THE GIANT CLAW - Ptačí punk´s not dead, volové!:-)
Mysleli jste si dosud,
že punk vznikl v polovině 70.let? Že nejdivočejší pankáč byl Sid Vicious?
Že nejhezčí číro má Wattie Buchan,
zpěvák THE EXPLOITED? Tak to jste na
velkém omylu. První, pravý punker tu byl již v padesátých letech a byl to sakra
hustej týpek, protože zanechával po sobě spoušť všude na celém světě a žádná
živá bytost si před ním nebyla jista. A hlavně měl velký číro, že i ti největší
punkýši mu ho dodnes závidějí. O kom mluvím? To se dozvíte. Ale hezky popořadě
a nejprve trochu oklikou.
První polovina 20. století
byla rájem sci-fi žánru. Zatímco v literatuře je za zlatou éru sci-fi považováno období
30. – 40.let 20.století, a to zejména
díky plodné tvorbě spisovatelů jako Isaac
Asimov, či Robert A. Heinlein a
pak také díky přehršli sci-fi magazínů, které byly v té době velmi
oblíbené, ve filmu je toto označení typické pro 50.léta, která v 60.letech
vystřídala tzv. Nová vlna sci-fi.
Nás ale zajímají více ta 50.léta, která jsou zámořskými
filmovými publicisty označovány jako „Golden
Age of Sci-fi“, či také jako „Monster-movies
éra“. O téhle etapě bych se rád rozepsal někdy jindy, protože to je
vzrušující doba. Jenom v 50.letech a v 1.pol 60.let se
v Hollywoodu natočilo na 290 sci-fi snímků různé kvality a různých budgetů,
přinesla tvůrce jako byl Ray Harryhausen, či
Jack Arnold, filmy se začaly poprvé
kategorizovat jako „áčkové“, či „béčka“ a poprvé se zjevila na plátnech kin
obří monstra, která inspirovala tvůrce
po celém světě (zejména v Asii). 95% procent dobových sci-fi snímků se točilo
kolem stěžejních témat, která buď navazovala na již zavedené žánry, nebo naopak
reagovaly na soudobé dějinné události. Takže v souvislosti s čerstvě
nabytými astronomickými zkušenostmi se na plátnech probírala touha dobývat
kosmický prostor a vzDálené planety, filmaři reagovali na dusnou
atmosféru Studené války, vlivem „mccarthismu“ na strach
z Plíživého a skrytého komunismu, s čímž částečně souvisely obavy
z mimozemské invaze, nejčastěji z planet Mars a Venuše.
Asi nejstěžejnějším a divácky nejvděčnějším tématem byl
strach ze zneužití atomových zbraní a neblahých následků vlivu radioaktivity,
s čímž souviselo zjevení se radioaktivitou zmutovaných obřích
monster. A přesně ty nás zajímají. Japonci měli své kaiju, neboli Godzillu, Mothru a spol.
A v Americe? Jéje, těch filmů byla taková spousta! Plátny kin se proháněli obří škorpióni, obří kudlanka, mravenci,
pijavice, pavouci, dokonce i obří kobylky a tak bych mohl pokračovat. Jakoby se
protrhla hráz a silou vodního proudu se valily monster-movies a tahle móda
vydržela až do počátku 60.let. Kdo tuhle módu rozpoutal? Zejména dva filmy - The Beast from 20,000 Fanthoms (1953) a Them! (1954). V prvně jmenovaném
nechal Harryhausen obživnout Rhedosaura, který řádil v New Yorku, ten
druhý jmenovaný, slavnější, se zmutovanými obřími mravenci, byl přiznanou
inspirací Jamese Camerona a mimochodem, fakt, fakt výborný film, někdy bych o
něm rád něco napsal. No, a když je něco v módě, tak producenti vždy
zavětří tím správným směrem a aby měli na bazény, limuzíny, kokain a děvky, tak
vždycky věděli, jak co nejvíce aktuální módní vlnu vyždímat.
Jedním z těch prachatých pánů byl i Sam Katzman, který proslul jako tvůrce
béčkových fláků ze 40.let a občas se praštil přes kapsu a zafinancoval něco
opravdu drahého. To ale nebyl případ filmu, kde se objevil náš pankáč. Ten film
se jmenoval The Giant Claw z roku 1957 a byl spíše z toho levného
soudku. Ale nemuselo to tak být. Společnost Columbia Pictures, která film
společně s Katzmanem produkovala, měla úzké vztahy s Harryhausenem a
doufala, že Mistr trikově zajistí i jejich film a zejména podobu monstra. Jenže
Katzman, to byl škudlil a místo toho,
aby podpořil Harryhausenův stop-motion systém Dynamation, raději nechal kdesi
v Mexiku zhotovit loutku monstra obřího ptáka. A tady se dostáváme
k meritu věci.
