RUSH - Expedice čtvrtá: Rocková gravitace čtyřikrát jinak 4/5 (1989 - 1997)
Po dvanáctém albu „Hold Your Fire“ kapela přiznává
únavu z elektronického experimentování, které začalo být svým způsobem
skladatelsky sužující. Kanaďané v tomto směru již necítili další tvůrčí
výzvu a rozhodují se pro návrat ke svým rockovým kořenům. Nebyli by to
RUSH, aby právě teď nevyužili svých dvacetiletých zkušeností a dostáli
své pověsti skupiny nestojící na místě.
Zastávka první – 1989 – „Presto“
Producent
předchozích dvou alb Peter Collins odmítá nabídku na další spolupráci.
Později s úctyhodnou pokorou vysvětluje důvody a přesvědčení, že by formaci vedl špatným směrem. RUSH se proto domluvili s
aktivním hudebníkem, Angličanem Rupertem Hinem, který předesílá značné
omezení syntezátorových podkladů a slibuje rockovou sílu.
Syntezátory tedy nevymizely úplně, jsou zde používány pouze k
dokreslení kontur vysoce melodických podkladů. Z muzikantů číší
především uvolněnost a radost, jenž ostřílenou trojici jaksi přirozeně
přivádí zpět tam, kde se cítí nejlépe. Více než padesáti minutová stopáž
potom skýtá útulnou procházku expozicí poutavých skladatelských nápadů.
Na Hinův popud nepokouší Geddyho vokál tolik výšek, tomu však nebrání, aby
znovu vdechl krásný život skladbám s dumavou duší textaře Pearta. Mezi
nimi vyniká smutná, středně tempá „The Pass“. Titulka vábí půvabem
akustické kytary magického Alexe Lifesona a nádherný refrén je už jenom
třešničkou na dortu: „Nejsem ten co věří v zázraky, i když mám
jasnozřivou paměť, nejsem ten co obviňuje, když ze mě sála více žáru než
světla“. Vynikající rytmické výměny probíhají ve „Scars“. Do této skladby s brilantní
hrou Peartovou jsou vtiskovány africké motivy, jak do elektronických, tak do
klasických bubnů. Syntezátorový přízvuk je výrazněji připomenut v
úchvatné „Red Tide“, a nebo v rychlejší „Superconductor“. Zakončení
příznačně obstarává skladba „Available Light“, která symbolicky podtrhuje
příjemnou atmosféru, donesenou na odpovídajícím mírnějším zvuku. V
mantinelech kapely možná není „Presto“ zas až tak skladatelsky ambiciózní,
nicméně má své nezaměnitelné charisma a přináší velkou porci hudební
pohody.
Více než deset let po vydání Neil Peart
rozmýšlí: „Pokud bychom měli udělat nějaké album znovu, tak by to bylo
právě „Presto“, protože pořád milujeme ty skladby a měli jsme na nich
zapracovat mnohem lépe.... zázrak stejně nikdy nestvoříš“.
Zastávka druhá – 1991 – „Roll The Bones“
Neil
Peart: „Vůbec nezáleží na tom, kterou z těch skladeb se rozhodneš hrát,
ty na ní vsázíš svůj život, ať je dobrá nebo špatná, to čemu věříš je
to, čím jsi ty sám ..a ve světě rozličných možností nemá nikdo jistotu.“
Po skladatelské stránce začíná kolekce v podstatě tam, kde předešlé album skončilo před dvěma lety. Všechny kompozice mají zjednodušenou strukturu, která dává průchod skvostným melodiím a refrénům. Velmi značný rozdíl přináší o mnoho energičtější zvuk, katapultující Kanaďany ještě více k přímočarosti, která musí, společně s množinou mistrovsky poskládaných skladeb, rockového fanouška přinejmenším potěšit. Dlouho, předlouho byla pro mě tato kolekce vůbec tou nejvíce „heavy“ v historii kapely a to především kvůli dominujícímu nazvučení Geddyho basy. Co se týče rockové čistoty, figuruje opus určitě na prvních třech pozicích v kompletní diskografii. RUSH zde chytře a efektivně tlačí na pilu a pro nezasvěceného fanouška dodávají jedno z nejhitovějších a nejuchopitelnějších alb své historie, přičemž vás vyloženě vyzývají ke společnému zpěvu. Odolat rozjímavosti a moudru takových pecek, jakými zcela jistě jsou „Bravado “, „The Big Wheel“ nebo „Neurotica“, je opravu těžké. Strhující jsou i „Dreamline“ nebo titulní skladba, kde Geddy překvapí mírnou rapovou vložku, podobně jako v závěrečné „You Bet Your Life“. Kontrastně, nikoliv nepříjemně, působí instrumentálka „Wheres My Thing? (Part IV, "Gangster of Boats" Trilogy)”. Přestože má tahle tří a půl minutová exhibice oproti zbytku složitější stavbu, tak se zdaleka nemůže srovnat s tím, co předvádělo trio během sedmdesátých let. Navíc její šikovné umístnění přímo doprostřed tracklistu a rovněž nepřepálená délka nosiče, přidává něco svěžího větru pro druhou půlku tohoto elektrizujícího opusu. „Roll The Bones“ sází jeden krásný hit za druhým a RUSH pod taktovkou Ruperta Hina vyučují další lekci svojí rockové muziky. A kosti se valí opravdu ve velkém stylu!
