SCARS OF THE INSANE - Cestou zdokonalování a otevřenosti (rozhovor)
Progresivně metalová kapela SCARS OF THE INSANE na konci minulého roku připravila album D.H.A.R.M.A., které vyznívá velmi nadějně a staví pětici do role zajímavého úkazu na tuzemské klubové scéně. Nová nahrávka budiž tak středobodem důkladného rozhovoru, který jinak brousí do všeho možného.
Můžeš stručně nastínit historii SOTI? (Nahrávek INSANE jsem se
nedopídil, jak jste vlastně hráli? Oldschool? Florida? Göteborg? Byli tam už tehdy vlivy jako MESHUGGAH
či MNEMIC? Zajímalo by mě zejména mezidobí mezi ukončením činnosti INSANE a založením
SOTI. Proč vlastně SOTI vznikli? Kontinuita nebo nový impuls? V čem měl
být hlavní rozdíl oproti minulosti? Změnila se hudební vize?
Pokud jde o historii INSANE, tak
je nutné se vrátit téměř do pravěku :-), což v našem případě znamená první polovina
devadesátých let. Jednalo se o mix neurvalého thrash/death metalu (na
prvních nahrávkách) s tím, že postupem času jsme se začali propracovávat k
trochu techničtější, možná i experimentálnější podobě metalu, ruku v ruce s
lepšími muzikantskými schopnostmi. Řekl bych, že vše vyvrcholilo na posledním
albu INSANE, na kterém jsme naše tehdejší vize dotáhli asi nejdál. Jednalo se o
stylově ne úplně zařaditelnou nahrávku, která rozhodně měla své kvality, i když
ne každý to pobral. :) Tebou zmiňované kapely nás možná trochu ovlivnily, ale
spíš pokud jde o sound. Konec INSANE se nesl podle mě v přátelském, ale smutném
duchu, přeci jen jsme spolu hráli spousty let. A konec něčeho, co trvá tak
dlouho, nikdy není moc veselý. SOTI vznikli vlastně z projektu a hlavně z touhy
hrát. Pokud jde o hudbu, v podstatě jsme navázali na INSANE a to hlavně díky
tomu, že jsme tvořili s Vaškem většinu skladeb i tam. S novými členy a s novým
názvem přišel i nový impuls do další etapy. Tohle vyvrcholilo debutovým albem.
Byli jste už od počátku přístupní tomu, že u vás může zpívat zpěvačka,
nebo jste se rozhodli až pod vlivem výkonu Ivany? Měli jste na ni políčeno,
nebo stála na začátku jejího angažmá náhoda? Vnímali jste to jako určitý risk?
Po rozchodu s Ra,
jsme měli trochu stresující období. Věděli jsme že potřebujeme někoho, kdo bude
stejně zapálený do muziky jako my, kdo bude mít podobný hudební vkus, bude v
pohodě lidsky a bude mít schopnosti a talent. A to nejsou zrovna malé nároky.
:-) Hledali jsme a našli, takže vše naštěstí dopadlo dobře. Ve výčtu těch
kritérií nebylo, jestli to má být chlap nebo ženská. :-) Takže nám to bylo
jedno. Ivu jsme znali a věděli, že se věnuje muzice delší dobu, tak jsme to
zkusili a vyšlo to. Věděli jsme, že to bude razantní změna a myslím, že tu jsme
právě potřebovali. :-)
Jak rychle jste si uvědomili, že to mezi vaší brutální kytarovou zdí a
jejím hlasem skutečně vazbí?
Netrvalo to moc dlouho, Iva
věděla, jak hrajeme a byla na to připravená. Dala si nějaký čas na rozmyšlenou,
než jsme si plácli. Velmi rychle připravila vokály do několika skladeb,
nasazením a přístupem nás velmi potěšila. Začala intenzivně pracovat a brzy
jsme stáli na pódiu a odehráli první koncert. Práce na albu jí šla velmi dobře
a byla radost s ní pracovat.
Bylo pro Ivanu těžké přitvrdit?
Nepřišlo mi, že by to pro ni bylo
nějak těžké, má v sobě i extrémnější polohy, takže potřebný drive přišel tak
nějak přirozeně. Když vedle vás řvou podlazené kytary a fičí kopáky, musíte se
do toho prostě opřít. :-)
Jak ovlivnil příchod Ivany sound nové desky. V jaké přišla fázi?
Bylo vše, včetně vokálních linek, hotovo (vymyšleno) už před jejím příchodem?
Jak do toho zapadají GARBAGE? Úlitba nové vokalistce (mezi námi, myslím, že ten
cover do alba skvěle zapadl)?
