THE FLY - Aneb z čeho vycházel David Cronenberg
Milí filmoví fandové! Museli byste být donedávna vychováváni
vlky někde v dalekém Kavkazu, nebo před pár lety spadli jako mimozemský
zárodek kdesi z nebe, abyste neznali dnes již hororovou klasiku Davida
Cronenberga - The Fly (Moucha) z roku 1986. Krásně
morbidní příběh o rozkladu osobnosti a těla samotného, kde tehdy ještě kočka Geena Davis chodí navštěvovat svého
partnera do laboratoře, kde se dějí všelijaké psí kusy. Nebo spíše muší kusy.
Při jednom z experimentů v teleportačním zařízení se smíchají
atomy mušího tělíčka a tělesné schránky Jeffa
Goldbluma, který se poté postupně proměňuje v jakýsi hybrid člověka a
mouchy. Mistr hnusu David Cronenberg, jak to umí jen on sám, to pojal ohromně
morbidně vtipně, s mnoha ikonickými scénami (strhávání nehtů, přelomení
kosti při soutěži v páce) a tady jasně lze prohlásit, že pokud točit
remaky, tak přesně tímhle způsobem, jakým učinil slavný Kanaďan. Film, který je
osobitý, stojí sám o sobě a v žádném případě nečiní ostudu kultovnímu
originálu, nevykrádá ho, protože je úplně jiný, svůj. A o jakémže originálu to mluvím?
O jednom z nejikoničtějších hororů, nebo spíše crossoverů mezi sci-fi
dílem a klasickým hororem – The Fly
režiséra Kurta Neumanna z roku
1958.
Pokud shlédnete stařičký originál až po Cronenbergově
mistrovském kousku, pravděpodobně budete trochu zklamáni, protože z hlediska
hororového fandy je Kanaďanův film výživnějším kouskem, plný neodolatelného
hnusu a temných podtónů. Ale pro starou klasiku zase hraje skutečnost, že má –
dovolím si tvrdit – promyšlenější a fikanější příběhovou strukturu. Ale pěkně
popořádku.
Příběh začíná ve fabrice na výrobu elektroniky, kde jedné
noci místní hlídač objeví u obřího lisu strašný nález – zohavené rozdrcené
tělo, respektive jeho hlavu a ruku a od smrtícího stroje prchající mladou ženu.
Tou je Helene, manželka továrníka a vědce Andreho DeLambre, která sama po
telefonu zavolá svému švagrovi Francoisovi (Vincent Price!), že právě zabila jeho bratra a svého manžela.
Případu se ujímá inspektor Charas, který se při výsleších
Helene marně snaží dopátrat motivu jejího hrůzného činu a co mu předcházelo,
pozoruje, že Helene je překvapivě klidná, a její nálada se prudce změní, pouze
pokud slyší kolem letící mouchu. Charas dochází k přesvědčení, že žena je
psychicky nemocná, nechá jí hlídat zdravotní službou a mezitím se připravuje
soudní rozhodnutí o jejím zatčení a
obvinění z vraždy. A Helene dojde k rozhodnutí – jedné noci při svém
vyprávění vyjeví celou pravdu Charasovi a Francoisovi o svém manželovi a jeho
neuvěřitelných pokusech. O tom, jak ve své sklepní laboratoři tajně skrze
teleportační zařízení nechal přenášet nejprve pevné předměty, poté zvířata a
nakonec sám sebe, což se – jak už známe z Cronenbergova filmu – zvrtlo
v politováníhodný výsledek, eufemisticky řečeno.
Neumannův The Fly je dnes všeobecně považován za jeden
z nejlepších sci-fi hororů 50.let, a plným právem. Jednak – jak jsem již uvedl – díky fikané
příběhové struktuře. První půlhodinu divák absolutně neví, na čem je, nemá se
čeho chytnout. Je ta žena skutečně blázen? Proč je tak klidná, vyrovnaná a
někdy zase úplně beze smyslů? Co se to k čertu děje? Pak se to, díky
flashbacku a Helenině vyprávění začne vysvětlovat, dojde během něho
k jednomu velkému zvratu, ale to ještě není všechno. Ten film má totiž
vlastně dva konce, dvě vyvrcholení. Člověk by si řekl, hrůzným zabitím
v kovovém lisu příběh končí, ale kdepak. Neumann a scenárista Clavell mají v rukávu ještě jedno
překvapení, díky kterému se příběh v posledních minutách zvrátí o 180
stupňů. Jestli směrem k happy-endu, nebo k fatálnímu zakončení, to už
prozrazovat nebudu :o)
Druhým důvodem, proč je tenhle film tak jedinečný, je jeho
vědecko-fantastický rozměr. The Fly se stal významným milníkem pro vývoj
filmové vědecké fantastiky jako celku. Jak uvádí mnohé chytré knihy, toto je
úplně první film, který využívá myšlenku jaderného štěpení a fúze, myšlenku, že
hmotu lze přeměnit na energii a energii zpět na hmotu. Je to přesně stejný
princip, který přijal za své až o 20 let později Star Trek a jeho slavné teleportační zařízení. V 50. letech
byly tyto úvahy ještě v plenkách, takže klobouček dolů Clavellovi a
Neumannovi za to, jak obohatili sci-fi žánr o něco nové, dosud nepoznané.
