SCANNER - Terminal Earth
Na konci osmé dekády platili němečtí SCANNER za jedny z nejlepších speed metalových úderníků na západ od našich hranic. Osobně jsem jim už dávno přisoudil třetí pozici oné doby, jen těsně za tehdy rovněž začínajícími BLIND GUARDIAN a o hodnou délku za nedostižnými HELLOWEEN. Ono těch kapel hrajících s vysokými kartami bylo pochopitelně mnohem víc, ale soudím, že ani takoví ANGEL DUST, či CHROMING ROSE se v hudební nápaditosti SCANNER nevyrovnali.
Duchovním otcem souboru se v roce 1986 stal kytarista a skladatel Axel A.J. Julius, který zajišťuje chod kapely s několika kratšími i delšími přestávkami až do dnešních dnů. S parťákem u druhého vesla Thomasem Sophou, dvojicí Bork/Kolorz basa/bicí a společně s vokalistou Michaelem Knoblichem v roce 1988 povili úchvatně melodické a energické dítko „Hypertrace“. Inspirováni sci-fi tématikou vložili tuto do svých textů, obálek i živé prezentace na debutu i nahrávce předmětné. Obě desky vyšly kde jinde než u Noise Records a to pouze s ročním odstupem.
Dvojka pojmenovaná „Terminal Earth“ posunula SCANNER mezi nesmrtelné. Výměna na postu zpěváka, novicem se stal shouter z albové dvojky ANGEL DUST S. L. Coe, skupině vyloženě prospěla, jelikož už tak dobrého Knoblicha nahradil kralevic s hlasivkami ještě dokonalejšími. Problém však nastal časem a to ve vzájemné komunikaci. Vzpomínám si na rozhovor ze Sparku z devadesátých let s majitelem značky Axelem Juliusem, který na dotaz ohledně odchodu Coeho lakonicky odpověděl „S. L. byl strašný kok.., ale jako zpěvák byl úžasný“.
Úvodní trojice skladeb, jmenovitě „The Law“, „Not Alone“ a „Wonder“ jsou hymny a hity v jednom balení. Úvodní šleha od samého začátku operuje s výbornou kytarovou technikou a melodie se jí sypou z rukávu, jako jablka s díravého košíku. Druhá píseň je Coeovým představením jako jednoho z nejlepších zpěváků v Německu té doby. Jeho jímavý rozsah umožňující se mu pohybovat v několika stupnicích bere dech, stejně jako břitká riffojízda obou kytaristů. Třetí „Wonder“ jemně zpomalí a nechá tak vyniknout kytarový dvojzápas nutně podepřený o neskutečně melodické výšivky. Coe šplhá do výšek jako akrobat na vysuté hrazdě a když se přiřítí část s refrénem, člověk se jen blaženě usmívá. Největší hit vyšel pod názvem „Telemania“. Jeho démonické vzezření a zapamatovatelný refrén zadělal kapele na veliký úspěch. Po nesporně kvalitní speedmetalové dvojici „Touch The Light“ a písni titulní (obě jsou dokonalými nápady narvané), je dalším z vrcholů epická, devítiminutovka „From The Dust Of Ages“. Ta je vyšperkována toliko vyhrávkami, sóly a brejky, že by se z ní daly ukuchtit skladby čtyři. Jde o motivově progresivní klenot sestavený dle vzoru QUEENSRŸCHE, nemající na podobném stylovém kolbišti mnoho konkurentů. S. L. Coe tu znovu podává výkon par excellence. Desku uzavírá dvojice znovu velmi kvalitních písní „The Challenge“, respektive do středního tempa oděná pompéznost „L.A.D.Y.“.
Pro mne znamená deska „Terminal Earth“ hodně. Je to veskrze ikonická vzpomínka na hudební mládí, na bezstarostnost, na hledání a objevování zcela nových prostředků i postupů v hudebních oblastech. Nabídnout mi ji k poslechu někdo dnes, asi by neměl šanci s podobným hudebním konglomerátem uspět, ale v osmnácti člověk vidí hodně věci úplně jinak. Ona i znalost scény a představa určité muzikální cesty je rozporuplná. Hodnotím střízlivě i s patřičným sentimentem.
29.09.2020 | Diskuse (15) | Horyna marekdt@seznam.cz |
Metamorphic Dreamer | 06.10.2023 11:28 |
To Prowler80: Hledal mě někdo?...Přesně jak píšeš, mám pocit, že tato skladba od Chroming Rose byla stvořená pro mě a já (přestože to rodiče netušili) byl stvořen pro ní :-) |
Helvetes | 07.10.2020 15:16 |
SCANNER uctivam od ucnaku.Tedy desku HYPERTRACE.Mel jsem to leta nahrane na kazete a az asi pred dvemi lety,jsem objevil na MUSICRECORDS cervenej vinyl,povazte..za 299 korun!No tak jsem hned objednal a hned pote to zdrazili hehe.Kazdopadne super deska ale tuto recenzovanou jsem uz si tolik neoblibil. |
Petr | 03.10.2020 10:39 |
Trochu jako Trezor Máš svou šanci , tak jako tak, paráda. Dneska cpou vydavatelske firmy jenom symfoniy metal na milion variant. Zivelné a spontánní nahrávky mne oslovují nehledě na věk : ) |
Pekárek | 30.09.2020 17:06 |
Zajímavé, díky! |
Prowler80 | 30.09.2020 14:40 |
Pekárek: Máš pravdu, personální provázanost dvou kapel z jednoho menšího města je asi logická + tlučmen, kterej se pak vrtnul ke Gravestone. V této souvislosti bych zmínil, že jsem před lety na EM objevil další renonc. V sestavě k albu Louis XIV. tam figurují dva kytaráci - S. C. Wuller a Matthias Mende, přitom jde vo jednoho a toho samýho chlápka. Ještě taková douška. Na tuzemských webech rockmetalových se občas vyskytuje jedinec s nickem Metamorphic Dreamer(i zde se mihnul, co si tak vybavuji), jejž si zřejmě zvolil dle oblíbeného songu své nejoblíbenější kapely. Přitom předmětný song poprvé zazněl pod názvem Now You´re Gone již na druhém albu Pretty Angels zmíněných Stranger, byť v notně uhlazenější podobě a s jiným textem. Na Pressure zřejmě jakýsi relikt po Rikki Riegerovi, jenž jako jediný muzikant figuruje na obou albech Stranger. Pretty Angels je stylově naprosto odlišné než debut, kdys mne vůbec nezaujalo. |
Kelly | 29.09.2020 22:02 |
Páááááááni to je historický klenot!!! První i druhou desku mám a žeru je pořád. Kde ty roky jsou.... A souhlas Angel Dust i Chroming Rose na prvních deskách byli vynikající. Díkes kámo za historické okénko. Noví posluchači to už těžko pochopí, jaké perly se tentkrát rodily... |
Alda | 29.09.2020 18:20 |
Pěkná recenze, dnes poslechnuty první dva SCANNERY, a pocity stejné jako před 30ti lety, debut Hypertrace lepší recenzované desky - tehdy i dnes :-) |
Pekárek | 29.09.2020 16:44 |
https://www.metal-archives.com/albums/Stranger/The_Bell/6810 |
Prowler80 | 29.09.2020 16:24 |
Oni ti Scanner de facto debutovali již v roce 1985 pod názvem Lions Breed albem Damn the Night. Podobnej příklad jako FB = Risk, Cacumen = Bonfire, Steeltower = Heavens Gate, Avenger = Rage atd. |
Valič | 29.09.2020 14:50 |
Já si vzpomínám ještě na tyhle "speed freaks": |