SADUS - The Shadow Inside
Další z comebacků, kterému jsem už moc šancí nedával. Přestože nikdy
neskončili, prošli hned několika hibernacemi. Ta poslední byla nejdelší.
Když v roce 2006 vydali návratové „Out of Blood“, retro thrashová vlna
se teprve vzmáhala. Dotyční se k ní v podstatě nemohli připojit a ani by
se k ní nepřipojili, vždy se totiž snažili posouvat. Výsledkem byly
rozporuplné recenze provázené menším zájmem, a tudíž i další pauza,
jejíž ukončení stvrdilo nové studiové album vydané koncem loňského roku.
Píšu o SADUS, o kapele, která svého času neměla ráda repetice. Nad vše
totiž stavěla bohatství nápadů servírovaných s maximální intenzitou, což
vyústilo v nahrávání explozivních thrashových desek. Ačkoliv se na
scéně objevili už v roce 1985 a později se dokonce upsali ambicióznímu
labelu Roadrunner, velkým jménem se stát nemohli. Kompromisy nikdy
nedělali. Fajnšmekři, byť jich tolik zas už není, vědí své. Ani pozdější
zjemnění soundu proto nemohlo vyústit ve vydání jedné z dalších forem
„Černého alba“. Navíc přišlo pozdě. Jejich čas, stejně jako v případě
mnoha jiných, zkraje devadesátek prostě pominul. Netuším, zda se v roce
2023 chtěli rozloučit vzpomínkou na své zběsilé začátky. Na novince „The
Shadow Inside“ každopádně předvádějí profesorský výkon, takové best of
svého klasického a o řád zatěžkaného stylu, k čemuž je zkušený studiový
inženýr Juan Urteaga vybavil ideální, ve své podstatě ambiciózní
produkcí.
Po poslední desce CADAVER se tak ze strany
Nuclear Blast jedná o další počin, pro který je příznačná nezastydlá old
school produkce, mající zejména díky své muzikálnosti, jakož i
vycizelované tvrdosti přesah až do dnešních dní. Rozhodně nejde o
bezproblémovou sázku na jistotu relativně úspěšné retro vlny; o
komerčním propadu předchozích dvou alb SADUS nemluvě. Poté, co od
zmíněného vydavatele odešla celá řada známých spolků až institucí, se mi
takový přístup jeví marketingově nevyvážený. Nicméně jak CADAVER, tak
SADUS svému vysokému standardu přinejmenším dostáli, takže alespoň
posluchači mohou být spokojení, což je asi nejpodstatnější. Podivné
úvahy, že? Nicméně z hlediska toho, co se děje na „The Shadow Inside“,
celkem legitimní. Pánové totiž natočili opravdu brutální materiál,
přičemž aktuální zvukové možnosti využili jen k tomu, aby svůj výraz
adekvátně přiostřili. Výsledkem je tudíž jízda, kterou neudýchá každý,
přičemž problémy s modernějším, přesněji řečeno s lehce progresivnějším
pojetím by mohli mít pro změnu zas ti skalní.
Ona
věrnost starému provázená faktickým odmítnutím kašírovaného retra působí
sympaticky. Bohužel z těch samých důvodů lze očekávat i reakce
negativní, případně nepochopení. Navzdory svým kvalitám se tedy nová
nahrávka ve výročních žebříčcích asi neobjeví. Nalézá se na ní totiž „jen“
po všech stránkách antitrendový (thrash) metal jako řemen, kterému
nechybí k absolutní žánrové dokonalosti vlastně nic, přestože samotným
SADUS zde něco podstatného chybí. Končím s chozením kolem horké kaše,
jde o baskytaru Stevea DiGiorgia. Její absence výsledku citelně ubírá na
jedinečnosti, díky čemuž se zvuk kapely posouvá blízko k DESTRUCTION. U
nich je situace podobná, dotyční rovněž nepotřebují hrát retro, přičemž
svůj jedinečný styl zvukově aktualizují už téměř čtvrtstoletí. Pokud
měli zasloužilé Němce ve firemní stáji nahradit právě zasloužilí
Američané, začíná mi vše dávat logiku, i když stěžejní roli nejspíš
sehrála náhoda. Konspirace rád přenechám jiným. Faktem zůstává, že Steve
na nové desce prostě nehraje, což je obrovská škoda. Ať už jde o
důsledek jeho pracovního vytížení nebo čehokoliv jiného (Steve se přeci
občas stihl „zahodit“ i s menšími produkcemi, než přináší jeho bratři ve
zbrani), novinka tím přišla o nemalou dávku jedinečnosti. Na druhou
stranu, zajímavý a rychlý „cash“ na stole ležet nemohl a nač nahrávat
desku své vlastní kapely jako host, jen proto, aby pak zbytek sháněl
nějakého koncertního borce, který by ten basový thrash/jazz dokázal
adekvátně přehrát...?
