SABBAT - History Of A Time To Come
Když by se na sklonku osmdesátých let ohlédl fanoušek britské metalové scény po tehdy právě uplynulé dekádě, zjistil by, že se toho v jeho krajině po odvanutí zájmu o NWOBHM (což bylo už někdy v roce 1983) příliš zajímavého neudálo. Podivuhodná tvorba SABBAT, mladičké formace ze středoanglického Nottinghamu, by byla jednou z čestných výjimek, vždyť také jejich první dvě alba byla v domovině doprovázena projevy uznání, zájmu a adorace kritiků, zejména pak místní metalové bible (tehdy ještě hodně kvalitní a srdcařské) zvané Kerrang. Silnou stránkou této kapely byla vždy barvitá lyrika zobrazující motivy pohanství, mysticismu a okultních témat z filosofičtější perspektivy, než bylo na svou dobu obvyklé, to vše se dělo na pozadí ostrého rychlého thrash metalu, který si kapela od počátku zvolila jako teritorium své žánrové působnosti, neboť ovlivnění SLAYER, VENOM a MERCYFUL FATE bylo vždy uváděno v jejich rodokmenu. Texty Martina Walkyiera (později SKYCLAD) i způsob jeho pěvecké projevu, kdy ze sebe chrlil v rychlém sledu nekončící záplavu slovních spojení, v budoucnu ovlivnila např. Daniho Filtha a jeho CRADLE OF FILTH. Není zde třeba dodávat, že v druhé polovině osmdesátých let působili tito Angličané jako zjevení. Tak tedy všechno pěkně od začátku.
Vše se začalo rodit už v roce 1985, kdy na scéně působila lokální parta HYDRA. V té se setkali dva pozdější členové SABBAT – Martin Walkyier (zpěv) a Frazer Craske (baskytara). A protože měli svou představu o vlastní tvorbě trochu jinde než jejich spoluhráči Adam Ferman (kytara) a Mark Daley (bicí), začali hledat vhodnější spoluhráče. Po několika měsících usedl za bicí Simon Negus a jasnou volbou na post kytaristy se stal tehdy teprve osmnáctiletý Andy Sneap, který v pozdní fázi kapely HYDRA zaskakoval na koncertech na postu druhého kytaristy. Už pod novým názvem SABBAT oblibovali vše pohanské, mysteriózní a ryze starosvětské, týkající se historie, filosofie a spjatosti s přírodními kulty, ale naopak se také nevyhýbali myšlenek týkajících se podstaty a rozmachu křesťanské víry, která ovlivnila život lidstva a chod dějin na mnoho století, a tak neváhají a v roce 1986 točí dvě demo nahrávky „Magik In Theory And Practice“ a „Fragments Of A Faith Forgotten“, které si získají značný zájem na undergroundové scéně. Prostřednictvím těchto pásků je brzy kapele umožněno podepsat svou první nahrávací smlouvu a sice s německým labelem Noise Records, který se mladičkým Britům jeví jako nejvíce cool, protože u něj vychází alba jejich oblíbených kapel jako CELTIC FROST, KREATOR a HELLOWEEN.
V roce 1987 tudíž vzniká debutová deska „History Of A Time To Come“ a sice v německých studiích Horus v Hannoveru, kde nad kapelou drží dohled jejich krajan Roy Rowland, do té doby zodpovědný pouze za album „Terrible Certainty“ od KREATOR. Album nabídne velmi divokou směs agresivního a rychlého metalu, ze které je poznat touha kapely nebýt jen triviálním metalovým bandem, ale předat posluchači i hromadu vlastních myšlenek. Andy Sneap už je v té době velmi slušným kytaristou a jeho nástroj nepostrádá pořádný tlak. Walkyierovy texty jsou kapitolou samou pro sebe (viz.níže). Z dnešního pohledu jsou právě první dvě alba SABBAT (druhé album, produkčně snad ještě lepší, vyšlo v roce 1989 pod názvem „Dreamweaver“ a nabídlo ještě o něco dokonalejší dobrodružství) oslavována jako naprostá kultovní záležitost, byť je zjevné, že své sociálně-kritické a filosofující vize dotáhl Martin Walkyier na úrodnější půdu až následně, tedy v devadesátých letech, s folk-metalovými SKYCLAD. Pro fanoušky thrashe však znamená více ona zběsilá a nadupaná forma, s jakou vešli ve známost právě SABBAT.
