Boomer Space

SLAYER, ANTHRAX - Praha, Tipsport Aréna, 25.června 2019

Poslední koncert thrashmetalových legend SLAYER v ČR provázelo hrozné vedro. Venku bylo doslova na padnutí a ve velké hale na Výstavišti, která nemá klimatizaci, to velice brzy nebylo o nic lepší. Vlhkost vzduchu připomínala podmínky v rovníkové Africe, takže se ten večer příchozí vyloženě koupali ve vlastním potu. Každopádně ale pořád radši Výstaviště než klimatizovaná O2 Aréna, kterou z mnoha jiných důvodů nesnáším. Tolik tedy na úvod a pojďme na plac. Sympaticky a bez českého suportu nastupují úderem osmé rovnou ANTHRAX. Moc jsem nepochopil, proč zde jako intro pouštěli skladbu od IRON MAIDEN a pak začali riffem „Cowboys from Hell“ od PANTERY, ale budiž. Odpich v podobě „Caught In The Mosh“ a následně „Got The Time“ byl ovšem dobrý. Koncert měl z počátku nasazení a nic nenasvědčovalo faktu, že se mě krátce na to trochu zají. ANTHRAX si nepotrpěli na dlouhé proslovy a v rychlém sledu dali klasické fláky jako „Madhouse“ a „NFL“, mě však bylo jasné, že Newyorčané opět pojedou staroby a na rovinu říkám, že mě s tím už ….(prostě mě to na nich vadí). Ten jejich návrat do 80´s mě prostě nevoní. Z posledního alba nedali nic, z Bushovi éry taky nic a jediná relativně současná skladba byla nakonec utahaná „In The End“ z alba Worship Music, jinak vše z let 1985-89.


Ten večer jim navíc ani nevyšel moc zvuk, bylo tam moc výšek, kytary zněly příliš tence, takže riffy tolik netlačily a Belladonova ječení bylo v celkovém soundu chvílemi moc. Set trochu zachránila skočná „Antisocial“, při závěrečné „Indians“ byly pocity ale opět rozpačité. ANTHRAX jsem viděl už vícekrát, 2x s Bushem a asi 4x s Belladonou a musím konstatovat, že je to s nimi bohužel čím dál horší. A je mi i trochu stydno, když vidím, jak moje oblíbená kapela, která hrála v devadesátkách moderní metal, ze sebe teď dělá osmdesátkové retro, vůči kterému se ve svém Bushovském období docela vymezovala. K hlavní hvězdě...



SLAYER, ač jsou to taky dinosauři z pravěku, tak, na rozdíl od ANTHRAX, se současnější skladby hrát nebojí. Třeba hned úvodní „Repentless“, coby titulka z posledního alba, zněla suprově. V úvodní části vystoupení k Final World Tour pak zazněly ještě „World Painted Blood“, „Hate Worldwide“, a to jsou též novější kusy. Byl to ale přeci jen rozlučkový koncert, takže se hrál průřez diskografií a s postupující časomírou čím dál více docházelo na oslavované klasické fláky. SLAYER však dokázali poměr mezi starou a novější tvorbou vyvažovat. Na řadu přišly jak prastaré a ne tolik provařené kusy jako třeba „Chemical Warfare“ nebo „Postmortem“, tak třeba devadesátkové „Disciple“, „Payback“ a samozřejmě i zmíněné klasiky, na které jsme přišli především.   Je fakt, že zkraje vystoupení však SLAYER staré hity moc nehráli, první velkou peckou byla až skoro po půlhodině zahraná „War Ensemble“, která v živé podobě ovšem nikdy neomrzí a i ten večer byla parádní. Vystoupení díky ní pak dostalo švih a až do konce jelo bezchybně.


Zvuk měli SLAYER jasně lepší, protože byli přeci jen headliner, a thrashovalo jim to náramně. Kerry King hobloval jako vždy poctivě a svoji býčí šíji nezastavil, Gary Holt pařil jakbysmet a Paul Bostaph za bicími byl taktéž výborný. Trochu mě možná zklamal Tom Araya, o němž často čtu, jaký je to skvělý frontman, ale po několikáté jsem si všiml, že je na pódiu dost statický a jakoby bez zápalu. Při moderování mezi skladbami působí unaveně, až jsem si v duchu říkal, že s ostřejším frontmanem by ten SLAYER mohl být větší mazec. Ale zase vokál měl ten večer jistý a bez chyby, o tom žádná, zpěvák je Tom výborný.



Byla to velkolepá show s opravdu pekelným vizuálem. Nejen že často šlehaly na pódiu ohně, chvílemi tam dokonce hořela úplná vatra, což při vedru v hale, navodilo pocit opravdového inferna. Plátno za kapelou pak zobrazovalo klasické antikristí výjevy, takže to byla pastva, jak pro uši, tak i pro oči.


