamní pijavice. Mám radost z toho, že mladá a neznámá kapela umí udělat kvalitně zvukově zpracovanou hudbu a ještě jí zdařile uvést na světlo. Systém mušek jí však rozhodně nepomáhá.