Zatímco Cronenbergův film je plný ikonických momentů,
Neumannův film má také v rukávu některá esa, i když samozřejmě ne tolik,
jak měl génius David. Staré horory z 50. let miluju, ale popravdě řečeno, nikdy
mě moc ve velké napětí nepřiváděly, ale tady musím říct, že příběh Heleny a
Andrého dost často opravdu stojí za to. Jinými slovy, to co scénáristovi Jamesu
Clavellovi chybí co do entomologických znalostí a smyslu pro logiku, rozhodně
mu nechybí schopnost vytvořit silný příběh, který ve své době bral
za srdce, a který je napínavý. Nikdy bych třeba neřekl, jak velmi zneklidňující
může být pouhé chytání mouchy, s vědomím toho, že jde vlastně o lidský
život. Tady musím vypíchnout vynikající scénu s Helene, jejím synem a
služebnou a jejích úsilí chytnout v obýváku mouchu s bílou hlavičkou,
přesně tu, která je zapotřebí pro záchranu Andrého. Ta scéna, jak je nastříhaná
a zrealizovaná a jak vrcholí, to je výborný kus filmařiny.
Neumann také výborně udržuje napětí ve scénách, kdy André
s tváří skrytou pod látkou komunikuje se svou ženou, celou dobu je jasné,
je jasně naznačováno, že se uvnitř něco vážného stalo, ale Neumannn si to
napínání vychutnává až do strašlivého odhalení. A v tomhle momentu
přichází na scénu asi nejlepší moment celého filmu - byť nejkratší – výborný
vizuální nápad s hranolovitým pohledem na šokovaný křik Helene, jakoby očima
mouchy. Klobouček dolů Neumannovi podruhé! Dnes už by asi nikoho nešokovala
maska muší hlavy na lidském těle, možná by u nejednoho z vás vyvolala
i úsměv na tváři, ale ve své době to musela být docela bomba a vsadím se, že
moment, kdy se v celé své hrůzné kráse objeví znetvořená paže hlavního
hrdiny, musel vyvolat u tehdejšího diváka povyskočení srdce až k hrdlu.
Vypadá to působivě i dneska, ale berte to s rezervou, já si na tyhle jemně
naivní efekty fakt potrpím :o) Pro celkové vyznění filmu hraje i nádherný
cinemaskopický formát, který v té době ještě nebyl standardem a krásné
barvy. Prostě se na to moc pěkně kouká.
Pro kovaného hororového fandu má tenhle film ještě jedno
velké plus – obsazení Vincenta Price
do jedné z hlavních rolí. Bože, jak já tohohle chlapa divácky miluju!
Vincent Price je spolu s Peterem
Cushingem a Christopherem Lee
asi nejkultovnější herec hororového žánru (i když on měl mnohem větší žánrový
záběr) 50 až 80. let. Ohromně charismatický týpek, který ve svých filmech
vždycky tak krásně přehrával, zkrátka radost se dívat. Ale zrovna tady je jeho
herecký projev spíše utlumený, slouží výhradně příběhu a jeho klasického
lišáckého úsměvu se zde nedočkáte. Ale nevadí,
i tak to byl borec, který vždycky obohatil každý film, ve kterém se zjevil.
Takže co říct závěrem? Určitě zkoukněte oba filmy – ten
Neumannův i Cronenbergův. Nemůžu říct, který se mi líbil víc. Na to jsou oba
dost odlišné a svým způsobem jedinečné. Cronenberg uchvacuje tou vtipně
morbidní transformací těla na něco
ohavného, stará klasika zase nepostrádá ten neodolatelný esprit hororů
z 50.let, takovou tu svůdnou naivitu a čistotu, a přitom je vyprávěna
invenčně a důmyslně. Nezaručuji vám, že se budete u toho děsit jako paní z
filmu na obrázku níže, ale za zjištění, že mouchy mají rády mléko smíchané
s rumem to přece stojí, no ne? :o)
Filmu zdar a za týden zase nashle.
Hodnocení: 80%
16.01.2019 | Diskuse (5) | Lima fulci@seznam.cz |
Cyberolas | 16.01.2019 12:30 |
Moc pěkný článek, jen jsem pořád čekal že se dostaneme k té medernější verzi Mouchy, a ono to najednou skončilo...:) |
wuxia | 16.01.2019 08:17 |
Velmni pěkný článek, krásná práce. Ale jen pro úplnost, asi bych Cronenbergovu Mouchu neoznačil přímo jako remake Neumannova filmu. Obstojí samostatně, obojí je to adaptace povídky George Langelaana, kterou mimochodem vřele doporučuju. Vyšla například ve vynikajícím sborníku Lupiči mrtvol, který sestavoval Jan Zábrana. |
Stray | 16.01.2019 07:33 |
Už to jde. Byla to moje chyba, do SEO Tagu jsem vepsal písmeno s háčkem a to tam být nesmí. |
Cybie | 16.01.2019 07:18 |
Článek se nemůže načíst a já pláču! The Fly je můj veleoblíbený! |
J.Rose | 16.01.2019 07:08 |
Zakázaná láska mého dětství. Na to se nezapomíná. Tím pádem za mě i jeho nejlepší snímek. Doporučují kouknout na vystřižené scény. Zde můj top 5 od pana Úchyla :-) |