THE HORRORS - Night Life
THE HORRORS mám rád. Vždy se mi líbila jejich image, kde se potkává
gotická extravagance Roberta Smithe s intelektuální brit-rockovou
střídmostí RADIOHEAD, oblečenou do hadrů půjčených od Depešáků. Hudebně
se jejich tvorba podobala chameleonům, když v různých barevných
odstínech jejich muziky jste mohli objevit vše od gotického rocku,
postpunku, synthpopu, shoegaze až po garážový rock. Ačkoliv se nikdy
nehrnuli do mainstreamu, jejich cit pro silné melodie by jim mohla
závidět nejedna „popová“ kapela. Přesto, že si je vedu v kategorii
„kytarová kapela“, vždy používali v hojné míře i klávesy a elektroniku. A
v podstatě přirozeným vývojem dostávaly tyto elementy v jejich tvorbě
postupně víc a víc prostoru. Po sedmi letech jsou teď zpět s novým albem
a dá se v podstatě říct, že kapela se znovuzrodila do podoby, kdy jí
musím přesunout do kategorie „elektronická kapela“, která někdy přimíchá
do svého aktuálního zvuky i trochu kytar.
Novinka „Night Life“
není albem, do kterého proniknete na první dobrou. Je to temná nahrávka,
se špičkovou produkcí, zvukově velmi bohatá a plná zajímavých fines. Co
jí proti předešlým deskám schází jsou výraznější melodie, ale to beru
jako daň za celkovou atmosféru a filozofii aktuální kolekce. Není to
sice nahrávka, kterou si budu pouštět každý den, ale když se trefí do té
správné konstelace, tak zabere velice silně.
Takže co se změnilo
a co zůstalo při starém? Začnu od konce. Hlas zpěváka Faris Badwana je
pořád skvělý. Vyzařuje z něj klid, vyrovnanost a jistý pocit bezpečí.
Není, a vlastně ani nikdy nebyl agresivní, právě naopak. Vždy
představoval zajímavý kontrast vůči hudbě samotné, která často vyznívala
ne úplně „šťastně“. Netlačí na pilu, zpívá jemně, pomalu, jakoby
promýšlel každé další slovo. V některých písních ho vokálně podpoří i
jeden ze dvou nových členů lehce obměněné sestavy, Amelia „Millie“ Kid,
která se věnuje i klávesům. Druhým novicem je pak bubeník Jordan Cook.
Čtveřici pak doplňuje ještě další ze zakládajících členů kapely, basák
Rhys Webb. Původní kytarista Joshua Hayward ještě přispěl při nahrávání
několika party, ale aktuálně už v sestavě nefiguruje. Další věc, která
zůstala při starém, je skvělá basa. Nehraje sice žádné technické
šílenosti, ale její přínos spočívá v budování atmosféry skladeb. Je
temná a masivní, perfektně umístěna v mixu tak, že o ní neustále víme,
ale zároveň si jí prakticky nevšímáme. Její nádherný zvuk osciluje od
postpunkové syrovosti až ke gotické teatrálnosti, to vše v moderním
kabátku aktuálních studiových možností.
Album otevírá ambientně a v minimalistickém duchu skladba „Ariel“. Čeho si můžeme všimnout je spousta elektronických zvuků, textur a elementů, které jsou jako jemné drobení posypané na základní klávesové plochy. Melancholická atmosféra má svou specifickou, i když hodně temnou, krásu. Jedním z mých favoritů je hned druhá „Silent Sister“. Začíná v industriálně elektronickém duchu lehce připomínajícím pozdně osmdesátkové DEPECHE MODE. Je v ní zakomponované nejasné napětí, které vytváří nervózní kontrast s jednoduchou, ale přitom celkem pozitivně znějící melodií. Zhruba v polovině však dochází ke zlomu. Nastoupí kytary a stává se z toho pořádný industriální glam rock ve stylu MARILYN MANSONA. Zmínku zde zaslouží i vynikající a nápadité bicí. Jednak za intenzivně neklidný základní groove, a pak i zajímavé přechody mezi jednotlivými sekcemi songu.
Tížívá atmosféra zdobí singl „Silence That Remains“.
Klaustrofobické intro plné podivných elektronických zvuků prořízne
perfektní postpunková basa, která je pak dominantním elementem pevně
rytmicky rámujícím song. Výborné vokály Amélie nádherně doplňují
posmutnělý zpěv Farise a vytváří ledově studenou atmosféru. Docela
agresivní „Trial By Fire“ se vrací k živým bicím a ve svém středně
rychlém houpavém tempu má své specifické kouzlo. Tato první čtveřice
skladeb je tou silnější a výraznější částí alba. Každá má jinou
atmosféru, jiný nádech. Druhá část desky je méně nápaditá a spíš mě baví
jednotlivosti, než celé skladby. Zvuky, sekce, ornamenty. V nich je
ukryto spousta zajímavých nápadů a je za tím vidět obrovský kus práce a
umu. Proto je možná škoda, že písně samotné jsou z dramaturgické stránky
nenápadné, nebo možná lehce nedopracované. Asi jako bychom vařili
nějaké skvělé maso. Je sice perfektně dochucené, s výbornou omáčkou, ale
maso samotné je tuhé a nedodělané. Jíst se to dá, ale cítíme, že to
mohlo být lepší. Nejpovedenější z nich je zřejmě „More Than Life“, silně
kytarově orientovaný song. Trochu tam slyším Johnny Marra z THE SMITHS.
Song má slušnou melodickou linku, dobrý drive a lehce shoegaze nádech.
Docela ujde i závěrečná „LA Runaway“, v tanečním rytmu pojatá rychlejší
skladba na pomezí indie a gotického rocku ve stylu WHITE LIES.
Šestá deska v diskografii THE HORRORS sice nebude aspirovat na stupně vítězů, ale ve finále to vůbec není špatný album. Jsem vždy velice obezřetný, když se kytarová kapela rozhodne otočit kormidlem dějin a přeorientuje se na elektronická udělátka, tady to k tomu ale směřovalo už delší čas a tak nějak jsem to čekal. A byl jsem příjemně překvapen pestrou paletou použitých elektronických zvuků, které mě vážně bavili. Vrátit se tak ještě možná k popově laděné melodice z minulých alb, a výsledek by mohl být ještě lepší.
26.03.2025 | Diskuse (2) | Tomáš |
![]() |
Tomáš | 26.03.2025 07:32 |
Mně se právě Ariels na začátku líbí, hezky to album nastartuje, navodí atmošku. Na jiném místě by možná byla lehce nenápadná. |
Stray | 26.03.2025 07:11 |
U mne nakonec spokojenost - silných 70%. Jak je uvedeno v recenzi povedené songy se střídaj s několika vatovějšími. Z devíti skladeb na desce za vatovější považuji tři. Nejhorší je asi Lotus Eater, vrcholem naopak More Than Life. Je otázkou, zdali je A strana lepší, zahajuje jí totiž pro začátek docela nevhodná Arials. Badwan famózní, skvělej styl i zvuk. |

