THE HORRORS - V
Tahle kapela patří v poslední dekádě bezpochyby
k největším zjevům na hudebním poli, zejména mezi kytarovkami ze Spojeného království. Už pátá řadovka
sklízí doslova nadšené ohlasy jak fanoušků, tak samozřejmě kritiky a prestižní
magazíny nešetří ódami. Může za to bezpochyby skladatelský talent pětice, ale
také schopnost se nějakým způsobem vyvíjet a své portfolio posouvat zajímavým
směrem. Za asistence producenta Paula Epwortha tak vznikla deska, která rozvíjí
odkaz minulého, velmi povedeného alba „Luminous“ směrem k více radio-friendly podobě. THE
HORRORS ve své tvorbě míchají vlivy Ostrovního rocku se stylem nazývaným
shoegaze (dost možná jde o obdobu jakési psychedelie, zde zasažené spíše do
podoby rocku ovlivněného taneční scénou), to vše obaleno lehkým závojem post-punku a
industrialu, přičemž výsledný koktejl chutná lákavě. Silnou zbraní pětice je přitom zejména přirozená autenticita.
Důležité je vědět, že nejde o žádné záhadné nebo bůhvíjak
zašifrované umění, ale o skutečně dobré písničky podané v moderním stylu a
v aktuálním, velmi atraktivním zvukovém kabátku. THE HORRORS už nejsou tou
dravou hydrou jako v časech svých prvních alb „Strange House“ a „Primary
Colours“, ale čím dál tím více přepouštějí prostor umělým zvukům a klávesám,
jenž ve skladbách vytvářejí zajímavou zvukovou směsku v kombinaci
s rytmikou a poměrně upozaděnou kytarou. Nosným nástrojem zvuku Britů je
baskytara, kterou obsluhuje Rhys Webb, jeden z hlavních tahounů kapely,
který vytváří kostru a nosné prvky skladeb ve spolupráci s bubeníkem Joem
Spurgeonem. Skladby se nesou spíše v pozvolném ležérním tempu a akcentují
typicky britský kytarovkový zvuk, který obohacen nosnými klávesami Toma Furse
posunuje styl souboru do poměrně originálních vod. Kytaristou u THE HORRORS je
střapatý Joshua Third a frontmana už před dvanácti lety nalezli
v mladíkovi s blízkovýchodními kořeny Farisi Badwanovi, jenž je vlastně i
nejvýraznější tváří kapely.
Hlavní zjištění při poslechu jejich nahrávek je, že se kapela hodlá vyvíjet a
s každou deskou je schopná přijít se zajímavým zvukem a nefádním
provedením skladeb, tak třeba novinka upoutala už post-modernistickou
kosmopolitní stylizací, jaká se často objevuje v dnešní době v souvislosti
s velkoměstským chaosem metropolí východní Asie, téma odlidštěnosti, všudepřítomného vpašovávání umělých technologií do běžného života a postupné nahrazování
člověka novou inteligencí zdá se být jednou z nosných myšlenek díla. Je s podivem,
jak tahle kapela vždy dokázala vybalancovat rovnováhu mezi plytce naleštěnou formou a uhrančivým obsahem, z ožehavých témat vybruslila se ctí a povedla si udržet
vkus a svůj vlastní styl, všechny nové ingredience tak slouží
k vyšlechtění díla, které se zdá být dobrým nástupcem fantastické desky
„Luminous“ z roku 2014. Jestliže si někdo myslel, že se THE HORRORS po minulé desce,
která je odhalila v mnohem jemnější synthy podobě, přijde jejich pád a
kapela spadne do pasti fádnosti a kýče charakterizovaného pouze umělými zvuky, ten se
opravdu mýlil.
I novinka, nazvaná lakonicky „V“, neboť je pátou deskou, má
co nabízet a nedovoluje pomyslet na něco podobně záporáckého. THE HORRORS mají
zkrátka talent a já se bezpochyby nebráním jejich označení za jedny
z největších trendsetterů mezi britskými soubory poslední desetiletky.
Tihle chlapci mají velký styl, a když se v samotném závěru alba vytasí
s takovou hitovkou jako je „Something To Remember Me By“, musí i ten
největší škarohlíd, po chvíli strnulého přemýšlení, začít poklepávat dlaní o
koleno, aby svůj pomalý rozjezd později doháněl nadšeným úsměvem, kýváním ze
strany na stranu a vytleskáváním mohutného refrénového nápěvu spolu se všemi
námi kolem, kterým se něco podobného líbí, a voláním - tohle je skvělé!
20.12.2017 | Diskuse (1) | Stray janpibal@crazydiamond.cz |
Vatutinwot | 20.12.2017 12:46 |
vidím to stejně ... snad bych jen symbolicky přihodil 10% za japonskou edici, která nekončí hitovkou STRMB, ale následuje temná a podařená Fire Escape a album uzavírá instrumentálka Water Drop .... deska mi pak připadá logičtější a ucelenější. Každopádně ostrovní scéna mi již moc radostí nepřináší a novinku The Horrors s radostí k přiřazuji k těm několika málo letošním vlaštovkám ...tedy k návratu Slowdive a The Jesus and Mary Chain :) |