THE DANGEROUS SUMMER - Gravity

Algoritmy doporučující kapely na YouTube nebo streamovacích platformách podle hesla „podobné tomu, co právě posloucháš“ jsou dvousečnou zbraní. Je tam tendence vytvářet bubliny, v kterých se sice člověk cítí fajn, ale zároveň je trochu „uvězněn“ před tím zbytkem hudebního světa, který si přitom taky zaslouží probádat. Tak či onak, některá doporučení potěší a vlastní objevitelská ješitnost je pak uspokojena, aspoň na pár dní. Tak jsem se dostal k THE DANGEROUS SUMMER, u kterých jsem pořád na začátku cesty. Znáte to určitě taky. U jednoho alba to neskončí, začnete jít proti proudu času, naposloucháváte postupně celou diskografii, hrabete se v minulosti, kdo, co, kde, kdy, s kým… A najednou je z jedné kapelky, jednoho fajn alba, po kterém jste si už zase konečně chtěli poslechnout něco starého ze své sbírky, na co nemáte čas, dalších 10 kapel z jejich diskografiemi a…  Ještě, že to mám to Bohnic necelých 20 minut v prázdninovém provozu.

Takže THE DANGEROUS SUMMER. Aktuálně kvartet, původem z Marylandu, momentálně s domovskou adresou v Denveru, Colorado. První fáze existence kapely z let 2006-2014 je zatím pro mě neprobádanou půdou, ale postupně se tam propracuji. Ješitnost je hrozná vlastnost že? Obnovená sestava od roku 2017 pak vydala dalších několik alb, včetně sedmého zářezu s názvem „Gravity“, kterým si mě právě přes YT k sobě přitáhli. Prý začínali v oborech jako emo a pop punk, každopádně dnes hrají moderní alternativní rock amerického typu, míchaný se soft rockem, indie rockem a lehce poprášený emo rockem. Je to revoluční? Ani náhodou. Je to výjimečné? Ani náhodou. Je to „jen“ poctivé, upřímné, a příjemné. Doslova pohodové, letní, nenáročné rockové album. Trochu tam slyším KINGS OF LEON, trochu JIMMY EAT WORLD, v melodice dokonce i BLINK 182, samozřejmě v pomalejší variantě. A velké plus mají pánové i za cover art svých alb. Jedno krásnější než druhé, přitom všechny velice jednoduché, atmosférické, emotivní. Celým albem se jako neviditelná nit vine pohoda. Tohle si přesně chcete pustit na konci horkého dne, když slunce zapadá, a v klidu si otevřete studené pivko a jen rozjímáte. Ale zároveň hudbu vnímáte a užíváte si ji. Není to žádné bezduché elevator music.

Hned úvodní „I Feel More Like Myself When I´m Losing It“ přináší všechno, co nám album ve svých 12 skladbách bude postupně prezentovat. Krásný cinkavý zvuk kytar, výrazný a v mixu hezky vytažený zvuk basy, hezké prostorové a hluboké bicí. Zpívající basák AJ Perdomo možná neoplývá velkým vokálním rozsahem, ale má příjemný a správně alternativní a procítěný chraplák. Výborná je produkce alba, která dává spravedlivě prostor všem nástrojům. Písničky stojí na výrazné melodice, která si sice zachovává svojí „nezávislou“ orientaci, ale nebojí se ani otevřeně, zejména v refrénech, lovit vyloženě v popových vodách. A protože nezapomínají ani na svoje emo kořeny, často jsou v pozadí doplněné i ukřičené, screamo harmonie. Ale jsou citlivě lehce potlačené, nejsou tím nosným motivem. V některých pasážích mi zpěv připomíná i skvělé THIRD EYE BLIND, jako třeba v „Pacific Ocean“. A práce s nostalgickou náladou zase australské THE TEMPER TRAP, jako třeba ve „Where Did All The Time Go?“. Vzpomínkou na první desetiletí milénia je pak relativně tvrdý riff ve skladbě „With My Pen“. Na podobné, tvrdší vlně se nese i následující „Wild One“. Jasné hitovky jsou pak „What´s An Our Really Worth“, nebo vážnější „Turning Love Into War“.

Musím zmínit ještě skvělého bubeníka Christiana Zawackiho, kterého styl bych charakterizoval jako mix Travisa Barkera z BLINK 182 a Matta Camerona ze SOUNDGARDEN. Bicí má samozřejmě skvěle nazvučené, jasný a výrazný rytmičák, cinkavé činely, a tak akorát hluboké přechody. V některých skladbách lze zaslechnout i synťáky, ale jsou umně zakomponované jen jako podpora atmosféry. Album u mě s každým poslechem roste a pokaždé objevuji nové a nové chuťovky v rámci jednotlivých skladeb. Je to velice vyrovnaná kolekce, baví mě to jako celek, i když v poslední čtvrtině už nápady přece jen začínají lehce docházet. Pořád aspoň zůstává skvělý zvuk a pohoda.