Ano, tuhle otázku dostávám často.:-) Iva přišla v době, kdy už byly některé skladby v demo verzích připravené, nebo rozpracované, jiné teprve vznikaly. Iva napsala všechny texty a připravila
vokální linky, které můžete na albu slyšet. My jsme si hned na začátku ujasnili, že nemáme v plánu měnit svůj hudební výraz. Iva tohle respektuje a proto se
stala součástí kapely. Je s námi na jedné lodi a netlačí nás nikam, kam bychom
nechtěli. To, že vody, ve kterých se hudebně můžeme pohybovat, jsou velmi široké, je
vidět právě na této skladbě. Uvažovali jsme o nějakém coveru už dlouho, ale moc
se nám nechtělo do klasické metalové skladby. Chtěli jsme zkusit neprobádané
území a v tom nám tahle Bondovka přišla ideální. Nehledě na to, že máme ten
film rádi.
Myslíš, že s Ivanou pro Vás přestaly existovat limity? Nebo jste
pod větším tlakem (od nynějška důraz na melodiku, resp. hitovost a tak podobně)?
To je těžká otázka, přemýšlím, jestli SCARS OF THE INSANE nejsou právě o boření hranic a překračování limitů.
Chtěl bych říct, že se snažíme tvořit hudbu přirozeně. Nesnažíme se prvoplánově
a cíleně zasáhnout posluchače, proto můžete najít na albu různé struktury
skladeb, někdy velmi temné pasáže, skličující nálady a vedle nich veselé nebo
velmi tvrdé. V každém člověku rezonuje jiná hudba a my se snažíme posluchači
nabídnout silnou dávku emocí. Je na každém, jak otevřenou mysl má a zda ji
dokáže přijmout.
Čeho se od vás můžeme v budoucnu dočkat? Bude pro vás hodně tvrdá
hudba vždy východiskem?
Těžko říct, kam nás naše hudební
pouť zavane. :-) Tvrdá hudba je už dlouhou dobu něco, co máme opravdu rádi. Někdo
se mě ptal, jestli jsme ještě metalisti. Řekl bych, že určitě, stále nosíme trička
svých oblíbených kapel atd... Ale to neznamená, že nevnímáme i jinou hudbu. Na
metalu a jeho subžánrech mi trochu vadí určitá netolerance a ortodoxní postoj.
Ale chápu, že spousta lidí nemá rádo změny, i když se ochuzují o nové hudební zážitky.
:-)
Můžeš blíže osvětlit koncept D.H.A.R.M.A., včetně názvu (Dystopie, jiná
sci-fi? Vím, že texty napsala Ivana, ale asi jste to řešili, je tam nějaký
příběh, resp. červená nit, která vše spojuje.)?
V textech jde tak trochu o
sociální kritiku, vyjadřujeme se v nich k věcem, o kterých se normálně lidi
baví třeba v hospodě, mluvíme v nich otevřeně o tématech, která nás trápí,
kterými se zabývá snad každý z nás. Texty jsou hlavně o tom, vrátit do
společnosti nějakou lidskost, toleranci a úctu. Že není nezbytné být slepý vůči
bolesti a trápení lidí kolem nás. V dnešní době jsme vystavovaní tolika tlakům
a takovému stresu, že vlastně úplně zapomínáme, jak být šťastní a jak se těšit
z maličkostí. A o tomhle všem prostě hrajeme. Všechna témata vycházejí z našich
životů a zkušeností. Není to žádné sci-fi, je to tvrdá realita, kterou zažívá
každý z nás. Název D.H.A.R.M.A píšeme takto, protože každé písmeno znamená jedno
slovo, které charakterizuje určitou myšlenku.
D - destiny(každý máme svůj osud)
H - healing(vyléčit svět, vyléčit
sebe, uspořádat si priority, uvědomit si, co je opravdu důležité)
A - air(tak to je jasný, bez
vzduchu by to nešlo) :-)
R - reason (důvod žít, najít
smysl)
M - mind (naše nejmocnější zbraň)
A - alive (být naživu, ne jen přežívat,
ale opravdu žít plnohodnotný život)
Opravdu hodně se mi líbí zvuk (hodně tvrdý, ale „nepřepálený“). Točili
jste desku doma, jak dlouho natáčení trvalo. Pomáhal vám někdo třeba s
klávesami?
Natáčeli jsme to v našem SOTI
HOLE studiu a vše, co na albu slyšíš, jsme dělali sami. Nahrávali jsme postupně
asi tři měsíce. Hodně jsme investovali
do technického vybavení, a to se pozitivně odrazilo na soundu nového alba. S
natáčením a vůbec produkcí celé desky je to tak, že už dlouhou dobu pracujeme v
podstatě samostatně. Přesněji řečeno pracovali jsme. Nicméně D.H.A.R.M.A je
první deska, která vznikala trochu jinak. Je známo, že producentem je náš basák
Vašek, který se v tomto směru velmi zdokonalil a dnes je z něj v podstatě
studiový inženýr. Měl možnost nahlédnout do špičkového studia v zahraničí a
seznámit se s prací opravdových profesionálů. Tohle se výrazně podepsalo na
zvuku nové desky. Abychom měli i určitý náhled takříkajíc z venku, konzultovali
jsme sound desky i s lidmi ze zahraničí. Na albu hostuje Pavel ze SSOGE,
který nám také pomohl, i co se zvuku týče.