Přiznám se, viděl jsem téměř 180 sci-fi kousků ze Zlatého
věku, takže už se cítím aspoň trochu kompetentní hodnotit tehdejší tvorbu a s klidným
srdcem mohu prohlásit, že jsem neviděl mnoho směšnějších monster, než byl tento
obří pták (pro potřeby článku mu říkejme familiárně „Dodo“). Mohl bych vám
vyprávět a koulejících se očích, částečně vypelichaném těle, náhodně
neuspořádaných řadách zubů, trhaném pohybu na špagátech, či o tom velkém číru.
Prostě tady jsou slova krátká :o) Dodo připomíná všechno možné, jenom ne
monstrum, ze kterého by měl mít člověk strach. Spíš mi připadal jako vyhozený
koncept nějakého zfetovaného kreslíře tehdejšího studia Disney. Pokud se mezi
sebou zrovna vtipně nepopichují dvě hlavní postavy, film se jinak bere smrtelně
vážně a někdy hraje až na tragickou notu, ale co je to všechno platné, když se
do toho vždy vynoří tohle opeřené individuum.:o) Při pohledu na Doda si vždycky
připadám, jako by mě zrovna někdo příjemně lechtal na podbřišku. Spokojeně se
usmívám a mám toho slepico-pštrose fakt rád.:o)
A jak se šetřilo na modelu, šetřilo se i na tricích, takže
Dodo při letu visí na viditelných provázcích, modely strojů při výbuších
prskají jako prskavky, parašutisté jsou evidentně gumoví pajduláci atd. Všechny
záběry vojenských technik jsou převzaté z dokumentárních snímků, či
dokonce přímo od válečných zpravodajů (pády hořících letadel do moře). Asi bych
mohl dodat, že s modely letadel si tady nikdo velkou hlavu nedělal.
V jedné té samé scéně se v závislosti na střihu zjevují různé typy
stíhaček, ale to tady nikdo moc neřešil. The Giant Claw má v zámoří fakt
strašnou pověst (ale tu kultovní, v tom smyslu „to musíte vidět“), ale
překvapivě by se dalo říct, že skoro až nezaslouženě. Skutečně, než se po půl
hodině stopáže poprvé zjeví Dodo, film překvapivě funguje. Hlavní hrdina Mitch,
v podání Jeffa Morrowa, je
charismatický a dobře zahraný, stejně tak jeho partnerka, matematička Sally a
to špičkováni mezi nimi je opravdu někdy až nečekané příjemné a vtipné, zejména
ve scéně, kdy Mitch balí Sally v letadle za pomocí baseballového žargonu.:o)
Opravdu, když se zrovna na plátně nemrcasí Dodo, není moc
věcí, co by vás nechtěně rozesmálo. Vyjma snad teorií vědce Noymanna v unylém
podání Edgara Barriera, který ze
sebe sype moudra, z nichž by se Jíří Grygar doživotně osypal. Aspoň o
jedno se musím podělit, jsem totiž hodnej kluk a mám vás rád. Tak třeba, když pan jaderný fyzik vysvětluje, proč na Doda nepůsobí ani rakety, ani střelba z
kulometů. Nuže – dle slov pana fyzika – atomy naší pozemské hmoty se skládají z
„pozitivních jader“ a „negativních elektronů“. Jenže ve vzdálených vesmírných
galaxiích, odkud smrtonosný Dodo pochází, je to prý přesně naopak – atomy
Dodova těla jsou proto složeny z „negativních jader“ a „pozitivních elektronů“,
díky této mimozemské anomálii vyzařuje ochranný energetický štít. A proto mu
nemohou způsobit zranění žádné pozemské zbraně. :o) Slyšel jsem za svůj život
spoustu sraček (občas usínám u nočních Záznamů z Poslanecké sněmovny na
´dvojce´), ale tohle překonalo všechna očekávání. Doufám, že tohle pan Grygar
nečte, nechtěl bych ho mít na svědomí. :o) Pan fyzik Noymann mě fascinoval i ve scéně, kdy rozebíral Dodovo
peří – „Zřejmě je tento pták schopen
otevřít stěnu z antihmoty, aby použil svůj zobák, drápy a křídla jako ničivé
zbraně. Tady je kus pera toho ptáka, který byl nalezen ve vraku. Tedy, říkáme
tomu pero, nevíme, co to přesně je. Jenom jak to vypadá. Vzdorovalo to
chemickým analýzám, elektroskopu, každému možnému testu. Neobsahuje to žádnou
na Zemi známou látku, žádný člověkem rozpoznaný prvek. Ten pták je mimozemský.
