THE CURE - Songs Of A Lost World
Pokud THE CURE nemáte vysloveně rádi, je pro vás nejspíš zbytečné si
tohle album pouštět. Fanouška to z vás pravděpodobně neudělá, a na běžný
poslech vás album asi bude nudit. Vydat desku po 16 letech skladatelské
pauzy je vždy trochu riziko. Bude mít ještě kapela co říct? A budou to
lidi chtít vůbec slyšet? Jasně, legenda jako THE CURE bude vyslyšena
vždy, ale ani já osobně jsem neměl přehnaná očekávání. Nakonec to
dopadlo celkem slušně, ale na základě singlů jsem trochu stažené půlky
měl, to musím přiznat.
Pro mě je zlatou érou THE CURE trojice
perfektních desek z konce osmdesátek a začátku devadesátek. „Kiss Me,
Kiss Me, Kiss Me“, „Disintegration“ a „Wish“. Zvukově, melodicky,
textově, stylově, jednoduše po všech stránkách mi sedí. Desky předtím,
nebo ty co následovaly, už neměly tyto složky nikdy v takové dokonalé
harmonii a souladu. Nepochybuju, že je to i generační záležitost, a
spousta lidí nedá dopustit na první období jejich tvorby. Holt jsem
mlaďoch.
Album „Songs of a Lost World“ se rodilo dlouhá léta.
Robert Smith, jako jediný autor po všech stránkách (texty, kompozice,
aranžmá), plánoval album vydat původně už v roce 2019. V těch pěti
letech, co nakonec uběhlo do skutečného vydání, ale písničky z něj už
běžně hrávali na koncertech. Logiku v tom nehledejme. Kolekce nakonec
obsahuje 8 písní v celkovém čase téměř 50 minut. Jednohubka to rozhodně
není. A když se blíže podíváme na písně samotné, je evidentní, že tady
Robert žádné kompromisy nedělal. Popové období má kapela dávno za sebou a
upřímně, zmalovaného vypelichaného šedesátníka ocení fanoušci a zájemci
o komplexnější hudbu, Generace Z má jiné hrdiny. Co nám teda Robert s
kolegy servírují. Přesně to, proč máme THE CURE rádi, a to, co je jejich
trademarkem. Pomalu se košatící písně s dlouhými intry, které jemně a
bez spěchu trpělivě budují atmosféru. Někdy je to pompézní, někdy možná
až lehce dramatické. Nejlepší způsob, jak album poslouchat je jednoduše
se mu poddat. Nesnažit se hledat záchytné body (stejně tam nejsou),
výrazné melodie (stejně tam nejsou), objevovat koncepty/významy (stejně
tam nejsou). Vypnout, uvolnit se a nechat se unášet. A prožívat pocity,
nálady, emoce. Na čem rozhodně tentokrát nešetřili, jsou synťáky. Jejich
velké plochy zalévají písně jako řeka okolní pole při jarním tání. Ne
agresivně, ne nějakou přívalovou vlnou, ale postupným pronikáním do
jednotlivých zákoutí. Další výrazný prvek jsou bicí. Mají sice trochu
plošší, spíše osmdesátkový zvuk, vynahrazují to ale naléhavostí a
zajímavými rytmickými postupy, kterými písně někdy motivují k vyššímu
tempu, někdy pro změnu pevně přitáhnou do mírnějšího tempa a někdy až
téměř psychedelicky zarámují do klece, z které není úniku.
Robertův
hlas zní celkem svěže a opět je to rozhodující faktor, který umí
posunout náladu písně do požadované polohy. Smutek, nostalgie, vztek.
Není to žádný velký zpěvák, a nikdy ani nebyl. Ale vždy byl mistrem v
přenosu emocí hlasem. Témata izolace, ztráty, pomíjivosti a smrtelnosti
jsou rozhodně velmi vážná, ale zároveň je tenká hranice mezi jejich
uvěřitelným podáním a sklouznutím k patetickému balastu. Robert
nebalancuje. Jde pevně a sebejistě na tenkém laně napnutém ve výšce, bez
sebemenšího zaváhání. Album na mě ale nepůsobí depresivně. Jeho
projev je melancholický, je plný krasosmutnění, je nostalgický, ale
nikdy nesklouzne do beznadějnosti a absolutní temnoty. Zřejmě je to už
skutečně poslední deska kapely, proto možná i lehce sumarizuje, shrnuje,
vystavuje účet. Časté je přirovnání právě k albu „Disintegration“, kde
Robert procházel zásadním zlomem ve svém životě. Dosažení třicítky,
příchod nového desetiletí. Spousta nejistot. Dnes je to taky množství
nejistot, ale už s nimi nebojuje, akceptuje je, přijímá jako fakt. Proto
ve finále vyznívá „Disintegration“ i přes spoustu popových prvků
výrazně temněji.