Ve všem ostatním aktuální
materiál stoprocentně přesvědčuje. Nejprve čtveřice, pak trio a nyní jen
duo. Jakkoli má nyní posluchač co do činění již jen s polovinou původní
mocné sestavy, výsledek působí víc než přesvědčivě, tolik jen pro
dokreslení míry invence a energie tryskající z klasických alb SADUS.
Kytarista a zpěvák Darren Travis s bubeníkem Jonem Allenem připravili
vyrovnanou kolekci, která se blbě vypíná a uteče opravdu rychle, i když
trvá víc než poctivou třičtvrtěhodinku a rozhodně se nevyhýbá
pomalejším momentům. O zábavu se stará hlavně ohňostroj kytarových riffů
odpálený v každé skladbě, ať už se jedná o smršť typu úvodní „First
Blood“ či drtivou záležitost jako „Pain“. Nad pevnou kytarovou stavbou,
ozdobenou výbornými sóly a opřenou o vzorovou(!) práci Allena, úřaduje
vynikající vokál. Díru po maximálně variabilní a pulzující baskytaře
DiGiorgia zacelil Travis přesnou hrou kovověji znějícího nástroje,
situovaného těsně pod středovou kytarovou stěnu. Dotyčný podal velmi
slušný výkon. Nejen během nenápadných meziher v jedovatě se plazící „The
Devil in Me“ dokazuje, jak moc mu záleželo na tom, aby hra baskytary
nesklouzávala k pouhému přehrávání nezbytného.
Nahrávka graduje v progresivním duchu. Po závěrečném vydechnutí, nebo spíš nadechnutí v podobě instrumentálky „New Beginnings“ přichází mrazivá titulka završená dalším skvělým sólem. Poslední přeživší se s citelnou pomocí Juana Urteagy zkrátka vzepjali a nahráli vynikající album, kterým se jim podařilo navázat na nejlepší tradice SADUS, překlenout neúčast ikonického spoluhráče a zároveň ukázat konkurenci napříč generacemi vztyčený prostředníček. Bravo, pánové!
10.01.2024 | Diskuse (5) | Pekárek hackl@volny.cz |
Pekárek | 11.01.2024 18:36 |
Díky, chtěl jsem hlavně upozornit na krásnou metalovou desku. |
Berry | 11.01.2024 13:15 |
Super postřehy k parádní desce, s jejímž zněním a hodnocením zcela souhlasím. Líp to napsat nejde. Perfektní práce. |
Pekárek | 10.01.2024 23:48 |
Díky za postřehy, pánové. Ano, je možné, že Steve se na komponování ve smyslu tvorby základních struktur nepodílel, nevím. Každopádně basová linka byla jeho a natolik unikátní, že se to zásadně promítalo do výrazu - soundu kapely. Souhlasím s tím faktickým upozaděním ostatních, pozoruju to i na sobě.:-) |
racik | 10.01.2024 15:47 |
Pravda, Sadus nahráli svojí nejtvrdší nahrávku minimálně od Swallowed in Black. A souhlasím, že album nebude trhat žebříčky prodejnosti a vypadá, že ho pánové nahráli především pro radost sobě a skalních fanoušků (kterých je myslím i díky jejich dlouhé nečinnosti a odchodu Steva ze sestavy poměrně málo). Pro mě je to ale jednoznačně moc povedená nahrávka, 80% je zcela na místě. |
Widl | 10.01.2024 13:56 |
Já se přiznám, že jsem ani nečekal, že to bude tak solidní nahrávka. Naštěstí si to na nic nehraje a jede si to svoji lajnu. Je cítit, že to pány bavilo. |