Jak se schylovalo ke konci, tak se samozřejmě jelo dle očekávaného scénáře: „Seasons In The Abyss“, „Hell Awaits“, „Raining Blood“, „South Of Heaven“, „Angel Of Death“, prostě klasiky. Co jiného bychom ale na rozlučkovém turné chtěli poslouchat? Mě osobně však potěšila, skoro na závěr zařazená psycho věc „Dead Skin Mask“. Celkem nám na rozloučenou legendární thrasheři zahráli dvacítku skladeb a podle mě byla skvělá. Koncert měl, jak bývá u SLAYER zvykem, drive a kvalitní, hutný zvuk. Kapela působila suverénně a proti předskokanům ne tolik vtíravým dojmem. Ze SLAYERU jsem prostě neměl pocit retra a už vůbec na mne nepůsobili nějak laciným dojmem. Byl to zkrátka mazec, a jestli je to opravdu jejich poslední tour, tak podle mě odcházejí možná zbytečně brzo.



17.07.2019Diskuse (80)Sicky

 

prasezlesa
09.03.2023 11:18

Včera jsem chtěl dát další šanci Testament a pustil jsem si pár jejich alb po roce 2000. Technicky parádní. Ale nechápu, co ta hudba někomu říká. Je to úplně nudné a tuctové. Ano, nejsou tam vyloženě nějaké kiksy nebo tak, proto chápu to hodnocení 8/10 na většině webů. Ale neslyším důvod, proč si to pouštět znovu.

 

Kelly
08.03.2023 20:47

https://youtu.be/GXJifYl_byU

 

prasezlesa
08.03.2023 14:22

Jinak nové Megadeth moc naposlouchané nemám, protože nemám rád Mustaina a irituje mě, ale co si pamatuju, tak u Megadeth je vždycky takový mix, že všechny nástroje jsou krásně čitelné. To je fajn. Ale mám asi spíš rád, když je basa dole a pořádně kope.

 

prasezlesa
08.03.2023 11:56

Kropis: To už asi zabrušujeme hodně do subjektivní oblasti a toho, že každý má jiné uši, aparaturu atd. Mně se zvuk Hardwired a novinky líbí. Vyloženě kope do uší.

 

Kropis
08.03.2023 11:48

Prasezlesa: Plný a skvělý zvuk bicích? Už od hardwired? To považuji za vtipnou prupovídku, nebo mi snad odchází hifi a všechny další reproduktury. Vezmu si lux eterna - totálně přebuzený zvuk, kopák má zvuk psacího stroje. V rámci mixu jsou kompletně přepálené atd. To už bych fakt řekl, že třeba zvuk nových Megadeth je skvělý v rámci současnosti.

 

prasezlesa
08.03.2023 10:57

Co je na té novince pozitivní, je přinejmenším to, že má úžasný zvuk. Už na Hardwired měly bicí a basa skvělý, plný zvuk. A tady to jen pokračuje. Fidelman prostě umí.

 

Alda
08.03.2023 09:07

PODEPISUJI V PLNÉM ROZSAHU!

 

Pekárek
07.03.2023 20:55

Jsou to staří pardálové, chtějme (když už) jen maximum toho, co je adekvátní od nich vůbec chtít. Lars a James jsou Metla, jejich absence nepřipadá v úvahu. Těžko si dokážu představit i náhradu ukvákaného Hammetta. Přes hejty na Metallum se zdá, že nové album by mohlo být oním maximem možného a bude se dát poslouchat. Kdo chce víc, ať se vrátí ke starým deskám, nebo obrátí jinam.

 

prasezlesa
07.03.2023 19:04

No ono se taky často zapomíná, že Lars Ulrich je dost významný člen z pohledu aranžmá songů a čuchu na to, co funguje. To je vidět prakticky v jakémkoliv jejich making of videu.
My se tady můžeme poplácávat po zádech a psát si o tom, jak je Metallica špatná a třeba Testament super. Ale nic to nemění na tom, že to je jen nějaké subjektivní hodnocení, zatímco z pohledu prodejů alb, návštěvnosti koncertů, streamů na Spotify apod. jsou Testament oproti Metallice nanejvýš tak zábavová kapela ze čtvrté cenové, na kterou se postupem času prakticky úplně zapomene. Metallica bude asi nesmrtelná.

 

Kelly
07.03.2023 14:34

Larsovi nikdy nešlo držet zcela základní rytmus ale brejky má nezaměnitelné a pozná ho každý. A to se stalo součástí a poznávacím znamením Metallicy. Bez něj by to nebyla Metallica. O tom se píše i v jejich obšírné biografii.