Co bicí? Dost se povedly. V recenzi jsem se o nich pochvalně
zmínil. Doufám, že se nejedná o automat, resp. nějaký sample? To by jste mě
dostali. :-)
Kvalita zvuku souvisí s mnohem
lepším vybavením, a hlavně se projevila práce našeho bicmena, který se za
posledních několik let opravdu vypracoval a je slyšet velký pokrok. Jeho zápal
do hraní by mu mohli závidět mnohem mladší kolegové. Tvrdá práce se vyplatila a
zúročili se hodiny cvičení .
D.H.A.R.M.A. zní dost suverénně, opakovaně jsem při poslechu zapomínal
na to, že poslouchám domácí desku. Co stojí za sebevědomím, které se na desce
odráží? Zabýváte se v nějaké formě hudbou i mimo SOTI?
Nevím, co mám na tuto otázku
říct, snad jen tolik, že jsme se snažili, abychom byli maximálně spokojeni, měli
jsme jasnou představu a vizi čeho chceme dosáhnout. A to se nám povedlo. Nezatěžovali
jsme se okolními vlivy a soustředili jsme se jen na práci. Dělali, co máme rádi
a co nás baví. Taky už máme určité zkušenosti, které jsme se snažili
zúročit. Muziku děláme jen v rámci kapely, na nic jiného nám nezbývá čas. Je
třeba si uvědomit, že jsme všichni pracovně vytížení a čas musíme věnovat i
rodině.
Mohl bys zmínit nějaké hudebníky, případně kapely, které podle tebe
mohly ovlivnit kytarovou a melodickou stránku vaší novinky. Posloucháte i pop,
jaký?
Těch vlivů a kapel je opravdu
mnoho a mohl bych tu napsat dlouhý seznam. Asi je to od každého něco. Máme rádi
opravdu tvrdé věci na pomezí žánru deathcore, djent, ale i thrash, naproti tomu
nás ovlivnila i vlna švédských kapel svou melodikou. To spektrum je opravdu
široké, snažíme se vnímat i jiné žánry a inspirovat se tím, co nám přijde zajímavé.
Je jedno, jestli jde o pop, funky, rock nebo black metal :-)
V kapele hrají výborní kytaristé, kdo jsou vaši hrdinové? Co
Ivana, má nějaké pěvecké vzory?
Za sebe můžu říct, že když jsem
začínal, byli mojí bohové Kirk Hammett, Jeff Hanneman, Andreas Kisser a všichni
ti kytaroví machři jako Steve Vai nebo Joe Satriani, pánové z IRON MAIDEN.
Později kytaristé z KORN a hlavně Dino z FEAR FACTORY a nedostižný Jeff
Loomis. Spojení těchto kytarových světů se mi líbí. Ale je toho mnohem víc. Co
vím, tak Iva má své oblíbené zpěvačky, patří mezi ně třeba Etta James nebo Ela
Fitzgerald, ale vzor jako takový přímo ne. Spíše se nechává jen inspirovat .
Koncertujete průběžně, nebo plánujete i nějakou intenzivnější (mini)šňůru?
Koncertujeme průběžně a nebránili
bychom se ani nějaké šňůře. Uvidíme, co se podaří do budoucna vyjednat a
zorganizovat. Každopádně se teď budeme chtít na živé hraní zaměřit mnohem víc.
Co zahraničí? Už si tam D.H.A.R.M.A. poslechli (máte nějaké ohlasy)?
Něco jsme poslali i do zahraničí
a v podstatě jsou dva typy ohlasů. :-) Buď se deska líbí hodně a nebo se stane, že jí dostane někdo kdo neví, co s tím a to je potom legrace. :-) Nicméně první
náklad, který jsme měli, je už pryč, takže to bereme jako úspěch. Snažili jsme se
především CD dostat mezi lidi a naše fanoušky. Máme radost, že lidi vzali tu
zásadní změnu tak pozitivně a líbí se jim to. Určitě ještě zahraniční reakce
budou, protože jsme D.H.A.R.M.U poslali stále posíláme do světa. Reakce a
zpětná vazba chodí pomalu, v té záplavě kapel a nahrávek se není co divit. :-)
Čeho by chtěli SOTI ještě dosáhnout?
Budeme nadále pracovat a snažit
se rozšířit fanouškovskou základnu. Tím, že je album venku, začíná další
kapitola, doděláváme klip a máme spousty dalších nápadů. Chceme pokračovat v
nastoleném směru a užívat si to!
Něco pro čtenáře CD, event pro sdělení něčeho, co otázky nepodchytily a
co považuješ za zajímavé.
Chtěl bych poděkovat za prostor v
Crazy Diamond, taky za čas, který jste věnovali našemu albu! Díky za moc milé
povídání.
19.02.2019 | Diskuse (0) | Pekárek hackl@volny.cz |