Skladby známé již z demo-pásek dostaly v profesionálním prostředí německého studia mnohem větší drive, a tak platí „History Of A Time To Come“ za dosti strhující záležitost. Bez Walkyierových textů by však výsledek vyzníval o dost chuději. Obdivuhodné je, kterak dokázal zpracovat téma germánské pověsti o Faustovi a Mefistofelovi do skladby „A Cautionary Tale“. Skladba se zaměřuje na postupnou proměnu duše a výši ceny, jakou je hlavní postava ochotna zaplatit za úspěch. Hlavní otázka zní, stojí vůbec za to ono věčné zatracení? Nekonečný boj mezi nebem a peklem je vlastní i skladbě „Hossanna In Excelsis“, která obsahuje četné odkazy na Bibli i na Knihu zjevení. Jak už název napovídá, „Behind The Crooked Cross“ se týká období nacismu v Německu, dokonce čerpá z knihy „Hitler And The Age Of Horus“, ovšem k srovnání Hitlera a jeho symboliky s myšlenkami Alesteira Crowleyho, ale i k otázkám, zdali byl vůdce šílenec nebo magická bytost, se staví střízlivě – odpověď zní - byl to šílenec! Skladba „Horned Is The Hunter“, která se v demo verzi jmenovala „The 13th Disciple“, odhaluje symboliku pohanství, je tudíž myšlenkově jednou z nejtypičtějších prací reprezentujících odkaz SABBAT. Hlavním tématem „I For An Eye“ je padlý anděl, Lucifer. Silné téma sebou nese i jedna z nejlepších skladeb „For Those Who Died“, která vlastní velmi ostrou proti-církevní rétoriku a je věnována všem obětem inkvizice, mučení, zvůle a tyranie, kterého se katolické instituce dopouštěly v pozdním středověku. Celkově vzato, tohle je zkrátka kultovní debut potvrzující teorie o tom, že SABBAT vždy stáli vně jakékoliv subžánrové scény a v osmdesátých letech platili svým způsobem za originál a tak trochu jiný thrash.
11.06.2016 | Diskuse (17) | Stray janpibal@crazydiamond.cz |
wuxia | 29.11.2017 10:53 |
Valič: O tý jeho aktivitě s Hell vím, mám pocit, že se nějak rozešli ve zlým. Každopádně demo The Clan Destined je moc dobrý, mrzí mě, že se nedokopali aspoň k jedný desce. |
Valič | 29.11.2017 09:23 |
Wuxia: To demo od The Clan Destined mi nějak uniklo. Díky za upozornění. Věděl jsem, že se Martin po odchodu ze Skyclad snažil rozjet novou kapelu, ale netušil jsem, že s ní i něco natočil. Pro úplnost ještě dodám, že během let 2008 - 2010 byl členem obnovených Hell, ale na žádné jejich studiové nahrávce se nepodílel. |
wuxia | 29.11.2017 09:00 |
Je velká škoda, že to Walkyier nedotáhl dokonce s The Clan Destined, to mohlo bejt velký. |
Valič | 29.11.2017 08:52 |
Stray: Momentálně se na nějaké podrobnější hodnocení diskografie Skyclad moc necítím. Většinu těch desek jsem za posledních deset let slyšel pouze jednou nebo dvakrát. |
Bluejamie65 | 13.06.2016 17:57 |
Je sporný, jestli je jedno, o čem text je. Za starých (mladých) časů mě vždycky zajímalo o čem text je a hledal jsem je nebo dokonce opisoval z obalu, když to jinak nešlo. A ten úplně nejjednodušší text se stal dokonce sekundárně literárním žánrem, tzn. blues. Já se dodnes u novýho cd dívám na to, jestli jsou vevnitř texty, jsem divnej???? |
Valič | 13.06.2016 15:13 |
Diskuse o obsahu metalových textů mi přijdou jako naprostá ztráta času. Je to asi tak stejně smysluplné jako řešit, proč country kapely zpívají o kovbojích a zlatokopech. Celkem mě pobavila pouze představa toho, jak třeba Glen Benton sepisuje ty svoje bláboly "u kavárenského stolečku". https://www.youtube.com/watch?v=-l-OiglL460 - Ano, už na první pohled se jedná o typického kavárenského floutka. :-) |
Imothep | 13.06.2016 09:31 |
Rozhodne se primlouvam za Nevermore! |
Stray | 12.06.2016 15:36 |
Já to pochopil, ale chtěl jsem se i tak vymezit vůči nějakému chytračení. Ano, ty kapely to tak často maj a je mi to jedno, uznávám, že jde o klišé - dokonce i ten novej klip od DESTRUCTION, jak tam ten zmrd donese bombu v kufříku do atomový elektrárny, nezobrazuje hlavní postavu jako muslima, ale korektně jenom jako bílého chlápka, kterej se před svým činem modlí. :-) Ve chvíli, kdybych měl tyhle stránky zasírat celospolečenskými názory, tak bych se na to radši vysral. :-) Mě opravdu nezajímají miliony dusících se v Bangladéši, ale to, co si večer pustím za muzičku. |
carcass | 12.06.2016 14:32 |
Stray - asi jsi ten můj příspěvek uchopil za špatný konec. Tvá recenze mně pouze inspirovala k tomu mému postesku, že z bezpečí kavárenského stolečku se hudebníkům určitě skvěle smolí ty jejich všemožné satanistické a antikřesťanské texty, které mi vždy přišly jako neskonale stupidní póza, ale žádný nemá koule napsat pořádný protest song proti skutečnému náboženskému temnu - které se na nás, a jen díky nám, nezadržitelně řítí...ne, že ty píšeš tyhle skvělé recenze z kavárny :-). Prostě bych rád viděl nějakou odvážnou kapelu, která by místo těch trapných antikřesťanských póz se v textech vymezila vůči islámským sračkám, ktere teď válcují západní Evropu, a které tady za chvíli budeme mít také |
Bluejamie65 | 12.06.2016 13:27 |
No on je v tom docela problém, který za námi přijde: http://kamil-tom.webnode.cz/news/dva-blogy/ |