SCORPIONS - Tokyo Tapes
Velký koncertní záznam, který stojí trochu ve stínu
slavnějších živáků britských hardrockových legend z let sedmdesátých, ať už těch od DEEP
PURPLE, LED ZEPPELIN nebo THIN LIZZY či UFO. Časté labužnické poslechy z poslední doby mě však potvrdily, že tomu je neprávem. Němečtí SCORPIONS tehdy platili v Evropě za
obstojnou akvizici, jejíž fanouškovská základna se především mezi kontinentální
omladinou utěšeně rozrůstala. Ještě sice nějaký ten rok nebyli považováni za jednu z největších
kapel v celosvětovém měřítku, ale už měli v Evropě obstojnou reputaci. V roce 1978 měli na svém kontě pětici řadových alb, přičemž zejména poslední tři zaznamenaly navyšující
se úspěch. Šlo o solidní hymnická alba dobového hard rocku vydaná u firmy RCA – jmenovitě „In Trance“
(1975), „Virgin Killer“ (1976) a „Taken By Force“ (1977), prostřednictvím kterých
dokázala pětice skloubil svůj drive a touhu po odlehčené melodice, s experimentálnějším
kytarovým pojetím vycházejícím z předobrazů blues-rockových šedesátek,
jinak také reprezentovaným především stylem hry Jimiho Hendrixe.
Tím dotyčným, kdo do tehdejších nahrávek SCORPIONS v polovině
sedmdesátých let přinášel onu neučesanost a kytarovou abstrakci, byl kytarista
Uli Jon Roth, hudebník s vízorem hipíka, jehož obsese pár let mrtvým kytarovým géniem ze Seattlu se později dostala do takových otáček, že se neváhal oženit s Hendrixovou někdejší
přítelkyní. Roth tudíž výrazně ovlivnil zvuk SCORPIONS v časech jejich
hledání, kdy ještě stále nepatřili k vrcholným artiklům evropské scény,
ale už byli dost zavedení na to, aby dokázali absolvovat velmi úspěšné japonské
turné. Jejich pozice v Zemi vycházejícího slunce byla mimořádná, snad nikde
jinde na světě neřadili tou dobou SCORPIONS mezi nejzářivější hardrockové
klenoty dané doby. Zde byli z Evropanů tehdy fanatičtěji
přivítáni snad jen UFO, hřmotná a nadupaná anglická senzace, stojící
předobrazem pozdějším dravcům z NWOBHM, která se stala v polovině sedmdesátých
let slavnou i díky virtuozitě Michaela Schenkera, mladšího bratra kytaristy a
šéfa SCORPIONS, Rudolfa Schenkera.
Sami němečtí hudebníci podle prodejů asi tušili, že jejich
status v Japonsku není zanedbatelný, onen výlet je však doslova ohromil,
neboť zde byli zasypáni tím nejvřelejším možným způsobem. Hudebníci měli každou chvíli
v patách zástupy školaček a byli na každém kroku bombardováni pozorností,
před kterou nešlo uniknout. Drahé večeře, rozhovory v rádiích, tiskové konference, prohlídky
pamětihodností nebo organizovaná setkání s fans na několika místech v Tokiu.
Album bylo nakonec nasnímáno během dvou červencových večerů v Tokiu,
a ještě dnes můžeme děkovat, že do výsledku bylo ve studiu vstupováno s patřičnou
šetrností a záznam byl více méně ponechán v co nejautentičtější podobě. Není divu, když cesta k němu vedla přes
velmi kvalitní nasnímání zvuku. Koncert se konal v obrovské hale poblíž Nakano
Sun Plaza, přičemž na albu se kombinovaně použily úseky z obou večerů a ve
studiu byly dvorním producentem Dieterem Dierksem prolnuty tak, aby budily dojem jednolitého živého záznamu. Produkce byla velmi šetrná v případě nějakých dotáček a mohu
bezpečně potvrdit, že jen málo živých záznamů té doby vlastní podobně přirozený
a zároveň svěží a jadrně čistý zvuk.
