Boomer Space

RUNNING WILD - Branded And Exiled

Hamburští jen necelý rok po svém debutu „Gates To Purgatory“ navázali dalším obstojným, avšak nikterak přelomovým heavymetalovým albem, které dostalo název „Branded And Exiled“. Tento odrazový můstek k příštím kapitolám hudby RUNNING WILD sebou nesl mírný vývoj, směsku kladů a záporů v rámci všech specifických vlastností. Předně, kytaristu Geralda Warneckeho alias Preachera vystřídal nový střelec Majk Moti a vydržel na celých pět let, během kterých si získal pevné místo v srdcích většiny fans, naopak rytmika zůstala stejná. Už jenom výměna na postu kytaristy posunula materiál trochu jinam, neboť skladby nepůsobily až tak útočně a posílily v sobě spíše stránku vyznění, které se začalo nacházet blíže k temnějšímu a zemitějšímu výrazu. Lze říct, že deska vládla pevnější produkcí a byla poplatná promyšlenějšímu stylu přípravy songů. Skladby už v sobě neměly onu animální nespoutanost, ale pořád byly dostatečně strohé a surové, v porovnání s debutovou deskou snad i o něco zaťežkanější. Osobně vnímám „Branded And Exiled“ jako desku, kde RUNNING WILD docílili v porovnání s debutem jen mírného zlepšení, ale pořád se ještě nedokázali dostat na level následujícího majstrštychu „Under Jolly Roger“.



Zvuk alba zřejmě ovlivnil příchod nového kytaristy, neboť Majk Moti jakoby dostal do skladeb větší řád a spolu s Rock´N Rolfem byl stavitelem skutečně hutné kytarové vozby. Že půjde tahle deska cestou větší temnoty, bylo poznat již z titulního kusu „Branded And Exiled“, což nebyl zrovna rychlý výpad, avšak jeho ráz se nesl na kaskádě těžkých riffů a rytmů, udávajících nahrávce správný pulz spolu s občasně slyšeným pekelným echem. Rovněž kytarová sóla působila jaksi dospěleji a odrážela se v nich větší zkušenost. I Rolfův hlas byl dost často zdvojen ozvěnou, což působilo démonicky a umocňovalo to temný feeling celého alba i jeho surovou heavymetalovou podstatu. Mnohým by se jeho pěvecký projev mohl zdát monotónní, neboť se držel v nižších temných rejstřících svého hlasu, ze kterých jen málokdy vyjížděl. V polovině osmdesátých let byli RUNNING WILD opravdu vzorným příkladem kapely, která hraje bez kudrlinek a příkras. Můj názor posléze stvrzují i takové skvělé kusy jako rychlá a řízná jízda „Gods Of Iron“, nebo dusárna „Realm Of Shades“, ve kterých tihle Němci najednou působili jaksi větší a silnější než kdykoliv dříve. Svůj díl zásluh na tom nesla také stále se zlepšující rytmika Stefan Boriss/ Hasche.


Jako čtvrtý song následovala jednoznačná klasika „Mordor“, což byl úchvatný temně zabijácký song, který je dodnes definicí raného pojetí hudby RUNNING WILD. Olovnaté kytary rozjely doslova turbulenci riffů a vše se neslo na nepřekonatelné náladě síly a hrdosti. Navíc fantasy text přinášející téma z Tolkienova díla výsledku prospěl, vše tak zde působilo opravdu zlovolně. Skladba vlastnila mnohé figury, podle kterých se řada mladých metalistů učila hrát doma na kytaru. Postupem let tahle věc opravdu získala na velké oblibě a tak jde, dle mého, o nejlepší píseň na tomto albu, ačkoliv velmi kladně hodnotím i „Gods Of Iron“, „Realm Of Shades“ nebo „Marching To Die“.


Z textové složky zdejších skladeb bylo jasně patrné, že RUNNING WILD už tolik nelpěli na okultních tématech a lyrice vzývající síly pekla. Oblast, ve které se pohybovaly, se rozšířila, jak právě do fantasy prostředí („Mordor“) a nebo třeba k válečné tématice („Marching To Die“ nebo „Fight The Oppression“). Právě dva rychlejší songy, jejichž náplní se stala válka, na mne vždy působily v rámci této desky velmi životaschopně. Prakticky dokázaly odhalit onen energický náboj, jaký RUNNING WILD obestřel v blízké budoucnosti. Jsou zde samozřejmě také lyrické náměty týkající se metalové pospolitosti viz titulní kus, či závěrečná vyřvávačka „Chains And Leather“, která coby repetetivní kolovrátek zakončovala každý pozdější koncert kapely, ale ani tahle lacinější hymna výsledku vůbec nevadila.



