Boomer Space

SCANNER - The Cosmic Race

Zázrak se nekoná a své slavné období z přelomu osmdesátých a devadesátých let němečtí SCANNER opět nezopakují. Ačkoliv deska začíná nadějně, prostřednictvím rychlé a nadupané letky „The Earth Song“, která se vrhne do vzduchoprostoru s demonstrativním nadšením válečných tryskáčů nad Baltem, kdy čelíme sice nadějnému startu, ale posléze nedostáváme žádný příběh. Materiál se nakonec rozplyne v houfu patetického dojení v power/melody-metalovém stylu, jaký mezi námi koexistuje již od konce osmdesátých let, navíc snaha o jistý prvek progové nadýchanosti působí v rámci dobře ozvučených, ale průměrných skladeb spíše kontraproduktivně. Zkrátka a dobře, po doznění „The Cosmic Race“ si toho trvale z alba moc nezapamatujete. Nejde o průserovou nahrávku, ale její specifika nejsou příliš vzdálena tomu, co si člověk pod nálepkou melodického speedu obecně představí. Skladbám totiž chybí nadstavba a nenutí k opakovaným ochutnávkám. Jaký to rozdíl oproti hymnám z „Hypertrace“ a „Terminal Earth“.



Z formálního pohledu je tahle novinka SCANNER kvalitně zhotovenou melodickou speedmetalovou jízdou, které se daří skladbám vetknout bytelný zvuk a uchovat si celkově moderní ráz (samozřejmě pouze v rámci mantinelů předpokládaného melodického žánru). Horší to už je se samotnými nápady, a tak skladby pořád krouží kolem podstatného a fungují spíše jako předváděčky stylové formy provedení, než aby přicházely s něčím posluchačsky zásadním a specifickým. Dnešní SCANNER jsou jedněmi z řady, na Masters Of Rock by si zahráli v odpoledním čase a nikdo by ani neřešil jestli jde o jejich maximum a nebo zdali mají na víc. 


Výsledné skladbové bomby se zde vážně nedočkáme. Kytaristovi a kapitánovi tohoto metalového korábu Axelu Juliusovi nelze však upřít zanícení a snaha dostat své SCANNER opět do hry, jenže mám pocit, že podobných alb můžou na světě ročně vyjít desítky, zvlášť pak když se dnes daří celé řadě o dost mladších NWOTHM souborů. Už na minulé desce „The Judgement“ z roku 2015 prověřený Efthimios Ionnidis platil za solidního žánrového pěvce, ale přesvědčivým charismatem nevládl. Možná to mohl být právě on, kdo měl skladby na novince strhnout správným směrem, ale nepodařilo se. Novinka tak zůstala zhruba na levelu předchůdce.


Zatímco přímočařejší heavymetalový přístup SAXON v roce 2024 zafungoval a britská kapela zaútočila svými silnými zbraněmi, pak zdejší snaha o nadýchanost a bohatší projev vyznívá nevýrazně a spád desky rozmělňuje. Po úvodním břitu snad trochu zaujme až temnější kus číslo čtyři - tedy dramatická „Dance Of the Dead“, která se nese v pozvolném scénickém duchu, možná leckoho osloví hardrockovější podstata riffové vypalovačky „Face The Fight“, která uleví od naspeedované zaťatosti, ale faktem je, že to není úplně ono.


V druhé polovině desky je všechno ještě upachtěnější. Člověk se kouká na hodinky, i když třeba prostorem sviští zpívánka „Scanner´s Law“, nebo když skoro šestiminutová balada „New Horizon“ prostě jen nudí. Ani „Farewell To Sun“, i přes jisté kytarové kouzlení v centrální části, nepřináší potřebné vitamíny. Neřekl bych, že se budu chtít k něčemu podobnému vracet. Realita je taková, že tahle deska svou náladou, svou podstatou, svým pyžmem zůstává někde v hloubi 20.století, což by možná nevadilo, pokud by prvotní vjem nesignalizovat spíš upocenost než nadvládu heavy metalu dosazeného na trůn. Slušnou skladbou je „Space Battalion“, ale roztahaný a omšelý závěr v podobě „The Last And First In Line“ zas všechno vrací do průměru a demonstruje ne zrovna vábivou formu Němců. K tomu, aby zkušená kapela přišla ještě v současné době s přesvědčivou speedmetalovou deskou, musí mít zkrátka v zásobě jinou porci nápadů a trochu aktuálního nadhledu.


01.02.2024Diskuse (9)Stray
janpibal@crazydiamond.cz

 

romant
05.02.2024 08:22

Chroming Rose rozhodně lepší než Scanner. A Helloween a Running, tak to byl úplně jinej level:)

 

Stray
04.02.2024 02:20

SCANNER jsem nikdy neměl na levelu RUNNING WILD nebo HELLOWEEN. V době největšího zájmu o ně, tedy v roce 1990, byli pro mne o něco výš než RAGE. A naopak trochu níž než CHROMING ROSE a BLIND GUARDIAN. ACCEPT byli v té době v kelu a U.D.O. jsem tehdy neposlouchal.

 

Honza Š
03.02.2024 22:13

Majk: to se nemusí nutně každýmu líbit :) Ale jám mám Under Jolly Roger, Port Royal a Death or Glory někde v šuplíku "absolutní klasika" a jsou to desky, které mi formovaly v metalu vkus. A v roce 1990 mě táta vzal poprvé za hranice, do Švýcarska. Tak jsem vlez do obchodu s metalovou muzikou, a všude desky, který jsem znal jen z kazet a nikdy neviděl a nemohl si koupit. A 4 jsem si mohl vybrat. Jedna z nich byla Death or Glory a nikdy na to nezapomenu, byl to pro mě zázrak :)
Abych se trochy vrátil k tématu, po cca 3 více méně soustředěných posleších mě ty nový Scannner pořád baví, má to luxusní zvuk, výborný sóla a silný melodie (v rámci dnešní produkce). A celkem to i navazuje na ty starý desky. Mě to prostě nepřipadá nějak vyprázdněný, nebo jalový. Jako desky z 2 poloviny 80 let to není, ale to není dneska podle mě už nic :)

 

Majk
03.02.2024 19:32

Honza Š: Hele koupil jsem si nějaké ty reedice Running Wild a normálně musím říct, že to poslouchám a tak trochu mě to eee nebaví. Hrůza - to je to stáří nebo mi už prostě jebe?

 

Honza Š
02.02.2024 16:44

Mě Scanner minuli v době svého vrcholu, takže od nich nemám taková očekávání, nemám je na tom piedestalu, jako třeba Running Wild a Helloween, a tím nemám ani očekávání, která by se nenaplnila. Takže po prvním poslechu mě to určitě zaujalo, a celkem bavilo, až na tu baladu. Takže tomu dám určitě ještě šanci, a uvidíme, jestli to zmizí v propadlišti, nebo zůstane.

 

Stray
02.02.2024 12:07

To máš jedno, výstižnější recenzi v češtině si na nové SCANNER stejně nepřečteš. :-)

 

Gazďa
02.02.2024 11:40

Text mi přijde přísnější, než hodnocení 60 % 🙂

 

Pekárek
01.02.2024 21:24

Cítím to podobně...

 

Majk
01.02.2024 05:50

Kde to mám podepsat?