Nahrávka nakonec dostala název „Tokyo Tapes“ a šlo o více
než sedmdesát minut dlouhé 2LP, kterým se SCORPIONS, jednak rozloučili s vydavatelstvím
RCA, a za druhé šlo o poslední nahrávku, na které byl v jejich řadách k slyšení
kytarista Uli Jon Roth, který odchod avizoval pár měsíců předem a měl tou dobou
již chuť pokračovat jiným směrem. Japonský koncert je tak pravděpodobně tím
nejdokonalejším shrnutím rané fáze kariéry těchto německých legend, neboť jedna
řízná vypalovačka střídá druhou a vše se nese v notičce bujarého rockového
večírku. Některé skladby jsou roztaženy do delší stopáže a dojde i na typicky
Rothovské exhibice a v neposlední řadě i nějaké ty rock ´n´rollové
předělávky starých klasik (např. Elvisovu „Hound Dog“ nebo singl Little
Richarda „Long Tall Sally“).
Co především šperkuje záznam z japonské haly je spontánnost
a autenticita, respektive ten moment, kdy vystupuje do popředí aktivita
mnohatisícového fanouškovského osazenstva a znamenitě dotváří všechny zdejší
vypalovačky. Japonci s kapelou neskutečně spolupracují, a tak proměny z klidnějších
pasáží ve vygradované dodávají záznamu o to větší dynamiku. Mladí Japončíci někde v tichosti nábožně poslouchají
a vy nedutáte s nimi, jinde po skladbě naopak bouří - např. fantastická
úvodní pecka „All Night Long“, či v případě jiné dokonce spořádaně vytleskávají, tak jak se tomu děje během pěveckého podání místní tradiční písně „Ko Jo No Tsuki“, kterou Klaus Meine
vyzpívává v japonštině před zprvu nedutající halou, aby se tento moment
později stal nezapomenutelným, když jej publikum změní v chorál malých poblázněných asijských hrdel, či ještě před tím v hromadně vytleskávanou seanci.
Vrcholy alba spatřuji ve stěžejních vypalovačkách náležících k tehdy posledním třem studiovým albům, takže ať už mluvím o skvěle přijatých peckách „Pictured Life“ a „Backstage Queen“ z populárního alba „Virgin Killer“, „Steamrock Fever“ a „He´s Woman – She´s Man“ z aktuální studiovky „Taken by Force“ nebo o dravé „Dark Lady“ a intenzivní baladě „In Trance“ ze stejnojmenné desky „In Trance“. Nechybí ani Rothova (kytarista ve skladbě i zpívá) „Polar Nights“, která je zhudebněním oněch blues-rockových tužeb a má zde podobu jakési vesmírné výpravy. Jestliže je album rozlučkou tohoto kytaristy v řadách SCORPIONS, pak je to „adieu“ doslova a do písmene fenomenální. Každou skladbou se vedle ústřední melodické linie soustavně prohání sóla a neposedné kvílivé vyhrávky.
A to už nemluvím o tom, jakým nadupaným motorem byl už tehdy rytmický kytarista
Rudolf Schenker, který zastával vždy pozici největšího akcelerátoru energie v sestavě
SCORPIONS. Souhra silného skladatele a dříče s volnomyšlenkářským hipíkem
zkrátka fungovala, a i díky jadrnému hlasovému projevu frontmana, tehdy
devětadvacetiletého vlasáče Klause Meineho, mělo album ohromnou pestrost a dynamiku.
Ještě je třeba zmínit výtečně šlapající rytmiku, kterou tvořil baskytarista
Francis Buchholz a pouhý rok před japonským výletem příchozí bubeník Herman Rarebell. Ostatně právě posledně jmenovaný muzikant nebyl nikdy
dobrým bicmanem, ale měl skladatelský talent a byla s ním údajně neuvěřitelná
sranda (několikrát skončil v protialkoholické léčebně), a tak nakonec v sestavě
SCORPIONS vydržel dalších šestnáct let, aby byl u největších úspěchů těchto Němců.
Po návratu do Evropy nahradil na jednu sezóny Uliho Rotha
Michael Schenker, tou dobou totiž náhle a nadobro opustil řady UFO. Podivínský
blonďák nahrál v roce 1979 se SCORPIONS jednu z jejich nejslavnějších
desek – fenomenální „Lovedrive“, která kapelu katapultovala na vrchol a je zpětně
považována za ten velký průlom do celosvětového měřítka Hard n´Heavy scény.
Nicméně Michael po boku bratra Rudolfa dlouho nevydržel a brzy v Anglii založil své MSG, takže jeho místo už na
sklonku roku 1979 zastal novic a kytarový dělník a poctivec Matthias Jabs, který
je u SCORPIONS do současnosti.