Pochází z vnějšího vesmíru, z nějaké bohem zapomenuté galaxie, z antihmoty,
vzdálené miliony a miliony světelných let od Země. Není jiné možné vysvětlení.“
Toť krásná teorie a ještě krásnější
je, že při té scéně pan vědec drží onen Dodův brk v holé ruce, a různě
s ním manipuluje, jako by to bylo lízátko a ne věc složená
z antihmoty, která ničí laboratorní zařízení a která by eventuálně mohla
přivodit i nějakou nemoc. Jenže Noymann má bílý plášť a je to kapacita, on si
to může dovolit, chápete? :o)
„Přerušujeme tento
program kvůli důležitému oznámení. Dámy a pánové, z Washingtonu k vám promluví Generál-poručík Considine, Letectvo Spojených
států. Čelíme krizi, krizi, ze které všechny národy, ač nebývale
spolupracující, zatím nenašly východisko. A nezastavíme se, dokud jej
nenajdeme. Zkoušeli jsme všechny zbraně, co jsou v arzenálu armád těch
největších mocností. Ukázaly se být horšími než zbytečnými. Jaderné, vodíkové
bomby schopné vymazat celá města a státy z povrchu zemského, jsou proti té
stvůře naprosto neúčinná. Před dvěma dny byla zrušena letecká doprava. Zbaven
zdroje energie, jakkoli ten pták přežívá, začal útočit na povrch s ničivostí,
jakou dosud nikdo neviděl. Před jeho útokem není nic v bezpečí - dobytek, koně, pole, domy, vlaky, všechny
druhy přepravy. Je zřejmé, že jej přitahuje pohyb. V souvislosti s tím vaše
vláda a vlády všech států na zemi vyhlásily stav pohotovosti a zavedly stanné
právo. Kromě zastavení letecké dopravy, se zastavuje i ta povrchová, osobní,
nákladní auta, vlaky, lodě, veškerá doprava musí být okamžitě zastavena.
Doprava jídla a základních potřeb bude zajištěna ozbrojenými jednotkami. Toto
bude plněno od západu slunce do rozbřesku, každou noc až do dalšího upozornění.
Pohyb na silnicích a dálnicí během dne musí být naprosto minimální a jen pokud
bude označen jako nezbytný.“
K ději se tady, jako tradičně ve svých recenzích,
nevyjadřuji, nepopisuji, protože doufám, že aspoň jednoho čtenáře zvědavost
donutí se na film podívat. Ale můžu vám slíbit, že se tu demolují vlaky
Dodovými pařáty, za letu se polykají parašutisté, střílí se do Dodových vajec a
demolují se mrakodrapy. Slušná pozvánka, nemyslíte? :o) Takže nezbývá, než se
poohlédnout po nějakém „digitálním nosiči“ na netu, dát si k tomu české
titulky, které jsou k dispozici a udělat si příjemnou hodinku a deset
minut. Je to na Vás, milí fanoušci filmu. Dodo vám vyloudí aspoň úsměv na
tváři. Minimálně. Za to ručím!:o)
Takže filmu zdar a za týden zase na shledanou. :o)
21.11.2018 | Diskuse (8) | Lima fulci@seznam.cz |
Petr | 24.11.2018 16:00 |
Kappa, svého času to byl u nás hit jako pra*e, chodili jsme se dívat na plakát do vitrínky : ) |
down | 24.11.2018 14:57 |
DarthArt: Díky, to vypadá výživně :) ...i když pochybuju co může trumfnout tenhle skvost :) Godžily jsem viděl všelijaké, ale ta s Kongem mi unikla :) |
DarthArt | 22.11.2018 17:39 |
down: Člověče, ty prostě MUSÍŠ VIDĚT film Godzilla vs. King Kong !!! |
down | 22.11.2018 10:30 |
Tak to bylo něco :D Líbil se mi ten generál jak střídavě propadal depresím a naprostému nadšení :) První havárie letadla mi vyrazila dech. Hlavní hrdina měl skvělý nápad s tím hledáním vajec po celém světě, pták měl zřejmě kukaččí geny. Konec trochu zbrklý, asi došly prachy. Efekty parádní. Poslední záběr na pařát mi připomněl obal Dokken - Tooth and nail, že by inspirace? :) Nejlepší herec ve vedlejší roli ...Pierre! |
DarthArt | 21.11.2018 16:56 |
Jasné, Giant Clow a vzpomínka na jeden z okamžiku kdy mi Lima volal a řval do telefonu: Okamžite přijď ke mně, to musíš vidět !!! |
Cyberolas | 21.11.2018 11:32 |
Nj, tomuto se vyrovná už jen Ed Wood se svýma strašlivýma UFO. |
Fenris 13 | 21.11.2018 10:11 |
down:A kterého Doda máš na mysli? Pernatce z filmu či toho s kytarou? :-) |
down | 21.11.2018 09:48 |
Tak to musím vidět. Hodně zajímavá je věta: "střílí se do Dodových vajec" ...napadlo mě jestli ty vejce snesl, nebo jsou jeho ...v druhém případě by to ovšem byla monumentální scéna :D |