TESTAMENT, DEW-SCENTED, BLEED FROM WITHIN - Praha, Nová Chmelnice, 26.března 2013
Kalifornská thrash metalová stálice se v posledním březnovém týdnu
představila v Praze, a tak odehrála až neočekávaně rutinní sadu poctivého old-schoolového nářezu. Když
budu rozebírat právě podmínky, které ovlivnily výsledek večera, pak to byly rozhodně prostory sálu Nové Chmelnice, do kterých se příznivci
TESTAMENT vtěsnali jen tak tak. Tato skutečnost jednoznačně mohla
ovlivnit i fakt, že se celý večer v podstatě zápolilo se zvukem, který
častokrát působil jako velmi těžko rozšifrovatelná hluková koule, ve
které se daly rozeznat písničky jen při zvýšené snaze. Nešlo o jev,
který by sice trval po celou dobu večera, ale určitá místa vystoupení byla (řečeno
diplomaticky) trochu problematická. Z toho vyplýval rovněž relativně rutinní, a tak
trochu neemotivní projev kapely, která kdykoliv jindy působí velmi
živelně, spolupracuje s fanoušky a častokrát je zapojuje do koncertu. To se ten večer nedělo, nebylo totiž snadné stát bez hnutí na místě s malou šancí na přesun kamkoliv.
Tak tedy všechno pěkně popořádku. Obě předkapely
nepřinesly téměř nic, co by ve mně zanechalo nějaký dlouhodobý zážitek, i přestože druhá a zkušenější z nich - DEW-SCENTED, masírovala v sále
hustě nahňácaný dav svým poctivým riffingem, který se nacházel někde na
hranici mezi slayerovským thrashem a death metalem zkraje devadesátých let. Nedalo se čekat, že
bych se na základě jejich vystoupení začal pídit po jejich deskách. Ještě hůře
na tom byla uštěkaná metalcoreová omladina BLEED FROM WITHIN, což byla
„tzv.trendy-nářez kapelka“, jakých vidíme i na českých pódiích desítky.
Přejděme tedy k hlavním hvězdám večera.
Už od prvních
momentů bylo jasné, na koho do Chmelnice zhruba čtyřsethlavý zástup fanoušků
přišel. TESTAMENT jsou již dávno legendou, ohromnou thrashovou institucí,
pamatující zlaté časy žánru, jenž se zrodil v lůně osmdesátých let a
postupem doby zažíval jisté vývojové etapy. Popularita této tvrdé hudby
je stále velká, o čemž svědčil doslova natřískaný barák. Na začátku
koncertu, v době kdy zvukaři sváděli boj s přeplněným prostorem (zvuk
působil velmi přehuleně), se hrálo zejména několik položek z poslední
řadovky „Dark Roots On Earth“ („Rise Up“, „Native Blood“, „True American
Hate“ nebo titulní věc). U skladeb mírnějšího tempa, jako byla třeba
právě titulka „Dark Roots On Earth“, nebo další koncertní klasika ve
středním tempu „Practice What You Preach“, byl zvuk zjevně nejlepší. V
těchto momentech bylo možné obdivovat hromový hlas Chucka Billyho, který
se jinak, i přes svou neoddiskutovatelnou sílu, velmi často ztrácel. V
některých momentech byla hluková masa tak silná, že mne napadla myšlenka
na možné proražení postranních oken v sále směrem do Koněvovi ulice.
Jednoznačným králem koncertu byl Alex Skolnick, jehož nástroj oblažoval
i ve chvílích totální riffové masy a ozvláštňoval neprostupný kytarový
vál bleskovými vyhrávkami a sóly. Hrálo se hodně rutinně a kapela
neprojevovala příliš emocí. Nepřišla s ničím nad rámec odehraných skladeb v rozmezí
pětasedmdesáti minut. Chuck Billy nemluvil víc než bylo nutné, a co mě
ten večer překvapilo, ani se moc nesmál. V tomto ohledu si zjevně nejvíce užíval
koncert právě Alex. Z prvních dvou památných alb zazněla celá řada
klasik – tedy jmenovitě „Burnt Offerings“, „Over The Wall“, „Into The Pit“, „The New Order“ a „The Haunting“. Velmi nadšenou odezvu fanoušků si získal úsek
skladeb z alba „The Gathering“, kterým vládla namáklá vřava „D.N.R.“, a
pak taky samozřejmě pilotní singl z comebackové a nyní již předposlední řadovky,
jenž nese název „More Than Meets The Eye“.
Z celkového
pohledu to byl vcelku zdařilý večer, u něhož byl jediným problémem malý
prostor a s tím související nepohodlí a rovněž poněkud přeřvaný zvuk, který
musel být v průběhu koncertu regulován a krocen. Jinak vidět TESTAMENT v
akci je vždy zážitek. Při srovnání s listopadovým vystoupením ANTHRAX,
však dávám své body jednoznačně newyorské partě, která působila, že hraje s
větší chutí a elánem.
01.04.2013 | Diskuse (0) | Stray janpibal@crazydiamond.cz |