Závěrem se však ještě vraťme k nahrávce, o které je
tento článek především, neboť právě „Tokyo Tapes“ je dokonalým shrnutím toho nejlepšího
z oněch dravých pravěkých časů německých Škorpiónů, toho pozdějšího
hard-rockového monstra let osmdesátých, u jehož skladeb bude slzet půlka planety. Koncertní deska nakonec
byla postupem doby rozšířena v nových vydáních o nějaké ty bonusy a rafinovanější
verze, takže je dost pravděpodobné, že se dostanete i ke skladbám jako „Robot Man“,
„Hell Cat“, „Catch Your Train“, které na původním vydání ze sedmdesátých let nebyly. A nebo se vám dokonce
dostane té cti si poslechnout v jejich podání japonskou národní hymnu „Kimi
Ga Yo“. Mám pocit, při té rekapitulaci a opakovaných posleších alba, že tyhle vzdálené tokijské večery jsou stále tak živé a vitální, jako v dobách kdy byly zaznamenány. Naprostá hardrocková klasika vlastnící skutečnou patinu.
11.01.2019 | Diskuse (30) | Stray janpibal@crazydiamond.cz |
Tnt | 17.02.2022 11:37 |
Pokud chceš slyšet podle mě nejlepší věci od kapely Styx sežeň si pro začátek dvě pro mě dnes již klasická alba Grand illusion -1977 a Pieces of eight -1978. To jsou podle mě perly od této kapely. |
devin | 17.01.2019 13:13 |
tak to sa už teraz teším ... recenzia Lovedrive je pre mňa zaujímavejšia a to nielen pre veľmi zaujímavý obal,jeho druhú stranu,vnútorný obal / presne tak sa aj stupňuje/ ... z muziky albumu Lovedrive mám pocit ľahkosti, oproti albumu Animal Magnetism, ktorá je ťažká, naliehavá a "špetku" depresívna ... možno predzvesť Meineho problémov s hlasivkami |
Stray | 17.01.2019 12:10 |
Neuvažoval jsem o ní. Nemám to tak, že koupím cd a hned píšu. To co píšu, poslouchám zpravidla už dvacet/třicet let. :-) Teď se věnuju SCORPIONS, zítra Lovedrive. |
devin | 17.01.2019 11:40 |
a bude aj recenzia ? |
Stray | 15.01.2019 14:47 |
Koupil jsem si "Pieces of Eight" (78) od těch STYX, zaujala zejména skladba Blue Collar Man (Long Nights) ... zpěvná tancovačka ale dobrá! :-) Ty Párplovský hammondy v úvodu! Mám zas co zkoumat.
|
devin | 15.01.2019 10:48 |
inak Ďakujem za pripomenutie ... zistil som, že na tomto albume Kilroy was here je piata piesen Heavy Metal Poisoning a v obsadení figurujú ešte aj 3 trúbky a 1 trombón ... už sa teším |
devin | 15.01.2019 10:39 |
od Styx-u poznám len MR.Roboto, prvu skladbu z albumu 1983 a celkom mi vliezla pod kožu ...skúste |
Stray | 15.01.2019 07:57 |
Já STYX chvíli poslouchal někdy v druhé polovině devadesátek jsem měl asi dvě kazety se čtyřmi řadovkami ze sedmdesátých let. Bylo to hodně takový přívětivý, někde na půli cesty mezi art-rockem a AOR. Když jsem si probíral ty DAMN YANKEES, kde byl zpěvák ze STYX, tak mě napadlo, proč je vlastně nemám? Lepší si nakoupit nějaký céda STYX a DAMN YANKESS, než třeba mikrovlnku (zbytečnost, jedu ještě ohřívání v hrnci na pařáčku), no né? :-) |
Valič | 15.01.2019 00:42 |
Stray: Já jsem od nich neslyšel snad nikdy nic, ale pro zajímavost jsem si zkusil porovnat hodnocení na Prog Archives a Rate Your Music (viz níže) a vychází mi z toho, že nejlepší by měly být čtyři desky z let 1975 až 1978. Album z roku 1979 patří naopak k těm hůře hodnoceným a to z roku 1983 představuje podle obou stránek dokonce naprosté dno jejich diskografie. |
Stray | 15.01.2019 00:14 |
Vyzná se tu někdo v kapele STYX? V MusRec maj za dobré ceny (2x99,-Kč a 1x179,-Kč) tři řadovky z let 1978, 1979, 1983. Mám to koupit? Čím začít? Kde je v jejich případě vrchol diskografie? Tak nějak tuším, že asi nebude po roce 1982, ale samosebou před ním. |