SCARS OF THE INSANE - D.H.A.R.M.A.
Omlouvám se čtenářům, ale ani
tentokrát se mi nepodařilo vyfasovat k recenzi album, na kterém bych jim
mohl demonstrovat, že umím být i kritický, a to jsem se tak snažil.
V podstatě na blind jsem kývnul na nabídku recenzovat domácí kapelu, která
měla nota bene už podle svého loga a obalu nové desky představovat přesně onen
typ metalu, kterého jsem přesycen natolik, že mě díky tomu třeba aktuální album švédských SOILWORK absolutně nezajímá. Abych byl
upřímný, „na první“ mě nejvíc zaujal ženský element na postu zpěvačky. Pokus o
české ARCH ENEMY? Kdepak, z omylu
mě vyvedly hned první tóny zaslaného cd.
SCARS OF THE INSANE na to jdou prostě jinak. Představte si lehce zdjentovatělý,
hlavně však perfektně zmáknutý kytarový nářez s přesahy do thrashe i
deathu, jehož fasádu zdobí kvalitní harmonie a povedené vyhrávky. Melodická
stránka je skutečně hodně silná, někdy prodchnutá zadumanější kytarovkou, v níž
lze vystopovat třeba AMORPHIS, klasické OPETH, starší ANATHEMU, popř. PARADISE
LOST, a to nejen díky zálibě ve wah wah pedálu. Pokud se dále jedná o
určitý skandinávský otisk, mám na mysli též melodiku, tak jak byla nasáta americkou
metalcorovou scénou, aby pak po nějakém čase a v určité modifikované
podobě, vtrhla zpět do Evropy. S pořádnou dávkou nestrojené tvrdosti každopádně
šmakuje skvěle. V žádném případě se však nejedná o maskovaný pop či
hip-hop, který je příznačný právě pro zaoceánské spolky. Na stráži totiž stojí
zpěvačka Ivana Svítková. Představte si
méně punkovou, ale o to více melodickou, resp. hejvíkovou verzi Nicol Lee z amerických thrasherů ZNÖWHITE (pokud ještě neznáte jejich kultovní
album „Act Of God“, doplňte si
základní vzdělání). Je to právě její hlas, díky kterému „D.H.A.R.M.A.“ skvěle rockuje. Samozřejmě se tak děje na podkladě bezchybného,
nebál bych se říci až mazáckého doprovodu kytar i bicích. Z poslechu alba
je zřejmé, že Ivana do kapely dorazila jako na zavolanou a že všechny své
spoluhráče nakopla k mimořádnému výkonu, který stylově graduje
v poslední skladbě „Cycle of Force“.
Pokud se mýlím, přičtěte to prosím na vrub mého idealismu.
Pár údajů na vysvětlenou. SCARS OF THE INSANE nejsou žádná
ořezávátka. Jejich základ tvoří zkušené trio složené z deathmetalistů INSANE. Pod uvedenou hlavičkou vznikla
tři alba. První z nich má v rodném listě zapsáno rok 1999. Lídrem zmíněné
trojice je kytarista Marek Olšovský.
Z toho plyne, že „D.H.A.R.M.A.“
dominují kytary, notně sebevědomé a variabilní kytary, jak je nutné dodat. Ve smyslu
slov jedné známé pohádky „kopec kytar, hora kytar, velehory kytar“, což je
sakra dobře. Solidní strunný tlak umocňuje, ale i vyvažuje hlas Ivany, která
oproti svému předchozímu působišti – zaniklých CORPS OF NOISE – adekvátně přitlačila na pilu. Pánové asi docela čuměli.
Nejde přitom o nějaké soupeření. Deklamativní pasáže jsou rytmicky vytučněny,
klenuté refrény harmonicky provzdušňovány a dolaďovány. Výsledkem je efektní,
hodně tvrdý metal, prosycený parádními melodiemi. Lví podíl na tom má výtečný zvuk.
O kytarách jsem už pochvalně psal. Rád bych ovšem vypíchl i nazvučení bicích, jež
dává vyniknout dynamické hře Pavla
Jurečka. Zkuste třeba lahůdkové kopáky v odlidštěné instrumentální vsuvce
„Salome“.
Jestliže se „D.H.A.R.M.A.“ z cd velmi dobře poslouchá, tak naživo,
samozřejmě jen při správné zvukové konstelaci, musí rovnou zabíjet. Nejedná se
o dlouhé album. Vzhledem k nemalému hitovému potenciálu kolem vás doslova
proletí. Přes svou pestrost navíc působí velmi kompaktně. Nic na tom nemění ani
povedený bondovský cover od GARBAGE „The World Is Not Enough“, na němž
perlí baskytara Václava Pustějovského, či
skoro tanečně laděné klávesové party, jež se ozývají nejen ve zmíněné instrumentálce
„Salome“. Vše totiž zapadá do
celkového konceptu, pro který je příznačné úsilí o vytesání monolitu narvaného
emocemi.
SCARS OF THE INSANE nedělali kompromisy. Nechtějí se zalíbit, jen
líbit, zejména pak otevřeným posluchačům, kteří to mají v hlavně stejně
srovnané jako oni a kteří ocení tvrdost, pestrost, melodie a perfektní řemeslo,
jednoduše řečeno, nezakomplexovaný metal. Metal, v němž ženský vokál
nebude sehrávat nanejvýš disneyovskou, popř. youtuberskou roli, ale vtiskne mu
natolik osobitou pečeť, až si s otevřenou pusou řeknete IT ROCKS!
29.01.2019 | Diskuse (1) | Pekárek hackl@volny.cz |
Pekárek | 13.01.2022 20:06 |
Hezké, velmi, těším se na další nový materiál. |