Boomer Space

THE LINDA LINDAS - No Obligation

Mládí vpřed! V době vydání druhého alba „No Obligation“ v roce 2024 nejmladší členka dívčí kapely z Los Angeles ještě ani v Americe nemohla mít řidičák, a pivo si zatím nemůže legálně koupit ani nejstarší z nich. To jen aby bylo jasno, že při vydání debutu „Growing Up“ v roce 2022 se v podstatě jednalo o „dětskou“ kapelu. Dětinsky ale rozhodně nepůsobila jejich muzika. Svěží mix pop punku, punk rocku a power popu sliboval do budoucna zajímavý rozvojový potenciál, který na druhém albu děvčata naplno potvrdila.


Netrpím předsudky vůči mladým kapelám. Samozřejmě jejich image, projev, texty apod. beru v kontextu jejich věku, ale když udělají dobré songy, které mě baví, tak ať klidně vystupují oblečené jako panenka Barbie. Což v případě THE LINDA LINDAS nehrozí, spíš bych si je uměl představit jako barovou kapelu v tarantinovském filmu „Kill Bill“ ve scéně, kde Uma Thurman v Japonsku zmasakruje yakuzáckou hospodu. Svádí k tomu možná jejich asiatský look, ale když se podíváme na jména, budeme z toho „voľajaký zmetěný“. Tak schválně – Bela Salazar, Eloise Wong, Lucia de la Garza, Mila de la Garza. Záhada má jednoduché vysvětlení. Holky se španělskými jmény jsou napůl Asiatky a napůl Latino (prostě Los Angeles…), navíc dvě jsou sestry, další je jejich sestřenka a poslední pak dobrá kámoška. Oblíbené americké aritmetické deklarování původu ve stylu, že jsou z 1/8 Číňanky, z 1/16 Mexičanky apod. jsem nedohledal. Každopádně od roku 2018 začaly vystupovat na různých školních akcích, v malých klubech a festivalech. K průlomu jim, jako zřejmě všem už dnes, dopomohl internet. V roce 2021, v průběhu lockdownů, hrály online koncert v prázdné knihovně a song „Rasist, Sexist Boy“ silně zarezonoval nejen mezi fanoušky, ale pochvalné komenty zanechali i lidé jako Tom Morello, Flea a Thurston Moore. A od toho už byl jen krůček ke smlouvě s Epitaph Records.




Abychom si je lehce ukotvili i stylově, zmíním pár jmen, které si s nimi na některých zmiňovaných školních akcích zahrály, a které zároveň můžeme považovat za jejich vzory a zdroje inspirace. BIKINI KILL, BEST COAST, Karen O. Takže riot grrrl punk rock, power pop a špetku new wave, a ještě tam navíc zakomponovaly i odkazy na slušný pop punk nultých let reprezentovaný třeba THE DONNAS. Silný cit pro melodie, které nám přijdou povědomé a přitom zároveň působí neoposlouchaně, moderní zvuk, dobrý drive, debut se prostě povedl. Zároveň nepodlehly (ani kapela, a evidentně ani vydavatelství) pokušení z toho udělat přeslazenou cukrovou vatičku pro náctileté. Je to poctivé alternativní album.


Loňská novinka „No Obligation“ navazuje tam, kde debut končí, a zní zase o kus dospěleji. V podstatě všechny pozitiva prvotiny zůstaly zachované, a navíc dostáváme lepší songwritting, trochu agresivnější zvuk a celkově kvalitnější dávku songů, které zachovávají stylové ukotvení kapely. Ano, můžeme namítat, že to není žádné velké umění, ale upřímně, čeká to někdo od power pop nebo pop punkové kapely? Na druhou stranu napsat poctivou dvou až tříminutovou melodickou hitovku, aby zněla svěže, bavila a měla hlavu a patu taky není jen tak. O produkci se postaral pan Carlos de la Garza. Že to jméno zní povědomě?


Aby ne, je to tatík dvou sester z kapely. Kromě toho také bývalý člen ska punkových REEL BIG FISH a poslední roky zejména vyhledávaný producent, mixer a inženýr. Jen tak namátkou, kdo všechno využil jeho služby – BAD RELIGION, PARAMORE, WOLF ALICE, JIMMY EAT WORLD a spousta dalších velkých jmen indie scény. Teď už je asi jasné, že album bude znít slušně. Ale není to tak. Album zní skvěle! Od prvního poslechu mě dostalo, a každý další to jen umocňuje. Kapela prostě přeskočila fázi lo-fi prvních alb a díky taťkovi jede bomby hned od začátku. Od toho rodina přece je.




Holky to odpálí pěkně zostra titulní skladbou „No Obligation“, výbornou uřvanou punk rockovou divočinou. Tipoval bych, že tady má hlavní vokál basačka, která si většinou jede tyhle divočejší skladby svým dřevním zpěvem ve stylu grungových legend L7. Pak se s „All In My Head“ přepneme do skvělého power popu. Skladbu táhne z pozadí hutná basa, kolem které vytváří příjemný indie opar obě kytary. „Lose Yourself“ zní asi jako srážka GREEN DAY a BLONDIE, pop punk s new wave nádechem. Skvělá „Too Many Things“ dá lehce vzpomenout na kanadské duo TEGAN AND SARA. Svojí živočišnou energií ve spojení s výraznou melodickou linkou je to jasný hiťas. Košatější „Once Upon a Time“ osciluje někde mezi power popem a new wave a je plná neustále se měnící rytmiky, nálad i zvuků. V podstatě jediným slabším kouskem je španělsky zpívaná „Yo Me Estros“, podivný mix punku a latino lidovky. Já na tu world music nikdy moc nebyl. Surf rock´n´rollem načichlá „Don´t Think“ sice klame svým naivním šedesátkovým popěvkem, ale v refrénu přitvrdí na slušný punk rock. Vážnější nádech a krásný moderní indie rockový zvuk předvádí „Resolution/Revolution“. Tuto skladby zpívá, alespoň co jsem viděl na živácích, druhá kytaristka, což je slyšet i na odlišném frázování. Vybírat singl z tohoto alba musí být sakra těžké. Vlastně ani ne, právě naopak. Tahle deska je nacpaná potenciálními hity k prasknutí. Další riot punk divočina „Excuse Me“ vytváří potřebný kontrast k více popovým skladbám na albu a potvrzuje, že pro děvčata je tento aktivisticky orientovaný hudební směr důležitým zdrojem inspirace. A tento kontrast se naplno povedlo dostat i do závěrečné „Stop“, která jede téměř pixiesovskou formulu quiet-loud-quiet.


Skvělý druhý album sympatické kapelky, která si na nic nehraje a dělá muziku tak, jak je to baví. Nasávají hudební inspirace z různých zdrojů, ale dokážou to přetavit do svébytné formy, která jim už v takto mladém věku pomáhá definovat jejich vlastní tvář. Nezbývá než jim popřát „vyděržaj pioněr“ a budu se těšit na další desku.


07.04.2025Diskuse (0)Tomáš