Zastávka třetí – 1993 – „Counterparts“
Inteligentní
a pokorní muzikanti moc dobře věděli, že další album, které by šlo ve
stopách obou předchůdců, zvláště pak „Roll The Bones“, by postrádalo z
jejich strany glanc a moment překvapení. Správně odhadli, že leštění
tohoto „přístupnějšího“ tvůrčího modelu by také mohlo znamenat jeho
sedření a rychlý nástup rzi. Skupina znovu, tentokrát úspěšně, navazuje
spojení s Peterem Collinsem a společně představují patnácté řadové
album. Už z dost nízko posazeného, táhlého, nikoliv však špinavého
zvuku je jasné, že mocná grungeová vlna dolehla až do Ontarijských
dílen. RUSH předkládají album plné hudebních protikladů, které spolu
nacházejí společnou řeč. Na „Counterparts“ se opět probouzí pro RUSH
tolik typická hudební výstřednost a nekonformita, jenž u fanoušků
zaznamenává obrovský ohlas, protože se právě teď bavíme o jedné z vůbec
nejúspěšnějších desek Kanaďanů. Zvláštní druh hudební dravosti, ale i
rozervanosti, je přítomen ve „Stick It Out“ a v menší míře potom u „Cut To
The Chase“. Dalo by se říci, že domnělá nit nervního napětí propojuje
celou kolekci (viz. třeba mrazivá „Double Agent“) s ukázkovou palbou všech
tří instrumentů. Alex Lifeson hojně využívá různé druhy ladění a poloh
zkreslení, takže v několika v skladbách (jako je třeba „Cold Fire“) slyšíme
výše zmiňovaný vliv grunge, psychedelii PINK FLOYD nebo nekonfliktnost
SIMPLE MINDS. V dalších „Everyday Glory“ se dají odposlouchat ozvěny U2
nebo THE POLICE. RUSH zkrátka jedou na plný plyn, jejich rostoucí
tvůrčí apetit přímo odráží i povedeně zformovaná instrumentálka „Leave
That Thing Alone“, kde opět nezbývá než smeknout před kytarovým
šlechticem Lifesonem. V souvislosti s „Counterparts“ samozřejmě
nemůžeme zapomenout na palčivou, téměř akustickou zpověď, vhodně
umocněnou orchestrací „Nobody’s Hero“, působivě popisující problém
AIDS. Podobný apel, nicméně řešící rasovou otázkou, je řízněji
vykreslen v „Alien Shore“. Nakonec se musím přiznat, že právě tento disk
pro mě dlouho znamenal jeden z nejtvrdších oříšků. Každopádně jeho
konečné rozlousknutí stálo za to a rovnalo se Popelčinu překvapení.
Zastávka čtvrtá – 1996 – „Testo For Echo“
Čarokrásná
a intimní deska, která se prostě nestará o nic kolem. Složitější
vystavění skladeb dává vzpomenout na doby dávno minulé. Nejedná se ovšem
o nějakou těžce stravitelnou progrockovou porci. Hutní RUSH pouze
navrstvili plochy jednotlivých kompozic o drobné, avšak o to častější vyhrávky
každého z instrumentů, a je zde tudíž asi zbytečné připomínat, že by si nedovolili
přijít s prázdnou kapsou nápadů. Neil Peart navíc kolikrát nabízí až
jazzové postupy a Lifeson do hry zapojuje loutnu. K poslechu je tedy potřeba
vyvinout větší soustředěnost, tak aby byla úplně pochopena filozofie a
ona elegance každé skladby. V opačném případě se vám může zdát, že
žmouláte již ohlodanou kost, což by rozhodně byl ukvapený a hlavně
nespravedlivý úsudek. „Test For Echo“ jednoduše ukrývá svoje vnady
právě v onom hýčkaném detailu. I na první poslech nesložitá
skladba jako „Resist“ (a v pouze akustické koncertní verzi jednoduchá
skutečně je) při zaujatějším poslechu vykvete do úplně jiné podoby.
Stejný skrytý šarm je vlastní i komplikovanějším položkám „Driven“, nebo
třeba „Virtuality“. Obě jsou navíc provázené hravou melodikou a refrénem.
Naprostým vrcholem je dokonale zhudebněná formace letní bouře „Time And
Motion“. Přestože se RUSH hudebně nikdy nikam neztratili, tak opět
našli sami sebe.
Závěrem doslova tlumočím zkušenost
producenta Petera Collinse: „Vždycky mě odrovnalo, jak otevření RUSH
byli, vždycky chtěli slyšet to, co jsem musel říci. Oni vždy nesouhlasili
se vším, ale vždycky byli fascinováni mými názory. Vždy se chtěli
vyvíjet a dělat něco jiného a vždycky se jim to povedlo.“
Po dalších čtyřech řadovkách jsme si už zvykli na emisi koncertního alba. Tentokrát má název „Different Stages“ a vyšlo v roce 1998 jako trojdisk, který je věnovaný památce tragicky zesnulé dcery Neila Pearta a památce jeho manželky, která podlehla rakovině pouhých deset měsíců po odchodu své dcery. Stalo se tak právě v roce 1998. Pro kapelu nastává nejsložitější období existence, ale o tom až příště.
08.03.2013 | Diskuse (0) | Subeer jiri.kubis@czpantervietnam.com.vn |