„Songs Of A Lost World“ není zdaleka perfektní
deska. Má své lepší, i slabší stránky. Sklouznout k nudě při jejich
typickém konstruktu, a zejména u téměř sedmiminutových skladeb, není
těžké. Ale tím se vracím k doporučení ze začátku – nic v tom nehledat,
jen se nechat unášet. Z první dvojky, „Alone“ a „Nothing Is Forever“, s
téměř stejnou délkou, je výraznější druhá. Náladově pozitivnější,
kompozičně plnější, melodicky zajímavější. Obě jsou ale vysloveně
atmosférické, nekomplikované. Prostřední trojka jednak zkrátí délku pod 5
minut, jednak trochu nakopne tempo a zdrsní náladu. „A Fragile Thing“
má klavírní intro téměř ve stylu LINKIN PARK, které je tentokrát
nezvykle krátké. Zkreslená basa, tepající bicí, z pozadí vstupující
kytara, která se pak utrne až k floydovskému sólu. „Warsong“ je pak
těžká, valivá a drsná věc s gotickým nádechem. „Drone:Nodrone“ postavená
kolem jednoduchého, ale úderného basového riffu asi nejvíc odkazuje k
albu „Disintegration“. Potemnělá, neútěšná a skličující, kvílející
kytary řežou do živého, bicí lítají všude kolem. Můj favorit na albu.
Krasosmutná „I Can Never Say GoodBye“ je věnovaná Robertovu staršímu
bratrovi, který náhle zemřel. „All I Ever Am“ má nejblíž k albu „Wish“.
Malinký, skutečně téměř nepostřehnutelný náznak popové melodičnosti se
nám tady propašoval do refrénu. V této skladbě dostává nejvíc prostoru
kytara, která je jinak na zbytku albu lehce upozaděná a člověk jí někdy v
mixu musí až hledat. Ona je tam vždy, ale na můj vkus možná až moc
schovaná. Závěrečná desetiminutová „Endsong“ je už vysloveně jen pro
fanoušky, protože ten čas z velké části využívá jen na repetitivní
opakování jednoho motivu.
THE CURE nám předkládají velice specifický materiál, který, když se bude poslouchat ve správné chvíli, má velkou vnitřní sílu. Není to ale jednoduchý album, něco co si pustím, když si dělám třeba snídani. Nakládejte s ním proto opatrně, aby se to neobrátilo proti vám.
20.11.2024 | Diskuse (5) | Tomáš |
Tomáš | 20.11.2024 18:15 |
Wish je rozhodně o třídu lepší deska, souhlasím. |
Hanky Panky | 20.11.2024 15:22 |
V podstatě lze s recenzí souhlasit, i když procenta bych dal klidně až na 70-75. Recenze se nenese v takovém nadšení jako recenze především z anglofonního prostředí. To nejpodstatnější je řečeno hned na začátku, Je to dobrá (možná až velmi dobrá a pro někoho určitě i vynikající) deska, album, ale kdo má zmáknuto tvorbu The Cure, tak ji určitě nepotřebuje. Na druhou stranu si ji skalní fanoušci rádi koupí a určitě je nezklame jako některá alba po Wish. Také nesdílím názor, že je to nejlepší album od Disintegration, Wish je dle mého o několik pater výš. V jedné recenzi (možná na NME, už nevím) jsem četl názor, že je to prakticky jako Bloodflowers, jen bez těch jeho slabších míst. A s tím bych souhlasil. Také je to ale album, na kterém si konečně zahrál s Cure ve studiu i Reeves Gabrels a jeho kytara je opravdu dobrá. Ano, Porl byl Porl, ale Reeves Gabrels zde ukazuje, jak moc dobrý kytarista je a proč si ho Robert vybral do party. |
Stone | 20.11.2024 14:29 |
Skvělé album, nejlepší od Disintegration - 90%. |
Tomáš | 20.11.2024 08:28 |
Recenzent to vidí na slušných 60%, možno by sa dal ukecať aj na slabších 70%. S rytmikou problém nemám, tá mi celkom vyhovuje. Neni tak dravá ako za mlada, ale stále celkom nápaditá. |
Mbody | 20.11.2024 06:09 |
Vokalne je Robert vo forme, tak ako za mlada.Iny z jeho generacie mozu len nemo zavidiet...Mne sa osobne javi ako najslabsi clanok rytmika.Po "Pornography" asi najhorsie nabuchany matros. Inak 60% sa mi zda dost malo, recenzent bude asi dost velky skrblik 😉 |