Oblast středních temp a zemitých songů reprezentuje „Evil Spirit“, jediná skladba RUNNING WILD, jejímž autorem se stal baskytarista Stefan Boriss. U ní je zajímavé, že byla nazývána vždy tou nejnudnější písní raného portfolia kapely. Potvrzuji, že jde rozhodně o jednu z těch méně favorizovaných věcí, neboť německé kapele tehdy seděly hlavně svižnější a chytlavější kusy. Asi nejvýraznější komerční ambice měla „Chains And Leather“, která však na mne vždy dělala dojem lacinosti, neb vlastnila podobu prvoplánového kolovrátku a jakési polopaticky se opakující halekačky na závěr. Nevím, co s ní RUNNING WILD v době realizace alba opravdu zamýšleli, ale z dnešního pohledu jde o dost vyčichlou a oposlouchanou záležitost, na které se asi nejvíc ze všech zdejších songů projevil čas.


Dvojka „Branded And Exiled“, jenž vznikla v průběhu roku 1985 v západoberlínských studiích Casablanca, je celkově velice slušným heavymetalovým albem, které však kapelu nedokázalo posunout o moc výše. RUNNING WILD prostřednictvím této sady spíše kontrolovali situaci a dávali o sobě vědět všem věrným. Větší vývoj přišel až o dva roky později, kdy popularita hamburských začala na evropské půdě zásadně stoupat.  


23.12.2022Diskuse (11)Stray
janpibal@crazydiamond.cz

 

Stray
25.12.2022 21:22

lukáš: Díky za přání, přeji také zdraví a osobní spokojenosti v roce 2023.

 

lukáš
24.12.2022 11:32

To Pekárek :
Dík.

To Stray :
Krásné vánoce, Hodně zdraví v roce 2023 !!

 

Pekárek
23.12.2022 22:33

lukáš: Až zpětně. Klíč? Nechtít od toho předchůdce Under či Port Royal:-), ale užívat si starý syrový heavy metal v jedinečném podání.

 

Stray
23.12.2022 21:51

Kelly: Díky za přání.

Slunce v duši? No nevím, jestli to půjde.:-)

 

Kelly
23.12.2022 18:38

Klidné a pohodové Vánoce panu domácímu i všem ostatním. Jak řekl klasik Zákopčaník: Slunce v duši.

 

Kelly
23.12.2022 18:15

Moje první deska RW, která mě totálně dostala na první poslech. Mohu si ji pustit kdykoliv znovu a znovu a pro mě určovala dobu, ve které jsem ji poslouchal. Pro mě kult, i když další desky byly na nápady kvalitnější.

 

Andrej Babiš mladší
23.12.2022 17:21

Milé počtení, Branded byl můj první RW, v posledních letech pravidelně poslouchám staré RW, takže i Branded. Je to část mé osobnosti, obecně pak mohu říci, že jsem moc rád, že jsem se rozdvojil, taťka mi koupil ty krásné reedice starých desek a já se přesvědčil, že RW posledních 30 let neexistují a mohu se tak těšit z něčeho co by by nemělo jít do kytek, jen protože Rolf jede složenkový byznys. Ještě bych to taky rád aplikoval u Manowar .. ale tam mi to nejde, celková protivnost kapely a necitlivost k starým deskám (značně nepodařené reedice) je tak velká, že nevím co s tím ... tak alespoň, že mám RW

 

Mirdasm
23.12.2022 17:00

Branded And Exiled mě překvapila právě menším tahem na branku než prvotina a temnějším pojetím. Ne špatné ale sakra není tam ten posun co bych od druhého alba očekával. Takže pouze nadechnutí před mistrovským dílem který bude následovat.

 

Honza
23.12.2022 12:40

Jak jsem viděl recenzi, tak jsem si hned tipnul, že albun dostne 80% :) a taky že jo. Jsem na stejný vlně, je to solidní metalová deska svý doby, ale ty nadčasový díla, ty teprve přijdou.

 

lukáš
23.12.2022 10:46

V roce 88 mi máma přivezla z Německa desku Port royal. Doteď je moje nejoblíbenější.
Přiznám se - do desek Gates a Branded jsem se nikdy nezaposlouchal. Od debutu se hodně měnila hudba Running wild a hlavně Rolfův hlas. Na Running wild miluju melodické linky.

To all :
Jak jste se zaposlouchali do Branded ? Rád bych našel ten klíč k rozluštění . díky