SATAN - Songs In Crimson

Současné působení před dekádou navrátivších se britských veteránů SATAN na metalové scéně je hodné obdivu. Řeklo by se parta šedesátníků, ale v jejich případě ta oddanost srdeční muzice a celkové podřízení se společnému výsledku udivuje již od comebacku s albem „Life Sentence“. Tihle Angláni vlastně nehledí na komerční aspekt věci, spolu prostě rádi tvoří, vždy dodají vypiplané heavymetalové album, navíc jej dokáží i koncertně podpořit a ještě si užít tu radost ze společné práce. Šťastná to parta.

Od alba „Cruel Magic“ již jsou upsáni pod renomovaný label Metal Blade Records a užívají si plody své práce už jenom třeba tím, že mohou vyjet na koncertní šňůru, neboť je o ně zájem. Lidi si prostě oblíbili jejich původnost a autenticitu. I minulou deskou „Earth Inferno“ stvrdili výtečnou formu a oprávněnost návratu. Novinka „Songs In Crimson“ je v pořadí jejich pátým post-comebackovým albem, celkově pak již sedmým. V případě nového alba, opatřeného tak trochu futuristickým výjevem na obale, nemusí nutně jít o nejdokonalejší práci od této kapely, ale své zavedené zbraně a precizní kytarové rejdy i tohle nové album nabídne s typickou štědrostí.

Všechny nahrávky těchto borců ze severoanglického Newcastlu (ano, kapela pochází ze stejného města jako třeba VENOM) vlastní vzácnou konzistenci, a tak jejich zkušený a klasického metalu znalý příznivec vždy dostane očekávanou porci svěžích metalových skladeb s charismatickým hlasem Briana Rosse a záplavou kytarových kejklí od dua Steve Ramsey/ Russ Tippins. V neposlední řadě je pro tuhle kapelu podstatná semknutost sestavy, neboť SATAN účinkují od počátku v naprosto nezměněné sestavě, ať už šlo o období osmdesátých let nebo se jedná o novou éru.

Stejná pětice hudebníků kdysi v první polovině osmdesátých let pod logem SATAN krátce zazářila svým NWOBHM debutem „Court In the Act“ z roku 1983, který podobně jako raná tvorba dánských rouhačů MERCYFUL FATE, v dané sezóně dokázal posunout hranice temna a neurvalosti v heavy metalu a stal se inspirujícím pro masivně se záhy rozvíjející germánskou heavymetalovou scénu. O čtyři roky později na onen debutový zážeh sice navázali už jen druhým a na dlouho posledním albem „Suspended Sentence“, aby se většina členů držela pospolu i v rámci následujících projektů. Jediný frontman Brian Ross sice působil souběžně u BLITZKRIEG a nenavázal se zbylou čtveřicí spolupráci nikde jinde než právě v řadách SATAN. Naopak ostatní spolu hráli v kapelách BLIND FURY, PARIAH, a především dvojice - kytarista Steve Ramsey a basák Graeme English byla v devadesátých letech součástí sestavy folk-metalových SKYCLAD. Když před dekádou došlo na znovuobnovení značky SATAN, snad nic nemohlo být překvapivější, než vykopání tohoto kultovního ďábla z hrobu zapomnění. Čas ukázal, že nešlo o nějaké zbrklé, módní rozhodnutí, ale naprosto adekvátní a opravdový krok k dlouhověkosti, vždyť i jejich březnový písecký koncert na akci Heavy Metal Thunder měl všechny parametry vysoké kvality a nekašírovanosti.

K novince. Stejně jako předchozí alba, i „Songs In Crimson“ nabídne sadu vynikajících heavymetalových válů, ze kterých je znát zaujetí, pro kapelu typické postupy a zvuk, kde se mísí klenutost s razancí a všudypřítomnou mystikou. Deska tak naprosto v pohodě navazuje na tvorbu minulosti a nabídne typický, kytarově hravý zvuk SATAN, i potřebné dramatické pnutí, na které jsou jejich letití příznivci zvyklí. Kapela se sice nikdy nestala slavnou jako větší značky - jmenovitě IRON MAIDEN, JUDAS PRIEST či SAXON, ale rozhodně výrazně promluvila do dění na Ostrovní heavymetalové scéně a obecně v Evropě, a to nejen v osmdesátých letech. SATAN stále přesvědčivěji dokazují, že mají velmi co říct právě i dnes, v období nejrůznější reinkarnací starověkého metalu. Přes svůj věk však dokáží stále působit autenticky, živelně a do únavy mají opravdu daleko. Vždyť natolik zdařilé hymny z nové desky jako „Sacramental Rites“, „Turn the Tide“ nebo „Captives“ mohou leckomu posloužit jako učebnicový příklad klasické heavymetalové hudby, která si dokázala udržet kouzlo napříč věky, ať už se píše letopočet 1984 či 2024. Další výtečná práce.