STRYPER - Even The Devil Believes
Možná není náhodné, že právě STRYPER dnes patří mezi nejstabilizovanější americké hair-metalové grupy, jejichž minulost je spjata se zdobnou scénou osmdesátých let. V dnešní rychlé a chaotické době může právě tahle kapela, svou lyrikou navždy spojená s křesťanskou vírou a starozákonním učením Isajášovým, vycházet ze zákonitostí nepodléhajícím zbrklým náladám a měnícím se trendům. Z hudebního hlediska nikdy nešlo o bůhvíjak originální soubor, klasický zpěvný Hard N´Heavy měl před pětatřiceti lety určitý potenciál oslovit širší posluchačskou obec a to zejména díky své textové složce, cílené výhradně na zapálené věřící z jihozápadní čtvrtiny USA. Svým způsobem šlo už tenkrát o jistou hříčku přírody, jejíž působení na scéně si v souvislosti s propracovaným marketingem našlo své odběratele. V osmdesátých letech v rozmezí let 1984-88 patřili STRYPER ve Spojených státech amerických k velmi úspěšným bandům, jelikož bez srovnatelné konkurence spojili tehdy módní hymnický heavy metal s křesťanskou vírou a položili tak základy „white metalu“.
Nápadné účesy a černo-žluté oděvy patřily k dalším poznávacím znamením STRYPER. Solidní muzikantský vklad, profesionálně znějící a marketingově výtečně ošetřené nahrávky jim velmi rychle vybudovaly místo na americké Hard N´Heavy mapě. Jejich skladby vešly ve známost díky okázalé melodice a patetickému naladění, které bylo plné sladkobolných a na dramatickou notičku hrajících pasáží. S příchodem devadesátých let se však kapela snažila trochu zcivilnět a brzy se dočkala strmého pádu.
Po mnoha letech sporadického fungování se začalo blýskat na lepší časy až dekádu po přelomu milénia. Z mého pohledu STRYPER nejvíce svědčí, když se drží svého osvědčeného řemesla a hrají na jistotu. A přesně toho se posluchač dočká i na letošní okázalé novince „Even The Devil Believes“, která o ničem moc nespekuluje, působí velmi dospěle a ve výsledku vyznívá snad ještě klasičtěji než díla nahraná v osmdesátých letech. Patosem načechrané hymny jako „Make Love Great Again“ nebo „Do Unto Others“ útočí svými refrény a mnohohlasými sbory na první signální, takže máte jistotu, že na vás melodici nepřipravují cosi neočekávaného. Právě naopak, jejich písně mají v sobě velkolepost a takřka AOR vzdušnost, zde propojenou s neo-klasistickým americkým hejvíkem.
Dnešní STRYPER jsou zahlceni osmdesátkovou líbivostí. Zkušená trojice Michael Sweet (zpěv, kytara), jeho bratr Robert Sweet (bicí) a kytarista Oz Fox, dnes doplněná o baskytaristu Perryho Richardsona (ex-FIREHOUSE), má tak našlápnuto k docílení úspěšného materiálu, který se může s přehledem měřit s jejich nejlepšími alby z osmdesátých let. To je zřejmé již od rtuťovitě powermetalového nástupu v úvodní „Blood From Above“ a pokračuje ve skladbách následujících. Výtečná forma ve stylu, jaký na svět dostali především jejich kalifornští krajané z DOKKEN, vrcholí v hymně „How To Fly“, snad nejchytlavější písni nové desky. Album zní od začátku do konce dramaturgicky vyladěně a je na něm jen pár hlušších míst, takže ani zpívánka „Invitation Only“, balada „This I Pray“ nebo dramatická titulní skladba rozhodně nepatří mezi slabé kusy.
Celkově mám pocit, že se STRYPER podařilo nahrát sice staromilské a konzervativní Hard N´Heavy album, ale také rovněž album, které kapelu plně charakterizuje a po skladatelské stránce jí velmi pomáhá nalézt pevnou půdu pod nohama. Jde o naprosto typický materiál od STRYPER. Jestliže na některých albech nedávné minulosti byla cítit jistá snaha o modernizaci a vývoj, něco podobného zde úplně schází. A je to dobře, protože Michael Sweet a jeho parťáci si zřejmě uvědomili, v čem že jsou nejsilnější a vrhli veškerý entuziasmus do tvorby co nejlepších skladeb v jejich starém a osvědčeném podání.
26.10.2020 | Diskuse (4) | Stray janpibal@crazydiamond.cz |
Old-school MP reader | 28.10.2020 09:51 |
Ať už to byl na počátku kalkul nebo ne, vždycky makali na 100%, tvořili kvalitní hudbu a stejně tak "jedou" i po svém comebacku... A proto si přízeň fanoušků melodického metalu i takovou podobnou šťavnatou recenzi určitě zaslouží... Mám rád staré Stryper i ty nové. Zatím nikdy vyloženě nepropadli a nezklamali... |
Stray | 26.10.2020 20:05 |
spajk: Tak dík, mě ten článek nepřipadá nijak mimořádnej. Psal jsem ho méně než hodinu. :) Mezi nějaké velké fanoušky STRYPER se určitě nepočítám, mám ve sbírce taktéž pouze desku To Hell With The Devil, ale ty ostatní alba znám rovněž, ono se to dneska vlastně už blbě shání, kdysi jsme měli vše z osmdesátek od nich nahrané na kazetách. Celkově jsem je ale nikdy neměl na shodné úrovni, co těch dvacet základních kapel žánru. Z nějakého důvodu mě ale právě novinka hodně baví, díky své ucelenosti a 100% zaměření na pro kapelu typické věci. Že se dokázali vykašlat na jakoby moderní "devadesátkové" prvky a Sweet dramaticky rozezvučil své znělé vibráto. |
spajk | 26.10.2020 19:12 |
Jestli k tomu můžu po jednom kolečku něco napsat, tak mě to nijak neuráželo. Pro mě je překvapením, jak se kapela skvěle popasovala se stárnutím a jak svěže a současně dokáže znít. Ale jak říkám, nejsem žádný Stryper specialista, vždyt se mi ve sbírce krčí jen jediná deska To Hell With The Devil a div, že jsem jí mezi Stradlinem a Scorpions málem nepřehlédl. |
Honza H. | 26.10.2020 16:26 |
Hezky a v zásadě vyváženě shrnuto! Michael Sweet si i nadále drží skvělou formu posledních let (týká se i jeho sólovek a spolupráce s Lynchem). Z nové éry zatím mnou nejčastěji poslechnuté album, což hovoří samo za sebe... |